|
|
Kuhu reisis eestlane aastal 2000?
![line](images/hrule.GIF)
Küsimus
"kuhu kaasmaalased reisivad" on aastaid vaevanud faktihuvilisi,
ajakirjanikke ja muidu uudishimulikke inimesi. Küsimus ise tundub esmapilgul
lihtne. Kuid vähegi adekvaatse vastuse andmine sellele küsimusele on kui
mitte võimatu, siis vähemalt palju raskem, kui me arvata oskame. Allpool
püüan analüüsida teemat ning luua Estraveli andmekogude baasil subjektiivse
pildi, mis siiski paljudest muudest versioonidest objektiivsemaks osutuda
võib.
Neutraalset statistikat ei ole ega tule
Miks ei ole siis võimalik korjata kokku andmed kõikide eestlaste reiside
sihtriikide kohta? Sellel on palju põhjusi. Esiteks ei ole huvitatud isikut,
kes seda teeks. Piirivalve, st passikontrolli ülesannete hulka see ei
käi, mis on ka loomulik. Kujutage ette, kui teilt Eestist lahkudes iga
kord pinnitaks teie reisi eesmärki närvilise passijärjekorra pilkude all?
Eesti riik on niigi pannud vaesele piirivalvurile kohustuse tippida arvutisüsteemi
iga kaasmaalase passiandmed iga piiriületuse korral. See on toiming, mida
mujal Euroopas tavaliselt tarbetuks ressursikuluks peetakse.
Teiseks, pole kokkulepet objektiivsete andmete kogumise kohta. On olemas
küll riiklik statistikavorm, mida Statistikaamet postitab "turismifirmadele",
kuid seal küsitud infot pole võimalik töödelda isegi juhul, kui vastajad
väga püüaksid õigesti vastatata. Muuhulgas ei tee see vorm vahet hulgi-
ja jaemüügil, mistõttu laialt levinud allagendimüügi puhul lähevad reisijate
arvud topelt. Pealegi reisib suur osa eestlasi ilma reisibüroode ja reisioperaatorite
abita ja ei satugi neisse küsitava väärtusega sundaruannetesse.
Kolmandaks, puudub üheselt mõistetav sihtriigi definitsioon. Näiteks
Euroopas haarab reis tihti mitut riiki, mis kõik võrdselt olulised reisija
jaoks. Kas lugeda need külastused statistikasse tingreisija murdosana?
Või valida mingi tunnuse põhjal välja üks sihtriik ja ignoreerida teisi?
Estravel on oma andmete töötlemises toiminud viimase metoodika järgi,
sest nii on eksimisvõimalusi vähem.
Neljandaks, puudub üheselt mõistetav reisija definitsioon. Tavaline on
olukord, kus klient ostab lennupileti ühest reisibüroost, viisa teistest
ja hotelli kolmandast. Kõik kolm firmat vormistavad müügiarve, kuhu fikseeritakse
inimeste arv ja sihtriik. Kuidas nüüd suhtuda kõigilt kolmelt kogutud
andmete summeerimisse? Kas kokku oli kolm reisijat või ainult üks? "Õige"
vastus on praegu hoopis kaks, sest kolmandik väikeettevõtjaist statistikat
ei esita või esitab sisutult.
Vedajatelt saab vaid liinistatistikat
Mõnikord võib tunduda, et õige statistika saamiseks piisab, kui korjata
kokku kõikide transpordifirmade (vedajate) andmed, kes inimesi üle Eesti
piiri toimetavad. Kuid ka see ei aita nn sihtriigi statistikat luua. Liiga
tihti on sihtpunkti jõudmiseks vaja kasutada rohkem kui ühte vedajat,
ning see, mis vedaja jaoks oli sihtpunkt, oli reisijale vaid tähtsusetu
transiitpunkt. Pealegi liiguvad inimesed ka ilma vedajate abita, näiteks
autodega maismaapiiri ületades. Või kogunisti jalgsi, näiteks Narvas või
Valgas.
