Lühiuudised
line

Estraveli turuosa 38%
Lõppenud aasta 11 kuu andmetel on Eesti suurima turuosaga IATA reisibüroo Estravel, kelle valitseda on 38,1% antud turust. Teisele kohale platseerus Hermann Reisid (16,3%), kolmandale kohale Wris Reisibüroo (8,7%) ja neljandaks jäi Baltic Tours (7,5%). Eelmise aasta andmetega võrreldes on esinelikust ainsana turuosa kaotanud Baltic Tours, ülejäänutel oli väike kuni mõõdukas turuosa kasv. Arvestus baseerub Amadeus Estonia segmendistatistikale (müüdud broneeringud), millele on lisatud Galileo reservatsioonisüsteemi kasutajate hinnangulised mahud. Eestis oli 2000. aasta lõpus 15 IATA litsentsiga reisibürood, kelle summaarne broneeringumaht moodustab antud kontekstis 100% turust. Toodud edetabel ei ole lõplik, kuna detsembri 2000 andmed puudusid Estravelleri trükkimineku ajal.

Uued 500 EUR kinketshekid müügil
Detsembris tuli Estravelil välja uue nominaaliga ingliskeelne kinketshekk. Selle väljastamise tänuväärne idee tuli Estraveli suurkliendilt Hansapangalt. Tsheki väärtuseks on 500 eurot, mis ületab tuntud 1000-kroonise nominaaliga kinketsheki väärtust pea kaheksakordselt ning vastab seega ühe keskmise reisipaketi hinnale. Uus tshekk on eriti sobiv juriidilistele isikutele loosivõitude, kingituste ja konkursipreemiate jaoks. Europõhised kinketshekid kehtivad viies riigis, lisaks Eestile ka Soomes Estraveli emafirma või Lätis, Leedus, Moskvas ja Peterburis Estraveli tütarfirmade müügibüroodes.

Helsingi lennujaam maksustas transiitreisijad
Alates selle aasta jaanuarist peavad Helsingis ühelt lennult teisele minevad reisijad maksma uut transiitmaksu. Maksu suurus on 23,01 FIM ehk 61 EEK ja see lisandub lennupileti hinnale. Maksust on vabastatud vaid alla 2-aastased sülelapsed. Transiitreisijaks loetakse rahvusvahelise tava kohaselt reisijat, kelle saabuva ja väljuva lennu vahele jääb vähem kui 24 tundi, tingimusel et lennud on samal piletil. Uus maks puudutab otseselt Eesti kliente, kes läbi Helsingi kolmandatesse sihtpunktidesse lendavad. Samas ei pea transiitreisijad tasuma Helsingi tavapärast 66 FIM (174 EEK) suurust väljuvatele reisijatele kehtivat maksu.

Boeing: tellimusi rekordiliselt
Boeing Co. teatel laekus firmale 2000. aastal üle 580 lennukitellimuse ehk kolmandiku võrra enam kui eelmisel aastal, olles firma viimase viie aasta parimaks tulemiks. Populaarseimaks mudeliks on kütusesäästlik kitsa kerega B737, kuid märgatavalt kasvas nõudlus ka Boeingi uusima, laia kerega reisilennuki 777 järele.

Concorde uuesti lendama?
Nii Air France kui British Airways soovivad näha Concorde'i uuesti lendamas. Prantsusmaa transpordiminister Jean-Claude Gayssot teatas vana aasta lõpus, et Prantsusmaal pole plaaniski Concorde'i veel prügimäele saata, vaid pärast mõningate täiustuste tegemist ja põhjaliku kontrolli läbimist tuleb lennuk liiklusse tagasi. Katselendudega alustatigi jaanuari lõpus. Prantsusmaa ajakava on siiski märksa pikem kui brittide oma, kes tahavad Concorde'i taas kasutusele võtta juba kevadel.

