|
|
Tasuline hotellisooduskaart: kas ainult bluff?
![line](images/hrule.GIF)
Juba
pea kümme aastat tegutsevad Eesti turul mitmesugused klubitüüpi hotellisoodusprogrammid,
mis esmapilgul täidavad õilsat ülesannet: annavad liikmele võimaluse soodsama
hinnaga hotellimajutust saada. Mis aga nende programmide taga tegelikult
seisab ja miks pettunud või tüdinud klient lõpuks ikka professionaalide
juurde naaseb, seda selgitab meile järgnevas analüüsivas artiklis Estraveli
juhatuse esimees Aivo Takis.
Hotellihindades raske orienteeruda
Igasuguse sooduspakkumise efekt baseerub oletusel, et samal ajal eksisteerib
ka mingi muu, kallim normaalhind. Jaekaubanduses on tavatarbija silme
läbi asi lihtne: nn. normaalhind on läbi kriipsutatud ja uus odavam hind
kõrvale kirjutatud. Üks kõigi jaoks. Kui üldse millegagi pead vaevata,
siis ainult sellega, kui tõsiseltvõetav see normaalhind on, ehk kas sellega
midagi müüdi ka. Hotellides on kõik paraku palju keerulisem. Eksisteerib
nn. letihinnakiri (rack rates) stabiilsete täishindadega, kuid seda kasutatakse
suhteliselt harva. Põhiliselt ainult siis, kui klient otse, ilma agentuuri
abita endale tuba ostab/tellib. Või siis, kui hotellikohtade nõudlus ületab
pakkumise mingi suurürituse tõttu samas linnas. Valdav enamus hindadest,
millega hotellid oma teenuseid müüvad, on varjatud lepingulised hinnad
(contract rates), mis on suhteliselt lühiajalised. Need on tavaliselt
kokku lepitud nö. näo järgi, igale firmale, kliendigrupile, vahendajale,
hulgiostjale ja reisibüroole eraldi. Ja pahatihti ka iga perioodi, aastaaja
ja lausa nädalapäeva kohta eraldi. Mida suurem hotell, seda rohkem korraga
kehtivaid hindu ja arveldustingimusi erinevate lepinguliste klientidega.
Kuigi kõikide hotellide müügijuhid sooviksid lihtsamat ja arusaadavamat
hindade süsteemi, ei ole keegi neist turusituatsioonile viidates valmis
seda lihtsustama. Ja see ongi vesi tasuliste soodushotellikaartide veskile.
Kui süsteem kord nii keeruline on, pole ju vaja karta, et klient iga üksiku
hotelli hinnasüsteemi vastu huvi tunda viitsiks või sellest aru saaks.
Hea
äriidee tagab edu
Kaks kõige tuntumat tasulist hotellisoodusprogrammi on Eesti tarbija jaoks
Hotell Express International (HEI) ja European Travel Network (ETN). Kumbagi
programmi ei opereeri erialaprofessionaalid, s.t. ei hotellid ega reisifirmad.
Mõlemat programmi opereerivad (s.t. kaarte turustavad) hoopis spetsiaalselt
selleks puhuks loodud firmad, mis mingit litsentseerimist ei vaja. HEI
kaarti opereerib Norras asuv firma, kes pakub oma website'is lahkesti
igale soovijale võimalust hakata nende toote edasimüügiagendiks. Koolitus
ei ole keeruline - pakun, et nii umbes Herbalife või Tupperware raskusastmega.
ETN operaator aga pesitseb Hollandis ja lõikab tulu kliendibaasi andmete
müügist kolmandatele isikutele otsepostitusreklaami tarbeks, mida võib
kogeda igaüks, kes oma kodu- või elektronpostiaadressi neile ettevaatamatult
usaldab...
