|
|
Talvel Kreekasse? Talvel Kreekasse!
![line](/estraveller/jan_mar2003/images/hrule.GIF)
Erki
Urva
Estonian Airi president Erki Urva puhkas Kreekas väljaspool turismihooaega
– novembri lõpus – ja jäi sellega ülimalt
rahule. Reisimuljeid kogunes tal Estravelleri lugejate jaoks aga niipalju,
et toimetus oli sunnitud reisiloo avaldama tunduvalt lühendatult.
Parim aeg puhkuseks on väljapool hooaega
Millest selline idee – minna talvel (ehk novembri lõpus)
Kreekasse? Põhjus oli väga lihtne. Tekkis kange soov ja vajadus
võtta korraks aeg maha ning veidi puhata. Esimene võimalus
selleks avanes just novembri lõpus. Kindel tahtmine oli ka kuhugi
Eestist eemale sõita, kus ilmad veidigi soojemad oleksid ning kus
ka päikest saaks näha. Samas ei soovinud ei mina ega ka mu abikaasa
ette võtta ülipikka lennureisi ning vedeleda ülerahvastatud
rannaribal koos tuhandete teiste peesitajatega.
Valik langes Ateena kasuks. Raamatud ja Internet pakkusid keskmiselt 20
soojakraadi. Ühendus üle Kopenhaageni Estonian Airi ja Maersk
Airi lendudega väga sobiv (vabandan reklaami pärast). Minu jaoks
polnud see esimene visiit sinna maile - umbes 8 aastat tagasi olin sealkandis
juba viibinud. Ka seekord langes mu valik just Glyfada kasuks, mida sageli
ka Ateena Rivieraks kutsutakse. Ning mõte saigi teoks...
Spata lennujaam on vaatamisväärsus
Eleftherios Venizelos ehk Spata on uue Ateena lennujaama nimi. Vana lennujaam
asus täpselt Glifadas, mere ääres. Mäletan siiani
vedelemist Glyfada avalikul rannal, vahtides maanduvaid lennukeid ja mõeldes,
kas “selle lennuki rattad ikka lähevad meie hotelli katusest
riivamata üle?” Nüüd seda muret enam pole, Spata
jääb päris kaugele ja vahest harva on näha kaugel
ja kõrgel maanduvaid ja õhkutõusvaid lennumasinaid.
Spata lennujaam on üks vaatamisväärsus omaette, eriti lennuhuvilistele.
Tegemist on ilmselt Euroopa kõige uuema lennujaamaga, mis avati
veidi enam kui aasta tagasi. Endine Hellinikoni lennujaam Glyfadas oli
tuntud kui Euroopa üks ebaefektiivsemaid ja alaliselt ummistunud
lennuväljasid, kus hilinemised olid tavalised. Siis otsustati rajada
täiesti uus lennujaam 21 km kaugusele Ateenast idasse. Saksa ehituskontserni
poolt 2,2 miljardi euro eest rajatud kahe (maandumis)rajaga lennujaam
on üks moodsamaid Euroopas. Pindalalt on lennujaam sama suur kui
Frankfurdi oma.
Oleks
tahtnud olla pealtnägija sellele fantastilisele ettevõtmisele,
kui ühe ööga kogu endise Hellinikoni teenistused ning masinad
uude asukohta koliti. Kolimisel osales 400 veoautot ning kogu trass oli
muuks liikluseks suletud. Algselt oli see kaasa toonud ka väga palju
probleeme, kuid praegu toimub kõik (lõunamaa kohta) laitmatult.
Uus asi on uus asi.
Kiirtee sumbub ummikusse
Samas on see “uus asi” jäänud omamoodi “Potjomkini
külaks”. Maandumisradade vahelt läbi minev kiirtee lõppeb
vaid mõned kilomeetrid põhjasuunas ja kümmekond kilomeetrit
lõunasuunas. Suubudes laialihargnevate, teedeehitusest ja tavapärasest
autodehulgast ummistunud väiketeede deltasse. Sellele vaatamata kasseeritakse
kiirteed läbivatelt autodelt 1,2 eurot, mis on üle poole vähem
kui bussipilet (2,90 eurot) Spata lennujaamast Glyfadasse (arvestada tasub
vähemalt 45 minutiga).
