Kruiis on juba iseenesest nii äge puhkus, et paneb silmad särama. Aga kruiis maailma suurimatel laevadel Allure ja Oasis of the Seas – see on elamus omaette! Tegemist on peaaegu identsete laevadega, mille välimus ja ka sisemus on äravahetamiseni sarnased. Kuid siiski on Allure umbes 5 cm pikem, kui tema aastapäevad vanem sõsar Oasis of the Seas.
Mõlemad laevad on ehitatud Soomes ning seilavad aastaringselt Kariibi meres. Ainus, veidi igav, nüanss on see, et valida on vaid kahe klassikalise marsruudi vahel – Lääne Kariibid ja Ida Kariibid. Allure of the Seas väljub Fort Lauderdale’i sadamast pühapäeviti ning Oasis of the Seas laupäeviti. Mõlemad laevad vahetavad üle nädala marsruuti, nii et kui Allure on Lääne Kariibi marsruudil, siis on Oasis kindlasti Ida Kariibi marsruudil ja järgmisel nädalal täpselt vastupidi.
Laevad, mis on suuremad kui elu
Fakt, et Allure ja Oasis on umbes kaks korda laiemad, kui Panama kanal, on juba iseenesest üsna muljetavaldav. Aga lisame siia juurde veel meie lemmikud vigurid ja numbrid:
- AquaTheater`i bassein on sügavaim mereveega bassein, mis iial ühele laevale ehitatud. Selle sügavus on muljetavaldavad 5,4 meetrit. Kusjuures, basseini põhi võib tõusta ka täitsa veepinnale, muutudes nii lavaks, kus saab ka kuiva jalaga esineda. Multifunktsionaalsus ruulib!
- Mõlemalt laevalt leiab täissuuruses 21 loomakujuga karuselli. Võime mürki võtta, et üheltki teiselt laevalt seda ei leia!
- Üheksa korruse kõrgusel Boardwalki ehk aatriumi kohal liugleb köistee (zipline), kus iga külastaja saab oma julguse proovile panna. Köistee pikkus on küll vaid 25 meetrit, kuid ära muretse – pakkuda on ka pikem alternatiiv. Need, kes soovivad kauem maa ja taeva vahel kõõluda, peaks valima Lääne Kariibi marsruudi, mis peatub Royal Caribbeani privaatsadamas Labadees. Seal on nimelt maailma pikim vee kohal olev zipline. Närvikõdi on garanteeritud!
- 100 meetri pikkune Central Park on esimene laeval asuv elusate taimede ja puudega park, mida hooldab igapäevaselt viis professionaalset aednikku.
- Spordihuvilistele on laeval korvpalliväljak, kaks surfisimulaatorit, kaks mägironimisseina, minigolf, 700 meetri pikkune jooksurada ning täisvarustuses jõusaal. Vajadusel saab kõik sisse ahmitud kalorid maha põletatud.
- Kumbagi laeva ehitati umbes kaks aastat ning korraga oli tööl üle 3000 ehitaja. Laeva värvimiseks kulus üle 600 000 liitri värvi.
Lääne-Kariibi kruiis
Läänepoolse marsruudi proovisid omal nahal järgi meie kaks reisikonsultanti, Marika Mikko Suur-Karja büroost ja Leelia Lillemägi Pärnust.
Kruiisi marsruut näeb välja selline:
Laev väljub Fort Lauderdale’i sadamast Floridas ning veedab järgmise päeva merel seilates. Nii saad tutvuda põnevate atraktsiooniga ning panna paika tegevused, mida kindlasti proovida. Kolmas päev on ideaalne päevitamiseks – nimelt ollakse Labadee rannasadamas. Kuigi faktiliselt on tegu Haiti saarega, siis kohaliku elanikuga kokkupuudet ei ole. Royal Caribbean on Labadeest teinud endale privaatse saareosa, kus kruiisituristid saavad end mõnusalt tunda ning veeta päeva lainetes supeldes või kuuma päikese all peesitades. Järgmisel hommikul jõutakse Falmouthi Jamaicale, millele järgneb päev merel. Kuues päev möödub Cozumeli saarel Mehhikos ning teel tagasi Fort Lauderdale’i poole on veel viimane võimalus proovida tegemata jäänud julgustükke. Nimelt on ka kruiisi eelviimane päev merepäev. Kaheksanda päeva varahommikul jõuab laev tagasi kodusadamasse, et tervitada kuute tuhandet uut reisijat ning nendega Ida Kariibi marsruut ette võtta.