Estraveli lennujaamabüroo laieneb
Peale üheaastast tegutsemist võib Estraveli lennujaamabürood pidada üliedukaks superprojektiks, teatas Estravellerile Estraveli asepresident müügibüroode alal Aino Kuntsel. Positiivsed on olnud nii klientide tagasiside kui ka läbimüügirekordid. Sellest edust innustatuna avab Estravel jaanuaris teenindusbüroo laienduse vahetult praeguse teenusbüroo kohal teisel korrusel. Tegemist on endise nn väikese konverentsiruumiga, mille tohutu klaassein avaneb Ülemiste järve suunas. Uutes ruumides hakkab olema büroojuhataja Reigo Eljase kabinet ja lisaks uudset "business centre" teenust pakkuv kontor Estraveli klientidele. Kiirustav reisija saab seal enne või pärast lendu kasutada internetti, faksi, telefoni, koopiamasinat, arvutit, printerit jms hädavajalikku. Teenus on saadaval kas iseseisvalt või sekretäri abiga, täpselt nagu suurte äriklassi hotellide Business Center'ites.

Lennujaama internetipunkt populaarne
Jaanuaris täitub aasta sellest, kui Estravel koostöös KPNQWest Estoniaga avasid tasuta internetipunkti Tallinna Lennujaama reisijaterminali esimesel korrusel, Estraveli büroo ja Hansapanga automaadi vahel. Estravel spondeeris projekti tarviliku riistvara ja paigaldustöödega ning KPNQWest on lisaks tarkvarahooldusele andnud tasuta internetiühendust, sealhulgas ka piiramatut rahvusvahelist ühendust. Et vältida järjekordi ja arusaamatusi, on antud internetipunkt mõeldud ainult neile, kes omavad kehtivat piletit või registreerimiskaarti mõnele Tallinnast väljuvale lennule. Kui ühtegi reisijat ootel ei ole, võidakse kahe töökohaga punkti kasutama lubada ka muid soovijaid. Lisaks tasu mittekasseerimisele on Lennujaama internetipunktil veel üks erinevus muudega võrreldes. Nimelt on seal kasutusel operatsioonisüsteem Linux harjumuspärase Windowsi asemel. Kuna aga Netscape browser töötab Linuxi all vähemalt sama hästi, siis Windowsi puudumise kohta pole üheltki kasutajalt seni veel nurinaid laekunud.

Finnairi lennule ilma piletita
Finnair laiendab käesoleval aastal mullu Soome-sisestel liinidel katseliselt kasutusele võetud piletita (e-piletiga) lennu teenuseid ka Skandinaavia ja Tallinna lendudele. Finnairi oma personal on e-piletit kasutanud kevadest alates, novembris hakkasid siselendudele elektroonilist piletit lisaks Finnairile endale müüma ka Soome reisibürood. Suveks plaanitakse piletivabade sihtkohtade hulka lülitada ka New York. Broneeringu võib teha Internetist ning ainult arvutis eksisteeriva pileti omanik tuvastatakse lennule registreerimisel krediitkaardi, Finnair Plus kaardi või muu isikut tõendava dokumendi abil. Firmaklientidele on välja töötatud elektrooniline seeriapilet MultiFLY.

Aero Airlines tulemas Eesti lennundusturule
Soome rahvuslik lennufirma Finnair on otsustanud Eestisse asutada tütarfirma, mis hakkab reisijaid vedama Balti riikidesse ja Soome ning hiljem ka Skandinaaviasse ja mujale Euroopa Liitu. Aero Airlines AS on registreerimisel Tallinna äriregistris, samuti on lennuametisse sisse antud taotlused seaduses nõutavateks litsentsideks. Finnair peab tütarfirmasse ajutiselt kaasama ka Eesti partneri, kuna vastavalt Eesti seadustele peab siin peakontorit pidav lennufirma üle 50% ulatuses olema Eesti füüsilise isiku, omavalitsuse või riigi kontrolli all. Selle nõude kadumist ennustavad spetsialistid paari aasta pärast, seoses Eesti oletatava liitumisega Euroopa õhuruumi reguleerivate rahvusvaheliste lepingutega.

Soomlaste jaoks on AERO nimel suur ajalooline väärtus, kuna seda nime kandis tänase Finnairi eelkäija. Aero OY alustas lende Helsingi ja Tallinna vahel juba 1924. aasta märtsis, olles seega esimene regulaarseid välislende sooritav firma Eestis. Tallinn oli omakorda esimene välismaine regulaarne välisliin Finnairi (Aero) jaoks.

