267 tuhande kroonine luksuskruiis Lääne-Aafrikas
![line](/estraveller/jan_feb2002/images/hrule.GIF)
Estravelleri
kruiisiajakirjanik Timo Kauppinen jätkab eelmisel aastal alustatud artiklisarja
maailma rahvusvahelistest kruiisidest. Sedapuhku võõrustas teda Crystal
Cruises, keda maailmas juba mitu aastat tuntakse kui ”World´s Best Large
Cruise Line”. Luksusreis viis vähemtuntud Lääne-Aafrika vetele ja Kauppise
sõnul oli see tema poolt seni seilatud 80 kruiisi hulgas parim.
Crystal Cruises hinnatud parimaks
Päike kõrvetas pilvitus taevas, kui saabusin Kaplinna sadamasse, kus
juba ootas valge MS Crystal Symphony - mu kodu järgnevaks 23 päevaks reisil
piki Lääne-Aafrikat Portugali Lissabonini. Autoriteetsed reisiajakirjad
nagu Condé Nast Traveler ja Travel+Leisure on Crystalile andnud lisanime
”Best Large-Ship Cruise Line”. Novembris 2001 nimetas Condé Nast Traveler
Crystali maailma parimaks kruiisifirmaks suurte laevade klassis. Suurte
laevade all mõeldakse laevu 500 ja enama reisijaga.
Samal ajal, kui turistide mass künnab ookeane megasuurte laevadega, valivad
ilusad ja rikkad reisiviisiks luksuse. Juba piletite kojusaatmine nahkümbrises
annab eelaimduse sellest, mis ees ootab. Ja laevaminek Kaplinnas kinnitas
mu ootused – kruiis Crystal Symphonyl oli tulemas teistsugune kui minu
varasemad reisid maailma ookeanidel. Laeva vestibüülis ootasid kajutiteenijad,
et saata iga reisija kajutisse. Seda liiki eriteenindust on tuhande reisijaga
megalaeval võimatu pakkuda.
Kõik kajutid avanevad merele
Crystal Symphonyl puuduvad sisekajutid, kõik kajutid on aknaga. Reisija
võib valida kaheksa erineva kajutikategooria vahel, millest enam kui pooltel
on ka oma rõdu. Tipptasemeks on Vrystal Penthouse, mille kuninglikud 90
m² sisaldavad mh. eraldi elu- ja magamistoa, merevaatega mullivanni ja
kaks tualettruumi.
Minu
kajutivalikuks oli üheksandal tekil paiknev rõduga Deluxe Stateroom, varustatud
dushi ja ameerikapäraselt kahe kraanikausiga. Kajuti tasemest räägivad
näiteks hommikumantlid, minibaar, televiisor ja video – kõik püsivarustusena.
Viimistluse pastellvärvid ja kirsipuit lõid harmoonilise terviku. Kajuti
kataloogihind antud kruiisil oli 14 970 USD (üle 266 tuhande Eesti krooni)
inimese kohta.
Kruiisi ajal kasutasingi rõdu väga aktiivselt. Mis võiks olla meeldivam
kui alustada uut hommikut hommikusöögiga lõunamaise päikese all oma rõdul,
samal ajal kui laev saabub uude põnevasse sadamasse.
Käterätikuid vahetati kaks korda päevas
Crystali reisijad võisid soovi korral restoranilõuna ja -õhtusöögi
nautida ka oma kajutis. Paaril õhtul kasutasingi seda võimalust ja meie
kajutiperenaine Anna serveeris iga toiduliigi, alates külmadest suupistetest
kuni magustoiduni eraldi nagu laeva restoraniski.
Lisaks kajutiteenindusele pidas Anna hoolt ka selle eest, et meie kajut
oli alati tipp-topp korras, vahetades näiteks rätikud kaks korda päevas.
Ühel päeval tellis mu ema kajutiteenindusest mangoteed ja edaspidi ootas
meid mangotee kajutis igal õhtul. Crystali õhtuteenuste hulka kuulus “avatud”
voodi, kuhu oli kaunilt paigutatud öösärk ja padjale magusaid unenägusid
sooviv shokolaad. Vastavalt jaapani traditsioonidele (Crystal kuulub jaapani
firmale NYK) laotati voodi ette jalgade jaoks valge puuvillane linake.
