|
|
Tsiklitest ja emmest, reisimisest ja Norrast
![line](/estraveller/apr_jun2002/images/hrule.GIF)
Felix
Paves on fanaatik. Tsiklifanaatik. Tema arvates pääseb võõrale maale ja
selle inimestele tõeliselt ligi vaid tsikliga reisides. Tõenäoliselt suudab
ta alljärgneva reisilooga ka Estravelleri lugejaid selles veenda.
Norrasse läbi Tuneesia, Hispaania ja Portugali
Eelmise aasta suvel sattusin Norrasse. Kolm põhjust, miks tasub Norrasse
minna: (1) Norra on nii lähedal, (2) Norra loodus on imeline, (3) Norra
liiklus on fantastiline.
Norrasse sattusin pika ringiga. Et jõuda mõtteni sõita Norrasse, käisin
enne ära Hispaanias ja Portugalis. Tegelikult algas see Norra reis hoopis
aastaid tagasi Tuneesias. Tuneesiasse minnakse lennukiga ja seal sõidetakse
ringi bussiga. Aga ühel sellisel bussituuril juhtusin kokku saksa tsiklituristidega.
Neid oli tosinajagu ja nad olid ühe kooparestorani parkimisplatsil ametis
ühe oma kaaslase kokkulappimisega, kes oli mägedes armetult kukkunud.
Muidugi oli neil, saksa korralikkusega, grupiga kaasas üks tehnilise abi
auto ja veel teine arstiauto.
Aga mitte see pole põhiline, vaid lähenemine: kohta, kus on niipalju
avarust ja vaatamist, tuleb minna tsikliga. Tsikkel on pilet aistingute
maailma, millest autosõitjad on mõistetud igavesti ilma jääma. Selle piletiga
pääseb tundma lõhnu, külma, kuumust, tolmu, vihma. Pääseb nägema vaateid
ja asju, mis autost ei saagi iial paista, kohtadesse, kuhu autoga ei pääse,
s.t. pääseb väga lähedale sellele maale, kus sa oled.
Kuidas endale õiget tsiklit valida
Mul oli juba tollal kõva kiusatus minna ühte paljudest kohalikest
tsiklirendi poodidest, kus oli ridade kaupa eriti sobivaid kaherattalisi,
kuid loomult alalhoidlikuna jälgisin veidi kohaliku politsei ja mootorratturite
suhteid. Siis loobusin. Pealekauba oli mul selleks ajaks viimasest tsiklisõidust
mituteist aastat möödas ja tagantjärele tundub tollaseid sõiduoskusi arvestades
loobumisotsus mulle veel eriti tark.
See Tuneesias saadud mõte jäi mu sisse päris kõvasti. Vahepeal tegin
selliseid katseid, et lendasin Hispaaniasse ja rentisin kohapealt nädalaks
ratta. Estraveli tüdrukud olid nii tublid, et suutsid hotellile lähimast
tsiklirendist mulle sobiva riista broneerida. Tavaliselt käib asi nii,
et valida saab nende hulgast, mis sinu saabumise hetkel välja rentimata
on.
Kui sa pole juhuslikult tsiklimüüjate sugulane ja usaldusalune, siis
rentides saad katsetada ja proovida erinevaid riistu. Tsiklid on nimelt
VÄGA erinevad. Vähemalt sama erinevad kui tantsupartnerid või ratsahobused.
Tõsijutt! Päris arukas on minna mägedesse endurotsikliga ja linnas sõita
hoopis chopperi või rolleriga. Kui proovisõit autoga on meil üsna tavaliseks
saanud, siis mine ja küsi tsiklit proovida! Üks kohalik tsiklimüüja küsib
enne äraostmist käimapaneku ja hääle kuulamise eest tuhat krooni.
