Küsitlus: Estraveli põhikonkurendid
![line](images/hrule.GIF)
Eesti
reisibüroomaastik on kirju - litsenseeritud reisibüroosid ja reisikorraldajaid
on Majandusministeeriumi andmetel Eestis üle 250, kuid neist IATA-büroosid,
s.t. lennufirmade esindamise- ja piletiväljastusõigustega, ainult 15.
Oma sadadesse miljonitesse küündivate aastakäibega on Estravel Eesti reisibüroode
hulgas küll suurim, kuid kindlasti mitte ainuvalitseja. Kuidas möödus
aasta Estraveli konkurentidel ja millised on nende uudised tulevikuks,
seda küsime nüüd meie viie põhilise konkurendi käest, kelleks on Hermann
Reisid, Wris Reisibüroo (mitte segi ajada Wris Toursiga!), Baltic Tours,
Reisiekspert ja Continent Travel.
Reisibürooturu kontsentratsiooni Eestis iseloomustab hästi fakt, et kuus
suurimat reisibürood kontrollivad üheskoos umber 80 protsenti Eesti turust.
Mida aga teevad siis ülejäänud kaks- ja poolsada reisibürood, võib lugeja
nüüd imestada. Paljud neist ei teegi midagi, kuna “litsents” on lihtne
saada ja leiba ei küsi. Paljud on suuremate reisibüroode edasimüüjad oma
kohalikus turunishis. Ja paljudel on lihtsalt väikesed ambitsioonid, neile
piisab huvitaval erialal töötamise rõõmust. Aga õnneks ei käi see meie
tänaste küsitluspartnerite kohta.
1. Kuidas teil möödunud aasta läks võrreldes eelnevaga?
2. Millise teenusliigi müük enim kasvas? Milline kahanes?
3. Kuidas iseloomustad praegust reisibürooturgu? Aga oma firma positsiooni?
4. Mis uudiseid alanud aasta teie firmale(lt) tuua võib?
Tauri
Sumberg
juhatuse esimees, Hermann Travel
1. Aasta 2000 oli võrreldes 1999. aastaga edukam meie klientidele, meile
jäi meeldiv ülesanne neid nende heade tulemuste saavutamisel aidata. Kuna
klientidel läks hiilgavalt, siis suurendas see üsna palju meie töö mahtu,
mille tulemusena AS Hermann Reiside käive aastal 2000 tõusis ca 26%. Selline
käibe kasv esitas teenindajatele ja juhtidele suure väljakutse. Siiralt
tänaks neid inimesi nende pingutuste eest, tulemused kinnitasid nii klientidele
kui omanikele, et tegemist on väga professionaalsete inimestega.
2. Kuna käive kasvas tuntavalt, siis saab öelda, milline teenuseliik
kasvas kõige rohkem, kuid ei saa kuidagi nimetada teenuseliiki, mis kahanes
- ükski teenuseliik lihtsalt ei kahanenud. Loodetavasti ei toimu kuskil
langust ka aastal 2001. Enim tõusis käibe poolest lennupiletite müük ja
kuna me käivitasime aastal 2000 ka kliendikaardi, siis kasvas märkimisväärselt
ka reisikorraldajate puhkusepakettide müük.
3. Heameelega annaksin igasuguse iseloomustamise ja ennustamise analüütikutele,
kuna see on tänamatu töö. Kui üldse kuidagi proovida iseloomustada, siis
reisibüroode osas on hetkel olukord, kus turul tegutseb suur hulk väga
tugevaid professionaale. Nõrgad kas ei suuda ennast nähtavaks teha või
kaovad lühikese ajaga. Turg on keeruline ja üsna killustatud. Mis puudutab
Hermann Reiside positsiooni, siis on see rahuldav. Me oleme auväärsel
teisel positsioonil, kuid väga pikk tee on veel ronida, rääkimata mitmetest
ohtudest, mis sellel teel varitsevad. Me vaatame aukartusega nii üles
kui alla.
4. Ei tahaks lipuga vehkima ja loosungeid hüüdma hakata. Tahaksime kõigepealt
rahulikult tööd teha ja proovida püstitatud eesmärke täita. Vahest on
uudiseks see, et me proovime saavutada mitte kvantitatiivset tõusu, vaid
suurendada klientide rahulolu. Me pöörame suuremat tähelepanu oma klientide
kasvavatele vajadustele, mis sunnib meid pidevalt arenema. Samas ei unusta
me ka omanikke ja töötajaid. Kokkuvõtlikult tahaks soovida paremaid emotsioone
kõigile sellel turul tegutsevale inimestele.
Eda
Odenberg
müügidirektor, WRIS
1. WRIS'i teeninduse tase ja tähelepanu klienditeeninduse üksikasjadele
paranes nii nagu lootsime. 17,5%-list käibekasvu hindan rahuldavaks. Lisaks
traditsioonilisele käibekasvule ametireiside osas tõusis puhkereiside
osakaal. See tõestab meie teeninduse kvaliteedile tehtud panuse õigsust
ja kinnitab samas, et eestimaalastel läheb järjest paremini.
2. Suurimat kasvunumbrit 40% näitasid hotellimajutus välismaal ja puhkereisid,
mis teeb muidugi rõõmu, aga paneb ka WRIS'i meeskonnale lisakohustuse
olla kompetentne laial skaalal. Eestisiseste teenuste müük kasvas 30%.
