|
|
Gigondas sobib verise loomalihaga
![line](/estraveller/jan_mar2003/images/hrule.GIF)
Anna
Gerretz - De Muynck
© Global Media & Publishers
Prantsusmaal elav eesti ajakirjanik Anna Gerretz - De Muynck kirjeldab
käeolevas spetsiaalselt Estravellerile kirjutatud artiklis oma ringreisi
Avignoni veinipiirkonnas, kus nii mõnigi uus veinisort pakkus meeldivaid
üllatusi.
Imeveiniks magus muskaat?
Sõitsime Avignoni just kuulsa veiniküla Châteauneuf
du Pape pärast. Loomulikult plaanisime ka õhtuti ajaloolises
Avignonis ringi vaadata, iidset paavstide paleed imetleda ja kui aega
jääb, siis veel mõne Côtes du Rhône’i
veiniga tutvuda, aga just Châteauneuf du Pape’i keldrid olid
need, mis meeli elevil hoidsid. Kohapeal selgus, et meie reisi korraldajad
olid juba kokku leppinud kohtumise muskaatveini tootja Thierry Vaute’ga
tillukeses külas Beaumes de Venise, sest just tema on kogu regiooni
uus imelaps, kes paari aastaga loonud veini, mida pakutakse isegi Pariisi
kõige kuulsamas restoranis Tour d'Argent. Loomulikult oli kogu
seltskond tujutu, sest kes siis nii kuulsas veinipiirkonnas magusa veini
peale aega raiskab. Käänulistel külateedel ekseldes muutus
aga meel tasapisi rõõmsamaks. Lauged mäenõlvad,
kollased kaljud, sihvakad küpressid ja ajaloolised külad keset
sügisvärvides viinapuuaedu Provence’i kõige kuulsama
mäe Mont Ventoux’i taustal olid imeliselt kaunid. Kui oliivi-
ja viigipuude salusse uppunud Domaine de la Pigeade lõpuks üles
leidsime, oli Provence’i idüll täiuslik.
Suurepäraselt
inglise keelt rääkiv veinimeister
Ka peremees Thierry Vaute suutis meid üllatada. Esiteks oli ta väga
noor ja teiseks rääkis suurepäraselt inglise keelt, mis
väikestes prantsuse külades on päris haruldane.
“Nii veider kui see ka pole, olen veinitegemise kunsti ja filosoofiat
õppinud Ameerikas töötades,” oli Thierry’l
ka selgitus kohe varuks. “Tavaliselt tullakse ju ikka siia õppima,
aga minu arvates ongi just traditsioon nii prantsuse veini väärtus
kui ka probleem. Väga raske on midagi muuta. Kõigepealt kirjutab
sulle appellatsioon ette, mida ja kuidas sa täpselt tegema pead.
Ja siis veel kohalikud traditsioonid, millest talupoegliku visadusega
kinni hoitakse, sest teadmisi antakse edasi ikka isalt pojale. Mul oli
lihtne uuendusi sisse viia, sest meie peres tegeleti ainult viinamarjade
kasvatamisega, nii et alustasin nullist,” lisab Thierry ja valab
kuldse märjukese klaasidesse.
Muscat de Beaumes de Venise on õhuline ja naiselik
Istun ja kuulan seda ilusat juttu, tsikaadid siristavad ja lõunamaine
päike paitab mõnusalt põski, ning mõtlen, et
see kõik on ju väga kena, aga muskaatveine ei armasta ma sellegi
poolest. Vähe sellest, et nad on liiga magusad, ka järelmaitse
on kuidagi kleepuv ja raskepärane, aga viisakusest tõstan
klaasi suule. Ning järjekordne üllatus sel päeval, Thierry
Vaute’i Muscat de Beaumes de Venise on suurepärane. Kerge,
õhuline ja nii karge kui üks magus vein üldse olla saab.
Loomulikult tunnen kohe huvi, et mida ta siis küll teisiti teeb?
“Ehki ma olen ise ka talupoeg, olen püüdnud unustada vanasõna
“Mida rohkem, seda parem!”” muheleb monsieur Vaute.
“Korjame ja sorteerime kõik marjad käsitsi. Sel aastal
läks 30 protsenti kaduma, aga minu vein on vaatamata viletsale aastale
ikkagi suurepärane. Siis hoiame mahla esialgu null kraadi juures
– see teeb veini õhulisemaks – ja lõpuks filtreerime.
Edasi käib kõik nii nagu ikka naturaalse dessertveini tootmisel.
Lisame puhast alkoholi, et peatada käärimist suhkru säilitamiseks.
Ja siis veel, ma olen palju aega pühendanud oma aedade tundmaõppimisele.”
