Kuni käesoleva aasta veebruarini oli meie lennupiletite ja reisikindlustuse müügidirektor Mauri üsna seda meelt, et ainus mõistlik viis Araabia Ühendemiraate külastada on teha seal mõnepäevane peatus, lennates Emiratesi või Etihadiga kaugemale edasi. Mõlemad on väga head teenindust pakkuvad ning maailma 10 parima hulka kuuluvad AÜE lennufirmad. Tema arvamus tegi sellel reisil paraja kannapöörde. Mauri reisinippidest ja -muljetest saadki lugeda altpoolt.
Minu viimane reis sellesse riiki leidis aset 2013. a novembris ja tegemist oli just Etihad Airwaysi poolt lahkelt võimaldatud mõnepäevase peatusega teel Malaisiasse. Aastaid varem olin käinud nädalasel pakettreisil Dubais ja mõne aasta eest samas linnas ka paaripäevase peatuse teinud Emiratesiga Seiellidele lennates. Sedakorda oli lennu sihtkohaks Abu Dhabi Araabia Ühendemiraatide pealinn ja Etihadi kodubaas.
Vahemaa Abu Dhabi ja Dubai vahel on umbes 130 km ning nendevahelisele auto- või bussisõidule kulub sõltuvalt liiklusest vast poolteist tundi. Kuna Abu Dhabi lennujaam paikneb Dubaisse viiva tee ääres ja Dubai lennujaam omakorda tegelikult teisel pool seda tiheda liiklusega linna, siis mõnda Dubai rannapiirkonna hotelli suundudes ei pruugigi suurt ajalist vahet tulla, ükskõik kummast lennujaamast sõitu alustades. Seega kui plaanid puhkust Dubais, aga Abu Dhabi lennud juhtuvad olema odavamad, mugavamate aegadega või parema lennukiga, võib vabalt selle sihtkohaks valida. Etihadiga lennates pakutakse soovi korral juurde tasuta edasi-tagasi bussisõitu Abu Dhabist Dubaisse.
Meie lühikese Emiraatide peatuse hulka mahtusid igal juhul pikad päevad nii Dubais kui Abu Dhabis ja järgnevalt mõned tähelepanekud mõlema linna kohta.
Glamuurne Dubai
Dubai on jätkuvalt väga kiires muutumises. Üha uusi pilvelõhkujaid, kaubanduskeskusi ja luksushotelle kerkib nagu seeni ja võrreldes minu esimese reisiga sinna 1996. aastal on paljud paigad tundmatuseni muutunud. Viimase paari aastaga on valmis saanud nii hetkel maailma kõrgeima hoone tiitlit kandev Burj Khalifa, tehislikud palmisaared kui ka moodne metroo, mis liiklusummikutele mugavat vaheldust pakub. Aga leidub ka vana ja traditsioonilist ja seda eelkõige Deira linnaosast.
Deira oli kunagi Dubai keskuseks, ent on nüüd oma kommertstähtsuse minetanud. Põnevad on näiteks sealsed kulla- ja vürtsiturud ning võimalus vaid ühe dirhami (20 eurosendi) eest abraga ehk traditsioonilise puidust paadiga üle abaja sõita. Samuti asub Deira vanimas hoones, 1799.aastal valminud Al-Fahidi kindluses, päris huvitav muuseum. Kunagised kooliruumid, poed ja sepikojad on taastatud üsna autentselt. Huvitav on märkida, et kui ma õigesti mäletan, on muuseumipileti hind sama mis eelmisel sajandil – 3 dirhamit ehk 60 eurosenti ei tohiks kellegi reisieelarvesse suuremat auku lüüa.
Moodsamat Dubaid iseloomustavad muuhulgas rohked kõrghooned, maailma ainus 7-tärni hotell Burj Al-Arab, ülisuured kaubanduskeskused ja inimkäte abil loodud tehissaared koos luksusliku kinnisvaraga. Ühest kaubanduskeskusest ehk Mall of Emiratesist leiab lausa tehislumega mäesuusanõlva! Muidugi on seal üsna garanteeritult väga soe ilm ja leidub ka turiste, kelle põhitegevuseks on päikesevõtmine Jumeirah rannal ning suplus Pärsia lahe soojas vees.
Kindlasti tasub ära käia Burj Khalifa 124. korruse vaateplatvormil ning seda tehes osta pilet ette. Kohapealt ostes maksab see nimelt 400 dirhamit (80 eurot!) ja kuna külastajate arv on piiratud, siis ei pruugi ka selle raha eest midagi enam saadaval olla. Konkreetseks kellaajaks etteostetud külastuse hind on märkimisväärselt soodsam 125 dirhamit (25 eurot) ja ka järjekorras tuleb oluliselt vähem seista.
Maailma kõrgeima hoone vaateplatvormile pääs toimub läbi maailma suurima ostukeskuse, ehk Dubai Malli. Kiire liftiga 124. korrusele jõudes selgub, et tegemist pole kaugeltki hoone tipuga. See torn on kokku ligi 830 meetrit kõrge, ent vaateplatvorm paikneb vaid 452 meetri kõrgusel. Ehk enam kui Suure Munamäe kõrguse jagu büroopinda ja tehnilisi ruume jääb veel ülespoole. Siiski on ka sellelt korruselt avanev vaade muljetavaldav! Võrrelda võiks ehk New Yorgi kaksiktornide katusega, kus mul õnnestus enne nende kokkuvarisemist viibida. Aga seal oli minu mäletamist mööda ainult 110 korrust.