Vähem tõusis laevapiletite müük, mis tõestab, et Helsingisse sõit ei erine
palju trammiga Kadriorgu minekust. Tihe graafik lisas mugavust ja konkurents
viis hinnad alla.
3. Eesti oma paarisaja tuhande reisimisvõimelise kliendiga on piisavalt
väike turg, et mitte suurte rahvusvaheliste reisibüroode huvi äratada.
Tehnilise taseme, büroode kujunduse ja teenindustaseme poolest on Eesti
ees ka paljudest Lääne-Euroopa riikidest. Reisibüroode turg on tänaseks
väljakujunenud, aga mitte küllastunud. Usun, et hea teenindus on edu alus.
WRIS kui kaubamärk on Eestis üks tuntumaid ja meie positsioon püsib tänu
headele alalistele klientidele juba 10 aastat. Tahame saada veel paremaks,
julgemaks, tugevamaks.
4. Oma klientide toetuseks plaanime avada spetsiaalse messireiside osakonna.
Ametireisidele pühendunud Business Express laieneb, seda ka infotehnoloogia
abiga. Rätsepatööna valmivate reiside osakaal puhkereisides tõuseb. Arendame
edasi populaarset projekti Parim Pakkumine, mis tähendab, et otsime alati
kliendi lähteandmeid arvestades soodsaima ja mugavaima võimaluse.
Usume, et töötajatel on mõnus WRIS'is töötada ja loodame, et kliendid
on meiega rahul.
Kristiina
Raid
turundusjuht, Baltic Tour
1. Kui 1999. aastal oli meie firma 11-aastases tegevusajaloos mitmeski
mõttes üks keerulisemaid, siis 2000. a oli kindlasti parem. Ka majandustulemuste
poolest oli see aasta üks edukamaid ja kuigi I poolaastal oli veel tunda
1999. aasta mõjusid, sai kaotatu tänu meie töötajate ühisele panusele
tasa tehtud ja II poolaasta tulemused paranesid märgatavalt. Kokkuvõttes
saavutasime võrreldes 1999. aastaga ca 9% käibe kasvu. Firma lõikes oli
see aasta kõige edukam meie Peterburi osakonnale.
2. Kõige jõudsamalt kasvas hotellimajutuse ja pakettide müük, kahanes
aga laevapiletite müügi osakaal.
3. Suurenevas konkurentsis on Baltic Toursil kahtlemata heameel tõdeda,
et oleme säilitanud oma turuosa ja kaubamärgi tuntuse ning suutnud kaasajastada
nii teenuste kvaliteedi kui säilitada toodete mitmekesisuse .
4. Eks uudised on kõige paremad ikka värskelt… aga loodame laiendada/parendada
oma kontorivõrku, kuhu praegu kuuluvad meie peakontor Tallinnas Pikal
tänaval ja reisibüroo Viru väljakul ning Tartu, Elva ja Peterburi bürood.
Kadri
Jõerüüt
asedirektor, Reisieksperdi A
1. Reisieksperdile oli möödunud aasta võrreldes eelnevaga väga edukas.
Müügikäive kasvas ning areng toimus kõigis meie tegevusvaldkondades. Rõõmustav
oli meie uute reisitoodete, eelkõige Bali reisi hea müügitulemus.
2. Eelmisel aastal kasvas müük pea kõikide teenuseliikide lõikes. Eraldi
võiks välja tuua lennupiletite müügi kasvu. Hea meel on Euroopa-siseste
rongi- ja praamipiletite müügitulemuste paranemise üle. Oodatust paremini
läks ka sissetuleva turismi osakonnal. Kahanes viisade vormistamine, mis
on eelkõige tingitud eestlaste viisavajaduse vähenemisest.
3. Reisibürooturgu ühe sõnaga iseloomustades - ennekõige on ta arenev.
Kuna konkurents reisivaldkonnas on tihe ning "pingethoidev", tuleb kõigil
reisibüroodel pingutada, et oma positsiooni ja kliente hoida ning edasi
areneda. Reisekspert on oma kuue tegevusaasta jooksul oma koha reisibüroode
hulgas kindlustanud ning hetkel võime öelda, et tunneme ennast stabiilselt.
4. Alanud aasta toob Reisieksperdile uut mitmes valdkonnas. Ka sel aastal
tahame omatoodangu reisivalikut täiendada ning klientidele uusi põnevaid
reisimarsruute ja sihtkohti pakkuda. Oleme täiendamas ka oma büroo sisemist
töökorraldust ning proovime oma nägu suunata rohkem infotehnoloogia -
ja internetiajastu suunas.
Ivo
Koost
tegevdirektor, Continent Travel
1. Continent Traveli möödunud aasta oli küllalt edukas - müügi juurdekasv
oli 40%. Aasta oli väga teguderohke. Alustasime otselende Iberworldi lennukiga
A320-200 Kanaaria saartele, Gran Canariale.
2. Meie müügis kasvas enim lennupiletite müük ja kahanes nõudlus SRÜ
siseste lennupiletite järele.
3. Tundub, et reisiteenuste pakkumine on Eesti reisibüroode vahel jagunenud
ja turg stabiliseerunud. Continent Travel on väga rahul oma klientidega
ja tunneme end oma nishis kindlalt.
4. Meie kõige suuremaks uudiseks on ehk otselendude jätkumine 15. märtsist
Gran Canariale.
|