“E. Venizelos” on väga tähtis teetähis. Ateenast
võib seda teeviita jälgides ka heal juhul Glyfadasse jõuda,
sest paljudest suundadest juhivad just need viidad mereäärset
teed pidi uude lennujaama. Kes oli aga Eleftherios Venizelos? Tegemist
on Kreeka rahvuskangelase ning Kreeka peaministriga (vaheaegadega) aastatel
1911-1935. Tema teeneks loetakse Kreeka Vabariigi loomist, Kreeta liitmist
Kreeka riigiga ja muid kangelastegusid. Välismaised ajaloolased ei
jäta ka märkimata seda, et just Venizelose ajal algatati I Maailmasõja
lõpuaegadel Kreeka rünnak oma Väike-Aasias asuvate suguvendade
kaitseks Türgi vastu. 1921. aasta septembriks jõuti Ankara
lähistele, kuid siis pöördus õnn ning Türgi
väed tõrjusid kreeklased Türgi Aasia-osast välja.
Tagajärjeks oli nii revolutsioon Türgis, mille käigus Atatürk
haaras võimu ning viis Türgi ilmaliku arengu teele, kui ka
1.5 miljoni kreeklase väljaränne oma emamaale (vastupidi liikus
400 tuhat türklast). See tõi kaasa väga palju majanduslikke
probleeme noorele Kreeka riigile ning ohtrasti tulevasi pingeid kahe naaberriigi
vahel.
Kreeka ajalugu kulges enne Tallinna esmamainimist
Ajaloo tuultes ja tormides räsitud ning mitmete erinevate ülemvõimude
all kannatanud eestlane võib vaid imetleda ajaloosündmuste
kordumise suhtelist lihtsust Kreekamaal. Küll ründas pärslane
Kreekat, siis jälle Makedoonia Aleksander võttis ära
kogu Aasia. Vahepeal käisid külas naabrid roomlased. Seejärel
valitsesid kreeklased jälle suurt osa maailma läbi oma Ida-Rooma
keisririigi ehk Bütsantsi. Hetkeks tuhisesid läbi ristisõdijad.
Siis saabus Ottomani aeg, kes võttis enda alla kogu lõunapoolse
kultuurmaailma. Ja veel veidi aega ning kreeklased olid taas Ankara külje
all.... Meie jaoks teeb asja müstiliseks see, et enamus neid ajaloolisi
sündmusi toimus enne Tallinna
esmamainimist. Ja see, et näiteks Delfi oraakel toimetas oma ennustamisi
“maailma keskpunktis” 800 aasta jooksul. Sajandid on Kreeka
ajaloos piisavad vaid silmapilguks.
Glyfadast pääseb hõlpsalt Ateenasse
Glyfada võttis meid vastu oma 20-kraadise soojuse ning selge õhtutaevaga.
Meie hotell (Seaview) paiknes praktiliselt mere ääres. Tegemist
on kena, sõbraliku, renoveeritud hotelliga, milles kõik
mugavused. Ja mis peamine, oli vaikne ja rahulik, ilma turistide hordideta.
Aga säravasse basseini ei jõudnudki, kuigi see avatud oli
ning päevane päikesepaiste seda ka nautida oleks lubanud. Selleks
ei jäänud lihtsalt aega....
Glyfadast saab Ateenasse kõige mõnusamalt ja kindlamalt
bussiga. Sõidule kulub umbes 45 minutit ja täpselt 0,45 eurot.
Selle, isegi meie mõistes väga odava sõiduga saab Glyfada
keskväljakult Ateena kesklinna, kus kõik peamised vaatamisväärsused
käe-jala juures.
Käest rääkides - seal oli mul pidevalt Lonely Planet’i
raamat pealkirjaga “Greece”, millele kulutatud investeeringut
(üle 400 krooni) pidasin ma reisi jooksul väga kasulikuks (tegemist
ei ole kinnimakstud kommertsteatega). Kuivõrd käesoleva väljaande
toimetaja keelas mul reisijuhtides avaldatud kirjelduste kordamise, jätan
selle kapsaks loetud raamatu kõrvale ning kirjeldan vaid oma muljeid.
