Tagasi blogisse
Kas teadsid, millised lennufirmad lõpetasid tegevuse 2024? Nende hulgas oli ka 101-aastane “OK”.
14.01.2025
Estravel
Lennundussektoris toimus 2024. aastal märkimisväärseid muutusi, mil 14 lennufirmat lõpetas tegevuse finantsraskuste ja turudünaamika tõttu. Toome välja ülevaate lennufirmadest, mis läksid pankrotti või mille struktuur ümber korraldati.
Lennufirmad, mis lõpetasid tegevuse
- CSA (Tšehhi Vabariik): Sajandivanune lennufirma Czech Airlines, mida lennundusmaailmas teatakse ka IATA koodi “OK” järgi, opereeris pärast 2021. aasta lähedast kokkuvarisemist vaid kahe Airbus A320 lennukiga. 2024. aastal võttis Smartwings CSA üle ja muutis selle holding-firmaks, mis lõpetas omakorda CSA liikmesuse SkyTeam’i alliansis. Viimane Czech Airlines’i lend toimus oktoobris Pariisist Prahasse.
- Bonza (Austraalia): Bonza, nii-öelda low-cost lennufirma, lõpetas tegevuse 2024. aasta keskel. Hoolimata ettevõtte 777 Partnersi toetusest ja lootustandvast algusest Boeing 737 lennukipargiga, ei suutnud firma siiski piisavalt tähelepanu köita.
- FlyEgypt (Egiptus): FlyEgypt, madalat hinda ja tšarterlende pakkuv firma, mis keskendus peamiselt Saudi Araabia liinidele, lõpetas tegevuse 2024. aasta oktoobris, kui alles oli vaid üks Boeing 737-800.
- Nordica (Eesti): Pärast Estonian Air’i kokkuvarisemist 2015. aastal loodi Nordica Eesti rahvuslikuks lennufirmaks. Viimastel aastatel keskendus ettevõte nn wet-lease ja ACMI teenustele (lennuettevõtja rendib lennuki koos meeskonnaga teiselt lennuettevõtjalt), kuid need jõupingutused ei kandnud paraku vilja ning firma lõpetas tegevuse 2024. aasta novembris.
- FlyArna (Armeenia): FlyArna, mis oli Air Arabia ja kohaliku partneri ühisettevõte, püüdis saada Armeenia rahvuslikuks lennufirmaks. Tihe konkurents FlyOne, Wizz Air’i ja suuremate Venemaa ning Lähis-Ida lennufirmadega ei andnud FlyArnale võimalust. Lennufirma lõpetas tegevuse 2024. aasta jaanuaris ja lennuoperaatori sertifikaat tühistati märtsis.
- Humo Air (Usbekistan): Humo Air’il oli üks lühemaid lennufirmade eluigasid. Firma alustas tegevust 2023. aasta detsembris, plaanides aastaks 2025 kasutada 18 lennukit ja teenindada 60 sihtkohta. Kuid need ambitsioonid kukkusid kiiresti läbi ja lennufirma lõpetas tegevuse 2024. aastal.
- Jetlines (Kanada): Jetlines, Kanada low-cost lennufirma, mis alustas tegevust 2022. aastal nelja Airbus A320-ga, lõpetas lennud 2024. aastal finantsraskuste tõttu.
- OTT Airlines (Hiina): Hiina Eastern Airlines’i tütarettevõte OTT Airlines opereeris enam kui 20 kodumaise ARJ21 lennukiga. Firma, mis loodi 2020. aastal, lõpetas tegevuse 2024. aastal, integreerides oma lennupargi ja liinid emaettevõttesse.
- Lynx Air (Kanada): Lynx Air, varem tuntud kui Enerjet, opereeris üheksa Boeing 737 MAX lennukiga ning plaanis veel 38 lennuki tellimist. Firma ei suutnud Kanada tihedal turul siiski konkureerida ja lõpetas tegevuse 2024. aastal.
- LIAT (Antigua ja Barbuda): LIAT, Kariibi piirkonna regionaalne lennufirma, mis on aastate jooksul silmitsi seisnud korduvate finantskriisidega, lõpetas tegevuse 2024. aasta alguses.
- Tailwind Air (USA): Tailwind Air, mis pakkus ainulaadseid lende vesiklennukil Manhattani ja Bostoni vahel, peatas tegevuse 2024. aastal nõudluse vähenemise tõttu. Firma otsib hetkel investoreid, et oma ärimudelit siiski elustada.
- Eagle Air (Island): See väike piirkondlik lennufirma, mis tegutses Islandi siseselt, lõpetas tegevuse 2024. aastal.
- Lamnei Airlines (Kambodža): Kambodža lennundusbuumi osana tegutsenud Lamnei Airlines opereeris väikese Airbus A320 lennukipargiga, mis ühendas Kambodžat Hiina ja Kagu-Aasiaga. Lennufirma lõpetas tegevuse 2024. aastal suure konkurentsi ja finantsraskuste tõttu.
- JetAir Caribbean (Curaçao): See lennufirma kasutas ainult ühte Fokker 70 lennukit, mis teenindas regionaalseid liine, enne pankrotiavalduse esitamist.
Lennufirmad, mis ümber struktureeriti
- Spirit (USA): Spirit Airlines esitas 2024. aastal pankrotikaitse avalduse (Chapter 11), viidates suurenenud tegevuskuludele ja raskustele pandeemiajärgsete reisitrendidega kohanemisel. Hoolimata jõupingutustest ümberbrändimiseks ja kõrgemat tulu toovate reisijate sihtimiseks, jäi lennufirma tiheda konkurentsi tõttu rahaliselt raskustesse.
- Air Vanuatu (Vanuatu): Vanuatu väike Vaikse ookeani lennufirma, mis ühendas saareriiki Austraalia, Uus-Meremaa ja teiste Vaikse ookeani saartega, peatas tegevuse restruktureerimise käigus. Pärast mitmekuulist pausi alustati 2024. aasta augustis taas piiratud kodulende.
- Air Malta (Malta): Air Malta ei kadunud täielikult, vaid läbis põhjaliku uuenduse. Malta valitsus asendas lennufirma uue üksusega KM Malta Airlines, mis on sisuliselt ümberbränditud Air Malta. See muudatus annab ettevõttele võimaluse alustada värske bilansiga ja uue strateegiaga.
- Vistara (India): Vistara liideti 2024. aastal Air India’ga, mis oli osa emaettevõtete strateegilisest konsolideerimisest.
Allikas: AirlineRatings.com
Teemad