Piletivaba lend: varsti ka Eestis?
![line](images/hrule.GIF)
Kujutage
ette olukorda, kus lähete lennujaama, kaasas vaid isikut tõendav dokument.
Ütlete check-in'i töötajale oma nime ja saate vastu pardakaardi, millega
pääsete lennukisse. Kusagil ei küsita teie käest mingit piletit. Seda
ei olegi olemas! Või tegelikult on olemas, aga mitte paberil ja käegakatsutaval
kujul. On vaid rida ühtesid ja nulle kuskil kaugel andmekandjal, mis läbi
lennufirma broneerimissüsteemi inimkeelde tõlgituna ütlevad, et teile
on väljastatud elektrooniline pilet (e-pilet).
Terminid elektrooniline piletiväljastamine (electronic ticketing), e-pilet
(e-ticket) ja piletivaba reisimine (ticketless travel) pärinevad traditsiooniliselt
Põhja-Ameerikast. USA-s on e-piletid kasutusel juba aastast 1995. Ning
praegu moodustavad "piletita reisijad" hinnanguliselt umbes 40% kõigist
USA siselendudel sõitjatest. USA-st on piletivaba lendamine levinud mujale
maailma ja eeldatavalt käesoleva aasta jooksul peaksid e-piletid ka Eesti
reisijatele kättesaadavaks osutuma.
E-pilet säästab aega
Piletivaba lennu eest maksmine ei erine mingil moel pileti eest maksmisest.
Võimalik on tasumine krediitkaardiga, pangaülekandega ja sularahas. Kuna
e-piletit ostes ei ole vaja reisibüroosse või lennukompanii müügikontorisse
kohale minna, siis reaalselt leiavad enim kasutust krediitkaardimaksed
ja pangaülekanded (mida on praegusel internetiajastul võimalik teostada
laua tagant tõusmata). Piletimüüja teeb peale makse saamist arvutis vajalikud
toimingud: "väljastab" e-pileti ja saadab selle kohta kliendile kinnituse
e-maili või faksiga. Ning seejärel võibki minna lendama - andmed kliendi
ja talle väljastatud e-pileti kohta on olemas lennufirma arvutisüsteemis.
Elektroonilistel piletitel on nii eeliseid kui puudusi. Lennufirma sisukohalt
on eeliseks paberpiletite trükkimise, levitamise ja hilisema töötlemise
kulude kadumine. Samuti teevad e-piletid kergemaks kõikvõimalike otse
kliendile suunatud interneti kaudu toimivate müügikanalite juurutamise.
Reisija seisukohalt on eeliseks mugavus ja kokkuhoitud aeg - pileti saab
osta kodunt või töökohalt lahkumata. Paberil lennupileti võib ära kaotada
(või võidakse see ära varastada), e-piletiga seda ohtu ei ole.
Rida probleeme ootab lahendusi
Esialgu toimivad sellised skeemid reeglina ainult ühe lennukompanii või
mõne omavahel koostööd tegeva lennukompanii lendudel. E-piletit ei saa
väljastada, kui reisija lendab marsruudi vältel mitme erineva ja omavahel
koostööd mittetegeva lennukompaniiga. Samuti on traditsiooniliste piletite
omanikel teatud eelis kui lend ära jääb või hilineb. Piletita reisijad
saavad oma lennudetaile muuta vaid selle lennufirma esinduses, kes nende
broneeringut näeb - ja lennu ärajäämisel tekib sinna tõenäoliselt kiiresti
pikk järjekord. Paberpileti omanik saab aga (eeldusel, et pileti hinnatingimused
lubavad muutmist) vajalikud formaalsused korda ajada ka mõne teise lennufirma
või reisibüroo esinduses. Nimetatud puudustest saadakse tõenäoliselt aja
jooksul üle, kuna lennufirmad ühildavad oma broneerimissüsteeme. Üheks
lahendamist vajavaks probleemiks eriti Eesti reisijate jaoks on veel see,
et mitmed välisriigid võivad nõuda passikontrollis enne inimese maale
lubamist tagasisõidupileti olemasolu. Kas ja kuidas aktsepteeritakse elektroonilist
piletit, on veel ebaselge.![](images/piletivaba_Lennuk_maas.jpg)
Lennujaam e-piletiks valmis
E-pilet vajab harjumiseks aega. Esialgu eelistab enamik inimesi käegakatsutava
piletiga kaasnevat psühholoogilist kindlustunnet. Piletivaba lendamine
on algselt suunatud kogenud ja sagedasti reisivatele äriklientidele, kes
oskavad kokkuhoitavat aega hinnata. Kuigi Eestis hetkel veel e-piletit
osta ei saa, on Tallinna Lennujaam võimeline teenindama välismaal müüdud
elektrooniliste piletite omanikke. Näiteks Soomes see süsteem juba rea
Finnairi lendude (sh Helsingi-Tallinn) puhul toimib. Töö käib, et ka Eestis
klientidele piletivaba reisimine kättesaadavaks teha. Lähitulevikus on
selles osas uudiseid oodata.
|