|
|
Joostes mööda Malaisia tornitreppe
![line](/estraveller/jan_mar2003/images/hrule.GIF)
Vahur
Luhtsalu
Malaisiat on eestimaalane nüüd kohati Robinsoni-sarjas näinud,
kuid sellegipoolest on see meile suhteliselt tundmatu maa. Käesoleva
reisiloo autor Vahur Luhtsalu, tshellist, muusikakriitik ja sihtasutuse
Tallinna Teletorni Arengufond juhataja, käis Malaisias aga üpris
omapärasel üritusel - trepijooksu maailmameistrivõistlustel.
Malaisiasse treppe mööda
Eelmise aasta oktoobri lõpus õnnestus siinkirjutajal koos
Eesti trepijooksja Ants Uustaluga teha reis sellesse kaugesse riiki. Sõit
sai teoks Menara KL Toweri (kõrguselt neljas telekommunikatsioonitorn
maailmas, mis asub Malaisia pealinnas Kuala Lumpuris) kutsel, kus toimus
esimene trepijooksu maailmameistrivõistlus nimetuse all Towerthon
2002. Towerthoni korraldajad soovisid näha osalemas Antsu, kes töötab
kokana Radisson SAS hotellis, sest tema saavutas eelmise aasta oktoobri
alguses tiitlivõidu Tallinna Tuletõrje- ja Päästeameti
poolt korraldatud võistlusel “Kõrghoone Kuningas 2002”.
Allakirjutanu esindas Tallinna Teletorni, mis kuulub sarnaselt Menara
KL Toweriga rahvusvahelisse tornide organisatsiooni World Federation of
Great Towers.
Valmistusin
sõiduks põhjalikult
Hinnavahemik Malaisiasse edasi-tagasi lennuks on 15-70 tuhat krooni. Soodsaima
pakkumise saime Lauda Air`ilt ning Estraveli vahendusel ostsime pileti
Tallinnast Kuala Lumpurisse ümberistumisega Viinis, hinnaga ca 15
000 krooni.
Kogudes eelinfot Malaisia kohta avastasin, et tegemist on ühe väga
huvitava ja multikultuurse maaga. Riigi ligi 23 miljonist elanikust on
58% malaisid, 24% hiinlasi, 8% india päritoluga ja veel 10% muid
erinevaid rahvusi. Levinum religioon on islam, ent suurte usugruppidena
on esindatud ka budistid, hindud, taoistid, kristlased, sikhid, Ida-Malaisias
ka šamanism. Malaisia ajaloo võib jaotada jämedalt võetuna
viide perioodi: 35 000 - 100 a. e. Kr. eelajalooline periood; 100 a. e.
Kr. - 1400 a. varased Hindu kuningriigid, 1400 - 1511 islami usu, kaubandusliku
õitsengu periood, 1511 - 1957 koloniaalaeg ja 1957-st aastast iseseisvunud
Malaisia ja tema tõus Aasia majandustiigrite sekka alates 80-ndatest
aastatest. Malaisia lipp on väga sarnane USA lipule ning kui vaadata
riigi elanikkonna statistikat ja elu kohapeal, siis võib öelda,
et tegemist on sarnaselt Ameerikaga nö. Aasia ühendriikidega,
kus on põimunud erinevad rahvused, nende minevikupärandid
ja religioonid.
Uimastite maaletoomine karistatav surmanuhtlusega
Lennusõit Viinist Kuala Lumpurisse kestab rohkem kui kümme
tundi. Selle aja jooksul jõuab vähemalt kaks korda sama filmi
ja raadiokanalit kuulata ning veidi tukastada.
Viimasel tunnil enne maandumist jaotatakse reisijatele välja ingliskeelsed
deklaratsioonid, mis enne maale sisenemist ära tuleb täita ja
piiriametnikule esitada. Pilku köidab üks punases kirjas märge,
milles seisab selgelt:”Uimastite maaletoomine on karistatav surmanuhtlusega!”.
Omamata sellist kavatsust jõuab allakirjutanu siiski korraks mõelda
arreteerimisest, Malaisia vanglatest jne.
Vanasõna “õige hõlma ei hakka keegi”
meenutades sammun lennujaamas piiripunkti juurde, ulatades südamerahuga
oma sinise Eesti passi. Eesti kodanik võib selles riigis ilma viisata
viibida korraga kuni 30 päeva.
