267 tuhande kroonine luksuskruiis Lääne-Aafrikas
line

Estravelleri kruiisiajakirjanik Timo Kauppinen jätkab eelmisel aastal alustatud artiklisarja maailma rahvusvahelistest kruiisidest. Sedapuhku võõrustas teda Crystal Cruises, keda maailmas juba mitu aastat tuntakse kui ”World´s Best Large Cruise Line”. Luksusreis viis vähemtuntud Lääne-Aafrika vetele ja Kauppise sõnul oli see tema poolt seni seilatud 80 kruiisi hulgas parim.

Crystal Cruises hinnatud parimaks
Päike kõrvetas pilvitus taevas, kui saabusin Kaplinna sadamasse, kus juba ootas valge MS Crystal Symphony - mu kodu järgnevaks 23 päevaks reisil piki Lääne-Aafrikat Portugali Lissabonini. Autoriteetsed reisiajakirjad nagu Condé Nast Traveler ja Travel+Leisure on Crystalile andnud lisanime ”Best Large-Ship Cruise Line”. Novembris 2001 nimetas Condé Nast Traveler Crystali maailma parimaks kruiisifirmaks suurte laevade klassis. Suurte laevade all mõeldakse laevu 500 ja enama reisijaga.

Samal ajal, kui turistide mass künnab ookeane megasuurte laevadega, valivad ilusad ja rikkad reisiviisiks luksuse. Juba piletite kojusaatmine nahkümbrises annab eelaimduse sellest, mis ees ootab. Ja laevaminek Kaplinnas kinnitas mu ootused – kruiis Crystal Symphonyl oli tulemas teistsugune kui minu varasemad reisid maailma ookeanidel. Laeva vestibüülis ootasid kajutiteenijad, et saata iga reisija kajutisse. Seda liiki eriteenindust on tuhande reisijaga megalaeval võimatu pakkuda.

Kõik kajutid avanevad merele
Crystal Symphonyl puuduvad sisekajutid, kõik kajutid on aknaga. Reisija võib valida kaheksa erineva kajutikategooria vahel, millest enam kui pooltel on ka oma rõdu. Tipptasemeks on Vrystal Penthouse, mille kuninglikud 90 m² sisaldavad mh. eraldi elu- ja magamistoa, merevaatega mullivanni ja kaks tualettruumi.

Minu kajutivalikuks oli üheksandal tekil paiknev rõduga Deluxe Stateroom, varustatud dushi ja ameerikapäraselt kahe kraanikausiga. Kajuti tasemest räägivad näiteks hommikumantlid, minibaar, televiisor ja video – kõik püsivarustusena. Viimistluse pastellvärvid ja kirsipuit lõid harmoonilise terviku. Kajuti kataloogihind antud kruiisil oli 14 970 USD (üle 266 tuhande Eesti krooni) inimese kohta.

Kruiisi ajal kasutasingi rõdu väga aktiivselt. Mis võiks olla meeldivam kui alustada uut hommikut hommikusöögiga lõunamaise päikese all oma rõdul, samal ajal kui laev saabub uude põnevasse sadamasse.

Käterätikuid vahetati kaks korda päevas
Crystali reisijad võisid soovi korral restoranilõuna ja -õhtusöögi nautida ka oma kajutis. Paaril õhtul kasutasingi seda võimalust ja meie kajutiperenaine Anna serveeris iga toiduliigi, alates külmadest suupistetest kuni magustoiduni eraldi nagu laeva restoraniski.

Lisaks kajutiteenindusele pidas Anna hoolt ka selle eest, et meie kajut oli alati tipp-topp korras, vahetades näiteks rätikud kaks korda päevas. Ühel päeval tellis mu ema kajutiteenindusest mangoteed ja edaspidi ootas meid mangotee kajutis igal õhtul. Crystali õhtuteenuste hulka kuulus “avatud” voodi, kuhu oli kaunilt paigutatud öösärk ja padjale magusaid unenägusid sooviv shokolaad. Vastavalt jaapani traditsioonidele (Crystal kuulub jaapani firmale NYK) laotati voodi ette jalgade jaoks valge puuvillane linake.