Äriidee klubiliste sooduskaartide taga on üpris lihtne: Teeme ilusa kaardi,
räägime veel ilusama legendi juurde ja müüme maha kohalike motiveeritud
agentide kaudu, kes nii müügihinnast kui edasisest aastamaksust kopsaka
osa endale saavad. Mis sisulise teenusega saab, polegi enam nii oluline,
sest kaardi eest makstud raha on liikmemaks ja korralduskulu, mis kliendile
tagastamisele ei kuulu.![](images/analyys_Olumpia.jpg)
Klient teeb töö ja maksab peale?
Mida siis sooduskaardiprogrammid lubavad? Pealtnäha igati ontlikku asja:
kuni 50% soodsama hinnaga majutust, kalleima võimaliku normaalhinnaga
võrreldes. Kasutatakse terminit "viimase hetke hind müümata jäänud tubade
eest". Kui palju see konkreetne hind konkreetses hotellis on, ei õnnestu
kaardi juurde kuuluvatest infomaterjalidest välja lugeda. Et hinda teada
saada, peab klient järelikult ise hotellidega kontakteeruma, vabade kohtade
olemasolu uurima ja soodushinna endale välja kauplema. Kui hotell ei ole
seekord nõus piisavalt soodsat hinda andma, jääb kaup katki. Klient peaks
nüüd järelikult helistama järgmisse hotelli, mis antud kaarti tunnustab,
ja sama asja sealt uurima. Muidugi võib ka interneti kaudu reserveerimist
proov ida, kuid need, kes sel moel soodushindu üritanud saada on, teavad,
kui frustreeriv toiming see on. Lõpuks, peale mitut helistamist, aja-
ja rahakulutamist, saab tülpinud klient oma broneeringu tehtud ja kinnitatud.
Kuid kohapeal võib siiski üllatusena selguda, et tegemist on hoopis suvekampaaniahinnaga,
mida ka ilma "kaardita" kliendid kasutada saavad. Kokkuvõttes on olukord
päris pentsik. Klient on maksnud sooduskaardi turustajale paar tuhat krooni
"õiguse" eest traditsiooniline reisibüroo töö ise ära teha, andmata endale
aru, et reisibüroo teeks selle töö tema eest ära täiesti tasuta, palju
kiiremini, paremini ja kindlamini. Erinevalt kliendist on reisibüroodel
kasutada on-line reservatsioonisüsteemid, mille kasutamise tasu maksavad
kahepeale kinni reisibüroo ja hotell, mitte aga klient. Rääkimata soodushindadest,
mida kõik rahvusvahelistesse kettidesse kuuluvad reisibürood oma klientidele
pakuvad iseenesestmõistetava asjana, ilma et keegi kliendilt soodustuste
kasutamise õiguse eest mingit lisatasu küsiks.
Soodushind
ilma hinnagarantiita?
Kuigi kaardimüüjad sellest eriti rääkida ei taha, on nende lubatud soodustused
partnerhotellide jaoks siiski vaid soovitusliku iseloomuga. Mingit kohustust
hoida teatud kogust tube soodsa hinnaga kinni või siis garanteerida igale
kaardinäitajale mingi hinnaalandus, kui kasvõi üks tuba vaba on, ei ole.
Ja ei saagi olla, sest lepingupartneriks ei ole mitte oluline hulgiostja-klient,
vaid kõrvaline kaardimüügifirma, kes ei jaga oma majanduslikku huvitatust
hotelli endaga. Võtame praktilise näite elust: kaks klienti satuvad korraga
sama hotelli check-in leti juurde ning see hotell on juhuslikult korraga
nii Hotel Expressi sooduspartner kui ka American Express Traveli lepingupartner.