Reisijaid isegi Brasiiliast
Crystal Symphony Lääne-Aafrika seikluskruiisil oli kokku 624 reisijat,
kes esindasid 27 erinevat rahvust. Turiste oli muuhulgas ka Austraaliast,
Bahamast, Malaisiast ja Brasiiliast. Enam kui pooled reisijatest oli Crystali
kruiisidel varemgi sõitnud. Meremiile kogunes teekonnal 6490 ehk umbes
12007 km.
Paljud laevafirma püsikliendid harjuvad luksusega nii ära, et sõidavad
kruiisile sama aasta sees mitmeid kordi. Nii on üks ameerika abielupaar
sõitnud Crystaliga juba 105 korda. See on tähelepanuväärne, eriti kui
arvestada, et kompanii esimese laeva Crystal Harmony esimene reis toimus
1990. aastal. Paar on Crystali kruiise nautinud kümme korda aastas.
Laeva
kaldaprogrammi juht Renato Correia arvates on kruiisi põnevaimateks ekskursioonideks
voodoo-tseremoonia Lomes (Togo), Ghana ranniku- ja kindluseekskursioon
ning Abidjani linnaretk Côte d'Ivoire’is.
Crystal seilab kõikjal maailmas
Lääne-Aafrika on piirkond, kus eriti palju kruiise ei kohta. Crystal
Symphony oli igas sadamas ainukese kruiisilaev – milline nauding Kariibi
mere sadamate järel, kus mõnikord võib samaaegselt peatuda isegi 14 laeva
ehk kokku üle 20 tuhande kruiisituristi!
Kompanii Crystal Cruises kaks laeva seilavad maailma erinevates paikades,
külastades 2002. aastal enam kui 150 sadamat. Sihtkohtadeks on looduslikult
kaunis Alaska, põnev Lõuna-Ameerika, paljude kultuuride Euroopa ja müstiline
Aasia. Luksuskruiiside pikkus vaheldub 8-päevasest Mehhiko kruiisist 100-päevase
ümbermaailmareisini. Kruiisipakettide hinnad ulatuvad 2002. aastal 1995
USA dollarist 181 665 dollarini.
Müügikonsultant Nikki Andrew sõnul koguni 70 protsenti ümbermaailmareisijatest
broneerib vastava reisi uuesti ka järgmiseks aastaks. Keskmiseks reisijaks
on Crystalil umbes 55-65 aastane põhjaameeriklane - umbes 70 protsenti
kõigist reisijatest ongi ameeriklased. Populaarseimateks sihtkohtadeks
on Euroopa, Panama kanal ja Alaska.
Rolexite ja teemandite sära
Kuna Crystal Symphony on kuuetärnilaev, on reisijatel ka laeva ja
personali osas suured nõudmised. Teenindustasemest annab kõnekalt tunnistust
fakt, et reisijakohtade maksimaalse arvu 940 juures on laevameeskonna
suuruseks 545 inimest. Laevaohvitserid on norrakad ja jaapanlased, muud
meeskonnaliikmed paljudest rahvustest. Kruiisilaev on 238 meetrit pikk
ja 30 meetrit lai, veeväljasurve 50 200 brutoregistertonni.
Kui massiturismilaevadel on riietumisetikett tänapäeval suures osas üle
parda heidetud, tunnevad Crystal Symphony reisijad ilmselt riietumisest
mõnu ja pööravad sellele ka suurt tähelepanu. Gala-õhtutel võis laeval
näha tõelist moeloomingut. Rolexid ja teemandid sätendasid võidu tähtedega
öises taevas ning kedagi ei pannud imestama, kui naisterahvas kandis kahekaraadiliseid
teemantkõrvarõngaid. Crystal Symphony
gala-õhtud jätsid varju ka kõige uhkemad ballid maismaal, nii säravalt
olid reisijad riides. Aga ega keegi ei tulegi Crystalile selleks, et kanda
peoõhtutel teksaseid.
Kapteniks vana merekaru
Crystal Symphony kapten norrakas Glenn Edvardsen on merd sõitnud 20
aastat.