Kaupade puhul on igasugune infohankimine õnneks palju lihtsam, rõõmustavad
tollistatistika tegijad. Igal kaubasaadetisel on alati kaasas dokument,
kuhu on kodeeritud nii päritolumaa kui ka sihtmaa. Inimestel sellist standardiseeritud
infokandjat kaasas pole, on ainult pass, mis ei väljenda tegelikult kumbagi
infot. Ega saagi väljendada, sest inimene, erinevalt kaubast, valib endale
nii elukohta kui reisisihi ise, ja võib viimast vabalt muuta ka reisi
kestel.
Estraveli turuosa annab võimaluse
Estravelil kui ülekaalukalt suurima turuosaga reisibürool on tänases Eestis
unikaalne võimalus koguda oma müügi piires andmeid üle kõikide kliendigruppide
ja vedajate, sealjuures elimineerides vead, mis muidu tuleneksid eelmainitud
kokkulepete ja definitsioonide puudumisest. Nii võimegi oletada, et kui
idasuunaline etnilise või kommertsiaalse taustaga süstikreisimine välja
arvata, iseloomustab Estraveli statistika üsna täpselt Eesti tarbijate
eelistusi sihtkohtade suhtes.
Residentsus postiaadressi järgi
Tasub toonitada, et siintoodud statistika ei tee mingit vahet kodakondsusel.
Kas ja mis pass reisijal on, meid kui reisiteenuse müügiagenti ei huvita.
Meid huvitab statistika mõttes kliendi residentsus ja reisisiht. Kui kliendile
väljastatud arvel on EE-koodiga postiaadress, on tegemist automaatselt
residendiga. Näiteks kui Hansapank Eesti ostaks Estravelilt lennupileti
Hansabanka lätlasest töötajale Lätis, siis meie statistika näitaks seda
reisijat Eesti residendina. Sama ka vastupidi: kui Estraveli tütarfirma
Leedus tellib Tallinna emafirma käest pileti Leedus komandeeringus viibinud
eestlase tagasisõidu jaoks, siis müügiarve läheb välismaale (LT) ja statistika
kajastab seda reisijat mitteresidendina. Õnneks sellised juhtumid kompenseerivad
teineteist summaarselt ning ei tekita statistilisi hälbeid.
Soome on suurim sihtriik
Kellelegi pole üllatuseks, et Eesti residentidest reisijate peamine sihtriik
on Soome. Sinna suundub 28,6% meie reisijatest. Soome on olnud meie tähtsaim
sihtriik juba palju aastaid ning jääb selleks ka tulevikus. Küll aga võib
üllatav tunduda, et ka mitteresidentidest reisijate puhul on Soome kohe
Eesti (65,2%) järel teisel kohal (12,3%) ning sellega suurim sihtkoht
kolmandate riikide residentidele Eesti kaudu. Selle fenomeni põhjuseks
ei ole kahjuks siiski mitte Eesti populaarsus "väravana Põhjamaadesse",
vaid lihtsalt Estraveli välisfiliaalide ja tütarfirmade kaudu toimuv hulgimüük
juhul, kui hankijatega arveldatakse läbi emafirma Tallinnas.
Siseturismi müük eestlastele kasvab
Teine üllatav fakt on see, et ka Eesti residentide jaoks on Eesti ise
tähtis sihtriik. Lausa 17,6% Estraveli kodumaistest klientidest suundusid
Eestisse teenust tarbima, mis annab Eestile teise koha peale Soomet (ja
enne kolmandaks jäänud Rootsit). Siinjuures on huvitav märkida, et meie
kaudu siseturismiteenust kasutanud 14 tuhandest kaasmaalasest vaid 9,4%
sooritasid oma ostu füüsilise isikuna. Ülejäänute eest tellis ja maksis
juriidiline isik. See näitab, et inimeste tarbimisharjumused on visad
taanduma. Eraisik pingutab ikka oma käel hakkama saada ega taha kuidagi
uskuda, et vahendaja kaudu saab Pärnu või Saaremaa hotelli soodsamalt
kätte kui otse. Firmad ja riigiasutused seevastu kasutavad proffide abi
meelsasti oma väljasõitude, koolituste ja koosolekute korraldamisel üle
kogu Eesti.
|