Hispaania renditsiklist oli kõvasti kasu: kuigi mul oli sel ajal juba
oma endurotsikkel (Suzuki DR 350 - mida soovitan soojalt igale muidu ringipõristajale
ja harrastusvõidusõitjale, võidusõiduks loomulikult veidi viilituna),
mis hakkas mulle lahjaks jääma, veendusin, et ka 650 Freewind (mis on
Eesti oludes kindlalt üks praktilisemaid rattaid ja ülekohtuselt alahinnatud)
jääb pikemaks ja tõsiseks reisimiseks väikeseks. See tähendab mootori
poolest. Sõiduasend ja sadul on Freewindil suurepärased. Niiviisi rentimise
teel sain ma teada, mis ratast ma päriselt endale ei taha. Kuidas aga
sain teada, millist ratast ma päris endale tahan, on teine pikk lugu.
Igatahes Norrasse ma läksin juba selle õigega.
Itaalia raamist ja desmomehhanismi nookurist
Siinkohal tuleb esitada selgitused, mitte vabandused!, selle kohta,
miks lugeja ei ole Norra kohta veel suurt kuulnud. Esiteks sellepärast,
et tuhat sõna ei korva ühte pilti. Teiseks sellepärast, et ka tuhat pilti
ei korva ühte kohalkäimist. Kolmandaks ei korva ka tuhat bussireisi ühte
tsiklireisi. See on fakt.
Mis võidaks tunnet, mis sind valdab, kui su ratta itaalia raam ja jaapani
pidurid toovad sind puhtalt välja kurvist, kuhu sisenesid 20 kmh liiga
kiiresti? Või naudingut, mida tunned, möödudes krusa järel teosammul ülesmäge
venivast autorodust justkui tühjade tünnide reast, sissepritse pritsides
läbi desmoklappide silindritesse korraliku Shelli bensiini ja Norra mäestikuõhu
rikast segu ning nautides V-mootori tõsist töömurinat.
Muuseas, kui paljud oskavad öelda, mille poolest erinevad desmoklapid
muudest klappidest? Ma arvan, et päris mitmed teavad 16V ja OHC tähendust.
Aga mis on desmoklapid? Klapid nagu klapid ikka. Vahe on mehhanismis:
kui tavaliselt (jätame siinkohal elektromagnetilised ja hüdraulilised
klapimehhanismid vahele) lükkab klapi lahti nookur ja kinni surub vedru,
siis desmomehhanismi nookur hoolitseb nii klapi avamise kui sulgemise
eest. Nagu enamus häid asju mootoris, on selline klapimehhanism tulnud
tavakasutusse võidusõidust, sest vedruga klapimehhanism (kui mootor liiga
pöördesse lasta) jätab avatud klapi tõusvale kolvile ette, klapp saab
viga, sõit jääb katki ja ees ootab kallis remont. Desmomehhanism tõstab
klapi kolvi eest ikka ära, kui sa kasvõi pööretega veidi liialdad. Selline
värk.
Enne
reisi hangi eelinfot
Norrasse saab sedasi, et tuleb sõita laevaga Stockholmi ja sealt kõige
otsemat teed, mööda E18 Oslosse. Saab teistmoodi ka, aga kuna mulle meeldib
reisida ühel maal korraga, kasutan parasjagu jalgujäävaid maid ainult
tankimiseks. Sadamast Oslosse on tühised 530 km ja Goli mingid 720 km,
nii et kes veidigi sõita jaksab, on õhtuks uhkelt kohal. Miks Gol?
