Küsitlus: Tallinna populaarseimad restoranid
![line](/estraveller/apr_jun2002/images/hrule.GIF)
Tallinnas
ja ka mujal Eestis tänapäeval enam nälga ei jää ja esinduslikke söögikohti,
kuhu kaugeid külalisi viia või oma perekonnaga hõrgutisi proovima minna,
on piisavalt. Võib valida eesti rahvusliku köögi, võib usaldada traditsioonilisi
Euroopa rahvusvahelisi toite või ka proovida eksootilisi roogi - ka viimaste
valik on kasvanud kiiresti koos konkurentsi kasvuga toitlustusturul.
Samas pole keskmine eestlane kahjuks niiväga seiklushimuline, reeglina
eelistatakse india või hiina köögile klassikalist sealiha ja selle erinevaid
töötlusi, vähemal määral loomaliha. Sama maitse on tavaliselt ka Tallinna
parimate restoranide suvisel lemmikkliendil soomlasel, kes kõigepealt
nõuab ikka oma pippuripihvit ja alles seejärel soostub proovima kohalikke
talle tundmatumaid toite.
Pakkusime oma traditsioonilises küsitluses sedapuhku Tallinna mitmele
kvaliteetsele söögikohale võimalust end esitleda ja kirjeldada, kuidas
nad ise näevad olukorda eesti toitlustusturul, kes on nende tänane klient
ja mille poolest tahavad nad teiste hulgas silma paista. Kõik osalejad
on oma ala tipud, kes on populaarsed nii kodu- kui välismaiste klientide
seas. Soovime rõhutada, et küsitletud ettevõtted on valitud juhuslikult
ning käesolevasse küsitlusse kaasamine või mittekaasamine ei tähenda mingit
toimetusepoolset hinnangut pakutava teenuse kvaliteedile.
- Kas eelmine aasta oli teie ettevõttele edukas?
- Kes on teie peamisteks klientideks, eesti- või välismaalased?
- Milliseid häid toite eesti klientuur eelistab?
- Kuidas hindate konkurentsi Eesti toitlustusturul?
- Milliste uudistega rõõmustate kliente uuel aastal?
Pille
Okk
Tegevjuht
Restoran Maiasmokk
1. Eelmine aasta oli ettevõttele kahtlemata edukas, võttes arvesse, et
avasime ju Maiasmoka uuel kujul 2000. aasta lõpus. Meeldiv oli tõdeda,
et söögisõbrad võtsid uue eesti restorani kiiresti omaks ning ka endisaegsed
Maiasmoka kliendid nii meilt kui mujalt ei ole pidanud uuendustes pettuma.
2. Esindusliku eesti restoranina on kesksel kohal kindlasti välismaalased
ja seda just suvehooajal vanalinna külastavate turistide näol, aga ka
kohalikud kliendid, kes soovivad oma külalistele pakkuda ilusat eestimaist
elamust. Ilusad ja meeldejäävad on Maiasmokas korraldatud traditsioonilised
pereüritused ja eelkõige pulmapeod meie 30-ndate aastate stiilis mõisalikes
saalides.
3. Eesti klientuur otsib kindlasti midagi uut ja omapärast, sest pikka
aega oleme ju söönud kõik ühe retseptiraamatu järgi valmistatud roogi.
Tänu reisimisvõimalustele ja kogetud söögielamustele ümber maailma on
ka eesti klient muutunud nõudlikumaks ning enam kõige lihtsamaga ei lepi.
Kindlasti on kesksel kohal korralikud liharoad ja metsloomaroad, rohkem
on hakatud hindama ka kalaroogi just valgest kalast.
4. Konkurents Eesti toitlustusturul väga tihe ja see tuleb ainult kasuks
meie köögi arengule "pisikesest Eesti köögist" suuremaks ja
tuntumaks.
5. Kuna Maiasmokk on veel uus ja noor, siis esimene aasta ongi kulunud
just sisseelamisele ja kliendi tundmaõppimisele. Uuel aastal tahaksime
pakkuda traditsioonilisi eesti roogi värskemal ja trendikamal kujul. Meie
eesmärk on, et lahkudes jääks igale kliendile tunne, et ühes uhke ajalooga
vanalinna majas on üks viisakas ja tasemel paik, mis suudab esindada parimaid
eesti maitseid ja kombeid ja et ei ole see eesti köök midagi nii maitsetu
ja talupoeglik kui varem kardetud sai.
Sergei
Trunov
Peakokk
Restoran Balthasar
1. Aastat 2001 võib lugeda restorani "Balthasar" jaoks üsnagi edukaks
aastaks. Erilist headmeelt teeb aastal 2001 suurenenud kohalike klientide
hulk, mis on väga heaks tunnustuseks meie tegevusele. Kui esimene, 2000.
aasta, oli restoraniga tutvumise aasta, siis meie teine, 2001., on juba
kannakinnitus - me tulime turule ja jäime, võites oma nishi.