Akropoli
mäel polnud turistide horde
Ateena Akropol on kahtlemata üks kuulsaimaid antiikseid mälestisi.
Eelmine kord Ateenas viibides jäi mul seal käimata, kuna kohalikud
kultuuritöötajad streikisid. Siis sai vaid ümber mäe
kõnnitud ning altpoolt templeid nauditud. Kindlasti mõistavad
paljud antiigihuvilised hukka minu väite, et ega väga palju
ei kaota, kui asendada Akropoli sisemine jalutuskäik tema ümber
jalutamisega (vähemalt a.D. 2002). Praktiliselt kõik templid
olid kaetud tellingute rägastiku ning ehituskraanadega, mis näevad
sama head välja nii alt kui ülevalt. See polnud mitte esimene
märk meie teel lähenevatest Olümpiamängudest. Kuid
siiski ei kahetsenud me hetkegi kõrgele Akropolile ronimist.
Akropoli
pilet maksab 12 eurot, kuid sellega saab külastada ka veel viit peamist
antiikse Ateena vaatamisväärsust: antiikset Agoraad, Rooma Agoraad,
Dionysose teatrit, Kerameikost ja Olümpia Zeusi templit. Kõik
need paigad väärivad külastamist ning ainult antud kirjatüki
äärmiselt piiratud maht ei võimalda nendel rohkem peatuda.
Akropoli mäel saime esimest korda tõeliselt tunda seda mõnu,
mida tähendab taoliste paikade külastamine “vaiksel”
hooajal. Me võisime jalutada rahus, täpselt oma valitud tempos.
Turistidegrupid oma keeltepaabeliga ei seganud meid. Õigupoolest
oli seal ainult paar gruppi, kellest üks koosnes kohalikest kooliõpilastest.
Vaadata on seal palju: lummav vaade kogu Ateenale koos oma paljude mägedega.
Tellingutesse ja kraanadesse mähitud Parthenon, mis üritab taassündida
sõjapurustustest (tekitatud türklaste püssirohulao plahvatusest
veneetslaste rünnaku tagajärjel aastal 1687) ning loodusreostusest.
Suhteliselt palju taastatud Erectheion koos varasema Athena templiga.
Tore ja vägagi talutavas mõõdus Akropoli muuseum. Aga
kuulus Athena Nike tempel oli kadunud. Tõesti oli kadunud, ilmselt
jälle tükkideks lahti võetud ja restaureerimisele viidud.
Plaka
on väga uus vanalinn
Plaka ja Monastiraki asuvad Akropoli mäe all ning kujutavad endast
Ateena elavat “väga uut” vanalinna. Õigupoolest
nõudsid Kreeka arheoloogid pärast iseseisvumist ka nende türgi
kvartalite mahalõhkumist ning selle asemel ulatuslike varemeparkide
väljakaevamist, nagu teostatigi praegu muuseumina avatud antiikse
ning Rooma-aegse agoraa alal samas naabruses. Kuigi need “kivihunnikud”
on vaimustavad, leian siiski, et otsus viimased türgi kvartalid säilitada
oli absoluutselt õige. Sest peale antiiksete varemete on see piirkond
ainus, mis turistile tõeliselt mõnusat ajaviidet pakub.
Kellele meeldib Monastiraki “Kadaka turg”, kellele mõnusad
tänavatavernid. Või kitshirohked turistidele mõeldud
turismipoed või hoopis kõrvaltänavates paiknevad tõeliselt
ajaloolist käsitööd pakkuvad pisikauplused. Ning loomulikult
rohkearvulised kullaärid. Igaühele leidub seal midagi, kusjuures
novembri lõpus on poeomanikud valmis kasvõi kätel seisma,
et just tema ärisse sisenetaks.
