Küsitlus: Estraveli põhikonkurendid
line

Eesti reisibüroomaastik on kirju - litsenseeritud reisibüroosid ja reisikorraldajaid on Majandusministeeriumi andmetel Eestis üle 250, kuid neist IATA-büroosid, s.t. lennufirmade esindamise- ja piletiväljastusõigustega, ainult 15. Oma sadadesse miljonitesse küündivate aastakäibega on Estravel Eesti reisibüroode hulgas küll suurim, kuid kindlasti mitte ainuvalitseja. Kuidas möödus aasta Estraveli konkurentidel ja millised on nende uudised tulevikuks, seda küsime nüüd meie viie põhilise konkurendi käest, kelleks on Hermann Reisid, Wris Reisibüroo (mitte segi ajada Wris Toursiga!), Baltic Tours, Reisiekspert ja Continent Travel.

Reisibürooturu kontsentratsiooni Eestis iseloomustab hästi fakt, et kuus suurimat reisibürood kontrollivad üheskoos umber 80 protsenti Eesti turust. Mida aga teevad siis ülejäänud kaks- ja poolsada reisibürood, võib lugeja nüüd imestada. Paljud neist ei teegi midagi, kuna “litsents” on lihtne saada ja leiba ei küsi. Paljud on suuremate reisibüroode edasimüüjad oma kohalikus turunishis. Ja paljudel on lihtsalt väikesed ambitsioonid, neile piisab huvitaval erialal töötamise rõõmust. Aga õnneks ei käi see meie tänaste küsitluspartnerite kohta.

1. Kuidas teil möödunud aasta läks võrreldes eelnevaga?

2. Millise teenusliigi müük enim kasvas? Milline kahanes?

3. Kuidas iseloomustad praegust reisibürooturgu? Aga oma firma positsiooni?

4. Mis uudiseid alanud aasta teie firmale(lt) tuua võib?

Tauri Sumberg
juhatuse esimees, Hermann Travel

1. Aasta 2000 oli võrreldes 1999. aastaga edukam meie klientidele, meile jäi meeldiv ülesanne neid nende heade tulemuste saavutamisel aidata. Kuna klientidel läks hiilgavalt, siis suurendas see üsna palju meie töö mahtu, mille tulemusena AS Hermann Reiside käive aastal 2000 tõusis ca 26%. Selline käibe kasv esitas teenindajatele ja juhtidele suure väljakutse. Siiralt tänaks neid inimesi nende pingutuste eest, tulemused kinnitasid nii klientidele kui omanikele, et tegemist on väga professionaalsete inimestega.

2. Kuna käive kasvas tuntavalt, siis saab öelda, milline teenuseliik kasvas kõige rohkem, kuid ei saa kuidagi nimetada teenuseliiki, mis kahanes - ükski teenuseliik lihtsalt ei kahanenud. Loodetavasti ei toimu kuskil langust ka aastal 2001. Enim tõusis käibe poolest lennupiletite müük ja kuna me käivitasime aastal 2000 ka kliendikaardi, siis kasvas märkimisväärselt ka reisikorraldajate puhkusepakettide müük.

3. Heameelega annaksin igasuguse iseloomustamise ja ennustamise analüütikutele, kuna see on tänamatu töö. Kui üldse kuidagi proovida iseloomustada, siis reisibüroode osas on hetkel olukord, kus turul tegutseb suur hulk väga tugevaid professionaale. Nõrgad kas ei suuda ennast nähtavaks teha või kaovad lühikese ajaga. Turg on keeruline ja üsna killustatud. Mis puudutab Hermann Reiside positsiooni, siis on see rahuldav. Me oleme auväärsel teisel positsioonil, kuid väga pikk tee on veel ronida, rääkimata mitmetest ohtudest, mis sellel teel varitsevad. Me vaatame aukartusega nii üles kui alla.

4. Ei tahaks lipuga vehkima ja loosungeid hüüdma hakata. Tahaksime kõigepealt rahulikult tööd teha ja proovida püstitatud eesmärke täita. Vahest on uudiseks see, et me proovime saavutada mitte kvantitatiivset tõusu, vaid suurendada klientide rahulolu. Me pöörame suuremat tähelepanu oma klientide kasvavatele vajadustele, mis sunnib meid pidevalt arenema. Samas ei unusta me ka omanikke ja töötajaid. Kokkuvõtlikult tahaks soovida paremaid emotsioone kõigile sellel turul tegutsevale inimestele.

Eda Odenberg
müügidirektor, WRIS

1. WRIS'i teeninduse tase ja tähelepanu klienditeeninduse üksikasjadele paranes nii nagu lootsime. 17,5%-list käibekasvu hindan rahuldavaks. Lisaks traditsioonilisele käibekasvule ametireiside osas tõusis puhkereiside osakaal. See tõestab meie teeninduse kvaliteedile tehtud panuse õigsust ja kinnitab samas, et eestimaalastel läheb järjest paremini.

2. Suurimat kasvunumbrit 40% näitasid hotellimajutus välismaal ja puhkereisid, mis teeb muidugi rõõmu, aga paneb ka WRIS'i meeskonnale lisakohustuse olla kompetentne laial skaalal. Eestisiseste teenuste müük kasvas 30%. Vähem tõusis laevapiletite müük, mis tõestab, et Helsingisse sõit ei erine palju trammiga Kadriorgu minekust. Tihe graafik lisas mugavust ja konkurents viis hinnad alla.