2. Asudes iidses Raeapteegi hoones Tallinna vanalinna südames Raekoja
platsil, kus turistide vool suvel on suur, moodustavad meie põhiklientuuri
sellel perioodil Tallinna külalised. Siiski oleme pööranud suurt tähelepanu
just kohalikule aastaringsele klientuurile. On korraldatud mitmeid temaatilisi
üritusi, näiteks Marlene Dietrichi 100. sünniaastapäeva pühendatud pidulik
õhtu. Teeme mitmesuguseid eripakkumisi, näiteks Calvadose kuu, kus erimenüüs
kasutati roogade valmistamisel calvadost. Külmal talvekuul sobis see "soe"
prantsuse jook suurepäraselt külastajate meeleoluga.
3. Meie tavamenüüs on meie spetsiifikast lähtudes pearõhk loomulikult
küüslaugutoitudel, kuid leidub ka roogi, mis ei sisalda küüslauku, et
inimestel oleks võimalus valida. Teravate elamuste otsijatele pakume valiku
erilisi küüslaugunapse.
4. Konkurentsis püsimiseks ei piisa ainult heast asukohast ja imelisest
vaatest. Kogu meie restorani meeleolu loovad töötajad, kellest kahe ja
poole aastaga on saanud ühtne ja tugev pere.
5. Aprillis töötasime välja uue menüü. Oma teadmisi olen saanud arendada
õppereisidel Prantsusmaale ja Inglismaale. Viimane menüü ongi inglise
mõjutustega. Et püsida aina tihenevas konkurentsis, peab kogu aeg atraktiivne
olema. Kasutame võimalusi olla Eesti elanikele nähtaval - esitlused kaupluses
"Kiika Kööki", esinemised Terevisioonis ja nüüd on tulemas meist ka telesaade.
Oma püsiklientuuri hoiame kursis meil toimuvaga. Loomulikult ei unusta
me ka meie linna külalisi ja teeme turismibüroodega järjepidevat koostööd.
Dmitri
Demjanov
Omanik
Restoran Gloria
1. Meie ettevõttele kuulub kaks restorani Gloria ja Egoist ning lisaks
Gloria Veinikelder. Kokkuvõttes võib pidada möödunud aastat väga edukaks.
Tähtsündmustest võiks mainida restoran Gloria valimist maailma saja parima
restorani hulka tuntud turismiajakirja "Conde Nast Traveler" poolt. Rahvusvahelise
tuntuse tõus tõi kaasa ka palju uusi kliente. Ka restoranis Egoist ei
saanud klientide puuduse üle kurta, kuna inimesi, kes peavad lugu heast
toidust ja veinist, kõrgetasemelisest teenindusest ning hoolikalt kujundatud
atmosfäärist, on piisavalt. Gloria Veinikeldris teist aastat tegutsev
"Tagatasku", kus saab peale veini nautida ka erinevatest Euroopa rahvusköökidest
pärinevaid hõrgutisi, kujundas eelneval aastal välja oma püsiklientuuri,
ja on tänaseks päevaks muutunud meeldivalt populaarseks nii eestlaste
kui ka turistide seas.
2. Võiks eeldada, et meie restoranides on rohkem välismaalastest kliente,
tegelikult aga on suhe võrdne. Eestlane, kes on pigem huvitatud uute rahvusrestoranide
külastamisest, hakkab meie heameeleks järjest rohkem väärtustama klassikalist
restorani ja traditsioonilise Euroopa köögi võlusid.
3. Eestlane eelistab pigem lihatoite. Järjest rohkem on soosima hakatud
just lambaliha. Meie restoranides tellitakse seda järjest rohkem, kuna
meie poolt valmistatav hõrgumaitseline lambapraad kummutab kõik eelarvamused
aastate tagant meelde jäänud "kasukasarnasest" maitsest.
4. Konkurents Eesti toitlustusturul tiheneb: järjest rohkem avatakse
uusi restorane. Samas aga sunnib see pidevalt pingutama taseme tõstmise
nimel.
5. Hetkel on restoran Glorias väljatöötamisel uus menüü, millega loodame
oma kliente rõõmustada juba enne suve algust. Rekonstrueerimisel on ka
meie kodulehekülg, mille uus kontseptsioon on kindlasti meie klientidele
huvipakkuv. Lähemalt aga sellest veel siinkohal ei räägiks.
Kristel
Piibur
Tegevdirektor, partner
Casanova restoran
1. Eelmine aasta vastas meie ootustele: tõi kaasa meeldivaid üllatusi
ja aitas leida uusi arengusuundi.