Tavernide
ja kohvikute “sisseviskajad” on tavalisest lahkemad, sest
kõrghooaeg on läbi. Samas on selles piirkonnas seda kõige
vähem märgata ning mõnes kaunima vaatega kõrtsis
on isegi raske leida vaba lauda meie lemmikute – lamba souvlaki
ning täidetud baklaaanide söömiseks (mis loomulikult
saavad alla loputatud kas tärpentiinimaigulise retsina valge veini
või kohaliku Mythose õllega).
Muuseumidest ja tänaval magavatest kassidest
Soovisime kindlasti külastada maailma 10 tippmuuseumi hulka kuuluva
Rahvuslikku Arheoloogiamuuseumi, aga võta näpust – muuseum
oli 1. oktoobrist suletud kuni 2004. aasta kevadeni. Ilmselt oli põhjuseks
oodatust suuremad probleemid 1999. aasta maavärina kahjustuste likvideerimisel
ning ka vajadus valmistuda 2004. aasta Olümpiamängudeks.
Seetõttu valisime kultuuri ja kunsti nautimise paigaks Benaki muuseumi
(pilet 6 eurot), mis pakub tõeliselt hea ülevaate Kreeka kunstist,
kultuurist, ajaloost ja arheoloogiast eelajaloost kuni XX sajandi hilisajalooni.
Väga hea planeering, ekspositsioon, selgitused ja selgus ning mõõdukas
maht on piisavad täielikuks naudinguks. Mulle on alati meeldinud
muuseumid, millesse “vaimustusest ja muljetest ära ei sure”.
Selles muuseumis nägin ka esmakordselt elus nii Nobeli kui ka Lenini
preemia diplomeid ja medaleid originaalis.
Ateena
keskpunktiks võib pidada Syntagma väljakut. Seal on võimalik
tabada enamikku Ateena ja lähiümbruse bussi- ja trolliliinidest,
samuti paikneb siin Parlamendihoone, kus alati rohkelt inimesi nautimas
valgete kott-sukkpükste ja suuretutiliste “toatuhvlitega”
püssimeeste auvahtkonna etteasteid. Samas kõrval asub kohalik
botaanikaaed (National Gardens), mis pakub varju ka suvise kõrvetava
päikese eest. Tõsi, hilisel sügisel hoidsin kõrvale
kukkuvate apelsinide eest ning lõpuks sain kannatada täpselt
lagipähe kukkuva hiigelsuure tammetõru läbi. Kirjad pargis
küll hoiatasid võimalike langevate puude, kuid mitte kukkuvate
“viljade” eest.
Ateenast ja üldse Kreekast rääkides ei saa mööda
minna kõikjal hulkuvatest-magavatest-vedelevatest koertest ja kassidest.
Neid on seal tõesti palju. Rekordiks oli ühel õhtul
Glyfada ühe suletud poe ukse ees magavad 5 suurt koera. Kusjuures
kõik nad on väga vaiksed, sõbralikud ja lahked. Kohalike
vaieldamatu sümpaatia kuulub kassidele, kellele on kõikjale
puistatud kassitoitu ning paigutatud jooginõusid.
Autorenti julgen soovitada kogenud juhile
Enam kui poole ajast Kreekas veetsime me rendiautoga Ateenast eemal ringi
sõites. Autorenti julgen sellel maal soovitada vaid kogenud juhile
koos kogenud kaardilugejaga. Samas võimaldab just auto tõeliselt
nautida Kreeka loodust, kultuuri ja ajalugu. Loomulikult on alternatiiviks
loksuda bussis koos hulga turistidega ning kuulata giidide huvitavat jutuvada.
Ei mingit muretsemist õige tee leidmisega ning orienteerumisega
hullumeelses liikluses. Siiski ei vahetaks ma oma kõrgendatud adrenaliinitaset,
vaimustavat vabadust ning otsimis- ja leidmisrõõmu naljalt
sellise organiseeritud mugavuse vastu.