See ei ole väga pikk lugu: just vahetult enne Norra-sõitu, õigupoolest
natuke isegi selle ajal, käis mu töökohal arvutitarkust jagamas õpetaja
Anu (väga tark tüdruk IT-st, soovitan kõigile). Muu kasuliku hulgas õpetas
Anu meid Exploreris orienteeruma. Mina, endal piletid ostetud, asjad pakitud
ja paak täis, enne koolist laeva lipsamist, toksisingi kuskile (vist Google’isse)
esimesi pähetulevaid märksõnu nagu: Norway, fjords, mountains, car travelling
jms.). Vastu sain jänkidest autoturistidele mõeldud 2-nädalase mägi-fjordi-Norra
marsruudi, mis sisaldas umbes järgmisi kohanimesid: Gol, Sogndal, Forde,
Bergen, Odda, Kongsberg. Umbes sellepärast, et see väga hea lehekülg on
tänaseks netist kadunud ja mälu pole igavene. Igatahes olen selle koostajale
väga tänulik, sest muidu oleksin ekselnud tont-teab-kus ja jäänud sellest
ilma, mida nüüd nägin. Samuti tulin autole poole pikemaks ajaks rehkendatud
marsruudiga tsiklil lahedalt toime, kuigi tegin ohtralt lisahaake ümber
fjordide ja kulutasin Bergenis kaks päeva. Tsikkel on mägedes lihtsalt
niipalju kiirem.
Sõida
vastavalt oma oskustele
Algajatele soovitan: ära proovi järele teha! See pole naljapärast
öeldud, selleks ajaks oli mul motokrossis A-litsents ja Eesti MV mitmepäevasõidus
4-takti vabaklassis 2. koht. Kuigi võib arvata, et Norra mägedes ei maksa
metsas ja soos kiiresti ning ohutult sõitmise oskused palju, siis tegelikult
maksavad sajad sõidutunnid alati. Loomulikult tuleb uutes teeoludes algul
iga tunniga juurde õppida.
Mitu mu sõpra on murdnud luid, sest liiga kiirelt kurvi minnes lähevad
juhi õlad lukku. Selle nimi ongi õlalukk. Lihtsalt sõidad kurvist otse,
sest õlad on kanged ja käed ei pööra ratast. Ma ei tea, miks selline lukk
meie sisse ehitatud on, aga Norras õppisin seda lahti lukustama. Selline
oskus võib säästa sadu tuhandeid kroone, hulga kipsi ja ehk elusidki.
Õppisin poolkogemata, aga see käis nii: kui ma olin jälle mingisse väheneva
raadiusega kurvi liiga kiirelt sisse lennanud ja asi paistis juba väga
paha, pidurdasin riski piiril (sõrmed lukku ei lähe) nii, et vajusin lenksi
peale kummargile ja lukk läks lahti! Ma sain pöörata! Leiu toimimist oli
vaja kohe kontrollida, niisiis tegin sama lollust kohe paar korda uuesti.
See töötab! Niisiis, nagu sul õlalukk peale tuleb, tõmba end lenksi peale,
nii, et käed painduvad küünarnukist ja muudkui pööra kuhu süda lustib!
Autoga on täpselt samuti. See tähendab, tuleb rooli enda poole tirida
ehk siis rooli peale vajuda. Ja siis kurv läbi sõita. Lihtne!
Norra liiklus on mõnus
Üks esimesi muljeid Norrast oli see, et sealne liiklus on väga mõnus.
Kiire ja hooliv. Edaspidi see arusaam vaid süvenes. Norra juhid näevad
nii ees, taga kui küljel liikujaid ja arvestavad nendega. Rohkem polegi
vaja, et liiklus oleks sujuv ja ohutu. Pealegi ma ei näinud nädala jooksul
ühtegi politseinikku liiklust nöökimas. Kuuldavasti tulevad nad ei-tea-kust
hetkega kohe, kui neid vaja on.
Tsikliga reisimise üks variant on reisida pikalt ette planeerimata ja
öömaju broneerimata. Selle stiili pluss on, et saad minna sinnapoole,
kus parasjagu ei saja. Miinus on see, et selle hotelli omanik, kelle maja
ette sa õhtuks oma ratta pargid, ei ole osanud sind oodata. Golis täpselt
nii läkski. Kuigi kogu küla tundus koosnevat põhiliselt hotellidest, andsin
tunni pärast alla ja sõitsin allapoole vaba kämpingut otsima. Minu kogemuse
kohaselt leiab vaba öömaja Norras alati vähemalt poole tunni jooksul.
Seda, et tee pealt paistev onn on vaba, näeb juba kaugelt: selliste onnide
küljes on silt kirjaga "LEDIG". Muude kirjadega ja kirjadeta onnides juba
on keegi.