3. Eesti oma paarisaja tuhande reisimisvõimelise kliendiga on piisavalt väike turg, et mitte suurte rahvusvaheliste reisibüroode huvi äratada. Tehnilise taseme, büroode kujunduse ja teenindustaseme poolest on Eesti ees ka paljudest Lääne-Euroopa riikidest. Reisibüroode turg on tänaseks väljakujunenud, aga mitte küllastunud. Usun, et hea teenindus on edu alus.
WRIS kui kaubamärk on Eestis üks tuntumaid ja meie positsioon püsib tänu headele alalistele klientidele juba 10 aastat. Tahame saada veel paremaks, julgemaks, tugevamaks.

4. Oma klientide toetuseks plaanime avada spetsiaalse messireiside osakonna. Ametireisidele pühendunud Business Express laieneb, seda ka infotehnoloogia abiga. Rätsepatööna valmivate reiside osakaal puhkereisides tõuseb. Arendame edasi populaarset projekti Parim Pakkumine, mis tähendab, et otsime alati kliendi lähteandmeid arvestades soodsaima ja mugavaima võimaluse.
Usume, et töötajatel on mõnus WRIS'is töötada ja loodame, et kliendid on meiega rahul.

Kristiina Raid
turundusjuht, Baltic Tour

1. Kui 1999. aastal oli meie firma 11-aastases tegevusajaloos mitmeski mõttes üks keerulisemaid, siis 2000. a oli kindlasti parem. Ka majandustulemuste poolest oli see aasta üks edukamaid ja kuigi I poolaastal oli veel tunda 1999. aasta mõjusid, sai kaotatu tänu meie töötajate ühisele panusele tasa tehtud ja II poolaasta tulemused paranesid märgatavalt. Kokkuvõttes saavutasime võrreldes 1999. aastaga ca 9% käibe kasvu. Firma lõikes oli see aasta kõige edukam meie Peterburi osakonnale.

2. Kõige jõudsamalt kasvas hotellimajutuse ja pakettide müük, kahanes aga laevapiletite müügi osakaal.

3. Suurenevas konkurentsis on Baltic Toursil kahtlemata heameel tõdeda, et oleme säilitanud oma turuosa ja kaubamärgi tuntuse ning suutnud kaasajastada nii teenuste kvaliteedi kui säilitada toodete mitmekesisuse .

4. Eks uudised on kõige paremad ikka värskelt… aga loodame laiendada/parendada oma kontorivõrku, kuhu praegu kuuluvad meie peakontor Tallinnas Pikal tänaval ja reisibüroo Viru väljakul ning Tartu, Elva ja Peterburi bürood.

Kadri Jõerüüt
asedirektor, Reisieksperdi A

1. Reisieksperdile oli möödunud aasta võrreldes eelnevaga väga edukas. Müügikäive kasvas ning areng toimus kõigis meie tegevusvaldkondades. Rõõmustav oli meie uute reisitoodete, eelkõige Bali reisi hea müügitulemus.

2. Eelmisel aastal kasvas müük pea kõikide teenuseliikide lõikes. Eraldi võiks välja tuua lennupiletite müügi kasvu. Hea meel on Euroopa-siseste rongi- ja praamipiletite müügitulemuste paranemise üle. Oodatust paremini läks ka sissetuleva turismi osakonnal. Kahanes viisade vormistamine, mis on eelkõige tingitud eestlaste viisavajaduse vähenemisest.

3. Reisibürooturgu ühe sõnaga iseloomustades - ennekõige on ta arenev. Kuna konkurents reisivaldkonnas on tihe ning "pingethoidev", tuleb kõigil reisibüroodel pingutada, et oma positsiooni ja kliente hoida ning edasi areneda. Reisekspert on oma kuue tegevusaasta jooksul oma koha reisibüroode hulgas kindlustanud ning hetkel võime öelda, et tunneme ennast stabiilselt.

4. Alanud aasta toob Reisieksperdile uut mitmes valdkonnas. Ka sel aastal tahame omatoodangu reisivalikut täiendada ning klientidele uusi põnevaid reisimarsruute ja sihtkohti pakkuda. Oleme täiendamas ka oma büroo sisemist töökorraldust ning proovime oma nägu suunata rohkem infotehnoloogia - ja internetiajastu suunas.

Ivo Koost
tegevdirektor, Continent Travel

1. Continent Traveli möödunud aasta oli küllalt edukas - müügi juurdekasv oli 40%. Aasta oli väga teguderohke. Alustasime otselende Iberworldi lennukiga A320-200 Kanaaria saartele, Gran Canariale.

2. Meie müügis kasvas enim lennupiletite müük ja kahanes nõudlus SRÜ siseste lennupiletite järele.

3. Tundub, et reisiteenuste pakkumine on Eesti reisibüroode vahel jagunenud ja turg stabiliseerunud. Continent Travel on väga rahul oma klientidega ja tunneme end oma nishis kindlalt.

4. Meie kõige suuremaks uudiseks on ehk otselendude jätkumine 15. märtsist Gran Canariale.