Hiiglaslik Abu Dhabi
Abu Dhabi
on rahulikum paik ja inimesi kohtab tänavapildis vähem. Võib-olla hajuvad nad lihtsalt rohkem ära, sest linna pindala on väga suur. Siiski on ka seal rohke raha toel palju ehitatud ja korda tehtud.
Tinglikult võib linna keskuseks lugeda Cornichei nimelist piirkonda. Seal on valge liivaga rannad, mis novembris suhteliselt inimtühjad olid, mereäärsed pargid ja muidugi ka kõrghooned ning Marina Malli nimeline ostukeskus. Tahaks veelkord rõhutada linna suurust ja pikki vahemaid. Hotellist võetud kaardil tundus ostukeskus olevat rannale suhteliselt lähedal ja läksin sinna jala. Mereäärne jalutuskäik oli muidugi meeldiv, aga kokku tuli kõndida kaheksa(!) kilomeetrit. See selgus tagasisõiduks kasutatud takso odomeetrilt. Ega kohalikud jala väga ei käi, kõik liiguvad autode või taksodega. Ja linnakaardi mõõtkava on tagantjärele tark olles umbes sellises proportsioonis nagu Tallinna hotellid jagaksid turistidele Harjumaa kaarte.
Põnevat kõrghoonete arhitektuuri on ka Abu Dhabis piisavalt. Kuna tegemist on ikkagi riigi pealinnaga, siis asuvad siin mitmed ministeeriumid ja riigiettevõtete peakontorid. Eriti püüab pilku riiklike näituste peakontor, mille näol on tegemist maailma viltuseima hoonega. Märkimist väärib ka kohalik kõige-kõigem hotell Emirates Palace, mille vestibüülist võib leida väidetavalt maailma ainsa kulla-automaadi. Paned krediitkaardi sisse ja võtad kullakangid välja.
Vormelisõbrad tunnevad Abu Dhabit Yasi saarel asuva ringraja pärast kus toimub üks GP etappe. Muul ajal korraldatakse seal väiksemaid võistlusi, aga pakutakse ka atraktsioone turistidele. Alates võimalusest püstolikujuline rada jalgrattal läbida kuni võidusõiduautoga kihutamise elamuseni. Vormeliraja lähedal on ka Ferrari World-i nimeline maailma suurim siseruumides asuv lõbustuspark.
Suhteliselt kohustuslik paik turistide jaoks Abu Dhabis on Sheikh Zayedi moee. Endise valitseja auks nimetatud usutemplit ehitati 11 aastat ja valmis see suhteliselt hiljuti 2007. aastal. Tegemist on Ühendemiraatide suurima pühakojaga ja maailmas suuruselt 8. moeega, mille ehitamisel ei ole kulusid kokku hoitud.
Palvehallist leiab näiteks maailma suurima vaiba (enam kui 5600 m2). Moshee on avatud ka mittemoslemitele ja pildistamine on igal pool lubatud see ei ole islamimaades sugugi tavaline. Küll tuleb naisterahvastel end enne sisenemist hoolega katta – et jalad-käed-pea ja juuksed kaetud oleks. Selleks saab kohapealt luksuslikust kangast musta värvi kehakatte.
Veel lendamisest…
Dubai või Abu Dhabi peatus lisab loos nimetatud lennukompaniide piletihinnale vaid paarkümmend eurot (kui sedagi) ja hinnavahe ainult Dubai ja näiteks Dubai+Bangkok piletite vahel on suhteliselt olematu – tegelikult võib pikema marsruudi pilet absoluutsummas isegi odavam tulla!
Mõne muu lennufirmaga vaid Ühendemiraatidesse lennates on hind tõenäoliselt küll soodsam, ent ebamõistlikult keerukas ja kulukas viisa hankimise protseduur sõi rahalise võidu ära. Kirjutan siin minevikuvormis, sest õnneks on nüüd viimaks ka Eesti kodanikud selles väljavalitute nimekirjas, kes AÜE viisa piirilt tasuta saavad. Reisiplaneerimise muudab see igatahes oluliselt vähem bürokraatlikuks ja soodsamaks.
Kui lennud taskukohase hinnaga leiab, võib tõepoolest kaaluda Emiraate ka pikema puhkuse sihtkohana. Kliima pole kehvem kui Egiptuses, infrastruktuur on oluliselt parem, räpasus peaaegu puudub, taksojuhid on ausamad ja müüjad sõbralikumad. Ainult kohapealne hinnatase on ilmselt kõrgem.
Emiraadid väärivad kindlasti külastamist! Eriti kui pikem reis Aasia-, Aafrika- või Austraalia suunal niikuinii plaanis, aitab Dubai või Abu Dhabi peatus elamust veelgi rikastada.
Teemad