Mu isa oli meremees ja tahtsin astuda tema jälgedes, räägib kapten. Olin
15-aastane, kui esmakordselt asusin tööle laeval. Minu esimene kruiisifirma
oli 1981. aastal Norwegian American Line. Crystal Cruises sai mu tööandjaks
1991. aastal, kui alustasin turvaohvitserina Crystal Harmonyl. Ise olen
arvamusel, et Crystal Harmony ja Crystal Symphony on kahtlemata kõige
ilusamad ookeanilaevad, nendib Edvardsen.
Kapten Edvardseni sõnul on firma kliendiks luksusega harjunud nõudlik
reisija, kes on Crystali valinud mitte naabritele ja sõpradele mulje avaldamiseks,
vaid kes täpselt teades, mida soovib, naudib kõrget elukvaliteeti.
Ühel õhtul kutsus kapten Glenn Edvardsen mind ja mu ema privaatõhtusöögile
laeva aasia restorani Jade Garden. Vestluse ajal kiitis kapten Kvaerner
Masa-Yardsi kvaliteeti, mis mind soomlasena kõrvust tõstis. Crystal Symphony
valmis Masa-Yardsi Turu laevaehitustehases 1995. aastal ja läks firmale
maksma üle 250 miljoni dollari.
- Kvaerner Masa-Yardsi töö kvaliteet on Crystal Symphonyl näha igas pisisasjas.
Tehnilisest seisukohast on laev tõeline tipptase ja kapteni unelm, kinnitas
Edvardsen.
Stjuardess
pärit Eestist
Haapsalust pärinev Kristi Seling töötab Crystal Symphonyl öise vahetuse
stjuardessina. Crystalile tuli Kristi 1999. aastal, alustades kajutiteenijana.
Kui kajutiteenija kannab hoolt kajuti koristamise eest kaks korda päevas,
siis ööstjuardessi ülesandeks on rohkem reisijate teenindamine.
Kõige kiirem tööaeg on ööstjuardessile tavaliselt poole kümne ja kelle
ühe vahel öösel, kui krusiireisijad on söönud õhtusöögi, vaadanud meelelahutusprogrammi
ja võibolla tantsinud ning soovivad kerget einet või pudelit veini. Hommikul
algab suur koormus kella kuuest – eriti sadamapäevadel – kui reisijad
tellivad hommikusöögi oma kajutisse, jutustab Seling oma tööst.
Tahtsin maailma näha, kruiis oli selleks suurepärane võimalus. Sattusin
Crystalile sõprade kaudu. Saatsin avalduse laevakompaniile ja kahe nädala
pärast olin juba laeval. Kui nüüd avan mõne reisiajakirja ja näen pilte
eksootilistest paikadest, meenuvad tihti mu oma kogemused samast kohast.
Üheks mu unistuseks on olnud India. Ümbermaailmareisil 2001. aastal
käisime ka Indias. See meeldis mulle niivõrd, et tahaksin sinna paariks
kuuks tagasi minna. Kuna Symphony seilab maailma erinevatel vetel kaugel
Kariibia randadest, on laevaga võimalik sattuda igasugustesse eksootilistesse
kohtadesse, näiteks Birmasse, räägib Kristi.
Õhtusöögiks
kasvõi krokodill
Crystalit peetaks parimaks mitte ainult laevade ja teeninduse poolest,
vaid ka toidu osas. Näiteks kapteni esimesel tervitusõhtusöögil pakutakse
homaare, mis läheb firmale maksma ligi 527 tuhat Eesti krooni. Homaarid
lennutatakse laevale elavatena kohale Kanadast ja keedetakse alles hetk
enne õhtusöögi algust – ning seda kõike vaid ühe roa pärast!
Nii minu kui ka kaasreisijate jaoks oli ülim tipp pealelõunatee laeva
panoraamsalongis Palm Court, kus frakki ja valgetesse kinnastesse rõivastatud
kelnerid pakkusid teed (või ka kohvi) ja suupistet. Valida võis 17 teesordi
hulgast, minu lemmikuks oli korea zhenzheni tee.
Eriline pealelõunatee oli pühendatud Mozartile, mil 18. sajandi rõivaid
kandvad kelnerid pakkusid reisijatele maailmakuulsaid austria maiustusi.