HEI kaardiga klient, kes oma tellimuse otse tegi, ei saa loodetud soodsat
hinda, kuna hotellil on ainult mõned toad vabad ja neid ei soovi ta momendil
soodushinnaga ära anda. American Expressi kliendile seevastu garanteeritakse
algselt väljalubatud ja fikseeritud soodushind, kuna vastasel juhul hakkavad
kehtima ranged lepingutingimused. Need tingimused, mis on kirjutatud hotelli
ja American Expressi vahelisse lepingusse, näevad ette, et hotell peab
garanteerima soodushinna kehtimise "kuni viimase toani". Lisaks näeb Amexi
lepinguline hinnagarantii ette, et kui vahepeal on välja tulnud mingi
soodsam kampaaniahind, peab Amexi kliendile sama soodsa hinna andma. Lisaks,
kui ülebroneeringute tõttu (tavaline nähtus kõikides hotellides) ei ole
kinnitatud tuba tegelikult saadaval, peab hotell tasuma Amexi kliendile
taksosõidu samaväärsesse või kallimasse hotelli ning seal esimese öö ise
kinni maksma. HEI kaardiomanik võib sellest aga ainult unistada. Lisaks
peab hotell Amexi kliendile võimaldama ühe rahvusvahelise telefonikõne
hotelli kulul. Neid detaile on veelgi, kuid kõik need kinnitavad ühte:
soliidse rahvusvahelise reisibürooketi klient on hotelli jaoks hoopis
teise kaalukategooria klient kui tasulise sooduskaardi ettenäitaja - tundmatu
eraisik.
Hotellide valik kõige olulisem
Eeltoodud argumendid ei ole kaugeltki veel kõik, mis tasuliste sooduskaartide
kahjuks räägivad. Üks olulisemaid kriteeriume on hotellide valik konkreetses
linnas. Eesti reisija jaoks on väga suur vahe, kas elada äärelinna slumm-võõrastemajas
või kesklinna prestiizhikas hotellis. Teatud põhjustel on tagasihoidlikumad
ja vähempopulaarsed majutusasutused alati varmamad "sooduskaardipartneriks"
hakkama kui need hotellid, kellel niigi hästi läheb. Seetõttu võib juhtuda,
et kui võrrelda näiteks Hotel Expressi (HEI) ja American Expressi poolt
pakutud hotellide nimistut mõnes Lääne-Euroopa pealinnas, ei leia ühtegi
kokkulangevat nime. HEI pakub kümmet vähetuntud hotelli ja Amex kolmekümmet
tuntud ja kõrgetasemelist hotelli. Olen selle probleemi vastu põrganud
iga kord, kui üritan kokku panna hinnavõrdlustabelit HEI hinna ja reisibüroo
lepingulise soodushinna analüüsimiseks samade hotellide piires samas linnas.
Mõnikord olen end tabanud mõttelt, et võibolla on sellise otsevõrdluse
vältimine ja hotellivaliku viletsana hoidmine kellegi jaoks kasulik.
Enimnõutud makseviisiks voucher
Kogu eeltoodud jutt saab teatud mõttes uue dimensiooni, kui analüüsime
Eesti klientide ostueelistusi. Selgub, et valdav enamus kliente, nii äri-
kui erakliente, ei soovigi hotellis kohapeal tasuda. Nad tahavad oma hotellimajutuse
hoopis enne reisi reisibüroole ära tasuda ning saada vastav dokument ehk
voucher selle kinnituseks reisile kaasa. Voucher on hotelli jaoks tõend
selle kohta, et klient on oma majutuse eest tasunud professionaalsele
agentuurile ja hotell peab oma arve esitama just sinna, mitte kliendile.
Kuid sellise makseviisi puhul ei ole tasulistel hotellisooduskaartidel
üldse mingit mõtet ega rolli. Hotell kasutab agentuuriga arveldamiseks
oma lepingulisi soodushindu, mis ei sõltu sellest, kas reisija ise kuulub
mingisse soodusklubisse või ei. Hotelli jaoks on kliendiks seesama agentuur,
kelle hulgihinnad on õnneks igal juhul odavamad kui "soodusklubilastele"
reaalses elus võimaldatavad hinnad.
Nii et kui sinu juurde saabub tasulise sooduskaardi müügiesindaja, siis
meenuta kõigepealt, kas sinu eelmised hotellimajutused olid tasutud reisibüroo
kaudu või tasusid sa oma hotelli kohapeal ise. Kui kasutad reisibüroo
täisteenust koos arveldusega (ja muidugi soodushindadega), pole sul pakutava
kaardiga kindlasti midagi peale hakata.