Airbus maailma suurimaks
Airbus Industrie käivitas maailma suurima reisilennuki, siiani koodnimetuse A3XX all tuntud A380 tootmise. Enam kui 550 reisijakohaga superreisilennuk väidetakse tulevat kiirem ja ökonoomsem kui Boeingu vastav mammut B747-400 ning tekitab ameerika konkurentides suurt ärevust. Airbus Industrie'l on eelkokkuleppeid 50 lennuki A380 ehitamiseks.

Eesti reisijad Brasiiliasse väheoodatud
Helsingi Brasiilia saatkonnast detsembris saadud info kohaselt on eestlaste viisataotluste käsitlusaeg nüüd "limiteerimata", kuna iga taotluse kohta saadetavat Brasiiliasse eraldi päring ja vastuse saamise aega ei osata ennustada. Praktikas tähendab see, et Eesti reisija ei tea enam, kui kaua ette peab viisat ajama hakkama. Konsulaadi tehnilised töötajad soovitavad abi saamiseks kaevata kas Eesti või Brasiilia välisministeeriumisse, teades ilmselt liigagi hästi, kui palju sellistest kaebustest konkreetsele reisijale kasu on.

Kuid see pole veel kõik. Viisataotlusele lisaks nõuab Brasiilia konsul tõendit selle kohta, kui palju reisijal Eestis pangakontol raha on. Viimastel andmetel nõutakse vähemalt 3500 USD suurust saldot. Shokk Estraveli viisaosakonna jaoks saabus jaanuari algul, kui konsul teatas, et selliseid pangatõendeid, kus on kirjas "pank ei võta endale antud tõendiga seoses mingeid kohustusi", tema ei aktsepteeri. Ohvriks sattus seekord reisija, kellel oli Hansapanga tõend.

Estravelleril ei õnnestunud välja selgitada, millest tuleb selline ettevaatus Eesti passi suhtes ajal, kui muud riigid oma viisareegleid lõdvemaks lasevad. Konfidentsiaalsed allikad ei usu asjal olevat mingit poliitilist tausta ning kahtlustavad tekkinud probleemi põhjuseks Helsingis resideeruvat konsulit ennast, kes ei olevat eestlastele vastutulekust lihtsalt huvitatud.

Estonian Air: liini täituvus +15%
Estonian Airi regulaar- ja tellimuslendude reisijate arv 2000. aastal oli 290 000. Estonian Air lendab üheksasse sihtkohta - Frankfurt, Hamburg, Kiiev, Kopenhaagen, London, Moskva, Riia, Stockholm ja Vilnius, ning 2000. aastal lendas nendel liinidel 260 000 reisijat, mis on 15% enam võrreldes samade liinidega 1999. aastal. Tellimuslendude reisijate arv kasvas 17,6% ja ulatus 20 tuhandeni. 2000. aastal suleti ebapiisava koormuse tõttu kaks regulaarliini: Helsingi lennud lõpetati 2000. aasta märtsis ja Minski lennud lõpetati 2000. aasta juulis.

Tallink: sünnikuupäev siiski vajalik
Laevapiletite broneerimisel tuleb nüüdsest teatada täpsemad andmed. Kui varem piisas näiteks Tallinki pileti broneerimisel lisaks nimele ainult reisija sünniaastast, siis nüüdsest peab seoses eeskirjade vastavusseviimisega Euroopa Liidu Schengeni lepinguga tellimisel teatama täieliku sünniaja, s.t. kuupäeva, kuu ja aasta.

Tallinn-Helsingi liinil 4,6 miljonit reisijat
Tallinna Sadama andmetel ulatus reisijate arv Tallinn-Helsingi liinil möödunud aastal 4,64 miljoni reisijani, millest ligi 55 protsenti vedas Hansatee. Hansatee opereeris liini nelja parvlaeva ja kahe katamaraaniga. Ühe parvlaeva ja kiirlaevaga SuperSeaCat liini teenindanud Silja Line'i turuosa oli umbes 25 protsenti, Eckerö Line'il ligi 12 protsenti ja Nordic Jet Line'il ligi 8 protsenti.

