Teie küsite, Estravel vastab
![line](/estraveller/apr_jun2002/images/hrule.GIF)
Milline
on Estraveli vastutus, kui ta müüb kliendile lennupileti?
Rahvusvahelise Õhutranspordi Assotsiatsiooni (IATA - International
Air Transport Association) poolt akrediteeritud agendina tegutsedes on
Estravel regulaarlennule piletit müües sisuliselt lennufirma kassa staatuses.
IATA reeglid sätestavad akrediteeritud agendi vastutuse liikmeslennukompaniide
ees. Lühidalt kokkuvõttes tähendab see nõudeid broneeringute korrektseks
vormistamiseks, piletite broneeringule vastavaks väljastamiseks, erinevatest
hinnareeglitest kinnipidamiseks ning müüdud piletite eest raha õigeaegselt
lennufirmadele edasimaksmiseks. Vastutust kliendi eest kannab juba otseselt
lennufirma, millega lennatakse. Lennufirma vastutus algab hetkest, mil
pilet väljastatakse (st näiteks veel väljaostmata broneeringu võib lennufirma
igal ajal tühistada), ja see hõlmab kohustust toimetada reisija ja tema
registreeritud pagas sihtpunkti ning teatud juhtudel maksta reisijale
rahalist kompensatsiooni (lennule mittelubamine ülemüügi tõttu, lennufirma
valduses oleva pagasi kadumine või kahjustamine, kõrgema teenindusklassi
pileteid omava reisija ümberpaigutamine madalamasse teenindusklassi ning
ka äärmusliku juhtumi - lennuõnnetuse puhul). Lennufirma vastutus on enamikul
juhtudel piiratud (näiteks pagasi kadumisel on vastutuse ülempiir 20 USD
kilogrammi kohta) ja teatud tingimustel on õigus klienti teenindamast
keelduda (nõutavate reisidokumentide puudumine või näiteks alkoholijoobes
olek ja agressiivne käitumine). Reisijale müüdud lennupilet tähendab lepingut
reisija ja lennukompanii vahel ning isegi kui Estravel on pileti vormistamisel
vea teinud, siis reisija heauskse ostjana ei pea sellepärast kannatama.
Reaalsest elust võib tuua näite, et kui Estravel ei pea soodushinnaga
pileteid müües kinni vastava hinna reeglitest (nt ettemaksunõue või sihtpunktis
minimaalse kohaloleku nõue), siis klient saab selle piletiga küll rahulikult
lennata, ent Estravel võib lennufirmalt tagantjärele saada trahviarve
mitu korda suuremale summale kui kliendile müüdud lennupileti maksumus.
Miks mind piirilt tagasi saadeti?
Nn. piirilt tagasi saatmine ehk inimese riiki mittelubamine on iga
riigi suveräänne õigus. Ka viisavabaduslepingu puhul või vastava riigi
viisa olemasolul jääb viimane sõna alati ametnikule passikontrollis. Riiki
mittelubamine fikseeritakse tavalisel A4 paberil, kuhu on kohalikus keeles
kirjutatud paragrahv, mille alusel riiki sisenemine keelati ja piiriametniku
allkiri. Mingeid täpsemaid põhjendusi reeglina kirjalikult ei anta. Eraldi
tuleks rõhutada, et nii tavalise viisa olemasolu kui ka viisavabadusleping
tähendab alati vaid võimalust viibida välisriigis külalisena piiratud
aja vältel. Palgaline töö või riigis pikaajalisem viibimine eeldab töö-
ja või elamisloa olemasolu, viimase puudumisel on tegemist tõsise seaduserikkumisega.
Ei ole siiski saladus, et nii mitmedki meie kaasmaalased teevad heal arengujärjel
välisriikides illegaalselt tööd või on lausa seotud organiseeritud kuritegevusega.
"Tänu" sellistele inimestele saavad ka ausate kavatsustega reisijad
mõnikord piiriametnike kõrgendatud tähelepanu osaliseks.
Edukaks piiriületuseks on kindlasti soovitatav majutuse broneeringu,
piisavate rahaliste vahendite, tagasisõidupileti ja reisikindlustuse olemasolu.
Samuti võime sujuvalt piiriametnikule seletada oma reisi eesmärki. Tuttavate-sugulaste
külastamisel võiks kaasas olla kiri vastuvõtjatelt ja nende kontaktandmed.