2. Kõik kliendid on meie jaoks ühtviisi tähtsad, aga nagu kõikides vanalinna
restoranides jaotub meie töö hooaegade vahel, mistõttu on ka tavapärane,
et suveperioodil on ülekaalus välismaa turistid ning talvisel ajal kaldub
kaalukauss kohaliku külastaja kasuks.
3. Eesti klientuuri lemmikroogadeks on kindlasti meie värskest pastast
valmistatud ravioolid nagu näiteks Tris di Ravioli ehk valik erineva
täidisega ravioole: lõhe, liha ja ricota juustu-spinati täidisega. Samuti
erinevad risottod, millest erilised lemmikud on Risotto Rosso con Taleggio
ehk punane risotto taleggio juustuga ning Risotto ai Frutti di Mare ehk
risotto mereandidega. Liharoogadest eelistatakse Tagliata al Reggiano
ehk viilutatud röstliha grana juustuga. Magustoitudest on meie maja vaieldamatult
kuulus tiramisu koogi poolest.
4. Konkurents on Eesti toitlustusturul iga aastaga kasvanud ja tänaseks
päevaks kujunenud väga tihedaks. Nii nagu restorane on aastatega juurde
tulnud, on kliendid ja just kohalikud kliendid muutunud teadlikumaks ning
kvaliteedi ja teeninduse suhtes nõudlikumaks. Seega püüame konkurentsis
püsimiseks ajaga kaasas käia, arvestada muutuva turuolukorra ja klientidega,
et saavutada paremaid tulemusi ja täita klientide lootusi.
5. Uuel aastal oleme alustanud uue hooga ja pakume nii uuenenud menüüd
kui ka elavat muusikat svingist bossani ja tantsuprogrammi. Menüüsse oleme
lisanud erakordse ja ainulaadse Spiedo ehk grill-lihavaliku looma-, sea-,
küüliku- ja linnulihast, mida valmistatakse ettetellimisel elaval tulel
6 tundi ning mis on auks ja uhkuseks iga gurmaani lauale. Samuti pakume
võimalust nautida fondüüd, valmistades just oma maitse järgi looma- ja
linnulihast: see on roog koos keelt alla viivate kastmetega. Ka on meil
hulk uusi pasta- ja põhiroogasid meie a’la carte menüüs. Veinikaardi oleme
uuendanud koostöös tunnustatud someljee Veiko Melistega.
Tõnis
Siigur
peakokk
Stenhus, Kuldse Notsu Kõrts
1. Võib öelda küll, et ettevõttel oli edukas aasta, õigemini poolaasta.
Esimesel aastal on ikka kõik hea - alustasime alles augustis 2001 ning
läbimüük oli suurem kui arvasime.
2. Suvehooajal on suurem osa siiski välismaalased, ehk umbes 75%. Talvel
on välis- ja eestimaalasi enam-vähem võrdselt.
3. Eestlased söövad ikka seda, mida on harjunud sööma. Eestlaste arvates
on õige toit ikka see, kus liha on. Seetõttu on väga populaarsed toidud
sealiha, vorstid, põdraliha, sült, pasteet jne. On ka neid, kes eelistavad
mitte nii rammusat toitu ja nendele meeldivad väga näiteks marineeritud
juurviljad. Kuna meil on tegemist Eesti köögiga, siis meie kliendid on
väga rahul maitsvate, koduste, puhtast Eesti toorainest toitude ja suurte
portsjonitega
4. Kuna meie restorani stiil on suhteliselt puhas ja omapärane, siis
samas valdkonnas meil praegu veel eriti konkurentsi ei ole. Küll aga toimib
konkurents teeninduse, kvaliteedi hoidmise ja klientide ligitõmbamise
osas. Konkurents toitlustusturul on eriti tihe talvehooajal. Püsima jäävad
omanäolised, head teenindust ja kvaliteetset toitu pakkuvad söögipaigad.
5. Uus aasta on juba käes ja aprillis tuleme selleks välja juba täiesti
uue menüüga. Menüü juures peetakse kinni küll vanadest traditsioonidest,
kuid nii serveerimine kui ka töövõtted on kaasaegsed ja maitsed väga huvitavad.
Kevade saabudes ning kodumaise aia- ja põllusaagi valiku kasvades hakkame
värsket toorainet maksimaalselt ära kasutades tegema rohkem päeva ja nädala
eripakkumisi.
Mart
Tomson
Tegevjuht, partner
Restoran Pegasus
1. Pegasus on tänaseks olnud avatud poolteist aastat ja esimesel aastal
polnud oma käekäiku millegagi võrrelda. Kui võtta arvesse eelmise aasta
lõpp ja tänavu algus, siis nuriseda põhjust pole. Iga päevaga lisandub
turule uusi inimesi, kes soovivad restoranis käimist asetada võrdsale
või tähtsamale positsioonile teiste meelelahutuste kõrval oma elus.