SuperSeaCat IV alustab 30.03.01
Silja SuperSeaCat IV alustab tänavust navigatsioonihooaega Tallinn-Helsingi liinil 30. märtsil. Sõiduplaanis on kummaski suunas kolm, alates 1. juunist neli väljumist päevas, esialgsed hinnad Tallinnast Helsingisse alates 290 kroonist, Helsingist Tallinna alates 370 krooni. Parvlaev Finnjet liikleb Tallinna ja Helsingi vahet kuni 27. maini, siirdudes seejärel suveks taas Helsingi-Rostock liinile. .Finnjetiga suvel Saksamaale: vara-sele ostjale -10%

Suvehooajal liinil Helsingi-Tallinn-Rostock kurseerivale parvlaevale Finnjet pileti tellimisel ja väljaostmisel enne 31. märtsi saab reisija allahindlust 10% normaalhinnast ja autopaketist. Soodustus ei kehti erihindadest. Finnjet sõidab Rostocki-liinil perioodil 02.06.2001-10.09.2001.

Helsingi linnatuur: 2 ühe hinnaga
Estravel müüb kuni 31.märtsini Helsinki Experti korraldatavat mitmekeelset linnaekskursiooni eriti soodsalt: kaks inimest pääsevad tuurile ühe turisti hinnaga 110 FIM. Pooleteisttunnine Helsingi ülevaateekskursioon algab hommikul kell 10 Olümpiaterminaalist, kuid soovi korral võib sellega liituda ka mitmest suuremast hotellist. Seletusi huviväärsuste kohta antakse bussis kümnes keeles.

Aeroflotil suured plaanid
Venemaa suurim lennukompanii Aeroflot soovib ära osta majandusraskustesse langenud lennufirma Virgin Express Ireland, tagades endale sellega piiramatu juurdepääsu sihtkohtadele Euroopas. Samaaegselt peab Aeroflot läbirääkimisi ka ühinemiseks alliansiga SkyTeam, kuhu kuuluvad mh Delta Airlines, Air France ja Korea Airlines. Mullu teenis Aeroflot üle mitme aasta kasumit ning tema reisijate arv ulatus viiele miljonile.

Finnjetil soodsam autopakett
Kuni 31. märtsini pakub Estravel Silja Line'i soodushinnaga autopaketti sõiduks Helsingisse parvlaevaga Finnjet. Paketi hinnaks ühes suunas on 1030 krooni ning see sisaldab auto ja kuni 4 inimese üleveo. Paldiskist Rootsi ainult autoga Seoses tolli- ja passikontrolli nõudmistega on reisiliikluses Paldiski ja Kapellskäri sadamas kehtestatud rida piiranguid. Tolli- ja passikontrolli on nendes sadamates võimalik läbida ainult sõidukiga, kusjuures reisijate piirmääraks ühes sõidukis on 10 inimest. Nimetatud piirangud välistavad reisilaevaga Baltic Kristina nii sõidukita reisijate kui ka bussirühmade liiklemise. Esialgsetel andmetel kehtib nimetatud kord vähemalt märtsini, mil on loota reisijate terminaali valmimist Kapellskäris.

Kadunud pagasit otsi internetist
Lennufirmad rakendavad uusi meetmeid puhkudeks, kui pagas ei laeku sihtkohta reisijaga samal ajal. Lufthansa on käivitanud internetiteenuse aadressil www.baggage.lufthansa.com/, mille abil reisija ise võib jälgida kadunud pagasi leidmisprotsessi ning teavitada lennufirmat oma muutunud kontaktandmetest. Swissair ja Sabena väljastavad pagasi kaotanud reisijale deebetkaardi, mis võimaldab teatud limiidi piires osta esmavajalikke tarbeasju. Kaart kehtib kõigis müügipunktides, kus aktsepteeritakse MasterCardi.