Pooleteist tunniga lennuväljalt kesklinna
Kuala Lumpuri lennuväli üllatab oma kaasaegsusega. Sadade meetrite
viisi marmorit, helkivat metalli ja klaasi. 70 km kaugusel kesklinnast
asuvalt lennuväljalt lahkume bussiga. Bussisõit maksab 20
ringgitit ehk ca 84 krooni (1 RM = 4,2 EEK). Suures 50-kohalises reisibussis
olime sel varasel hommikutunnil Antsuga ainsad reisijad. Linna piiril
istusime ümebr mikrobussi, mis viis meid otse hotelli treppi. Kogu
reis lennuväljalt hotelli kestis umbes poolteist tundi. Kiirrongiga
on võimalik kesklinna jõuda ka poole tunniga (maksab ~ 150
EEK), ent rongijaamast tuleb sihtpunkti jõudmiseks siis veel mõnda
transpordivahendit kasutada. Taksohinnad on suurlinna kohta suhteliselt
odavad - sõidukilomeetri hind on 1 ringgit.
Kuala Lumpur on täis hiigelmaju
Oma ööbimispaigas hotell Pacific Regencys naudime hommikusööki
hotelli katusel, kus asub ka bassein ja millelt avaneb suurepärane
vaade Kuala Lumpurile. Meie numbrituba on igati korralik, lääne
standarditele vastav elupaik. Meeldiva üllatusena sisaldab tuba ka
täisvarustusega kööginurka ja söögituba.
Esimesel ringkäigul linnas torkab silma ehitiste metsik kõrgus
ja mastaapsus. Tundub, et alla 30-korruselisi ehitisi selles linnas vist
üldse ei tunnistata. Kui Eestis on Ühispanga hoone ja Radisson
SAS meie majandusbuumi sümbolid, siis 1,5 miljonilise elanikkonnaga
Kuala Lumpur kubiseb sellistest ja veel kõrgematest pilvelõhkujatest.
Jalutame Petronas Twin Towersi juurde ja viskame pilgu maailma kõrgeimale
hoonele ka seespoolt. Ehitise sees asub hiiglaslik kaubanduskeskus, kus
vastupidiselt meie ostuparadiiside mürtsuvale tümpsmuusikale
kõlab tol hetkel üks J.S.Bachi flöödikontsertidest.
Petronas Twin Towers on koduks ja esinemispaigaks ka Malaisia Filharmoonikutele,
mistõttu võib ka olla, et sellisel viisil meelitatakse turiste
osa saama malaisia muusikute kunstist.
Niiske
ja kuum kliima
Hotelli mõnusast konditsioneeritud jahedusest lahkudes kõrvetab
päike kohaliku kliimaga esimest tutvust tegevaid eestlasi armutult.
Enne Malaisiasse sõitu uurisin piirkonna kohta ilmaennustusi, mille
kohaselt oleks pidanud sellel perioodil, mil Kuala Lumpuris viibime, sadama
vaid äikeselist hoovihma. Tegelikkuses paistab päike kogu aeg,
kuid justkui läbi vine (ilmselt sellele aastaajale iseloomulikult).
Samuti on tohutult niiske, mistõttu võib linnas juba esimese
kümne minutiga T-särgist vett välja väänata.
Malaisias viibides saab allakirjutanule harjumuseks käia vähemalt
3 korda päevas duši all ja vahetada 2 särki päeva
jooksul.
Motomehed
kui Tagurpidi-Antsud
Turistile torkavad kindlasti silma noorsandid mopeedidel, keda tiirutab
linnas ringi märkimisväärne hulk. Midagi tundub aga nende
puhul valesti olevat. Varsti taipad, et ainus erinevus siinsete ja Kuala
Lumpuri motomeeste vahel on see, et kohalikel on tuulejope tagurpidi seljas.
Ilmselt on põhjus selles, et kui motikaga sõidad, pole mõtet
selga jope all mõttetult praadida, kuid kõhuesine vajab
sõidu ajal kaitset.
Tänaval kannavad paljud malaisia naised islami tava kohaselt peas
rätikut. Rätik sobib neile nagu valatult ja tundub, et seda
ei võeta öösel magadeski peast. Samas näeb ka teist
sama suurt osa naisi käimas ilma rätikuta, kellest valdav enamus
naisi on hindu või hiina päritoluga. Kohalikega lähemalt
kokku puutudes tunduvad nad olevat väga rahumeelsed ja kohati lausa
üliviisakad. Terrorismiohu tõttu hakkab läänemaailm
islamiusulistesse võõristusega suhtuma. Samas on see vähemalt
Malaisia puhul asjatu kartus, sest siin on islamiusulised sajandeid paljude
teiste religioonide esindajatega rahumeelselt külg-külje kõrval
elanud. Malaislastel on omavahelises ja välismaailmaga suhtlemises
ilmselt esikohal ärihuvid ning usulised, kultuurilised või
poliitilised erinevused ei mängi nende puhul mingit rolli.
