Inglisekeelses maailmas on reisisõnavara hulgas juurdumas uus sõna – bleisure. Tegemist on lühidalt öeldes tööülesannete (business) ja puhkuse (leisure) kombineerimisega samal reisil. Sama asja jaoks on kasutusel ka teine väljend bizcation (business+vacation), aga meile meeldib bleisure rohkem.
Töö ja vaba aja kombineerimine on tänapäeva kiire elutempo juures kasvav trend ja eriti populaarne nendes riikides, kus korraline puhkus on väga lühike. Eelkõige siis USA-s, kus töötaja makstud puhkus piirdub tihti vaid ühe nädalaga aastas. Meil Euroopas on puhkusepäevade osas küll seis märksa parem, aga siiski võib töö- ja vaba-aja reiside ühildamine anda suurt rahalist ja ajalist kokkuhoidu ning muuta rutiinse nädalasisese komandeeringu millekski märksa põnevamaks.
Enamasti on töölähetused planeeritud nõnda, et inimene jõuab kohale enam-vähem ürituse (konverentsi, koosoleku, nõupidamise, messi vms) alguseks ja tuleb ära kohe selle lõppedes. Ilmselt ei avalda me suurt saladust kui ütleme, et lühikesed hommikul-kohale-ja-õhtuks-koju-tüüpi reisid nädala sees on lennufirmade poolt kõige kallimalt hinnastatud.
Tööreisi muutmine bleisure-reisiks on eelkõige mõttekas, kui lennupileti hind on suhteliselt kallis ja sihtkoht ka mitte väga lähedal. Pikalt ette ostetud odava Riia või Stockholmi pileti puhul ei pruugi erilist efekti olla.
Esimene ja kõige lihtsam bleisure-võimalus on jääda kohale kauemaks.
Enne või pärast tööülesandeid võib tutvuda sihtkoha vaatamisväärsustega, käia teatris, muuseumides, spordivõistlustel, teha sisseoste jne. Tõenäoliselt on lennud nii märksa odavamad ja kokkuhoitud rahast piisab ka mõneks majutuse lisaööks.
Isegi Eesti tööreisijate ühes lemmiksihtkohas Brüsselis leidub palju huvitavamaid kohti kui Eurokvartal seda on. Ja alati on võimalik suunduda edasi hoopis mõnda põnevasse väikelinna, näiteks Brugge’sse.
Teine bleisure-võimalus on kutsuda reisile kaaslane ja/või laps(ed).
Idee on siin selles, et enamasti on reisi osaks oleva majutuse hind antud toa kohta. Sageli ei ole hotelli jaoks mingit vahet, kas sinna tuppa majutub üks või kaks inimest (ka ühele inimesele müüdud toast võib tihti leida kaks voodit). Parimal juhul on ööbimine ja hommikusöögid tasuta ka koos vanematega majutuvatele lastele.
Samuti ei suurenda kaassõitjate arv autorendi hinda ja nädalavahetuse lisapäevad võivad sarnaselt lennupiletile autorendi maksumust isegi alandada võrreldes lühema nädalasisese lepinguga.
Kombineerides esimest ja teist võimalust võib näiteks nädalasisesele tööreisile Saksamaale kaasa võtta abikaasa ja lapse(d) ning peale tööülesannete lõppemist külastada nädalavahetusel koos mõnda sealsetest suurtest teemaparkidest. Kvaliteetaeg koos perega on garanteeritud! Kaaslas(t)e lennud on loomulikult lisakulu, mida tööandja kinni ei maksa ent samas eraldi majutust ja autorenti tarvis ei lähe.
Kolmas ja eriti ahvatlev bleisure-võimalus on lisada marsruuti täiendavaid sihtkohti.
Sõltuvalt sihtkohtade arvust ja kaugusest võib lendude maksumus võrreldes ainult nädalasiseseks töölähetuseks vajalike ühendustega nii tõusta kui langeda, aga kindlasti on tulemus odavam kui kõiki paiku eraldi reiside raames külastada.
Siin võib pikem etteplaneerimine avada eriti toredaid võimalusi, sestap toome mitu näidet:
1) Konverents Nizzas
Teil on vaja osaleda nädala sees kolmepäevasel konverentsil Nizzas. Tagasilendudeks on odavamad piletid paraku välja müüdud ja kohti on saadaval vaid hindadega 550 eurost ülespoole (edasi-tagasi). Samas on odavad lennukohad pakkumisel Lissabonist Tallinnasse kaks päeva hiljem. Lennupileti Tallinn-Nizza/Lissabon-Tallinn saab osta 250 euroga.