Hotelliketi
boonuskaart on kasulik
Vastandina eelpool kritiseeritud tasulistele sooduskaartidele on olemas
ka tõelised boonuskaardid, mille vastutavateks väljaandjateks on hotellid
või hotelliketid ise. Nende puhul kasutatakse tavaliselt terminit "proprietary
bonus program", eristamaks neid "third party discount program" tüüpi sooduskaartidest.
Selliste kaartide omandamine ja kasutamine on tasuta ning kuigi nad vahetut
hinnaalandust kaardiomanikule ei anna, koguvad nad punkte iga hotellis
viibitud öö ja ostetud teenuse eest. Täpselt nagu nn. miilikogumiskaardid,
millega kõik suuremad lennukompaniid juba ammu oma kliente rõõmustavad.
Mõni hotellikett, nagu näiteks Hilton, on läinud koguni veel kaugemale
ja annavad korraga punkte nii oma kaardikontole kui ka kliendi poolt valitud
lennukompanii kaardikontole. Kuna kõik suuremad hotelliketid baseeruvad
USAs, siis on lennufirmade valik paraku piiratud suurte USA lennukompaniidega
nagu American, Delta, United jne. Kuid tihti õnnestub ka Ameerikas olles
kasutada Eestis levinud kaartide Finnair Plus ja Eurobonus uusi versioone,
kus on olemas rahvusvahelise alliansi tunnus. Finnairil on selleks vastavalt
OneWorld (USA partneriks American Airlines) ja SAS-il Star Alliance (USA
partneriks United Airlines).
Laisal kliendil jääb punktisaak lõikamata
Hotellide boonuskontode kasulikkus ilmneb siiski ainult neile klientidele,
kes reisivad tihti ning kellel on võimalus eelistada ühte konkreetset
ketti. Kui ööbida paari aasta jooksul üks kord Sheratonis ja teine kord
Hiltonis, ülejäänud korrad aga sõltumatutes väikehotellides, ei ole pisikese
koguneva punktisummaga midagi peale hakata. Tõsi, seda muret teades on
edumeelsemad hotelliketid, näiteks Starwood (Sheratoni ja Westini kaubamärkide
omanik), hakanud pakkuma võimalust siirdada kogunevad punktid kliendi
poolt valitud lennufirma kaardikontole või koguni American Express Membership
Rewards preemiakontole, mis Amex-maksekaardi omanike hulgas väga populaarne
on. See võimaldab nutikal kliendil ka ebaregulaarsete reiside puhul välja
teenida tore nädalavahetus mõnes Kariibi mere luksuskuurordis, kuhu ta
oma raha eest muidu kunagi ei satuks.
Oluline pluss hotellide poolt väljastatavatel kaartidel on ka see, et
nad koguvad punkte makseviisist sõltumata. Seega saab klient rahulikult
oma majutuse reisibüroost soodsa hinnaga tellida ja ära maksta ning esitada
oma boonuskaart alles hotellis, kindlustamaks punktide laekumise oma boonuskontole.
Kokkuvõtteks
.tahan toonitada, et tasulised hotellisooduskaardid ei ole ei mingid pahad
asjad ega isegi mitte reisibüroode konkurendid. Nende näol on tegemist
osava marketingiga ärireisijate jaoks südamelähedasel ja huvipakkuval
teemal. Kes tahab sellesse kaarti tehtud investeeringus kasu näha, see
seda ka näeb ja teda ümber veenda ei ole minu eesmärk. Küll aga on minu
eesmärk ärgitada kaasmaalasi kriitiliselt ja analüütiliselt suhtuma kõigesse,
mida meile tublide müügimeeste ja -naiste poolt pakutakse. Ning alati
uurima järgi selle firma tausta, kes meie käest raha küsib. Muidugi enne,
kui me küsitud raha välja maksame või lepingule alla kirjutame.
|