Reisijaid isegi Brasiiliast
Crystal Symphony Lääne-Aafrika seikluskruiisil oli kokku 624 reisijat, kes esindasid 27 erinevat rahvust. Turiste oli muuhulgas ka Austraaliast, Bahamast, Malaisiast ja Brasiiliast. Enam kui pooled reisijatest oli Crystali kruiisidel varemgi sõitnud. Meremiile kogunes teekonnal 6490 ehk umbes 12007 km.

Paljud laevafirma püsikliendid harjuvad luksusega nii ära, et sõidavad kruiisile sama aasta sees mitmeid kordi. Nii on üks ameerika abielupaar sõitnud Crystaliga juba 105 korda. See on tähelepanuväärne, eriti kui arvestada, et kompanii esimese laeva Crystal Harmony esimene reis toimus 1990. aastal. Paar on Crystali kruiise nautinud kümme korda aastas.

Laeva kaldaprogrammi juht Renato Correia arvates on kruiisi põnevaimateks ekskursioonideks voodoo-tseremoonia Lomes (Togo), Ghana ranniku- ja kindluseekskursioon ning Abidjani linnaretk Côte d'Ivoire’is.

Crystal seilab kõikjal maailmas
Lääne-Aafrika on piirkond, kus eriti palju kruiise ei kohta. Crystal Symphony oli igas sadamas ainukese kruiisilaev – milline nauding Kariibi mere sadamate järel, kus mõnikord võib samaaegselt peatuda isegi 14 laeva ehk kokku üle 20 tuhande kruiisituristi!

Kompanii Crystal Cruises kaks laeva seilavad maailma erinevates paikades, külastades 2002. aastal enam kui 150 sadamat. Sihtkohtadeks on looduslikult kaunis Alaska, põnev Lõuna-Ameerika, paljude kultuuride Euroopa ja müstiline Aasia. Luksuskruiiside pikkus vaheldub 8-päevasest Mehhiko kruiisist 100-päevase ümbermaailmareisini. Kruiisipakettide hinnad ulatuvad 2002. aastal 1995 USA dollarist 181 665 dollarini.

Müügikonsultant Nikki Andrew sõnul koguni 70 protsenti ümbermaailmareisijatest broneerib vastava reisi uuesti ka järgmiseks aastaks. Keskmiseks reisijaks on Crystalil umbes 55-65 aastane põhjaameeriklane - umbes 70 protsenti kõigist reisijatest ongi ameeriklased. Populaarseimateks sihtkohtadeks on Euroopa, Panama kanal ja Alaska.

Rolexite ja teemandite sära
Kuna Crystal Symphony on kuuetärnilaev, on reisijatel ka laeva ja personali osas suured nõudmised. Teenindustasemest annab kõnekalt tunnistust fakt, et reisijakohtade maksimaalse arvu 940 juures on laevameeskonna suuruseks 545 inimest. Laevaohvitserid on norrakad ja jaapanlased, muud meeskonnaliikmed paljudest rahvustest. Kruiisilaev on 238 meetrit pikk ja 30 meetrit lai, veeväljasurve 50 200 brutoregistertonni.

Kui massiturismilaevadel on riietumisetikett tänapäeval suures osas üle parda heidetud, tunnevad Crystal Symphony reisijad ilmselt riietumisest mõnu ja pööravad sellele ka suurt tähelepanu. Gala-õhtutel võis laeval näha tõelist moeloomingut. Rolexid ja teemandid sätendasid võidu tähtedega öises taevas ning kedagi ei pannud imestama, kui naisterahvas kandis kahekaraadiliseid teemantkõrvarõngaid. Crystal Symphony gala-õhtud jätsid varju ka kõige uhkemad ballid maismaal, nii säravalt olid reisijad riides. Aga ega keegi ei tulegi Crystalile selleks, et kanda peoõhtutel teksaseid.

Kapteniks vana merekaru
Crystal Symphony kapten norrakas Glenn Edvardsen on merd sõitnud 20 aastat.