Parim vihje: Ära mine kunagi Norra ilma magamiskotita! Mina küll enam
ilma kotita ei lähe. Onnides kipub olema kõik ööbimiseks vajalik, peale
voodiriiete. Kott on nii väike ja kerge, et mahub ikka alati kaasa. Peale
mõnda läbiligunemist (Norra mägedes saad iga jumala päev paar korda märjaks,
see lihtsalt kuulub asja juurde) tundub riietes magamine eriti kurnav.
Et Norra onnides on tavaliselt rohkem kui kaks koikut, siis päästsid esimese
öö vabade koikude madratsikotid (koos laeva tax-free konjakiga). Iga vähegi
kogenum reisimees teab niigi, et halba ilma pole päriselt olemas, on lihtsalt
valed riided. Samuti pole halba und, on vaid vale väsimus.
Reisile läksime kolmekesi
Pühapäeva hommikul lääne pool sadas. Seega sõitsime põhja poole. Siinjuures
on paslik üles tunnistada, et mina ja mu tsikkel tavaliselt ei reisi kahekesi.
Ma tean, et on olemas veidrikke, kellele meeldib magada ja reisida üksinda.
S.t. kahekesi. Tema ja tema tsikkel. Mina nende hulka ei kuulu. Nagu kombeks,
võtsime (s.t. mina ja tsikkel võtsime) Norrasse kaasa Emme.
Emme on see tütarlaps, kellega olen abielus viimased 100 aastat, tegelikult
kogu oma teadliku elu, ja kes siis, kui ma tsikli majja tõin (selle, keda
ma päriselt endale tahtsin), lubas meie juurest ära minna, päris tõsiselt.
Ma arvan, et ma mõistan oma tsikleid päris hästi. Nad teevad tavaliselt
seda, mida lubavad. Naisi ma ei mõista kunagi päriselt. Emme küll lubas,
kuid ei jooksnud minema. Loomulikult oli ta alguses veidi närvis, et mul
oli nüüd Tsikkel. Naljatlemisi ta vahel arvab valjusti, et ta on nüüd
mu teine naine, mis loomulikult ei pea paika, sest esimene naine on alati
esimene. Meil on Emmega lapsed ka, aga nad on nii suured, et ei mahu tsikli
peale ja pealegi on neil veel teistlaadi huvid.
Nüüd on Emme alati peale Jaanipäeva veidi närvis, kui mina või Tsikkel
pole talle vihjanud, KUHU me ta seekord võibolla kaasa võtame. Mina arvan,
et Emme on lihtsalt kaval. Ta on välja arvutanud, et ilma minu ja Tsiklita
ei satuks ta iialgi sellistesse kohtadesse, kuhu ta koos meiega satub,
ja ei näe ega tunne ilma meieta seda, mida koos meiega. Samuti on ta meid
aegamööda usaldama õppinud. Sel suvel Taanis tunnistas ta üles, et tukub
tagaistmel täitsa vabalt. Ma usun, et võibolla Taanis isegi tukkus, aga
ma VÄGA arvan, et Norras ei tukkunud tuhkagi. Ma ise küll ei tukuks kellegi
tsikli tagaistmel. Kuigi ma olen paar korda tukkunud esiistmel, kui Emme
roolib autot. Teisest küljest aga - kes Emmele autojuhtimist õpetas! Kui
Emme oli veel VÄGA noor, siis ta juhtis tsiklit ka. Pärast seda, kui Emme
kukkus tsikli seljast potsti maha ja Tsikkel tegi Emme ümber ringe näitamaks,
et ta sõidab ilma Emmeta paremini kui Emme targal juhtimisel, juhib Emme
ainult autot.