Ühe suuna pileti Nizzast Portugali pealinna saab 100 euroga. Kokkuhoitud 200 eurost piisab kenasti kahe päeva veetmiseks Portugalis.
2) Töökohustused Vilniuses ja Varssavis
Teil on vaja minna ühe talvise nädala alguses kaheks päevaks Vilniusesse ja uuesti nädal hiljem kaheks päevaks Varssavisse. Hommikuse kohalejõudmise ja õhtuse äratulekuga lennud maksavad vastavalt 300 ja 550 eurot. Ehk kogukulu lennupiletitele oleks kahe reisi peale kokku 850 eurot.
Ostes selle asemel pileti minekuga Vilniusesse ja tulekuga 9 pv hiljem Varssavist, saab selle parimal juhul 180 euroga. Ajaga mis jääb Leedu pealinnas tööülesannete lõppemise ja Poola pealinas nende algamise vahele jõuab käia näiteks Araabia Ühendemiraatides kus päike paistab ja on 25 kraadi sooja. Lennud Dubaisse algusega Vilniusest ja lõpuga Varssavis võib parimal juhul osta 235 euroga. Kokkuhoid võrreldes traditsioonilise lähenemisega on 435 eurot, millest piisab ka majutuseks Dubais.
3) Koosolek Londonis
Teil on tarvis osaleda poolepäevasel töönõupidamisel Londonis, mis kestab kl 10-15. Samal hommikul kohalejõudmisega ja õhtul äratulekuga lennud maksavad umbkaudu 650 eurot. Viibides aga vajaliku päeva Suurbritannia pealinnas nõupidamisel, ning lennates mitte kohe koju tagasi vaid hoopis kuskile kaugemale edasi, saab samas suurusjärgus piletiraha eest teha oluliselt pikema reisi. Seda ka oluliselt paremate lennukitega (ja pardateenindusega) ning koguda lennufirma boonuskaardile oluliselt rohkem punkte.
- Näiteks lennates samal õhtul Londonist Tai puhkusesaarele Phuketile ja nädala pärast tagasi, on hetkel käimasoleva kampaania raames lendude koguhind 599 eurot. See on marsruudi Helsingi-London-Hongkong-Phuket-Hongkong-transiitlinn Euroopas-Helsingi eest väga hea hind!
- Londonist võib ka lennata New Yorki, sealt edasi Rio de Janeirosse peatuda tagasiteel Miamis ja tulla Floridast Eestisse kokku umbes 800 euro eest. Ehk võrrelduna sama päeva Euroopa lendudega, saab 150 lisaeuro eest külastada kolme kaugsihtkohta. Täiendavalt on hinna sees ka üks lisaühik pagasit, mis USA peatuse puhul võib vägagi ära kuluda.
Bleisure-reiside lõputud kombinatsioonid
Nagu öeldud on erinevaid kombinatsioone bleisure-reisideks lõputult. Muidugi on samal reisil tööd ja puhkust kombineerides ka nõrku kohti:
- Odavamad lennud võivad olla märksa vähem paindlikumate tingimustega muutuste ja tühistamiste osas. Küll kompenseerib selle puuduse paindlikkuses enamasti eraldi ostetav reisitõrkekindlustus.
- Selliste reiside kajastamine komandeeringuaruannetes võib põhjustada veidi segadust ja on üheselt mõistetavalt reguleerimata.
Siiski on tegemist ka Eesti oludes loodetavasti tulevikus üha laiemalt leviva reisimisviisiga.
Tööandja seisukohast vaadates ei pruugi bleisure-reisi võimaldamine töötajale kaasa tuua mingeid täiendavaid kulusid. Vastupidi, hea planeerimise korral võib töölähetuse kogukulu hoopis alaneda. Kuid reisimisest huvitatud töötaja on tõenäoliselt oma ülesannete osas hoopis paremini motiveeritud ja saab reisilt lisalaengu energiat.
Kui ülalolev veidi mõtteid äratas, siis Estravel on heameelega abiks omapoolsete nõuannetega mõne konkreetse tööreisi rikastamisel nõnda, et kokku tuleks bleisure-reis.
Teemad