Muskaatveini meloni seest
Kuigi maailmas ei peeta magusatest veinidest eriti lugu, või kui,
siis ainult desserdiks, armastavad prantslased neid väga koos hanemaksa
pasteedi või suitsutatud pardirinnaga. Samuti on muskaatveinid
populaarne aperatiiv. Monsieur Vaute’il on ka oma lemmikretsept.
Melon tuleb pooleks lõigata, seemned lusikaga välja võtta
ja siis tekkinud õõnsusesse veini valada – suurepärane
eelroog.
Ostan kuus pudelit ja panen kõrvataha viimased õpetussõnad:
“Põhimõtteliselt võib Muscat de Beaumes de
Venise’i hoida keldris ka 20 aastat, aga minu oma on parim viieselt,
siis on aroomid ja lilleline maitse parimad ning serveerima peaks 6-7
kraadi juures. Ja teate, te võiksite ka minu sõbra juurest
läbi minna. Minu vein on üdini naiselik, nii et üks meheliku
iseloomuga Gigondas sobib päeva lõpetuseks suurepäraselt.
Ma juba helistasin neile. Teid ootab ees kena üllatus.”
Mehelikku veini kääritavad naised
Kuigi pean maailma kõigi asjade jagamist feminiinseks ja maskuliinseks
äärmiselt jaburaks, oli seekordne võrdlus tõesti
tabav. Gigondas on üks kolmeteistkümnest Côtes du Rhône'i
cru’st ja tema iseloomustamiseks kasutatakse tihti sõna metsik.
Tegemist ei ole sugugi robustse veiniga, aga maitsebukett on äärmiselt
jõuline ja täidlane ning alkoholi sisaldus kõrge, 14
kraadi. Kuigi Gigondas on kuulus nimi, olen alati eelistanud Burgundia
rafineeritud delikaatsust, nii et olin jälle teel veinikülla,
mis mind üldse ei huvitanud.
Vaatepilt, mis meile Domain de la Mavette’is avanes, oli tõesti
üpris üllatav. Just sedasorti segadus, mille kohta sakslased
armastavad öelda, et oh kui prantslaslik. Keset teed vedeles roostetanud
käru, tagahoov oli justkui vanakraamiladu või hoopis talumuuseum
ja kuna uue veini tegu oli parasjagu pooleli, siis õhk käärimise
lõhnast ja veinikärbestest paks. Sel õhtul peeti koristustööde
lõpupidu. Kõik hooajatöölised olid parajalt lärmakalt
purjus ja ametis prantslaste lemmikajaviite petanque mängimisega.
Kogu vaatepildile lisas vürtsi loojuva päikese saatanlikult
punane kuma. Peremehe asemel
tervitasid meid aga hoopis kaks võluvat kaunitari – Domaine
de la Mavette’i omanik Sandrine Lambert ja tema veinimeister Beatrice
– selles mehelikus majas oli võim naiste käes.
Parajalt purjus ja väga näljased
Alustasime degusteerimist 1998. aasta veiniga. Esialgu tundus põnev,
aga järelmaitse oli liiga tanniinine, kleepus hammaste külge
ja kuivatas suud – ühesõnaga liiga noor. 95. aasta oma
oli aga juba suurepärane: punaste marjade ja kannikese lõhnaga,
vürtsikas, täidlane ning just parasjagu tanniinine. Gigondas
ongi parim just seitsmeaastaselt. Loomulikult võib teda heas keldris
ka veidi kauem hoida, aga see ei muuda maitsebuketti paremaks. Lõpetuseks
lubas veinimeister Beatrice midagi väga erilist pakkuda ja ronis
itsitades üle maaslamavate torude üpris räpaka välimusega
keldrinurka, pusis seina küljes oleva kraani kallal ja ulatas meile
klaasi ebamäärast värvi hägusa vedelikuga. “See
on meie uus vein, kõigest paar-kolm päeva käärinud.”
Päris meeldiv oli – soe, natuke kidisev ja magus. Meenutas
pigem mustsõstraid kui viinamarju, jõuline Gigondas oli
alles kauge tulevik.
Kui lõpuks keldrist välja saime, oli väljas juba pime,
meie parajalt purjus ja väga näljased. Unustasime selleks õhtuks
tuledes särava Avignon’i ja peatusime esimeses külarestoranis,
sest Gigondas ja korralik tükk seest veidi verist loomaliha on teineteise
jaoks justkui loodud. Loomulikult tellisime ka pudeli Gigondas’d,
aga tootja oli teine ja mulle tundus, et midagi justkui puudub. Võibolla
on vaja just natuke naiselikku õrnust, et muuta see mehelik maitsebukett
täiuslikuks?
|