Mu isa oli meremees ja tahtsin astuda tema jälgedes, räägib kapten. Olin 15-aastane, kui esmakordselt asusin tööle laeval. Minu esimene kruiisifirma oli 1981. aastal Norwegian American Line. Crystal Cruises sai mu tööandjaks 1991. aastal, kui alustasin turvaohvitserina Crystal Harmonyl. Ise olen arvamusel, et Crystal Harmony ja Crystal Symphony on kahtlemata kõige ilusamad ookeanilaevad, nendib Edvardsen.

Kapten Edvardseni sõnul on firma kliendiks luksusega harjunud nõudlik reisija, kes on Crystali valinud mitte naabritele ja sõpradele mulje avaldamiseks, vaid kes täpselt teades, mida soovib, naudib kõrget elukvaliteeti.

Ühel õhtul kutsus kapten Glenn Edvardsen mind ja mu ema privaatõhtusöögile laeva aasia restorani Jade Garden. Vestluse ajal kiitis kapten Kvaerner Masa-Yardsi kvaliteeti, mis mind soomlasena kõrvust tõstis. Crystal Symphony valmis Masa-Yardsi Turu laevaehitustehases 1995. aastal ja läks firmale maksma üle 250 miljoni dollari.

- Kvaerner Masa-Yardsi töö kvaliteet on Crystal Symphonyl näha igas pisisasjas. Tehnilisest seisukohast on laev tõeline tipptase ja kapteni unelm, kinnitas Edvardsen.

Stjuardess pärit Eestist
Haapsalust pärinev Kristi Seling töötab Crystal Symphonyl öise vahetuse stjuardessina. Crystalile tuli Kristi 1999. aastal, alustades kajutiteenijana. Kui kajutiteenija kannab hoolt kajuti koristamise eest kaks korda päevas, siis ööstjuardessi ülesandeks on rohkem reisijate teenindamine.

Kõige kiirem tööaeg on ööstjuardessile tavaliselt poole kümne ja kelle ühe vahel öösel, kui krusiireisijad on söönud õhtusöögi, vaadanud meelelahutusprogrammi ja võibolla tantsinud ning soovivad kerget einet või pudelit veini. Hommikul algab suur koormus kella kuuest – eriti sadamapäevadel – kui reisijad tellivad hommikusöögi oma kajutisse, jutustab Seling oma tööst.

Tahtsin maailma näha, kruiis oli selleks suurepärane võimalus. Sattusin Crystalile sõprade kaudu. Saatsin avalduse laevakompaniile ja kahe nädala pärast olin juba laeval. Kui nüüd avan mõne reisiajakirja ja näen pilte eksootilistest paikadest, meenuvad tihti mu oma kogemused samast kohast.

Üheks mu unistuseks on olnud India. Ümbermaailmareisil 2001. aastal käisime ka Indias. See meeldis mulle niivõrd, et tahaksin sinna paariks kuuks tagasi minna. Kuna Symphony seilab maailma erinevatel vetel kaugel Kariibia randadest, on laevaga võimalik sattuda igasugustesse eksootilistesse kohtadesse, näiteks Birmasse, räägib Kristi.

Õhtusöögiks kasvõi krokodill
Crystalit peetaks parimaks mitte ainult laevade ja teeninduse poolest, vaid ka toidu osas. Näiteks kapteni esimesel tervitusõhtusöögil pakutakse homaare, mis läheb firmale maksma ligi 527 tuhat Eesti krooni. Homaarid lennutatakse laevale elavatena kohale Kanadast ja keedetakse alles hetk enne õhtusöögi algust – ning seda kõike vaid ühe roa pärast!

Nii minu kui ka kaasreisijate jaoks oli ülim tipp pealelõunatee laeva panoraamsalongis Palm Court, kus frakki ja valgetesse kinnastesse rõivastatud kelnerid pakkusid teed (või ka kohvi) ja suupistet. Valida võis 17 teesordi hulgast, minu lemmikuks oli korea zhenzheni tee.

Eriline pealelõunatee oli pühendatud Mozartile, mil 18. sajandi rõivaid kandvad kelnerid pakkusid reisijatele maailmakuulsaid austria maiustusi.