Meie seltsiliseks kolmel päeval sai tumesinine neljaukseline (külgedelt
korralikult kraabitud, kuid muidu päris uus) Fiat Punto (40 eurot
päev, 95 pliivaba bensiin ~70 senti/l). Autorendifirma esindajaga
suhtlemine oli omaette elamus – kena näitsik oskas minule arusaadavas
keel(t)es sõnada vaid “I am Mary”. Ingliskeelsed sõnad
“insurance” ja “map” kutsusid temas esile vaid
arusaamatu õlakehituse. Aga lõpp hea, kõik hea. Avariid
ei teinud ning isegi hiljuti panka jõudnud krediitkaardi arve kinnitas
esialgselt kokkulepitud summat.
Punto on Kreekas levinud riist
Alguses suhtusin oma pisikesse Puntosse teatava eelarvamusega, polnud
autol ei roolivõimendit ega ABS-i. Kuid juba mõni aeg hiljem
märkasin, kuidas minust (kui ma kahe käega roolist kinni hoides
hambad ristis kiirteel lubatud maksimaalset 120 km/h kiirust hoidsin)
teised Puntod umbes 150-ga mööda tuhisesid. Sellel hetkel ma
kaotasin oma alaväärsuskompleksi ning sulandusin autovooluga.
Piirkiirused on Kreekas kõikjal kirjas ning lisaks ka ohtralt teeäärseid
(ainult kreekakeelseid) tahvleid, kus ainus tuttav sõna “radar”.
Samas on seal kirjutamata reegel, et sõida nii kiiresti kui tee
ja auto lubavad. Linnas lubab see kiirust 0 – 100, sõltuvalt
tee tühjusest. Kiirteel oli kogemusi, kus rahulikult 150-ga kimades
järsku tsikkel (mille tagaistmel neidise juuksed tuules lehvisid)
minust kui postist mööda pani. Kõikvõimalikel
kaherattalistel liiklusvahenditel oli ilmselge eelis peamiselt linnades,
kus nad kolonnides venivate autode vahelt piki telgjooni massiliselt ja
ilmselt suure mõnuga mööda uhasid.
Ummikud, eriti Ateena ümbruskonnas, olid ühed peamised hädad,
mis autosõitjat kummitasid. Kuivõrd Glyfadast mujale Kreekasse
pääsemiseks tuli kohustuslikult läbida kas Ateena või
temaga kokkukasvanud Pireuse sadamalinn, siis kujunesid ummikud tõeliseks
nuhtluseks. Rekordiks oli poolteist tundi 15 kilomeetri läbimiseks.
Külalisjuhi õnnetuseks on ka see, et ei oska kasutada vähemkoormatuid
kõrvalteid.
Liiklus polegi nii metsik kui Tallinnas
Me oleme küll harjunud Tallinna metsiku sõidustiiliga, kuid
esmakogemus Kreekas on ehmatav. Kohutav kihutamine, pidev rajavahetus,
tuututamine, ainult vasaku suunatule kasutamine ning tõdemus, et
teel ei ole kohati mitte niipalju radasid kui jooned näitavad, vaid
hoopis niipalju kui sinna autosid kõrvuti mahub. Ja kohutav autouputus.
Seetõttu soovitan soojalt varuda vähemalt pool päeva
aklimatiseerumiseks kuskil kõrvalteedel. Lonely Planet soovitab
hoopiski autorendist loobuda, aga ma ei saa sellega kuidagi nõustuda.
Juba teisel päeval hakkad sealset sõidustiili (v.a. ummikud
ja viitade vähesus) tõeliselt nautima.
Äkitselt jõuab minuni teadmine, et liiklus on oluliselt viisakam
ning ohutum kui Tallinnas. Kõik juhid arvestavad teiste juhtide
vajadustega ning meie “rullnokastiilis” tõestamist
ei kohanud. Absoluutselt viisakalt (isegi kui pasunat lastakse ja tuututatakse)
lubatakse ümberrivistamist ning möödasõite. Seda
isegi soodustatakse, eriti mägedes. Kiirteedel on kombeks möödasõidul
vasakut suunatuld vilgutada ning äärmisel vasakpoolsel rajal
eessõitjale tulesid vilgutada, millele koheselt vastatakse tee
vabastamisega. Kokkuvõtteks võib kinnitada, et autosõit
on seal meie omast oluliselt sõbralikum, mugavam ja ka turvalisem.