Norra
on kivine, kaljune, lumine, jäine, fjordine…
Niisiis, sõitsime põhja poole kohe peale seda, kui olime söönud ühes
Goli loendamatutest hotellidest väga maitsva hommikueine ja kulutanud
arutult aega leidmaks kedagi, kes toidu eest raha oleks nõus võtma. Lõpuks
meil õnnestus ikka oma söögi eest mõned NOKid loovutada, aga see ei olnud
kerge. Järgmiseks toitsime tsiklit suurepärase Shelli bensiiniga ja läksime
mägedesse.
Ette rutates räägin, milles seisneb Shelli bensiini suurepärasus. Pärast
reisi lõin kokku, et reisi keskmine bensiinikulu oli Norra mägedes umbes
6,7 l/100 km (see on 11 paagitäie keskmine). Tollal kulus mul Eestis siledal
maal, meie kiirusepiirangutest kinni pidades, Neste 98 bensiini keskmiselt
8 liitrit 100 km peale. Ma küll ei arva, et Norra ÕHK niipalju paremini
põleb. Sellepärast ma sõidangi alati Eestist lääne poole tühja paagiga
ja annan esimese nurga peal oma sõiduvahendile kohe paagitäie korralikku
bensiini. Nad oskavad seda hinnata.
Imelised
mäed ja liustikud, murukatused ja hästi-hästi palju erineval kujul vett:
merena, fjordidena, järvedena, jõgedena, koskedena, ojadena - see ongi
Norra. Seal on tuhat, ei, miljon vett! Norra on kivine, kaljune, lumine,
jäine, murune, fjordine, Norra on vägev!
Tsikli-Norra on hea, sest kiivristamata pähe kukkudes võib Norra ilu
tekitada püsiva vigastuse. Norra mägedes kohtab karjakaupa lõunapoolseid
keskealisi autoturiste, kes, kummaline helk silmis, müravad ringi kui
kassipojad. Hea kiiver kaitseb pead niipalju, et saadav purakas ainult
uimastab. Kiiver peab olema hea. Kui ma oma esimest korralikku kiivrit
ostsin, tabas üks mu väga hea krossisõitjast sõber mu vale riiuli juurest
ja tegi selgeks kiivriostmise esimese reegli. Kiivrit ostes tulev esmalt
mõelda sellele, millist kehaosa kiiver kaitseb. Osta tuleb selline kiiver,
et see kehaosa oleks parimini kaitstud.
Praame on piisavalt
Norra loodus on hunnitu. Osa teid on igivanad, tundub, et vaid tsipa
nooremad kui need mäed, millesse nad on raiutud. Teede laius on muutlik.
Kui tee ette on jäänud kiviaed, siis tee on selle koha pealt lihtsalt
kitsam. Tõusja annab laskujale teed. Isegi väga vinge turistibuss annab
ülima loomulikkusega teed vastutulevale tsiklile või mikroautole ja loomulikult
kuulub selle juurde vastastikune tänamine. Kõik Norras sõitjad oskavad
juhtide keelt. Kui meie maal polegi seda eriti kusagil õppida ja seda
valdavad harvad pikamaajuhid, siis Norra juhid on väga kirjaoskajad.
Selliste mägiteede juures on kõige mõnusam, et mõnikord nad kulgevad
pikalt otse jõesängi kõrval. Igaüks suudab allamäge sõita kiiremini kui
mäestikujõgi. Siis tekib selline tunne, et kristallselge, justkui sinega
värvitud, üle kivide kihutav-vahutav jõgi voolab sulle justkui vastu,
ülesmäge. See on ilus!
Aeg-ajalt jääb sõit katki, sest vesi tuleb vastu. Ma arvan, et Norras
on selline kord, et keegi jälgib liiklust ja igale liiklusvahendile saadetakse
ekstra praam vastu. Ma ei tea, kuipalju praame Norra fjordidel liigub,
igatahes on neid väga piisavalt. Kui praam pole just tulemas, siis ta
juba ootab sind. Paigutaja käest saad kohe pileti ja baarist kerget sööki,
et fjord veel kaunim näiks. Paljud pilvetehased on kohe fjordi kõrval,
mäejalamil. Kui ta parasjagu töötab, teeb see vastaskaldale saabumise
eriti müstiliseks ja pidulikuks.