Crystal Cruises kulutab oma laevadel pakutava gourmet-toitude peale 188
miljonit Eesti krooni. Näiteks 100 päeva kestva ümbermaailmakruiisi jooksul
ei pakuta sama rooga kaht korda, mis seab köögipersonalile väga kõrged
nõudmised. Novembris 2001 valis tuntud reisiajakiri Travel+Leisure Crystali
toidud ookeanide parimaks.
Toidukomplektid on Crystal Symphonyl hästi planeeritud. Esmaklassiline
tooraine ja hoolikas serveerimine tagavad kruiisireisijale meeldejääva
kulinaarse elamuse.
Laeva veinikaart on väga rikkalik, siin leidub veine kümnest eri riigist,
hinnaga 360 ja 19600 Eesti krooni vahelt. Viimatimainitu on Chateau Petrus
1985. aastast. Laeva kalleim konjak on Remy Martini Luois XIII, mille
hinnaks koos jootrahaga kujuneb vaimustavad 1300 krooni klaas.
Maailmas palju ringisõitnud kruiisireisija hindab Crystalil võimalust
tellida ka menüüsse mittekuuluvadi toite.
Ühel õhtul valmistas laeva peakokk Markus Nufer meile põhiroaks krokodilliliha
madeira kastmes. See oli tõeline nauding! Maitselt meenutab krokodill
kana ja homaari, nii kummaline kui see ka ei ole.
4700 krooni tervise heaks
Varasematel aegadel peideti tervise- ja taastusravikeskused sügavale
laeva trümmi, kuid tänapäeval on nad muutunud üha luksuslikumaks ja kolinud
ülemistele tekkidele. Reisijad teavad, et laevadel on taastusravikeskus
ja nii nad tellivad oma seansid ära juba kruiisi esimesel päeval.
Moodne reisija vajab enamat kui pelk massaazh, seetõttu on laevade tervisekeskused
hakanud pakkuma uusi teenuseid, jutustab Crystal Spa juhataja Junaid Sheik,
tuues uute protseduuridena näiteks tsakra-punktide massaazhi kuumade kividega
ning üheksast erinevast tehnikast koosneva massaazhiseansi.
Sooline jaotus laevade tervisekeskustes tasakaalustub kogu aeg ja meesklinet
ooteruumis pole enam mingi harv nähtus. Meeste hulgas on populaarsemad
keha- ja näomassaazh. Ise soovisin proovida õndsat naudingut kahetunnise
tervekeha massaazhi kaudu ning jaapani siidiproteiinimaski näole. Hinnaks
oli “tagasihoidlik” 4700 Eesti krooni.
Crystal kui teine kodu
New Yorgis elavad Judy ja Gary Wood on sõitnud kokku 26 kruiisil,
neist 20 Crystal Cruises laevadel. Sihtkohtadeks on olnud Vahemeri, Põhja-Euroopa,
Austraalia, Uus-Meremaa, Lõuna-Ameerika, Alaska ja Kariibi meri. Kuut
erinevat kruiisifirmat proovinud Woodid on just teenindav personal põhjuseks,
miks nad naasevad ikka ja jälle Crystalile. Igal aastal Woodid käivad
neljal kruiisil, järgmiseks reisiks on nad valinud 34-päevase kruiisi
Hongkongist Los Angelesi 2002. aasta märtsis.
Esmakordselt sõitsid Woodid Crystaliga 1993 aastal läbi Panama kanali,
laevaks oli tollal Harmony. 1995. aastal viibisid nad Symphony esmareisil.
Professionaalsete kruiisituristidena Woodidele tavaliselt ei meeldi laevade
esmareisid, kuna laeva nö. sissesõitmine võtab tavaliselt mitu kuud, aga
Crystal Symphony osas ootas neid rõõmus üllatus – Crystal oskas oma tööd
hästi. Praegusel hetkel on Judy ja Gary Wood teinud broneeringu ka firma
uuele laevale Serenity aastaks 2003.
Massikruiisioperaatorid pakuvad paremini “riistvara” (laev ja selle
teenused), kuid parima “tarkvara” (personal) leiab väljastpoolt massiturgu
ehk just luksusfirmadelt, nendivad kruiisisfanaatikud.
