Interrail: meenutusi kümme aastat hiljem
![line](images/hrule.GIF)
Estraveli
sisekontrolli osakonna juhataja Riin Alatalu, kes oli kümmekond aastat
tagasi esimesi vahetusüliõpilasi Helsingi Ülikoolis, meenutab allpool
oma tolleaegseid Euroopa-reise Interrail-piletiga, mis noorte hulgas populaarne
tänini.
Vahel tasub seigelda pikemalt plaanimata
Seljakotiga rändamine on eriline kogemus, mida julgen soovitada peaaegu
igaühele. Olgugi et mullegi meeldib reisi täpselt ette planeerida, sõita
lennukiga ja peatuda broneeritud hotellides, tasub mõnel eluperioodil
katsetada ka seiklemist teadmatuses. Ja see teatud eluperiood ei pea tähendama
mitte ainult noorust. "Seljakotid selga" stiilis rändamise eelduseks
on eelkõige hea kaaslane või seltskond ja riskivalmidus. Tänu vanematele
ja liikumisele "Kodulinn" seiklesin juba kooliajal mööda Nõukogude
Liidu mõõtmatuid avarusi. Seega oli enne Euroopasse suundumist seljakott
seljas reisimine minu jaoks tuttav tegevus.
Punane pass oli reisidokumendiks
Kui sain vahetusüliõpilasena õppima Soome, oli raha vähe ja seetõttu jäin
ka suveks Helsingisse tööle, et reisideks raha teenida. Kuna reisidokumendiks
oli punane pass, tuli iga riigi jaoks viisa hankida. See oli tülikas ja
aeganõudev, kuid mitte päris võimatu. Palju alandavam oli jõuluks koju
sõitmiseks endale Nõukogude saatkonnas komandeeringut vormistada. Ainuke
riik, kus viisa puudumise tõttu käimata jäi, oli Itaalia - saatkond tahtis
passi enda kätte 3-4 nädalaks, siis ei oleks aga jäänud aega teiste viisade
taotlemiseks.
Punane pass tundus iseenesest juba üsna riskantne - kartsin sekeldusi
igal piiril ja seetõttu ei tulnud pähegi minna häälega, nagu tänased üliõpilased
sõidavad. Pealegi ei olnud selline idee populaarne ka minu Soome tuttavate
hulgas. Eelistasin rongisõitu Interraili ja Scanrail kaartidega - 995
FIM eest sai tollal sõita kuu aega kõigil Euroopa raudteeliinidel ja umbes
700 FIM eest 3 nädalat Skandinaavias. Hiljem on Interrail-süsteemi muudetud
ja sinna on tulnud kitsendusi. 1990ndate algul tahtsid Lõuna-Euroopa riigid
- Itaalia, Hispaania ja Portugal sellest üldse loobuda, kuna nende rongid
on turismihooajal niigi täis ja nad ei soovi täiendavalt nn tasuta reisijaid.
Protsentuaalselt oli suurem osa reilajaid Skandinaaviast - nemad said
pikkade vahemaadega soodsast piletihinnast kõige rohkem kasu. Põhipiletile
lisandusid lisatasud kiirrongidel ning iste- ja magamiskohad. Enamikest
lisatasudest oli aga hea planeerimise ja kannatliku meelega võimalik kõrvale
hiilida.
Rongisõit tähendas tasuta ööbimist
Rongi üheks eeliseks oli see, et rongis on võimalik odavalt ööbida. Toonaste
sõitude puhul tundub marsruut tagantjärele kummaline - Prantsusmaal sõitsime
mitu korda järjest põhjast lõunasse ja tagasi. Tegelikult oli eesmärgiks
rongis ööbida, kuigi istumisvagunis, aga tasuta.
Rongi
põhiline eelis hääletamise ees oli aga turvalisus ja suur tõenäosus soovitud
sihtpunkti kohale jõuda. Hispaanias oli küll üsna tavaline, et rongid
tundide kaupa hilinesid ja alati ei olnud neis ka ettenähtud 2. klassi
vagunit. Kuna raudteejaamas järjekordset hilinevat rongi ka oodata ei
tahtnud, siis ronisime mitu korda kas restoran- või 1. klassi vagunisse
ja kuna keeldusime lisatasu maksmast, visati meid tavaliselt mõne peatuse
jooksul rongist välja. Tänu sellele sattusime aga huvitavatesse väikelinnadesse,
kuhu tavalise turistina poleks eales jõudnud.
Kui Saksamaa ja eriti Prantsusmaa rongid olid suhteliselt puhtad ja sinna
mahtus normaalselt peale, siis Hispaanias sai korduvalt peaaegu ukse küljes
riputud. Prantsusmaal õnnestus meil vahel ka terve kupee vallutada.
Mure punase passi pärast piiride ületamisel osutus asjatuks: paljudel
piiridel ei vaadatud meie passe üldse, kuigi kontrolliti samas vagunis
istuvate musta nahavärviga inimeste dokumente. Vaid Hispaania piiril pandi
meid koos Austraalia kodanikega ootele, kuni passe täiendavalt kontrolliti.
