Olympia kaugreis - parim võimalus näha maailma
![line](images/hrule.GIF)
Pool
sajandit Soome kaugreiside ajalugu
Pool sajandit tagasi elati Euroopas sõjajärgset taastamis-
ja ülesehitusaega. Kehvad olid olud ka Soomes ja reisimine, eriti
välismaale, oli harukordne. Noore tehnikaüliõpilase Eero
Julini soontes voolas aga rahutu veri ja 1948. aastal sõitis ta
koos õpingukaaslastega mootorrattal Shveitsi suvepraktikale. Praktikal
teenitud rahaga suunduti edasi Euroopa ringreisile.
Juba järgmisel suvel korraldas Julin soomlastele esimese sõjajärgse
bussimatka Kesk-Euroopasse ja Itaaliasse. Bussi katusel võeti kaasa
vajaminev toidumoon - peamiselt suitsutatud sealiha ja spagetid, samuti
USA armeest pärit suur keedunõu. Rahavarud ei olnud reisijatel
suured. Valuutat sai kaasa võtta vaid viis inglise naela inimese
kohta. Soome raha polnud välisriikides võimalik vahetada.
Sellest hoolimata jäid reisijad sõiduga rahule. Isegi sõjas
purustatud Pariis vaimustas neid. Majutuseks kasutati Mika Waltari poolt
kiidetud Hotel d`Alma’d, kus tualeti aknast nägi Eiffeli torni. Peab
mainima, et sellal oli harulduseks veel soomlaste reisimine Stockholmigi.
Stardipauk Helsingi olümpiamängudelt
Olümpiaaastal 1952 rajas Julin koos abikaasa Anjaga reisibüroo,
mis sai oma nimeks olümpiamängude järgi Olympia OY. Kuna
reiside teostamiseks vajaminevate transpordivahendite hankimine oli litsentside
tõttu keeruline, palus Julin Soome Olümpiakomiteed toetada
nende soovi kümne Volkswagen auto ostmisel. Vastutasuks lubas ta
mängude ajaks anda autod koos juhtidega tasuta komitee käsutusse.
Tehing õnnestus ning autosid, millele Julin oli ise valinud autojuhid
kaasüliõpilaste hulgast, kasutatigi mängudel sportlaste
ja ajakirjanike sõidutamiseks. Just tänu Olympia autojuhi
Kai Hietarise sõiduvilumusele jõudis Emil Zatopek õigeaegselt
maratoni starti.
Reisid
Pühale maale
Juba asutamisaasta sügisel organiseeriti esimene turismireis läbi
Euroopa ja Türgi Lähis-Itta, mis sel ajal oli tõeline
kaugreis. Eero Julin tegutses ise reisidel grupijuhina, kuna "närvid
ei pidanud kodus ootamisele vastu". Olympia algusaegade sihtpunktideks
olid muuhulgas ka Jerusalem, Egiptus ja Jordaania. 1953. aastal saabus
grupp Jordaaniasse just ajal, mil toimusid kuningas Husseini kroonimispidustused.
Kui rahvahulkadele tervitusi jaganud kuningas autosse istus, ei märganud
keegi auto ust sulgeda. Lähedal seisnud Eero Julin kasutas juhust
ja sulges viisaka kummarduse saatel ukse. Hilisemal reisil viis ta kuningale
kroonimistseremooniast tehtud fotod. Viimasel oli fotode üle eriti
hea meel, kuna need olid ajalooliselt sündmusest ainsad värvifotod.
Edaspidi kohtusid kuningas Hussein ja Julin mitmeid kordi, viimane kord
Soome president Koivisto kutsel toimunud kuninga ametliku visiidi ajal.
Maal, merel ja õhus
Peagi vahetati autod välja 16-kohaliste väikebusside Mercedes
vastu. Sõideti alati mitu bussi koos ja võimalike tehniliste
probleemide puhuks oli kõikidel reisidel kaasas saksasoomlasest
mehaanik, aadlimees Hermann von Hueck. Kaasavõetud varuosad ja
spetsiaalsed tööriistad remondi tarvis aitasid reisijad nii
mõnestki raskest olukorrast välja.
Pikkade reiside lõpp-punktides, näiteks Kairos, vahetasid
reisijad sõidukeid. Tellimuslennuga saabunud reisijad asusid tagasiteele
bussidega ja vastupidi. Mõne aja möödudes kasvas klientide
arv nii suureks, et nende veoks läks vaja juba kaht lennukit. Õhuruumis
oli tol ajal nii väike liiklus, et lennukid said lennata kõrvuti
ja reisijad üksteisele akendest lehvitada.