Marika ja Leelia elamused kruiisist on järgnevad:
Meie laevareis algas üle ootuste lihtsa ja sujuva check-in’ga. Mõtled küll, et kuidas kõik need 6000 inimest lihtsalt ja kiirelt ühele laevale saavad, aga näe – pool tundi ja kõik see mees peal. Seda, et laeval on koos sinuga veel umbes paar tuhat inimest tunnetad esimesel päeval küllaltki hästi. Kõik käivad ringi, uurivad söögikohti, erinevaid atraktsioone, lugematuid baare ja imestavad, mida kõike on võimalik ühte laeva ära mahutada.
Laeval on tõesti nii palju teha, et ei teagi kust alustada ja kus lõpetada. Väikeseks abimeheks aja planeerimisel on igal õhtul kajutisse toodav programm ehk Cruise Compass. See tutvustab järgmise päeva tähtsamaid sündmusi ja eripakkumisi laeva baarides ja kauplustes.
Pardal oleks võimalik sisustada kõik kruiisi seitse päeva, aga lõppude lõpuks tulime me siia ju saari ka vaatama ja ka neis ei pea pettuma. Allpool on väike ülevaade meie poolt külastatud saartest:
Labadee, Haiti– Royal Caribbeani poolt renditud suletud saare osa, mille peamine väärtus on kristallselge vesi ja imelised rannad! Ilusaim neist on Hideway Beach, mis asub teistest veidi eemal. Kes rannatoolis pikutada ei viitsi, võib rentida vahtkummist madratsi ja lainetele hulpima minna. Soovi korral võib snorgeldada, sõita kajaki või skuutriga, paraseilida või teha pikk tiir köisteel zipline. Labadee zipline peaks olema maailma pikim vee kohal asuv köistee. Uudisena on džunglisse ehitatud ka Ameerika mäed, mis lisaks närvikõdile pakub vahvaid loodusvaateid.
Falmouth, Jamaica – no problem! Jamaical on troopiline kliima, kus aasta keskmine temperatuur on +26 C. Saarel esineb kaks tavapärasemast vihmasemat kuud – mai ja oktoober ning eristatakse orkaanihooaega juunist novembrini. Laevareisi eeliseks on aga asjaolu, et ohu korral muudab kapten marsruuti ning valitakse alati ohutuim peatuspaik. Pole naljaasi vastutada 6000 reisija ja rohkem kui 2000 meeskonnaliikme elude eest.
Jamaica rahvas on soe ja sõbralik, muheda huumorisoonega ja heade ütlemistega. Vasakpoolse liikluse tõttu on neil kombeks öelda: left side is right side, right side is suicide! Või siis: we don’t have a problem, we have a situation! Don`t drink and drive, arrive alive.
Jamaical on palju erinevaid usulahke ja igal neist oma kirik. Väidetavalt on Jamaical kõige rohkem kirikuid ühe ruutmeetri kohta. Samas, baare on kaks korda sama palju!
Jamaica soovituslik-kohustuslikud vihjed:
- Appletoni rumm
- Red stripe ?lu
- Chicken jerk
- Duns Rivers fall
- Päikese loojang Ricks cafes Negrilis
- Bob Marley muuseum
Falmouthi sadamakailt leiab lademetes turistipoode, kus müüakse käsitööd ja alkoholi. Kuulus Appletoni rumm on saadaval igas formaadis! Laeva minnes võetakse küll alkohol ära, kuid selle saab kruiisi viimasel päeval tagasi. Kajutiteenija toob selle pärastlõunal ära, et saaksid ilusti kohvrisse pakkida.
Cozumel, Mehhiko – Kogenud sukeldujad võiksid suunduda Santa Rosa Walli juurde. Tegu on imelise paigaga, mille korallseina võimas ilu lausa lummab. Aga pane tähele, et piirkonnas on võrdlemisi tugevad hoovused, seega on varasem sukeldumiskogemus kindlasti kasuks.
Kultuurihuvilistele on Cozumelil asteekide vabaõhumuuseum ja maiade kompleksi varemed. Kes soovib näha kompaktses formaadis Mehhiko paremaid palu, võiks külastada Discover Mexico Parki. Loomulikult saab Cozumelil nii delfiinide kui raikaladega ujuda, skuutriga sõita ja päevase mereretke ette võtta, Jose Cuervo ja Corona mekkimisest rääkimata.