Prantsusmaal
ja Hispaanias enim seiklusi
Prantsusmaal ja Hispaanias käik oligi kõige seiklusrikkam. Kui muud reisid
tegin valdavalt üksinda, siis Prantsusmaa-Hispaania reisil käisin oma
tollase õpingukaaslase ja tänase kolleegi Sirje Volmrega. Kahekesi olime
julgemad ja nii oligi meie kuupikkuse reisimise ööbimiste statistikaks
13 ööd hotellis või hostelis, 1 öö rannal, 1 öö pargis, 3 ööd raudteejaamas
põrandal (politsei äratas kõiki viisakalt hiljemalt kell 6) ja ülejäänud
ööd rongis või laevas.
Üheks kummalisemaks ja meeldejäädavamaks hotelliks, kus olen iial ööbinud,
oli Hotel Palace Pariisis. Sisu vastas hinnale - 60 FRF öö. Kogu mööbel
oli vähemalt Balzaci-aegne, kitsad pruunid koridorid, WC koridori lõpus,
elanikeks vanad kõhnad neegrinaised ning veidrad onukesed. Pilt oli kirjandusest
nii tuttav, nagu oleks ise ajas tagasi läinud.
Ööbisime ka nn Youth Hostelites, aga üldiselt ei olnud need väga mugavad
- enamasti suured paljude naridega toad - ega ka märkimisväärselt soodsamad
mõnest odavast hotellist. Kindlasti soovitan neid aga üksinda reisijale:
see on kindel võimalus leida omasugust reisikaaslast. Põhimõtteliselt
oli meil igal reisil olemas umbkaudne plaan, millal ja kuhu jõuda, tihti
aga saabusime suurlinnadesse hilisel õhtutunnil ja siis oli soodsa öömaja
leidmine üsna tülikas. Paaril korral vahetasimegi järgmisel päeval hotelli.
Paljud väiksemad linnad vaatasime üle tavaliselt ühe päevaga - hommikul
saabusime ja õhtul lahkusime. Sellistel päevadel oli põhimureks meie seljakotid.
Kaasa vedada neid ei tahtnud, raudteejaama hoiukapid aga olid kallid.
Nii algas enamik hommikuid tülika otsinguga, kuhu hotelli või restorani
need erineval ettekäändel sokutada.
Meie eelarve oli 100 FIM päevas ja see ei saanudki paljude hotelliöödega
lisakulusid sisaldada. Siiski õnnestus meil läbi käia enamik muuseume
ja teha ka pisut shoppingut. Süüa oskasime erakordselt ebaratsionaalselt,
aga see-eest mõnusalt: valdavalt toitusime jäätisest ja kohvist. Mu reisipäevik
kubiseb näljastest avaldustest, millele järgneb rahulolev ülevaade, milliseid
erinevaid jäätiseid me sõime.
Reisida võib ka üksi
Üksinda reisimine võib tunduda väga igavana, aga tegelikkuses on sel palju
positiivseid külgi: arvestad ainult iseendaga ja enda huvidega. Ja mis
peamine - erineva seltskonnaga reisides märkad ümberringi hoopis erinevaid
asju. Pealegi on seljakotiga reisijad üsna sõbralik ja suhtlemisaldis
seltskond. Häid soovitusi jagatakse lahkelt, raudteejaamades ja rongides
aidatakse üksteise kottidel silma peal hoida. Tõsiselt hätta jäädes on
aga targem põhiliselt iseendale loota. Kuu aega on aga üsna pikk aeg ja
ma olin rõõmus, kui üksi Kesk-Euroopas rännates oli mul võimalus Shveitsis
ka oma sugulasi külastada. Mõnus oli omada kindlat öömaja ja ilma raske
seljakotita iga päev erinevasse linna sõita. Seda enam, et see sattus
olema samal ajal Tallinna teletorni all toimunud tormiliste poliitiliste
sündmustega.
Aasta varem (1990) oli meil Sirjega ootamatu poliitiline kogemus - Cordobas
koguti allkirju Leedu iseseisvuse toetuseks. Väidetavalt olid nad 60 päevaga
kogunud üle 3 miljoni allkirja. Loomulikult andsime ka meie allkirjad
ja seletasime lahkelt oma päritolu, mispeale meil paluti Eestisse tagasi
jõudes samuti Leedu iseseisvuse toetuseks allkirju koguda.
Kuuajaline
reis sellisel kujul ja tempos nagu ette sai võetud oli loomulikult üsna
kurnav ja sisult ehk liiga põhjalik - käisime läbi peamised muuseumid
ja vaatamisväärsused. Lisaks sellele sai igal sammul osa suvistest vabaõhuüritustest.
Näiteks Salzburgis toimus suur Mozarti festival kontserdite, teatrietenduste
ja vabaõhukinoga. Viinis sain osa Placido Domingo kontserdist (aia tagant
esimesest reast). Võibolla saigi muljeid liiga palju, sest ahmisime kõiki
pakutavat hirmus, et võibolla ei avane enam iial sellist võimalust. Aga
kindlasti on need reisid raudteel olnud minu elu põnevaimaks kogemuseks.
|