Erki Urva: 100 päeva Estonian Airis
![line](images/hrule.GIF)
Üle
kolme kuu on Estonian Airi asepresidendina töötanud Erki Urva, endine
Optiva Panga juhatuse liige ning jae- ja personaalpanganduse direktor.
Estraveli marketingijuht Jüri Toomel käis varem turismi alal tegutsenud
endiselt kolleegilt uurimas, kuidas uues ametis läheb.
Erialaks klienditeenindus
JT: Alles suvel intervjueerisin sind Estravelleri jaoks pankurina, nüüd
sul täis 100 päeva uues ametis - Estonian Airi asepresidendina. Miks taas
uuel alal ja miks just lennunduses?
EU: Ei ole õige öelda, et uuel alal - uues ametis küll. On ju lennundus
väga tihedalt seotud muu turismimajandusega ning arvan end selles valdkonnas
päris koduselt tundvat. Lisaks on valdkonda, milles olen viimased 10 aastat
töötanud, võimalik kokku võtta ühise nimetajaga "klienditeenindus". Minu
jaoks pole juba ammu küsimust tekkinud, kes mulle palka maksab - seda
teeb meie klient. Ning just kõrge klienditeeninduse tase on ka Estonian
Airi tegevuse üks nurgakividest. Aga miks just nüüd ja just lennunduses?
Sest just nüüd osutus võimalikuks teostada oma ammune unistus - asuda
väga huvitavale ametikohale valdkonda, mida olen aastaid üheks oma suurimaks
hobiks pidanud. Lisaks veel tagasipöördumine oma vana kiindumuse turismi
juurde.
JT: 100 päeva olevat see kriitiline piir, mil päritakse aru: kuidas oled
kohanenud ja mida korda saatnud? Ja kas igatsed panka tagasi?
EU: Kohanenud olen kenasti ja eks sellele aitas ka kaasa paljude tuttavate
eestleidmine. Samal ajal on ees veel väga palju erinevate valdkondade
tundmaõppimist. Kuid see teebki elu huvitavaks ja põnevaks. Mis puudutab
kordasaatmisi, siis siin on raske midagi kohe esile tuua või välja öelda.
Kuna tegemist oli siiski sulandumisega hästi töötavasse organisatsiooni,
on seni tegemist olnud ehk operatiivsemat laadi saavutustega (kui neid
nii üldse nimetada saab). Küll on aga seatud mõningaid põhjalikumaid plaane
tulevikuks. Panka ma tagasi ei igatse. Nüüd on tegemist valdkonnaga, milles
töötamisest olen unistanud pikka aega ning kavatsen ennast sellega siduda
pikkadeks aastateks.
Lennuohutus ja kvaliteet on OV prioriteediks
JT: Kuidas Estonian Airil möödunud aastal läks, kas sihid ja eesmärgid
saavutatud?
EU: Eelmine aasta oli väga keeruline kogu maailma lennundusele ja seda
eelkõige kütusehinna ja dollarikursi kontrollimatu tõusu tõttu. Kahtlemata
sai selle läbi kannatada ka Estonian Air. Samas viidi meie firmas läbi
mitmeid olulisi sisemisi ümberkorraldusi ning optimeeriti ka märkimisväärselt
lennuplaani. Jätkus Eesti majanduse elavnemine ja sisenõudluse kasv. See
kõik tõi kaasa positiivseid arenguid. Käesoleval hetkel pole küll veel
koos majandusaasta aruanne, kuid kindlalt võib öelda, et Estonian Airi
majandustulemused olid aastal 2000 oluliselt paremad eelmistest aastatest.
Eriti uhked oleme aga selle üle, et oleme leidnud täit tunnustust Euroopa
Ühinenud Lennuametite (JAA) poolt kehtestatud kvaliteedistandardite -
Ühtsete Lennunduseeskirjade (JAR) järgimisel. Estonian Air on üks esimesi
Ida-Euroopa lennufirmasid, mille tegevus vastab Euroopa Liidu nõuetele.
Lennuohutus on iga lennufirma tegevuse põhiline prioriteet ning selle
tagamiseks on korralik kvaliteedisüsteem möödapääsmatu.
Optimeerimisprogramm annab tulemusi
JT: Kevadel loobusite Helsingi-liinist ja kolmandast Boeingust - kas
nüüd tagantjärele vaadates olid need õiged sammud?
EU: Kahtlemata olid need sammud õiged. Lennukipark ja sihtkohtade arv
ning lendude sagedus on omavahel lahutamatult seotud. Samal ajal määrab
selle kogumi suuruse ja koosseisu ära eelkõige turu suurus ja maht. Eesti
on oma vähem kui pooleteise miljoni elanikuga äärmiselt väike turg. Isegi
kui siseturule juurde liita välisturg ehk lennukiga Eestisse lendavad
välismaalased, on see ebapiisav otselendude alustamiseks Tallinnast väga
paljudesse sihtkohtadesse. Tahes-tahtmata tuleb toetuda transiidile läbi
meid ümbritsevate suurte lennujaamade ("hub'ide") ning koostööle suurte
lennundusallianssidega. Teatavasti alustas Estonian Air 1999. aastal koostööd
SAS ning Star Alliance'iga. Seetõttu võime pakkuda laia valikut sihtkohti
ning lennuaegu läbi suurimate Skandinaavia hub'ide Stockholmi ja Kopenhaageni.