Crystal Cruises kulutab oma laevadel pakutava gourmet-toitude peale 188 miljonit Eesti krooni. Näiteks 100 päeva kestva ümbermaailmakruiisi jooksul ei pakuta sama rooga kaht korda, mis seab köögipersonalile väga kõrged nõudmised. Novembris 2001 valis tuntud reisiajakiri Travel+Leisure Crystali toidud ookeanide parimaks.

Toidukomplektid on Crystal Symphonyl hästi planeeritud. Esmaklassiline tooraine ja hoolikas serveerimine tagavad kruiisireisijale meeldejääva kulinaarse elamuse.

Laeva veinikaart on väga rikkalik, siin leidub veine kümnest eri riigist, hinnaga 360 ja 19600 Eesti krooni vahelt. Viimatimainitu on Chateau Petrus 1985. aastast. Laeva kalleim konjak on Remy Martini Luois XIII, mille hinnaks koos jootrahaga kujuneb vaimustavad 1300 krooni klaas.

Maailmas palju ringisõitnud kruiisireisija hindab Crystalil võimalust tellida ka menüüsse mittekuuluvadi toite.

Ühel õhtul valmistas laeva peakokk Markus Nufer meile põhiroaks krokodilliliha madeira kastmes. See oli tõeline nauding! Maitselt meenutab krokodill kana ja homaari, nii kummaline kui see ka ei ole.

4700 krooni tervise heaks
Varasematel aegadel peideti tervise- ja taastusravikeskused sügavale laeva trümmi, kuid tänapäeval on nad muutunud üha luksuslikumaks ja kolinud ülemistele tekkidele. Reisijad teavad, et laevadel on taastusravikeskus ja nii nad tellivad oma seansid ära juba kruiisi esimesel päeval.

Moodne reisija vajab enamat kui pelk massaazh, seetõttu on laevade tervisekeskused hakanud pakkuma uusi teenuseid, jutustab Crystal Spa juhataja Junaid Sheik, tuues uute protseduuridena näiteks tsakra-punktide massaazhi kuumade kividega ning üheksast erinevast tehnikast koosneva massaazhiseansi.

Sooline jaotus laevade tervisekeskustes tasakaalustub kogu aeg ja meesklinet ooteruumis pole enam mingi harv nähtus. Meeste hulgas on populaarsemad keha- ja näomassaazh. Ise soovisin proovida õndsat naudingut kahetunnise tervekeha massaazhi kaudu ning jaapani siidiproteiinimaski näole. Hinnaks oli “tagasihoidlik” 4700 Eesti krooni.

Crystal kui teine kodu
New Yorgis elavad Judy ja Gary Wood on sõitnud kokku 26 kruiisil, neist 20 Crystal Cruises laevadel. Sihtkohtadeks on olnud Vahemeri, Põhja-Euroopa, Austraalia, Uus-Meremaa, Lõuna-Ameerika, Alaska ja Kariibi meri. Kuut erinevat kruiisifirmat proovinud Woodid on just teenindav personal põhjuseks, miks nad naasevad ikka ja jälle Crystalile. Igal aastal Woodid käivad neljal kruiisil, järgmiseks reisiks on nad valinud 34-päevase kruiisi Hongkongist Los Angelesi 2002. aasta märtsis.

Esmakordselt sõitsid Woodid Crystaliga 1993 aastal läbi Panama kanali, laevaks oli tollal Harmony. 1995. aastal viibisid nad Symphony esmareisil. Professionaalsete kruiisituristidena Woodidele tavaliselt ei meeldi laevade esmareisid, kuna laeva nö. sissesõitmine võtab tavaliselt mitu kuud, aga Crystal Symphony osas ootas neid rõõmus üllatus – Crystal oskas oma tööd hästi. Praegusel hetkel on Judy ja Gary Wood teinud broneeringu ka firma uuele laevale Serenity aastaks 2003.

Massikruiisioperaatorid pakuvad paremini “riistvara” (laev ja selle teenused), kuid parima “tarkvara” (personal) leiab väljastpoolt massiturgu ehk just luksusfirmadelt, nendivad kruiisisfanaatikud.