Dubaisse ainult abikaasaga
Araabia Ühendemiraadid rakendavad Eesti viisataotlejate suhtes samu reegleid nagu Venemaa ja SRÜ reisijate suhtes. Seetõttu ei ole alla 30-aastased naised Dubaisse teretulnud muidu, kui ainult koos seadusliku abikaasa, venna või isa seltsis. Erineva perekonnanimega elukaaslane ei kõlba saatjaks. Näiliselt islami ranget komblust järgival reeglil on tegelikult palju proosalisem põhjus. Dubai hotellid vaevlevad Ida-Euroopa prostituutide invasiooni käes, kes "tööle" tulnud tavalise turistiviisaga ning oma hotellis igati seaduslikud külalised. Viisapiirang on igal aastal valusalt tabanud kümneid Eesti naisreisijaid, kelle puhkusereis kaaslase olemasolust hoolimata viimasel hetkel ära on jäänud. Estravellerile teadaolevalt on reisioperaator Wris Tours klientidele asendusreiside andmise või raha tagastamise tõttu juba märkimisväärset kahju kannatanud, erinevalt Soomes baseeruvatest charter-operaatoritest, kes viisa mittesaamist alati kliendipoolseks tühistamiseks loevad.

Turismiamet likvideeritud
21. detsembril võttis Riigikogu 53 poolthäälega vastu Mõõdukate fraktsiooni algatatud Vabariigi Valitsuse seaduse § 63 muutmise seaduse, millega likvideeriti Turismiamet. Edaspidi jääb turismialaste õigusaktide ja turismipoliitika väljatöötamine, turismialaste tegevuslubade ja tunnistuste väljastamine, turismistatistika ja -majanduse analüüs ning prognoos, samuti turismiuuringute läbiviimise korraldamine täielikult Majandusministeeriumi ülesandeks, riigipoolne turismialane turundus- ja arendustegevus hakkab aga toimuma Ettevõtluse Arendamise Sihtasutuse koosseisu loodud Turismiagentuuri kaudu. Riigikogu istungi stenogrammist võis lugeda, et kuigi osa saadikuid pidas Turismiameti senist tööd heaks, teadsid teised saadikud väita, et likvideeritaval Turismiametil polnud Eesti turismis mingit juhtivat rolli ega isegi seost turismi arengukavaga.

Leedus uus American Expressi esindaja
Alates 1. jaanuarist on American Express Travel Networkil uus ainuesindaja Leedus. Selleks sai Estraveli 100-protsendiline tütarfirma UAB Estravel Vilnius, mis tegutseb marketinginime Norvista Vilnius all. Uus esindaja tugevdab veelgi SMT/FTB kontserni ja American Expressi vahelisi koostöösidemeid, kuna nii Estravel ise kui ka tema emafirma Suomen Matkatoimisto (SMT) on oma koduturgudel Amexi frantsiisipartnerid.

Kuni eelmise aastani oli "Amexi" kauaaegseks esindajaks Leedus firma nimega Lithuania Tours, kuid viimasel aastal loobus ta kohalike klientide teenindamisest ja vähendas tegevuse mahtu. American Expressi esindusõigus annab firma klientidele juurdepääsu soodustatud hotellihindadele üle maailma, samasse ketti kuuluvate partnerbüroode teenusgarantii 130 maailma riigis ja palju muud. Esindaja ülesannete hulka kuulub ka prestiizhika American Express maksekaardi teenindamine ning sama tuntud nimega reisitshekkide teenindus.

Eiffeli torn särab edasi ka 2001
Sedavõrd vaatamisväärne on Eiffeli torni sajandivahetust tähistav iluvalgustus, et Pariisi linnapea on otsustanud jätta dekoratiivsed tuled põlema ka 2001 aastal. 20 tuhat lambikest, mis vilguvad ägedalt 10 minuti jooksul igal täistunnil, oli esialgu plaanis kustutada aastavahetusel. Ka Eiffeli torn ise oli algselt mõeldud ajutise ehitisena.

Sõltumatu gallup: Estravel tuntuim
ES Turu-uuringute AS viis lõppenud aasta oktoobris-novembris läbi traditsioonilise laia profiiliga küsitluse Äriteenus 2000. Aastalõpus müügile tulnud aruanne kinnitas varasemat infot, et Estravel on korporatiivklientide seas tuntuim reisibüroo. Estravelit on kasutanud või teab 85% reisiteenuste kasutajatest. Ka klientide arvu poolest oli Estravel suurim (54% reisiteenuste kasutajatest), samuti ka klientide arvu kiireima kasvu poolest aasta jooksul (kasv 11% võrreldes eelmise küsitlusega). Erinevalt eelmisest aastast ei saavutanud Estravel seekord esikohta vastajate üldhinde osas, saades 9-palli süsteemis keskmiseks hindeks 7,35. Esimeseks tuli Hermann Reisid keskmise hindega 7,65 palli. "Jah, Hermann on tõesti ainus, kes peale meie veel võita võiks", kommenteeris üldhindetabelit Estraveli juhatuse esimees Aivo Takis, lisades: "Nüüd peame parima üldhinde taastamise nimel taas kõvemini pingutama hakkama."