Helsingisse lendamine muutus aga Estonian Airile majanduslikus plaanis
mõttetuks pideva konkurentsi suurenemise tõttu kiirlaevaliikluse ja ka
kopteriühenduse poolt. Kuivõrd lennureisijate arv, kelle sihtpunktiks
jäigi Helsingi, vähenes miinimumini, polnud SAS-iga koostööd alustanud
Estonian Airile enam majanduslikult mõeldav seniste lendude jätkamine
Helsingisse. Samas võimaldas lendude katkestamine HEL suunal suurendada
lendude arvu meie peamistesse Skandinaavia hub'idesse.
Lisaks Helsingile lõpetasime lendamise ka Minski, mis ei omanud eriti
suurt populaarsust meie reisijate hulgas. Nagu juba mainitud, oli tegemist
ühe osaga lennutegevuse optimeerimisprogrammist, mis kokkuvõttes andis
olulise positiivse panuse firma majandusnäitajatele.
Plaane on rohkesti
JT: Milliste uudistega rõõmustab Estonian Air oma klienti 2001. aastal?
EU: Põhiliselt tahame oma kliente rõõmustada oma lendude kõrge ohutustaseme,
sõiduplaanidest kinnipidamise täpsuse ning parema teeninduskvaliteediga.
2000. aasta hilissügisel suurendasime oluliselt pardatoitlustuse erinevate
menüüde arvu ning koostöös oma toitlustuspartneriga Airo Catering Services
Eesti loodame parandada ka toidu kvaliteeti. 2001. aasta alguses on plaanis
käivitada spetsiaalne püsikliendiprogramm meie parimatele klientidele.
Tegemist pole EuroBonuse kaardi asendajaga, vaid sellele lisanduva täiendavaid
soodustusi pakkuva tootega. Kindlasti jätkame ka paljude sooduskampaaniatega.
Mis puutub lennuplaani ning lennukiparki, siis on hetkel veel vara midagi
konkreetset välja lubada. Enam-vähem kindel on see, et suvises sõiduplaanis
olulisi muudatusi ei tohiks tulla. Samuti oleme põhimõtteliselt otsustanud
praegused kaks Fokker 50 lennukit lähiaastatel välja vahetada kiiremate
reaktiivlennukite, täpsemalt nn. regional-jet'ide vastu. Loomulikult toob
see vahetus kaasa põhjalikud muutused ka meie lennuplaanis ning avab võimaluse
vaadata uute sihtkohtade poole. Oleme kaalunud mitmeid sihtkohti (näiteks
Brüssel, Pariis, Milaano, Amsterdam, München), kuid mingeid kindlaid otsuseid
pole veel tehtud. Praegu tegeleme tõsise analüüsiga ning pärast otsuse
tegemist ja heakskiitmist teavitame kindlasti varakult kõiki kliente ja
koostööpartnereid.
OV konkurentsi ei karda
JT: Eesti-sisese turu olete konkurentidele vabaks jätnud?
EU: Kui Eesti-sisese turu all mõeldakse Eesti siselende, siis jah. Meil
puuduvad siselendudeks sobivad väikelennukid ning ei plaani neid ka lähiajal
soetada. Me oleme huvitatud lennunduse laiemast arengust Eestis ning just
väiksemad lennundusettevõtted võivad olla selleks kasvulavaks, kus võivad
alustada oma karjääri ka tulevased suurte reaktiivlennukite piloodid.
JT: Kui ohtlikuks konkurendiks pead Finnairi loodavat Aero Airlinesi?
EU: Põhjalikumaks hinnanguks omame veel liialt vähe informatsiooni. Kui
jutt käib Eesti ja Soome vahelisest lennuliiklusest, siis siin me oma
huvidele otsest ohtu ei näe. Küll võib uue lennufirma loomine pingestada
olukorda meie lennundusspetsialistidest ahtal tööjõuturul. Aga elame-näeme,
Estonian Air jälgib igatahes kõiki konkurente suure tähelepanuga.
Eestis
jäävad lendama väiksemad lennukid
JT: Milline on Eesti lennunduse tulevik?
EU: Eelkõige sõltub see meie majanduse arengust ning elatustaseme tõusust.
Näiteks kasvab tulevikus pidevalt nõudlus puhkuse-charterlendude järele
Tallinnast otse puhkusesihtkohtadesse. Olulised muutused toob kaasa Eesti
kavandatav ühinemine Euroopa ühise lennuruumi ehk nn. "avatud taeva" lepetega.
See tooks kaasa olulise lennundusturu avanemise, mis looks võimaluse nii
uute lennufirmade sisenemisele Eesti turule kui ka Eesti lennundusettevõtjate
suurema tegutsemisvõimaluse välisturgudel. Igatahes ühes olen ma kindel
- lähima aastakümne jooksul ei ole liinilendudeks Tallinnasse asja maailma
suurimatel reisilennukitel Boeing 747-l ja loomisjärgus oleval Airbus
380-l. Eestis jäävad peamiselt lendama siiski väiksemad lennukid ning
enamikesse sihtkohtadesse saab lennata siiski vaid ümberistumisega.
|