Crystalil reisijad riietuvad õhtusöögiks hoolikalt – “dress up”. See
on üks asi, mis meile siin meeldib, kuna mitmetel massikruiisidel on põhimõtteks
“dress down”, räägib Judy Wood.
Crystal on meile nagu teine kodu. Ükskord kui kruiisi lõppedes läksime
laevalt maale, küsis üks meeskonnaliige meilt, kas nüüd läheme puhkusele.
Kruiis on muudki kui gala-õhtud
Crystal Symphoni moodsate teenuste hulka kuulub ka mh “Computer University
@ Sea”, mis on laevakompanii oma arvutiülikool. Reisijad võivad kruiisi
ajal õppida e-maili saatmist ja veebilehe tegemist. Kummalgi laeval on
25 Compaq-arvutit, mis on suurim arvutite hulk reisijatearvu suhtes maailma
laevadel.
Koos kruiisipiletitega saadab laevafirma igale reisijale ka oma personaalse
e-mailiaadressi, mille kaudu sõbrad ja tuttavad võivad kruiisi ajal kontakteeruda.
Ajavahe tõttu eriti Lääne- ja Vahemerel seilajad saadavad laevalt palju
e-maile, nende arv võib ulatuda tuhande sõnumini päevas. Crystal Cruises
oli esimene kruiisifirma, kes sellise teenuse välja pakkus.
Iga vanus sobib õppimiseks. Üks 70-aastane naisreisija, kes varem polnud
internetilehekülge kunagi isegi näinud, tegi kruiisi ajal endale veebilehekülje.
Reisijad võivad oma veebilehtede kujundamisel kasutada 1500 pildist koosnevat
pildipanka nii laevadest kui sadamatest. Laeva interneti- ja e-mailiühendus
töötab ööpäevaringselt ja võrguühendus on toodud isegi kajutisse.
Tänapäeva kruiisireisija on huvitatud oma tervise eest hoolitsemisest.
Marnie Neve’i joogatunnid kogusid laeva teatri alati rahvast täis – paljud
reisijad kohandasid oma päevaprogrammi just Neve’i tundidele. Marnie Neve’i
koostatud on ka Crystali mõlemal laeval esitatav programm ”The Art of
Living Yoga”, millega reisijad pühendatakse jooga saladustesse.
Minu parim kruiisikogemus
Enam kui 80 kruiisil sõitnuna võin tõdeda, et Crystal Symphony luksuskruiis
oli vaieldamatult minu parim reis maailmaookeanidel. Mis siis teeb Crystali
kruiisist erilise? Vastuseks on personal. On fakt, et ka kõige suurepärasem
laev on surnud toode ilma hea personalita – personal on laeva peamine
alustala.
Väikestest detailidest kujuneb teatavasti tervik. Kui näiteks massikruiisilaevadel
antakse reisijale pardaletulekul kajuti leidmiseks pihku laeva kaart,
juhatab Crystali personal iga reisija tema kajutisse.
Lisaks pearestoranile oli Crystali reisijatel võimalik lisatasuta õhtust
süüa ka laeva erirestoranides. Näiteks Prego pakkus itaalia hõrgutisi
ja Jade Garden aasia toite. Soovi korral võis aga õhtusöögi tellida oma
kajutisse.
Kogenud kruiisireisija oskab hinnata ka seda, et laevavaljuhäälditest
ei kõla tarbetud teated nagu “nüüd algab bingo jms.” Üksikute naisreisijate
eest hoolitsevad kavalerid Ambassador Hosts, kes pakuvad neile seltsi
tantsul ja õhtusöögil.
Kui Crystal Symphony väljub lähtesadamast, soovib laeva ristiema, näitleja
Angela Lansbury reisijatele head reisi. Kas võiks unelmatereisile olla
kaunimat algust? Nagu Louis Armstrongi laulus – “what a wonderful world!”
Külastatud sadamad
Kaplinn, Lõuna-Aafrika. Majesteetlik Table Mountain taustaks,
on Kaplinn maailma üks kaunimaid linnu. Unesco maailmapärandi hulka kuuluv
Robbe saar oli külastamist väärt. Nelson Mandela veetis saarel oma 27
vangla-aastast 18. Linnast väljas tasub käia Healootuse neemel.
Walvis Bay, Namiibia. Siinne kõrb kuulub maailma karmimate hulka.