Tunnelid
tahavad harjumist
Tunnelid on palju koledamad. Selline pikemat sorti 8-kilomeetrine
tunnel on päris kõhe, vähemalt tsikli seljas. Õnneks on tunneli alguses
selle pikkus kirjas ja tunnelis sildid (3/4, ½, ¼), mis näitavad kuipalju
veel mäe sees kogu uru pikkusest sõita on jäänud. Tunnelites on kiiruse
piiranguks 80 kmh. Kohalikud kõvad kutid sõidavad tunnelis 150 kmh ja
süstivad krusadest mööda. See vast on elamus! Et päris hulluks kimamiseks
ei läheks, on tunneli lõpus tihti kurv ja päris raske on ära arvata, kummale
poole tunneli saba pöörab.
Vihmaga on tunnelis see-eest päris mõnus: õhk on kuiv ja soe. Viimane
ei kehti tunnelite kohta, mis käivad mere alt läbi. Need on iga ilmaga
pimedad ja limased. Tunnelis ei ole huvitaval kombel krusaga kohtudes
või sellest möödasõidul tuulelööki, mis avamaastikul sama kiiruse juures
on päris kõva. Kui keegi tahab teada, mis tunne on urus elada, siis kohe
peale meie reisi sai Norras valmis maailma pikim tunnel - ca 24 km, kui
õigesti mäletan. Õnneks saab sellest praamiga mööda.
Tol suvel olid norrakad ette võtnud väga paljudes tunnelites asfaldiõmblusi
lappida. Selleks olid õmblused paari sentimeetri sügavuselt ja vaksa laiuselt
välja freesitud. Kuna tunnelites ei ole väga valge, siis õmblusi eriti
näha ei olnud. Sellise prao serv viskab tsiklit meeter siia-sinna, nagu
ise tahab. Enamvähem sama, mis meil üle asfaldiserva teepeenrale ja tagasi
sõites.
Bergen püüab turistid lõksu
Kui oled omapäi Bergenis, siis arvesta, et Bergen on täpselt see linn,
kus vihmase ilmaga ei ole ühtegi linnast VÄLJA juhatavat viita. Bergen
on ühtlasi linn, kus minu reisi jooksul ainsana võeti ka tsiklitelt sissesõidumaksu
(10 NOK) ja sellest pole midagi niikaua, kui sa ei soovi lahkuda Oslo
suunas. Kõik teed on ühesuunalised ja kui umbes seitsmendat korda maksad
10 raha, sest sõidad jälle linna SISSE ja oled juba läbimärg, sest oled
otsinud väljapääsu poolteist tundi, muutuvad olud veidi närviliseks. Sa
oled küsinud juba neli korda teed Oslosse ja iga kord saanud vastuseks,
et SEE tee viib küll Bergenisse. Ma arvan, et Bergen on teadlikult konstrueeritud
turistilõksuks ja need, kes ei julge teatud eriskummalist seadusevastast
manöövrit sooritada, jäävadki igavesti Bergenist väljapääsu otsima.
Mis
siis Norra veel on? Norra on ka sarvilised külapuukirikud ja Oslo sadama
värsked krevetid, Bergeni puutänavad ja Haukeligrendi matkarajad, karmid-karged
mäed ja päikeselised fjordisadamad, miljon saart, kuhu mulda viiakse paadiga,
rusikasuurused murelid, vähimagi prahita külad ja hoolimatud linnad, vene
moosekandid ja lambajuust, maailma kalleim õlu ja miljon mõnusat trolli.
Ma tean, et minu arusaamine Norrast võib sarnaneda ühe pimeda kirjeldusega
neist kolmest pimedast, kes kompisid elevanti eri otstest, sest Põhja-Norra
on hoopis midagi muud, aga see on teine reis ja teine jutt.
Kui tahad kellelegi head, siis saada ta Norra! Kui tahad endale head,
mine ise!
|