2. Pegasuse klientuur jaguneb päris võrdväärselt eestlaste, venelaste,
kohalike välismaalaste ja turistide vahel. Kindlasti on meil kujunenud
grupp püsikliente, kes eelistavad meie poolt pakutavat ning seega külastavad
nad meid üsna tihti.
3. Reisinud, moodsatele ja toidukultuurist huvitunud eestlastele meeldib
moodne maailmaköök, kus nagu Pegasuses pakutakse klassikalise ja eri rahvusköökide
maitsenüanssidega põimitud roogasid. Väga suurt rolli omab toorainete
päritolu ja kvaliteet ning kindlasti see kui osavalt on roog nendest valmistatud.
Üldine suund on ikkagi kergemate toitude suunas, aga samas roa maitseomadused
ei tohi selle puhul kannatada. Siin mängib rolli peakoka aastakümnete
pikkune kogemus.
4. Konkurents tiheneb iga päevaga, kuna tuleb pidevalt juurde uusi restorane
ja baare. Seda võib võtta kui turgu parandava ravimina, head lähevad aina
paremaks ja need, kes loorberitele puhkama jäävad, jäävad maha.
5. Käesoleval aastal värskendame oma menüüvalikut nagu kombeks 5-6 korda.
Meie peakokal Michael Bhoolal on plaanis pakkuda eesoleval hooajal uusi
ja huvitavaid roogasid. Täiustame aprilli lõpuks pisut Pegasuse kolmandat
korrust, muutes osa ruumist hubaseks pehme mööbliga Lounge'iks. Ühtlasi
muretsesime ka samale korrusele, kust avaneb suurepärane vaade vanalinnale,
monteeritava laua maksimumpikkusega 6 m. See sobib ideaalselt privaatsete
hommiku-, lõuna- ja õhtusöökide, seminaride jms. korraldamiseks ning pärast
ametlikku osa saab tunda end vabamalt teisel pool ruumi Lounge'is. Terrassile
paigaldame maikuus mobiilse klaasseina, mis kaitseb vihma ja tuule eest
ning annab võimaluse nautida jooke ja sööke varakevadest hilissügiseni.
Reet
Reimets
Direktor
Restoran Cathedral
1. Sügis-talvist perioodi planeerisime edukamaks, kuid tunda andsid Ameerika
septembrikuu sündmused. Paljud grupid tühistasid oma tellimused. Detsembrikuud
oleks aga soovinud kaks korda pikemaks ja meie saali kaks korda suuremaks,
sest jõulu- ja aastalõpupidustusi tuli korraldada palju.
2. Meie peamisteks klientideks on välismaalased, kes alustavad tutvumist
Tallinna vanalinnaga Toompealt. Cathedrali akendest avaneb klientidele
suurepärane vaade Toompea lossile ja Aleksander Nevski katedraalile. Praegusel
hetkel on Toompea elanikega hõredalt asustatud, kuid tänu vilkale renoveerimistööle
loodame alalisi elanikke ja potentsiaalseid püsikliente juurde saada.
Tahaks ise ka enam eestimaalasi meie restoranis teenindada. Hetkel ületab
kurikuulus miljoni-käimla vaadatavuselt eestimaalaste hulgas kõik siinsed
kultuuriväärtused, kuid loodetavasti on see huvi mööduv ja inimesed keskenduvad
tõeliste kultuuriväärtuste nautimisele, mida Toompea kindlasti pakub.
3. Meie prantsuse-vene köögiga restoranis eelistab eesti klientuur eesti
köögile ebatraditsionaalseid toite, mis pakuvad avastamisrõõme - road
kalast ja mereandidest (Hiidlest mädarõika ja võikastmega, Homaar a la
Cathedral), linnu- ja liharoogadest eelistatakse parti ja lammast. Proovida
soovitakse ka konnakoibi konjakikastmega ja sinimerekarpe vahuveinikastmes,
kiitvaid hinnanguid on saanud meie vene kööki esindavad bor ja pliinid.
Oleme püüdnud kliendile pakkuda hea valiku magustoite..
4. Konkurents on väga tihe. Hindan selliseid tegijaid, kes on aastaid
turul olnud, kes on püsima jäänud, kellel on oma kindel suund ja eripära.
5. Suveks tahame avada terrassi hea vaatega Nevski katedraalile ja Toompea
lossile. Meeldiv on, et vanemad tulevad meile (ka õhtuti) koos lastega,
seepärast on meil nüüd ka lastemenüü. Enam tahaks teha klientidele eripakkumisi.
Täiustamisel on meie kodulehekülg www.cathedral.ee..
|