Seiklusreis
viis isegi Indiasse
1956. aastal korraldas Olympia esimese bussireisi läbi Lähis-Ida
Indiasse. Karavanis oli kolm väikebussi ja kaasas asendamatu Hermann
von Hueck. Pärast Damaskust algas kõrb ja orienteerumiseks
kasutati auto armatuurlauale paigutatud vedelkompassi. Mehaanik von Hueck
oli härrasmees pealaest jalatallani: daamide jaoks kinnitas ta veega
täidetud õhkmadratsid bussi katusele ja õhtu saabudes
said eelkõige naisreisijad nautida sooja dušši.
Marsruut kulges Bagdadist Teherani, sealt Põhja-Pakistani, Lahoresse,
Delhisse ja lõpuks Bombaysse, koos peatustega kokku seitse nädalat.
Tundmatutel teedel arvutas Julin karavani keskmiseks kiiruseks 15 kilomeetrit
tunnis.
Ainuke samal marsruudil reisija oli inglaste "väimeheks" pürginud
Peter Townsend, printsess Margaret’i armastatu, keda kuninganna Elizabeth
ei soosinud ning kes võttis muredest vabanemiseks üksinda
ette ümbermaailmareisi. Tema liikumise ajagraafik oli soome reisihuvilistest
pisut eespool. Hermann von Huecki täitumatuks jäänud sooviks
oli, et Townsendi Land Rover üles ütleks. Siis oleks ta ometi
kord saanud maailmakuulsat koloneli aidata!
Buss kanti kätel üle jõe!
Delhist tehti soovijatele ühe bussiga lisareis Kalkuttasse. Teel
jõuti 100 meetri laiuse jõe äärde, millelt hiljutine
üleujutus oli endaga silla kaasa viinud. Ümbersõit tähendanuks
350 kilomeetrist ringi. Julin tegi kaupa kohalike kandjatega ning lubas
kindluse mõttes neile maksta topelttasu, et vältida võimalikku
rahakauplemist jõe keskpaigas. Seejärel sõitis Julin
bussi esiotsaga jõkke, 40 kandjat lükkasid jämedad bambuseteibad
bussi alla ja sammusid bussi kandes ja lauldes läbi jõe. Hiljem
selgus, et laulu tõi kandjate huulile tohutu tasu, mis ületas
igal kohalikul mitme nädala töö eest saadava.
Tagasisõiduks Euroopasse tõsteti bussid Bombays Inglismaale
suunduvale laevale. Vahepeal puhkenud Suessi kriisi tõttu oli aga
kanal suletud ja reisijad olid sunnitud purjetama ümber Aafrika,
kus nad plaaniväliselt ka Kaplinna külastada said .
Peenraha ja õige ellusuhtumine
Mõnikord arvatakse, et 50ndatel reisile asujad olid muidusööjad
ja rikkad. Tegelikult olid nad siiski päris tavalised teadmistehuvilised
inimesed, eriti palju oli õpetajaid. Välisvaluutat sai vahetada
inimese kohta väga piiratud koguses. Kulutusi tehti reisil säästlikult
ja arukalt. Algul korjati igalt reisijalt teatud summa ühisesse reisikassasse
ning grupijuht informeeris gruppi pidevalt tehtud kulutustest.
Paljud mõtlesid, et lähevad elu esimesele ja viimasele kallile
reisile, kuid enamikul tekkis uus soov minna veel ja veel reisima. Julini
arvates ei olnud reisimine niivõrd kinni rahas kui ellusuhtumises.
Algusest peale suund kaugreisidele
Juba Olympia esimeste reiside õnnestumises mängis suurt rolli
heade ja usaldatavate kohalike agentfirmade olemasolu. Usaldus sündis
nii, et agentidest said eelkõige Julini head perekonnasõbrad
ja kes siis ikka sõpra alt veab!
Olympia on algusest peale olnud kaugreiside korraldamisele orienteerunud
reisibüroo. Firma hea nimi levis ka Soomest kaugemale. Üheks
oluliseks kliendigrupiks olid 50-60ndate perioodil sakslased. Korraldati
reise ka rootslastele, Stockholmi rajati isegi oma büroo, mis tegutses
muuhulgas ka Rootsi kiriku reisikorraldajana.
Esimene Olympia ümbermaailmareis tehti 60ndatel aastatel KarAiri
neljamootorilise propellerlennukiga DC-6. Samal ajal muudeti tegevuse
paremaks iseloomustamiseks ka firma nimi, sündis Olympia Lentomatkatoimisto.
70ndatel jõudsid Olympia turistid Antarktikasse. 1974 aastal alustati
esimese Euroopa reisibüroona rühmareise Hiinasse, mis on jäänud
tänapäevani büroo üheks tähtsamaks sihtkohaks.