Crystalil reisijad riietuvad õhtusöögiks hoolikalt – “dress up”. See on üks asi, mis meile siin meeldib, kuna mitmetel massikruiisidel on põhimõtteks “dress down”, räägib Judy Wood.

Crystal on meile nagu teine kodu. Ükskord kui kruiisi lõppedes läksime laevalt maale, küsis üks meeskonnaliige meilt, kas nüüd läheme puhkusele.

Kruiis on muudki kui gala-õhtud
Crystal Symphoni moodsate teenuste hulka kuulub ka mh “Computer University @ Sea”, mis on laevakompanii oma arvutiülikool. Reisijad võivad kruiisi ajal õppida e-maili saatmist ja veebilehe tegemist. Kummalgi laeval on 25 Compaq-arvutit, mis on suurim arvutite hulk reisijatearvu suhtes maailma laevadel.

Koos kruiisipiletitega saadab laevafirma igale reisijale ka oma personaalse e-mailiaadressi, mille kaudu sõbrad ja tuttavad võivad kruiisi ajal kontakteeruda. Ajavahe tõttu eriti Lääne- ja Vahemerel seilajad saadavad laevalt palju e-maile, nende arv võib ulatuda tuhande sõnumini päevas. Crystal Cruises oli esimene kruiisifirma, kes sellise teenuse välja pakkus.

Iga vanus sobib õppimiseks. Üks 70-aastane naisreisija, kes varem polnud internetilehekülge kunagi isegi näinud, tegi kruiisi ajal endale veebilehekülje. Reisijad võivad oma veebilehtede kujundamisel kasutada 1500 pildist koosnevat pildipanka nii laevadest kui sadamatest. Laeva interneti- ja e-mailiühendus töötab ööpäevaringselt ja võrguühendus on toodud isegi kajutisse.

Tänapäeva kruiisireisija on huvitatud oma tervise eest hoolitsemisest. Marnie Neve’i joogatunnid kogusid laeva teatri alati rahvast täis – paljud reisijad kohandasid oma päevaprogrammi just Neve’i tundidele. Marnie Neve’i koostatud on ka Crystali mõlemal laeval esitatav programm ”The Art of Living Yoga”, millega reisijad pühendatakse jooga saladustesse.

Minu parim kruiisikogemus
Enam kui 80 kruiisil sõitnuna võin tõdeda, et Crystal Symphony luksuskruiis oli vaieldamatult minu parim reis maailmaookeanidel. Mis siis teeb Crystali kruiisist erilise? Vastuseks on personal. On fakt, et ka kõige suurepärasem laev on surnud toode ilma hea personalita – personal on laeva peamine alustala.

Väikestest detailidest kujuneb teatavasti tervik. Kui näiteks massikruiisilaevadel antakse reisijale pardaletulekul kajuti leidmiseks pihku laeva kaart, juhatab Crystali personal iga reisija tema kajutisse.

Lisaks pearestoranile oli Crystali reisijatel võimalik lisatasuta õhtust süüa ka laeva erirestoranides. Näiteks Prego pakkus itaalia hõrgutisi ja Jade Garden aasia toite. Soovi korral võis aga õhtusöögi tellida oma kajutisse.

Kogenud kruiisireisija oskab hinnata ka seda, et laevavaljuhäälditest ei kõla tarbetud teated nagu “nüüd algab bingo jms.” Üksikute naisreisijate eest hoolitsevad kavalerid Ambassador Hosts, kes pakuvad neile seltsi tantsul ja õhtusöögil.

Kui Crystal Symphony väljub lähtesadamast, soovib laeva ristiema, näitleja Angela Lansbury reisijatele head reisi. Kas võiks unelmatereisile olla kaunimat algust? Nagu Louis Armstrongi laulus – “what a wonderful world!”

Külastatud sadamad

Kaplinn, Lõuna-Aafrika. Majesteetlik Table Mountain taustaks, on Kaplinn maailma üks kaunimaid linnu. Unesco maailmapärandi hulka kuuluv Robbe saar oli külastamist väärt. Nelson Mandela veetis saarel oma 27 vangla-aastast 18. Linnast väljas tasub käia Healootuse neemel.

