Teie küsite, Estravel vastab
![line](images/hrule.GIF)
Lugejatelt
saabunud küsimustele vastab Estraveli asepresident Mauri Saarend.
Kas lennupiletit ostes saab endale reserveerida istekohta lennukis?
Vastus sõltub mitmest asjaolust. Olulised on kasutatav lennukompanii,
marsruut, teenindusklass lennukis ja pileti väljaostmise aeg. Reeglina
saab kohta reserveerida äriklassis kõigi lendude puhul ning
turistiklassis pikemate interkontinentaalsete lendude korral. Kuid järjest
enam ja enam lennufirmasid pakub koha reserveerimise võimalust
ka lühemate lendude korral turistiklassis. Eestis enamkasutatavatest
lennukompaniidest lubavad Estonian Air ja SAS istekohtade reserveerimist
Euroopasisestel lendudel turistiklassis, samas kui Finnair ja Lufthansa
pakuvad sellist võimalust hetkel vaid äriklassi reisijatele.
Peab silmas pidama ka seda et kohtade reserveerimine ei pruugi olla tehniliselt
võimalik kui lennuni on jäänud kas väga palju aega
(näiteks piletit aastaks ette ostes) või väga vähe
aega (alla 24 tunni). Istekohtade reserveerimine ei maksa midagi ja on
soovitatav eriti siis kui lennatakse mitmekesi koos kuna lennule registreerimisel
ei pruugi kõrvuti kohtade saamine enam võimalik olla.
Kuidas leida endale meeldivat kohta? Abiks on lennukompaniide sõiduplaanid
ja koduleheküljed internetis, kus iga lennuki tüübi istekohtade
kaart olemas on. Sama kaart on ka teie reisikonsultandi piletite broneerimissüsteemiga
ühendatud arvutis, tõsi küll esmapilgul mitte eriti kasutajasõbralikul
kujul. Kuid enamasti polegi tarvis küsida konkreetset kohanumbrit,
piisab kui täpsustada, kas soovite kohta akna all või vahekäigu
pool. Ajalooliselt olid lennukis eraldi kohad suitsetajatele, mistõttu
kohta reserveerides tuli täpsustada kas soovitakse suitsetaja või
mittesuitsetaja kohta. Tänapäeval on valdav osa lennukompaniisid
pardal suitsetamise täielikult keelanud ja suitsetaja kohti enam
valida ei saa. Ka võivad mõned konkreetsed istekohad või
terved read olla eelnevaks reserveerimiseks blokeeritud ja saadaval ainult
nt väikeste lastega reisijatele või invaliididele.
Eelneva
kohareservatsiooni puudumisel määratakse kohad lennule registreerimisel
nende kohtade hulgast mis veel vabad on. Kuid ka kohareservatsioon ei
anna paraku 100%-list garantiid, et soovitud kohal ka istuda saab. Lennufirma
võib näiteks vahetada lennukitüüpi või reisijad
mingil muul põhjusel ringi tõsta. Ning lennule registreerimisega
hiljaks jäädes võidakse teie koht anda kellelegi teisele.
Sellised juhtumid on siiski erandlikud ja enamasti reserveeritud kohtadega
probleeme ei teki.
Miks lennukis tuuakse mõnele reisijale teistest erinev toit?
Lendudel, mille teenindusse kuulub soe söök, on võimalik
endale tellida eritoitu. Eritoidud võib laias laastus jagada kolmeks:
- Dieettoidud. Tellida saab kolesteroolivaba, laktoosivaba ja soolavaba
toitu. Samuti vähendatud rasvasisaldusega, vähese kalorsusega
või vähese proteiinisisaldusega toitu.
- Religioossed toidud. Siia alla kuuluvad muhameedlastele, hinduistidele
ja juutidele sobivad söögid. Et religioosset toitu tellida,
ei pea tingimata vastavat usku olema. Näiteks hindu toit on kindel
valik, kui mingil põhjusel ei soovita süüa ei sea- ega
ka mitte veiseliha.
- Muud eritoidud. Näiteks kala jm mereannid, taimetoit, idamaine
toit, juur- ja puuviljad, laste eined jms.
Siintoodud nimekiri ei ole mõistagi täielik ja kõik
lennufirmad ei pruugi pakkuda kõiki ülakirjeldatud roogasid.
Eritoitu on võimalik tellida vähemalt 24 tundi enne lendu
pileteid broneerides või ostes. Tegemist on tasuta teenusega.
Kui palju tohib lennule pagasit kaasa võtta?
Pagasi puhul kehtivad erinevad reeglid sõltuvalt sellest kas piletil
oleva marsruudi sisse jääb mõni Põhja-Ameerika
(USA ja Kanada) sihtpunkt või mitte. Kui Põhja-Ameerikat
piletil ei ole, arvestatakse pagasi kaalu. Turistiklassis on lennukompanii
hoolde antava pagasi piirkaaluks 20 kilo (mõnel lennufirmal nagu
Air France ja British Airways 23 kilo), äriklassis 30 kilo ja esimeses
klassis 40 kilo. See number on ka piletil kirjas. Iga lisakilo eest tuleks
lennufirmale maksta 1-1.5% sama marsruudi esimese klassi pileti hinnast
ja see võib päris kalliks minna. Sõltuvalt check-ini
töötaja
vastutulelikkusest võidakse siiski tasuta vedada ka pisut raskemat
pagasit. Kui aga ülekaal läheb väga suureks, ei ole tõenäoliselt
maksmisest pääsu.
Juhul kui lennumarsruudi sisse jääb Põhja-Ameerika,
loetakse pagasi ühikuid. Piletil on sel puhul märge PC ('piece
concept'), mis lahtiseletatuna tähendab et reisijal on lubatud kaasa
võtta 2 ühikut pagasit, millest kummagi kaal ei tohi ületada
32 kilo. Kokku siis maksimaalselt 64 kilo, eeldusel et suudate selle 2
kohvrisse ära pakkida. Lisatasu arvestatakse samuti pagasi ühikute
pealt ja see sõltub marsruudist. Väga orienteeruvalt tuleb
Euroopa ja Ameerika vahel maksta 100 USD iga lisakohvri eest ühel
suunal. Lisatasusid arvestatakse ja makstakse lennujaamas lennule registreerimisel
ning sellega võib minna pisut aega. Et mitte lennukist maha jääda,
tasub suurema ajakuluga arvestades tavapärasest varem kohale minna.
Lisaks lennukompanii hoole alla antavale pagasile võib tasuta kaasa
võtta ka mõistlikus koguses käsipagasit. Osades lennujaamades
on olemas teatud etalonkast - kui kott sinna ära mahub, siis kvalifitseerub
see käsipagasiks, kui ei, siis mitte. Teatud liiki pagasi suhtes
kehtib sõltuvalt lennukompaniist erikord. Näiteks kodulooma
lennule kaasa võttes tuleb tema eest alati maksta nagu lisapagasi
eest, sõltumata muu pagasi kaalust. Invaliidi ratastooli aga transporditakse
ülejäänud pagasi kaalust sõltumata tasuta.
|