Igas linnas oma Chinatown
Tänapäeval on vist raske leida linna maailmas, kus ei oleks
olemas oma Chinatowni. Seda enam Kuala Lumpuris ja Malaisias, kus hiinlased
on malaide järel arvukuselt teisel kohal. Chinatowni Petaling Streeti
enamasti hiina päritolu kaubitsejalt saab turist võileivahinna
eest osta hästituntud firmade brändikaupu. Rolex, Tag Heuer,
Seiko kellad, Nike, Adidas, Reebok spordivarustus jne. Hiinalinnas edasi-tagasi
sebivaid Euroopa ja Ameerika turiste ei näikse häirivat, et
suur osa müüdavatest kaupadest on võltstoodang. Hinnad
on aga tõepoolest väga odavad, olles kohati neli korda madalamal
tasemest, mida maksaks sama kaup Euroopas. Malaisias nagu enamikus lõunamaa
riikides saab kauba tingimisel kätte ka müüja poolt esimesena
öeldud suhteliselt odavast hinnast kohati veel poole odavamalt. Et
antud operatsioon õnnestuks, tuleb alguses ilmutada kauba vastu
suurt huvi (küsida hinda, proovida, uurida erinevaid mudeleid) ning
seejärel teeselda minemakõndimist. Sellisel puhul müüja
tavaliselt sõna otseses mõttes klammerdub potentsiaalse
ostja külge ning ostja saab nö. jõupositsioonil olles
teha tunduvalt odavama hinnapakkumise. Järgneb müüja pakkumine,
seejärel ostja pakkumine ja nõnda edasi, kuni leitakse kuldne
kesktee, millega jääb rahule nii ostja kui müüja.
Tingimine on tugevalt juurdunud ka teistes kaubandusasutustes nagu tänavapoed,
suured kaubanduskeskused ja muud. Erandiks on eksklusiivkauba poed ja
supermarketid, kus hinna üle tingimist ei toimu.
Kuala Lumpuri vaatamiväärsused
Kuna Kuala Lumpur on suhteliselt uus linn, arenedes välja tinakaubanduskeskusest
19. sajandi lõpul, siis puuduvad seal iidsed vana- või keskaja
ehitised. Tänapäeva ehitiste puhul on valdav islamistlik arhitektuur
oma pitsiliste ornamentide ja kaunistustega. Selle ilmekaks näiteks
on ka Menara KL teletorn, mille sissepääsu kaunistavad islami
pitskujundid. Maailmakuulus Petronas Twin Towers aga imiteerib pagoodide
ehitusstiili. See ehitis on saanud linna tõeliseks sümboliks,
figureerides paljudel postkaartidel ja suveniiridel. Kuala Lumpurit külastades
maksab kindlasti käia Rahvusmuuseumis (Muzium Negara), mis annab
hea ülevaate Malaisia erinevate rahvusgruppide ajaloost. Samuti on
muuseumis võimalik tutvuda laiaulatusliku Malaisia floora ja fauna
väljapanekuga, mille muudavad põnevaks lindude ja loomade
elusuuruses topised. Turistile võiks huvi pakkuda ka Rahvusmoshee
(Masjid Negara) külastamine, et veidigi tundma õppida islamit,
mis on enamuse malaislaste elulaadi lahutamatu osa. Inglaste kohalolekut
siinkandis meenutab Kuala Lumpuri vana, kolonialistlikus stiilis ehitatud
raudteehoone.
Towerthon 2002: trepijooksu MM
Meie saabumisele järgneval päeval toimub trepijooksu kajastavatele
kohalikele ajakirjanikele pressikonverents Menara KL Toweris, millest
võtavad osa ka võistlejad. Õhtul aga on kõik
võistlusega seotud isikud oodatud õhtusöögile
ja kultuuriprogrammile Menara KL Toweri banketisaalis. Öine vaade
Kuala Lumpurile ja Petronas Towerile on lummav, viiekäiguline õhtusöök
ja rahvatantsuprogramm suurepärased.
Ülejärgmisel
päeval aga ootab meid katsumus, mille pärast nii pika reisi
oleme ette võtnud. Towerthon Challenge’it peetakse üheks
raskeimaks trepijooksuvõistluseks maailmas. Võistlejail
tuleb joosta mäe jalamilt, mille tipus asub KL Tower, 800 meetrit
üles 10-kraadise kalde all. Jõudes torni tuleb astuda võitlusse
2052 trepiastmega. Kui lisame siia veel 30-kraadise kuumuse ja ligi 90-protsendise
õhuniiskuse, kujuneb sellest üsna vaevarikas katsumus. Seekordse
esimese trepijooksu maailmameistrivõistluse võidab uusmeremaalane
Jonathan Wyatt, kes on ka kolmel varasemal korral distantsi võitjaks
tulnud. Ants Uustalu lõpetab 51. kohal ja allakirjutanu platseerub
eelviimasele 53. kohale. See ebaõnnestumine aga kodukootud trepijooksjaid
ei heiduta ja vähemalt Ants jätkab trepijooksuvõistlustel
osalemist ka edaspidi.