Kariibidele omaselt on tee laeva täis erinevaid suveniirikaubitsejaid. Mälestuseks saab kaasa osta nii tequilat kui kohalikku käsitööd.
Ida-Kariibi kruiis
Kellel on pikem puhkus plaanis, võiks kaaluda kahe nädala veetmist laeval. Sel juhul saaks proovida nii eelpool mainitud Lääne Kariibi kruiisi, kui järgmisel nädalal väljuvat Ida Kariibi kruiisi.
Kruiisi marsruut näeb välja selline:
Nii nagu ka Lääne Kariibi puhul, väljub laev Fort Lauderdale’i sadamast. Esimeseks peatuseks on Bahama saarte pealinn Nassau. Kahjuks on tegemist üsna lühikese peatusega, sest laev väljub juba kell kaks, et jõuda ülejärgmiseks päevaks USA Neitsisaarele St Thomas. Sealt edasi on vaid lühike maa St Maartenile. See-eest on aga tagasiteel lausa kaks merepäeva järjest, enne kui tagasi Fort Lauderdale’i sadamasse jõutakse.
Ida Kariibi kruiisi käisid nautimas lisaks minule ka meie e-äri juht Kairit ja digitaalse arenduse projektijuht Janek.
Kokkuvõte meie elamustest on allpool:
Olles rendiauto lennujaama ära andnud, nägime juba kaugelt, kuidas üle teiste laevade kõrgub Allure’i korsten. Tema võimsas suuruses veendusime ka hiljem teistes sadamates. Meie kõrvale pargitud väiksemad laevad tundusid lausa miniatuursed.
Sisseelamiseks meile aega ei antud – kohe oli toimumas kohustuslik päästeõppus ning seejärel juba meeldivamates toonides esimene õhtusöök. Olgu mainitud, et süüa on laevas palju ja kõik on imemaitsev! Seetõttu on üsna tavapärane, et peale reisi tuleb ette võtta tegelikult enne reisi planeeritud dieet 😉
Lääne Kariibi kruiisil külastasime kokku kolme Kariibi mere saart:
Nassau, Bahama – nagu öeldud oli meie esimene peatus üsna lühike, vaid 7 tundi. Juba kell pool kaks pidid kõik laevas tagasi olema, et uute seikluste poole seilata.
Soe päike ja helesinine vesi tegid oma töö ning nii sündiski otsus esimene kruiisipäev rannas veeta ning end päikesel praadida lasta. Vesi on seal tõesti superilus – helesinine ja soe. Paaritunnine rannapuhkus on vägagi soovituslik!
Enamus kruiisituriste suundub ikoonilise Atlantise hotelli juurde. Päikesejänkud saavad randa nautida ning aktiivsemad huvilised hotelli keldrikorrusel asuvat Atlantise kadunud linna külastada. Viimane on mitmetest akvaariumidest koosnev veealune maailm, mis on koduks rohkem kui 50 000 mereelukale. Atlantise ranna ja veealuse maailma külastamine on aga tasuline, seega võiks kokkuhoidlik reisija minna Atlantisest pisut ida poole, Sheratonist mööda, ning nautida tasuta rannamõnusid. Laevast saab oma rannarätiku kaasa võtta, nii ei pea ka päevitustoolide eest tasuma.
Kariibidele on üsna omane, et taksosse (mis on reeglina minibussid) müüakse üksikuid kohti. See tähendab, et ühte taksot võib jagada mitu erinevat seltskonda. Hinnad on fikseeritud ja sõltuvad sõidu pikkusest. Näiteks kruiisisadamast Paradise Island’i randa maksis sõit 4 dollarit inimese kohta.
Charlotte Amalie, St Thomas, USA Neitsisaared – ka St Thomasel asuvad mitmed imeilusad rannad, nagu Coki Beach, Sapphire Beach ja Magens Bay. Ole hoiatatud, et osad rannad on tasulise sissepääsuga! Pileti lumivalge liivaga randa saab lunastada mõne dollari eest. Ideaalne oleks mõned tunnid päikest ja sooja vett nautida ning enne laeva tagasisuundumist ka Charlotte Amaliest läbi põigata.