Liivast düünid võivad kasvada enam kui 275 meetri kõrguseks. Kõrb katab
50-140 km laiuselt ja umbes 1900 km pikkuselt kogu Namiibia ranniku. Sakslaste
tuntud kuurort Swakopmund paikneb lühikese autosõidu kaugusel Walvis Bayst.
Bom Bomi saar, São Tomé ja Príncipe. Guinea lahes asuvad São Tomé
ja Príncipe vulkaanisaared moodustavad Seishellide järel Aafrika kõige
väiksema riigi. Elanikke on umbes 160 tuhat. Bom Bom ont untud kui kaotatud
paradiis.
Lomé, Togo. Togo on selles suhtes haruldus, et oma prantsuskeelsusest
hoolimata oli see omal ajal Saksamaa koloonia. Akodessewani turg on Lomé
üks omapärasemaid vaatamisväärsusi. Turult võib leida mh kuivatatud sisalikke,
ahvide kolpasid ja muud eksootilist kaupa. Päev Togos tutvustas reisijat
ka voodoo saladustega.
Takoradi, Ghana. Ghana endine nimi – Kullarannik – tõi aafriklastele
liiga tihti meelde koloniaalaja raske ajaloo. Portugaallaste 15. sajandil
alustatud kullakaubandus oli 17. sajandiks muutunud orjakaubanduseks,
mida harrastasid nii hollandlased, inglased, taanlased kui prantslased.
Ghana üks paremaid muuseume on rootslaste poolt 17. sajandil ehitatud
Unesco maailmapärandi hulka kuuluv Cape Coast Castle.
Abidjan, Côte d'Ivoire – Elevandiluurannik. Endine Prantsuse asumaa
on tänapäeval Lääne-Aafrika kõige läänelikum ja rikkam. Naaberriigist
saabuv reisija saab siin kerge kultuurishoki, nähes linnapildis valdavalt
mitte palme, vaid pilvelõhkujaid. Ümber laguuni laiuvas Abidjanis on elanikke
üle kolme miljoni. Vaatamist väärib Aafrika suurim vabaõhupesumaja Parc
du Banco.
Banjul, Gambia. Gambia pealinn Banjul paikneb neemest eraldi saare
peal. 1970ndate aastate tuntud telesari “Juured” vändati Juffurehi külas
Gambia jõe kaldal. Kruiisi üks omapärasemaid maaekskursioone oli Katchically
krokodillitiigi külastamine, mille pühasse vette lapsi soovivad naised
end kastmas käivad. Tiigis elab kokku 80 krokodilli ja pühapaigaks on
Katchically olnud viimased 500 aastat.
Dakar, Senegal. Senegal oli Prantsusmaa esimene koloonia Aafrikas.
Prantslased asutasid Dakari 1857. aastal ja sellest sai Prantsuse Lääne-Aafrika
pealinn 1902. Dakari ees asuv väike Goree saar on Unesco maailmapärandi
nimekirjas. Goree oli omal ajal orjakaubanduse baasiks, mida meenutab
veelgi Maison des Esclaves. Tänapäeval on Goree populaarne reisisihtkoht.
Sao Vicente, Cabo Verde. Rohelise Neeme Saared - Cabo Verde -
asuvad Lääne-Aafrika ranniku lähedal. Portugali maadeuurija Diego Alfonso
avastas need 15. sajandil ja iseseisvuse saavutas riik 1975. aastal. Sao
Vicente on Cabo Verde tähtsuselt teine saar. Veebruarikuine karneval toob
saarele külalisi nii lähedalt kui kaugelt.
Las Palmas, Gran Canaria. Juba antiikajal tunti Kanaari saari
Õnnesaartena. Gran Canaria tuntuimaks liivarannaks on Playa del Ingles,
mis on nime saanud seal 1950ndatel aastatel elanud inglase järgi.
Lissabon, Portugal. Portugali pealinn, kust Vasco da Gama asus
teele Indiasse ja kus lõppes Crystal Symphony 23 päeva kestnud Lääne-Aafrika
luksusreis. Lissaboni tähtsamateks vaatamisväärsusteks on Portugali kuulsate
maadeavastajate mälestusmärk ja Belemi kindlus.
|