Trepijooksuvõistlused nimetuse all Towerthon toimuvad iga-aastaselt
erinevates kategooriates. Kui vähegi võimalik, soovitan oma
reisi Malaisiasse planeerida nii, et õnnestuks osa võtta
mõnest Towerthonist. Kaif, mille võistleja saab, sööstes
jooksuga mööda treppe hapnikuvaeses ja palavas trepikojas, on
lihtsalt kirjeldamatu. Harva sportivatel kaasmaalastel aga soovitan oma
võimeid mitte üle hinnata - kindlasti leidub ka teisi, jõukohasemaid
spordiharrastusi.
Malaisiat
külastades käi ka Singapuris
Singapuri teavad eestlased eelkõige kui Aasia tuntuimat majandustiigrit.
1965. aastast alates, mil Singapur eraldus rahumeelselt Malaisia kooseisust,
on tema tähtsus regiooni ühe mõjukaima majandusliku hoovana
aasta-aastalt kasvanud. Ja nagu kohapeal veendusime, on seal ka turistile
palju vaatamisväärset.
Kuala Lumpurist saab Singapuri nii rongi, kui lennukiga. Meie valime sõiduvahendiks
rongi. Edasi-tagasi rongipilet elementaarse mugavusega teise klassi vagunis
maksab vaid umbes 270 krooni. Lahkume Kuala Lumpurist hilisõhtul,
et jõuda sihtpunkti järgneva päeva hommikuks.
Sentosa saar: turisti lemmikpaik
Kuna meie aeg Singapuris piirdub vaid kuue tunniga, jõuame ära
käia vaid seda linna külastavate turistide lemmikpaigas Sentosa
saarel.
Et saarele jõuda, on kõige otstarbekam kasutada köisraudteed,
mille lähtejaamaks on mägi nimega Mount Faber. Köisraudtee
kabiinist avaneb maaliline vaade Singapurile ning et seda kõike
ka endale jäädvustada, plõksime innukalt fotokaameraga.
Sentosal ei ole turistidele erinevate meelelahutusvõimaluste pakkumisega
kokku hoitud - rohked aiad purskkaevudega, veealune maailm, vahakujude
muuseum ja palju muud on vaid väike osa neatraktsioonidest, mida
saarel olles on võimalik kogeda. Kuna Kuala Lumpuris oli oluline
osa meie ajast seotud võistluseks valmistumisega, siis otsustame
siin tõeliselt aja maha võtta ja nautida päikest. Erk,
otse lagipähe paistev päike (Singapur jääb vaid kaks
kraadi ekvaatorist põhja poole), sügavsinine taevas ja tohutult
soe ookeanivesi tekitavad meis, põhjamaalastes, kirjeldamatu rahulolu
tunde. Pikutades rannaliival ja sööstes iga veerandtunni järel
ookeanilainetesse unustad täielikult argimured. Samal saarel asub
ka Aasia kontinendi lõunapoolseim punkt, kus saab samuti ära
käidud. Päikesepõletuse vastane kreem aga olgu kaasas,
sest kui lasta sellel pidevalt endale peale paista, võib juhtuda
nii nagu allakirjutanuga. Päikesepõletuse tõttu kannatanud
nahk rullub selja pealt veel mitu nädalat peale kojujõudmist.
Heidame saarel pilgu ka veealusesse maailma, kus erinevad mereelukad
- kilpkonnad, raid, haid ja kes teab veel, ujuvad 6 cm paksuse klaasi
taga. Tutvunud kalade eluga akvaariumis, saame sama piletiga külastada
ka delfiinide vaatemängu, kus need armsad mereloomad pannakse treenerite
piitsa ja prääniku meetodil kõiksugu trikke tegema -
palli kandmine uimedel, rõngaste keerutamine koonu peal jpm. Enne
kui Kuala Lumpurisse tagasipöörduva rongi peale hakkame kiirustama,
jõuame käia ka Singapuri sümboli Merelõvi (Merlion)
sees, kus asub piraatide aaretekamber, suveniiripood ja viimasel korrusel
ka vaateplatvorm, millelt näeb nagu peo peal kogu Sentosa saart.
Et mitte maha jääda rongist, mis peab meid viima tagasi Kuala
Lumpurist väljuvale lennukile, kisume endid lahti paeluvast vaatepildist
ning lootusega näha kunagi tulevikus veel rohkem ja viibida veel
kauem Malaisias ja Singapuris alustame tagasiteed koju.
|