Parima vaate kogu saarele saab Paradise Pointist. Kes on päevaks auto rentinud, saab masina võimed proovile panna ning püstloodis üles sõita. Ütleme ausalt, et lihtsam on sõitu nautida gondliga, mis väljub vana kruiisikai lähedalt Hootersi baari kõrvalt ning maksab 21 dollarit. Mitte just kõige soodsam sõit, aga vaated on tõesti imeilusad.
Kui koduse külma ilma igatsus peale tuleb, siis sea sammud Magic Ice nimelise asutuse poole. Koduseid käpikuid kaasa võtma ei pea – sooja jope saad selga kohapealt. Sissepääs maksab 20 dollarit ning sisaldab ka ühte tervitusjooki ning sissepääsu miinuskraadisesse jääkujude muuseumi.
Kui sa juhtumisi oled St Thomasel juba käinud, siis võid kaaluda võimalust minna päevaks teise USA Neitsisaare, St Johni peale. Laevad väljuvad Red Hooki sadamast keskeltläbi kord tunnis, sõit kestab 20 minutit ja edasi-tagasi pilet maksab 12 dollarit. Charlotte Amalie sadamast väljuvad paadid 3 korda päevas ning sõit kestab 45 minutit.
St Johni üheks hinnatuimaks rannaks on Trunk Bay. Snorgeldajatele on vee alla ehitatud spetsiaalne teerada, kus on pildid erinevatest kaladest ning info veealuse maailma kohta. Öeldakse, et pooletunnise snorgeldamise käigus Trunk Bays peaksid nägema 30 erinevat kalasorti. Muljetavaldav! Kuid ka siin on miinuspooled – randapääs on tasuline ning tippaegadel võib seda väisata liiga palju huvilisi.
St Maarten/Saint Martin – heal lapsel mitu nime, nii ka St Maarteni saarel. Saarel on kaks nime, kuna kogu territoorium on üsna võrdselt jaotatud Hollandi ja Prantsusmaa vahel. Enamus kruiisilaevu peatub Hollandi poolel Philipsburgis, mis on tuntud oma värvikireva ööelu, kaunite randade, eksootiliste kokteilide ja rohkete kasiinode poolest. Prantsuse poolelt leiad nudistide rannad, suurepärase prantsuse ja kariibi köögi ning külluslikud ostlemisvõimalused.
Kuna laev peatub Hollandi poolel, võiks mõneks tunniks sõita Prantsuse poolele randu vallutama. Meie valisime Orient Beachi ja julgeme seda soojalt soovitada. Ilus pikk rand, helevalge liiva ja säravsinise veega. Rannas on kõikvõimalikud teenused ja atraktsioonid olemas – saab nii aloe vera massaaži, kui ka rastapatse. Erinevatest veespordi võimalustest ei tasu rääkima hakatagi.
Omaette vaatamisväärsus on kindlasti St Maarteni lennuväli. Maandumisrada algab rannast mõne meetri kaugusel ning pakub teravaid elamusi nii maandumiste kui õhkutõusude ajal. Närvikõdi nautimiseks suundu Maho rannale.
St Maarten on ainus koht maailmas, kus Hollandi ja Prantsusmaa piirid kohtuvad ja olgugi, et Schengen sinna ei ulata, piirikontrolli sellegipoolest ei eksisteeri. Saare Prantsuse poolel on kasutusel ka eurod, kuid üldiselt on Kariibidel kasulikum USA dollaritega arveldada. Need on laialt levinud ning aktsepteeritud pea kõikjal. Mõningatel juhtudel võib küll vahetusraha saada tagasi kohalikus vääringus.
Lõpetuseks tahaks öelda, et kruiis on üks äraütlemata tore asi. Üheks komplektis on heatasemeline majutus, rikkalikud söögid, hulgaliselt ajaviitmisvõimalusi, meeleolukaid showsid ja põnevad sihtkohad. Kirsiks tordil on sportimisvõimalused, spaa-hoolitsused ja ei mingit muret ühest kohast teise transpordi organiseerimisega! Mis sa hing veel saada tahad? Kui siis vaid, et saaks seda elamust kogeda veel ja veel ja veel…
Vaata ka Estraveli kruiisipakkumisi ja teisi blogilugusid kruiiside kohta.
__________________
Fotod: loo autor, Marika Mikko