1986. aastal andis Finnair Olympiale pidulikult üle nn. turismi Oscari,
tunnustusauhinna pioneeritöö eest soomlaste kaugreiside korraldamises.
Olympia täna: traditsioonid kohustavad
Olympia on tõeline perefirma. Eero ja Anja Julini viiest lapsest
on neli reisibürooga seotud. Isa Eero jälgedes on vaheldumisi
firmat juhtinud pojad Heikki ja Matti Julin. Tänaseks pensionil oleva
Eero Julini tegevuse eesmärgiks oli luua võimalikult hea toode
ning pakkuda klientidele midagi paremat kui konkurendid. Mõte osutus
toimivaks ja on püsinud värskena läbi aegade, kindlustades
Olympiale Soomes juhtpositsiooni kvaliteetsete kaugreiside korraldajana.
Tänapäeval
müüb Olympia ennast tegevust veelgi paremini iseloomustava nimega
- Olympia Kaugreisibüroo (Olympia Kaukomatkatoimisto).
"Olympia on kindlalt juhtival kohal täisteenindusega pakettreiside
pakkujate seas, jutustab firma praegune tegevdirektor Matti Julin. "Täisteenindus
tähendab, et pakett sisaldab transporti, majutust heatasemelistes
hotellides, kohapealset programmi, toitlustamist ja kogenud soomekeelse
reisisaatja teenuseid kogu reisi vältel. Aasta jooksul reisib Olympiaga
6500 kuni 7000 reisihuvilist."
Edukuse põhjuseks peab Matti Julin eelkõige Olympia pakettreiside
väga häid ja hoolikalt valitud komponente. Vähetähtis
pole ka suurepärane ja usalduslik koostöö kohapealsete
agentidega.
"Kõik
lubadused peavad saama täidetud ja kliendid olema rahul," rõhutab
Julin. "Meile on väga tähtis meie klientide arvamus, sest
just nemad annavad hinnangu meie jõupingutustele, osaledes ikka
ja jälle meie korraldatud reisidel."
Olympia rühmareisid on Soomes populaarsed
Soome reisikorraldajad on viimastel aastatel tugevasti vähendanud
pakutavate sihtkohtade ja reisijate arvu. Põhjuseks tuuakse küll
huvi puudumist, kallinenud hindu või reisijate vähesust. Sellegipoolest
suudab Olympia oma suhteliselt kalleid reise müüa edukalt.
Julini arvates on ‘kallis’ reisimisel väga suhteline mõiste:
"Meie paketid on kindlasti kallimad massiturismile orienteeritud
reisikorraldajate poolt pakutavast. Kuid selle põhjuseks on paremat
kvaliteeti pakkuvate liinilendude kasutamine tellimuslendude asemel, keskmisest
kõrgema tasemega majutus, toitlustamine ja kohapealne rikkalik
programm. Reiside hinnad jäävad vahemikku 6 000 - 30 000 FIM.
Olympia
Kaukomatkatoimisto üheks populaarsemaks sihtkohaks on Hiina. Tähtsal
kohal on siin kvaliteedi ja hinna suhe. Tõusvas joones läheb
Aafrika müük, eriti Keenia ja Tansaania safarid ning Lõuna-Aafrika
ringreisid. Ka Lõuna-Ameerika vastu tuntakse suurt huvi.
Firma uuteks sihtkohtadeks on juba praegu müügil olev Iraan
ja sügisest algav Liibüa. Iraani kohta on klientidelt laekunud
palju positiivset tagasisidet.
Nüüd aktiivsemalt ka Eesti turule
Vastupidiselt mitmele teisele Soome reisikorraldajale pole Olympia siiani
eriti aktiivselt püüdnud Eesti turule tungida.
"Viimased
aastad on toonud meie klientide hulka suure arvu eestimaalasi," jutustab
Matti Julin. "Sellest lähtuvalt tuleb kindlasti ka meil olla
siinsel turul aktiivsem. Kavatseme seda teha eelkõige oma hea koostööpartneri
Estraveli kaudu. Meie senine passiivsus on aga olnud tingitud mitmetest
teguritest, millest tähtsamad olid seotud viisade hankimise ja keeleprobleemidega.
Nimelt eeldame kõikidelt oma reisijatelt soome keelest arusaamist,
sest reisikeeleks on soome keel. Programmid on tihedad ja ekskursioonide
tõlkimiseks pole aega. Aga meil on olnud Eestist ka rühmi,
kes sõidavad täiesti eraldi ning kellele organiseerime kas
eestikeelse reisisaatja või toimub kogu reis näiteks inglise
keeles."
|