Kindlasti on piiriametnike erilise tähelepanu objektiks ühe suuna piletiga
reisivad noored inimesed. Kui neil ka raha kuigipalju kaasas ei ole ja
reisi eesmärgi seletamisel hätta jäädakse, võidakse neid pidada potentsiaalseks
mustaks tööjõuks (naisterahvaste puhul ka prostituutideks) ja riiki mitte
lubada. Tagasisaadetud reisijal puudub õigus kompensatsioonile kindlustusfirmadelt,
kuna riigi(ametniku) tegevuse tulemusel tekkinud olukorras kindlustustingimused
hüvitise maksmist ette ei näe.
Siinkohal tuleb veel märkida, et riiki mitte lubatud reisija tagasitoimetamise
kohustus lasub transpordifirmal (nt lennukompaniil), kes ta maale tõi.
Selge see, et lennufirmad ei ole sellisest tülikast ja kulukast lisakohustusest
huvitatud. Seepärast kontrollitakse üha sagedamini reisidokumente juba
enne lennule lubamist ning kahtluste korral võidakse keelduda konkreetse
isiku transportimisest. Näitena võib siin tuua Finnairi, kes on ametlikult
teatatud, et ühe suuna noorsoopiletitega Eesti kodanikke Iirimaale suunduvatele
lendudele ei lubata. Piirilt suure tagasisaatmise tõenäosuse tõttu peab
reisijal olema edasi-tagasi pilet.
Kokkuvõtteks
- reisija riiki mittelubamine ei ole reisibüroo poolt ennetatav ega ka
kontrollitav. Reisibüroo saab lähtuda ainult rahvusvahelises broneerimissüsteemis
olevast viisainfost (viimast kasutavad ka lennufirmad). Abiks on kindlasti
Eesti Välisministeeriumi interneti koduleheküljel (http://www.vm.ee) oleva
konsulaarinfoga tutvumine.
Miks Estravel mulle viisat ei vormista?
Estravel reisibüroona ei vormista viisasid. Kuna Estravelis ei ole
enam koosseisulist viisaosakonda, siis aitame viisataotlusi vormistada
ainult kaasteenusena, s.t. kui reisija on Estravelist ostnud antud reisiga
seotud muid teenuseid (lennupiletid, majutus, kindlustus jne). Estraveli
viisavahendusteenuses sisaldub sellisel puhul:
- mittesiduva informatsiooni andmine vastava riigi saatkonnas kehtivate
viisataotlemise tingimuste ja vajaminevate dokumentide kohta;
- vajaliku viisataotlusankeedi andmine kliendile;
- kliendi poolt täidetud ankeedi ja muude vajalike dokumentide vormiline
kontroll;
- vajalike koopiate tegemine dokumentidest;
- täidetud ankeedi ja kliendi hangitud vajalike saatedokumentide toimetamine
Estraveli büroost välisriigi saatkonda ja tagasi.
Ükskõik millise riigi viisa taotlemine on protsess, kus juriidilisest
seisukohast osaleb ainult 2 poolt: vastav riik (institutsioonina) ja reisija
(üksikisikuna). Estraveli võimalik osalus selles protsessis on ainult
kaudne ja piirneb eelpool loetletud toimingutega . Viisa andmine või mitteandmine
on iga riigi ühepoolne õigus ning viisataotluse töötlemise protsessis
puudub Estravelil igasugune roll. Saatkond võib vajadusel kutsuda reisija
isiklikult vestlusele ja/või viisa väljastamisest keelduda kui reisi eesmärk
või esitatud andmete õigsus tekitavad kahtlusi. Samuti kui reisija on
eelnevalt toime pannud õigusrikkumisi. Saatkond ei ole kohustatud võimalikku
viisa väljastamata jätmist kuidagi põhjendama. Viisa mitteväljastamisel
teenustasu ja riigilõiv tagastamisele ei kuulu.
Ka kaasteenusena ei ole viisateenuse osutamine võimalik järgmistel juhtudel:
- vastava riigi saatkond asub väljaspool Eestit, riigis kus Estravelil
puuduvad esindajad või muud võimalused dokumentide edastamiseks (nt Uus-Meremaa
saatkond Haagis);
- vastava riigi saatkond ei aktsepteeri reisibüroode poolt esitatud viisataotlusi
(nt Mehhiko saatkond Helsingis);
- viisat soovitakse saada kiiremini kui konsulaadi kehtestatud minimaalne
tähtaeg millele on lisatud Estraveli poolt kehtestatud minimaalne aeg
dokumentide transpordiks saatkonda ja tagasi;
- klient ei anna Estraveli valdusesse kõiki konsulaadi nõutavaid dokumente.
|