Uus levipoliitika Estravellerile
Uus, paksem ja parem kliendileht Estraveller sunnib väljastajat oma ülisoodsat jaotuskorda ümber vaatama. Tasuta Estravelleri saavad endiselt kõik Kuldkaardiomanikud, kuid koju postitatakse Estraveli kulul see ainult neile, kes Estravelilt viimase 18 kuu jooksul midagi ostnud on. Sinna loetakse ka need kliendid, kelle eest on reisiteenuseid ostnud firma, kuid kes on boonuspunkte lasknud enda nimele ringi konteerida nii, nagu Kuldkaardireeglid sätestavad. Ülejäänud vähemus, nn passiivsed Kuldkaardiomanikud, peavad tulevikus oma Estravellerile ise lähimasse Estraveli büroosse järele tulema. Kui aga seda liiga hilja teha, siis ei pruugi kliendilehte enam alles olla, kuna spetsiaalset varu passiivsete Kuldkaardiomanike jaoks ei hoita. Muudatus on plaanis sisse viia kevade jooksul ning sellest teavitatakse eraldi. Lihtsaim viis kindlustada Estravelleri kojutulek ka edaspidiseks on Estravelist midagi osta, et arve oleks väljastatud eraisik-Kuldkaardiomaniku nimele.

Euroopa parimad lennujaamad
Inglise ajaleht International Herald Tribune korraldas oma lugejate hulgas küsitluse Euroopa parima lennujaama nimele. Inglased tõstsid esile Oslo Gardermeoni, Intanbuli Ataturki, Zürichi Unique'i ja Viini Schwechati lennujaamad, nimetades neid "suurepärasteks, kasutajasõbralikeks ja hea teenindusega" lennujaamadeks. Lugejatele koduseima, Heathrow' terminaalid 1,3 ja 4 said samuti hea hinnagu, kuid terminaali 2 peeti pikkade vahemaade tõttu ebamugavaks, aeglaseks ja hilinemisi põhjustavaks. Suure kriitika osaliseks said Brüsseli ja Amsterdami Schipholi lennujaamalaiendused.

Floriade 2002: Holland valmistub
Üle 3 miljoni külastaja kogu maailmast oodatakse aiandusnäitusele Floriade 2002, mida peetakse Haarlemmermeeris kord kümne aasta jooksul. Aprillist oktoobri keskpaigani toimuval hiidnäitusel pakub külastajatele silmarõõmu 1,5 miljonist lilleõiest koosnev lilleorg, sajad puud ja juurviljad. Mitme jalgpalliväljaku suuruses peapaviljonis esitletakse toataimi ja aiavarustust. Lisaks hollandi firmadele on näitusele eksponente juba registreerunud Filipiinidelt, Jaapanist, Brasiiliast ja Keeniast.

Pooled Eesti firmadest ei reisi?
Kõrvalolevas uudises mainitud ES Turu-uuringute aruanne sisaldab analüüse ja edetabeleid, mis ei tekita reisibüroode turupositsioonidega kursis olevates küsimusi ega üllatusi. Küll aga võib üllatavaks pidada fakti, et 313 edukalt intervjueeritud firmast vaid 166 oli kasutanud reisiteenuseid. Sellest võime järeldada, et ainult 52% Eesti firmadest sooritab tööalaseid reise. Teisisõnu, jahmatamapanevad 48% ettevõtetest kas ei reisi üldse või ei teadvusta mingit seost reisibüroo kui teenindusliigi ja omaenda reisivajaduste vahel. Küsitluses osalenud firmade valim hõlmas igas suuruses organisatsioone, kuid üle poole neist langevad nii töötajate arvu kui ka käibe poolest väikeettevõtte kategooriasse. Sellega võibki ilmselt seletada vastajate vähest tööalast kokkupuudet reisiteenustega.