Walvis Bay, Namiibia. Siinne kõrb kuulub maailma karmimate hulka. Liivast düünid võivad kasvada enam kui 275 meetri kõrguseks. Kõrb katab 50-140 km laiuselt ja umbes 1900 km pikkuselt kogu Namiibia ranniku. Sakslaste tuntud kuurort Swakopmund paikneb lühikese autosõidu kaugusel Walvis Bayst.

Bom Bomi saar, São Tomé ja Príncipe. Guinea lahes asuvad São Tomé ja Príncipe vulkaanisaared moodustavad Seishellide järel Aafrika kõige väiksema riigi. Elanikke on umbes 160 tuhat. Bom Bom ont untud kui kaotatud paradiis.

Lomé, Togo. Togo on selles suhtes haruldus, et oma prantsuskeelsusest hoolimata oli see omal ajal Saksamaa koloonia. Akodessewani turg on Lomé üks omapärasemaid vaatamisväärsusi. Turult võib leida mh kuivatatud sisalikke, ahvide kolpasid ja muud eksootilist kaupa. Päev Togos tutvustas reisijat ka voodoo saladustega.

Takoradi, Ghana. Ghana endine nimi – Kullarannik – tõi aafriklastele liiga tihti meelde koloniaalaja raske ajaloo. Portugaallaste 15. sajandil alustatud kullakaubandus oli 17. sajandiks muutunud orjakaubanduseks, mida harrastasid nii hollandlased, inglased, taanlased kui prantslased. Ghana üks paremaid muuseume on rootslaste poolt 17. sajandil ehitatud Unesco maailmapärandi hulka kuuluv Cape Coast Castle.

Abidjan, Côte d'Ivoire – Elevandiluurannik. Endine Prantsuse asumaa on tänapäeval Lääne-Aafrika kõige läänelikum ja rikkam. Naaberriigist saabuv reisija saab siin kerge kultuurishoki, nähes linnapildis valdavalt mitte palme, vaid pilvelõhkujaid. Ümber laguuni laiuvas Abidjanis on elanikke üle kolme miljoni. Vaatamist väärib Aafrika suurim vabaõhupesumaja Parc du Banco.

Banjul, Gambia. Gambia pealinn Banjul paikneb neemest eraldi saare peal. 1970ndate aastate tuntud telesari “Juured” vändati Juffurehi külas Gambia jõe kaldal. Kruiisi üks omapärasemaid maaekskursioone oli Katchically krokodillitiigi külastamine, mille pühasse vette lapsi soovivad naised end kastmas käivad. Tiigis elab kokku 80 krokodilli ja pühapaigaks on Katchically olnud viimased 500 aastat.

Dakar, Senegal. Senegal oli Prantsusmaa esimene koloonia Aafrikas. Prantslased asutasid Dakari 1857. aastal ja sellest sai Prantsuse Lääne-Aafrika pealinn 1902. Dakari ees asuv väike Goree saar on Unesco maailmapärandi nimekirjas. Goree oli omal ajal orjakaubanduse baasiks, mida meenutab veelgi Maison des Esclaves. Tänapäeval on Goree populaarne reisisihtkoht.

Sao Vicente, Cabo Verde. Rohelise Neeme Saared - Cabo Verde - asuvad Lääne-Aafrika ranniku lähedal. Portugali maadeuurija Diego Alfonso avastas need 15. sajandil ja iseseisvuse saavutas riik 1975. aastal. Sao Vicente on Cabo Verde tähtsuselt teine saar. Veebruarikuine karneval toob saarele külalisi nii lähedalt kui kaugelt.

Las Palmas, Gran Canaria. Juba antiikajal tunti Kanaari saari Õnnesaartena. Gran Canaria tuntuimaks liivarannaks on Playa del Ingles, mis on nime saanud seal 1950ndatel aastatel elanud inglase järgi.

Lissabon, Portugal. Portugali pealinn, kust Vasco da Gama asus teele Indiasse ja kus lõppes Crystal Symphony 23 päeva kestnud Lääne-Aafrika luksusreis. Lissaboni tähtsamateks vaatamisväärsusteks on Portugali kuulsate maadeavastajate mälestusmärk ja Belemi kindlus.