Kolme päeva ja tuhande kilomeetri läbimise jooksul nägime
ainult kahte avariid. Üks vahetult meie nina ees toimunud kerge tagant
otsasõidu kõks ja teine, veoauto arusaamatu teepiirdesse
sissesõit. Ainus asi, mida meil selgelt paremaks võib pidada,
on alaline sõidutulede kasutamine. Kreekas süttivad need autodel
alles pimeduse kättejõudmisel.
Viitade lugemiseks peab tundma alfat ja oomegat
Kõige hullem asi autoga Kreekas liiklemise juures on nende viida-
ning kaardimajandus (kui mitte öelda nende puudumine). Mäletan
kaheksa aasta tagust kogemust kaardilugejana – alguses oli kõik
kena, isegi viidad mingi järjekordse “kivihunniku” juurde.
Nii umbes kolmel ristteel. Siis jõudsime külaväljakule,
kust lahkus vähemalt viis teed erinevates suundades ja ei enam ühtegi
viita.
Sama asi toimub peateedest eemal ka tänapäeval. Heal juhul on
mõned kreekakeelsed viidad, mille dešifreerimine kiires liiklusvoolus
nõuab ülimalt head füüsika- või matemaatikaoskust.
Miks nii? Sest teatavasti kasutatakse Kreekas kreeka tähestikku,
millega meie oleme kokkupuutunud peamiselt reaalainete tundides. Kui suurte
tähtedega alfad, beetad, deltad on veel kuidagi kiiresti haaratavad,
siis väiketähtedega läheb asi päris hulluks.
Kord suundudes läbi Pireuse Peloponnesose poolsaare suunas sattusime
kiirtee mitmetasandilisele ristmikule (liiklusvoolus, kiirusega u. 100
km/h) kui tekkisid viidad puhtas ladina tähestikus sõnadega
“PEIREIAS”. Mina küsisin oma kaardilugejalt, kas see
on õige suund. Tema vastas, et tema kaardil sellist kohta pole.
Mina juba (pehmelt öeldes) närvilisena “see ju nii tuttav
nimi, see peab kuskil sel pagana kaardil olema”. Vastuseks mu naisukese
nutune hääl: “minu kaardil ei ole sellist nime”.
Kulus mitmeid kilomeetreid (õnneks õiges suunas) enne kui
aru saime, et tegemist oli järjekordse Pireuse kreekakeelse nimekuju
transkriptsiooniga ladina tähestikus. Kusjuures see ei jäänud
mitte esimeseks ega ka viimaseks Pireuse kirjakujuks.
Aga liialt hirmuda pole ka vaja, kiirteedel ning peateedel on üldiselt
viidamajandus juba OK. Peamised probleemid tekkisid just Ateena vahetus
ümbruses Atika poolsaarel ja vaid ühel korral pidime kinni pidama
ning politseilt abi paluma. Kes väga sõbralikult meid
ka aitas. Kusjuures pagunipaelade arvu suurenedes suurenes ka inglise
keele oskus. Aga siiski, enne auto rentimist Kreekas, tuleb ilmtingimata
läbida Eestis vähemalt füüsika- või matemaatikaalane
täienduskoolitus kõikide nende fiide, nüüde ja müüde
osas. Oomegast rääkimata.
Kokkuvõte: Kreeka on mõnus ka väljaspool hooaega
Veetsime Kreekas viis täis- ja kaks poolikut päeva, sellest
kolm kõige põnevamat päeva autoga ringi sõites,
kaks päeva Ateenas ning ülejäänud aja Glyfadas. Veetsime
äärmiselt mõnusa ja kultuurirohke puhkuse. Päikest
nägime ohtrasti, kordagi ujuma ei läinud (kuigi võimalusi
selleks oli piisavalt), läbisime autol tuhat ning jalgadel kümneid
kilomeetreid. Nautisime kohalikku sööki, jooki ja külalislahkust.
Ning meie ülimalt positiivsed muljed ja mälestused lubavad seda
ka teistele soovitada (kuigi taevataadiga tuleks eelnevalt hea ilma osas
kokkulepe saavutada).
|