|
|
Baden-Württemberg: huvitav reisisiht autoturistile
![line](/estraveller/jul_sept2002/images/hrule.GIF)
Baden-Württemberg
on päikeseline liidumaa Saksamaa edelanurgas, millest eesti turist tihti
teel Shveitsi, Austriasse, Prantsusmaale või Vahemere rannikule autobahni
mööda lihtsalt läbi kihutab. Kuid seda asjata - riigi suuruselt kolmas
liidumaa erineb oma kultuurilt ja traditsioonidelt muust Saksamaast ning
väärib täiesti omaette reisi, olgu siis isikliku autoga kohale sõites
või näiteks Estonian Airiga Frankfurti või Finnairiga Stuttgarti lennates
ja sealt rendiautot üürides. Baden-Württemberg piirneb läänest Prantsusmaa
Alsace’iga ning lõunast Shveitsi ja Austriaga ning hõlmab eestlastelegi
mitmetest telesarjadest tuttava imekauni Schwarzwaldi.
Allpool mäluvälgatusi neljapäevasest autotuurist Baden-Württembergis,
mille regiooni tutvustamiseks korraldasid Estonian Air ja Saksamaa Turismiarenduskeskus.
Siit leidus ajalugu, kultuuri ja meelelahutust, vaikset puhkust ja kuurordiravi,
siinne maastik on ainulaadne. Schwarzwald võlus oma kõrge männimetsa,
kaunite mäenõlvade ja kristallpuhta veega järvede, mäenõlvadel paiknevate
omapäraste 3-4-korruseliste talumajade-chalet’de ja maaliliste külakestega.
Saksamaa suurima järve Bodensee veel peegeldusid Alpid ja järve lõunakaldast
leidsime imelise Mainau lillesaare. Reini jõe kallastel laiusid mäekülgedel
viinamarjapõllud niikaugele kui silm ulatus ning kohalik toit ja veinid
viisid keele alla.
Stuttgartis
tuleb käia mersumuuseumis
Kiire autobahn viib meid Liidumaa pealinna Stuttgarti. Linn on täis rohelust
ja parke, kuigi on üks Saksamaa suuremaid tööstuslinnu - asuvad ju siin
Mercedes-Benzi ja Porche peatehased, samuti Boschi peakontor. Paleeväljaku
ümbrus peegeldab linna pikka ajalugu, nii mõnigi saksa valitseja on siia
endale lossi lasknud rajada. Kontrastina renessansile ja barokile on modernse
juurdeehitusega laiendatud muuhulgas Cezanne’i, Manet’ ja Picasso töid sisaldavat
kunstigaleriid ning lähiaastatel plaanitakse ehitada uus moodne raudteejaam
tervenisti maa alla.
Autohuvilise
sundobjektiks on Mercedes-Benzi muuseum. Ekspositsioon katab kolmel korrusel
enam kui 100 aastat autoajalugu esimestest mootorkaarikutest hõbedaste
võidusõiduautode ja uusimate mersumudeliteni. Sissepääs on tasuta, mitmekeelne
audiogiid esitleb muuhulgas ka mitmetele kuulsustele - Jaapani keisrile,
Rooma paavstile ja Konrad Adenauerile - kuulunud autosid. Ning kui siis
vanima kaariku mootor korraks isegi popsuma pannakse, on autohuvilise
idüll täielik. Pikale päevale paneb pasliku punkti maitsev õhtusöök veini
ja õllega. Tõeline saksa Gemütlichkeit!
Ravensburg
on vanem kui Tallinn
Edasi suundume ajaloolisse Ravensburgi. Teele jääb Lääne-Euroopa suurim
soine ala Bad Wurzach, mis Eestimaa avarate soomaastikega küll võrdlust
ei kannata, kuid huvitav vaadata sellegipoolest. Sohu viivad külastajaid
laiad laudteed ja laugaste vahel välgatab nastik. Või oli see hoopis vaskuss?
Ravensburg on keskaegne linn, iidseid ehitisi palju. 13. sajandist pärit
klooster, 14. sajandist raekoda, 15. sajandist linnavärav ja 16. sajandist
linnatorn - täis ajalugu nagu Tallinn. Kahjuks otsib kohalik giid saksa
põhjalikkuses oma nappidele teadmistele lisa paberilt, teksti uinutava
tooniga ette lugedes, mistõttu keegi teda kuulata ei jaksa ja ettevuristatu
täiesti kaduma läheb. Vastuoluline info jätab reisiseltskonna ilma ka
treppimööda linnatorni turnimise mõnust ja linnulennulisest vaatest linnale.
Aga ehk ongi parem, jaksab treenimata keha järgmistelgi päevadel jalgsi
liikuda.
Roosisaar
Mainau kuulub Bernadotte’idele
Lõuna-Saksamaa mereks on Bodensee (Konstanzi) järv, mille pinnast
natuke üle poole kuulub Saksamaale, kolmandik Shveitsile ja kümnendik
Austriale. Vilkalt üle järve pendeldades asendavad praamid katkenud maanteed
ja viivad reisija piirilinna Konstanzi.
Linnast paar kilomeetrit lääne poole ootab meid järves imeline lillesaar
Mainau. Kuigi saarele viib kitsuke sild, tuleb autoturistil oma sõiduk
kaldale parklasse jätta, saarele suundutakse spetsiaalse saarebussiga.
Aastast 1853, mil Badeni suurvürst Friedrich I Mainau omandas, on saar
kuulunud ühele ja samale perekonnale. Friedrich I lapselapselaps krahv
Bernadotte kujundas sellest maailma ühe kaunima pargi. Igaaastane tohutu
roosinäitus La vie en rose mai keskpaigast juuni lõpuni meelitab siia
tuhandeid külastajaid nii Saksamaalt kui naaberriikidest, kuid Mainau
ajalugu, barokkstiilis lossi ja Maria kabeli ansambel, lossipark, botaanikaaed
ja liblikamaja pakuvad turistile huvi ka muudel aegadel.
Käokell
on tähtis ekspordiartikkel
Reini suudme lähedal paiknev Konstanz on iidne kaubalinn Bodenseel
ning piirilinn Saksamaa ja Shveitsi vahel. Parimaid aegu meenutab mahukas
sadamahoone, siinsete erilist sallivust erinevate usundite ja teisitimõtlejate
suhtes aga tohutu pöörlev naisskulptuur sadamakai otsas.
Kuna Shveits pole siiani Euroopa Liitu astunud, võtab nende piirikontroll
oma tööd vägagi tõsiselt ning materiaalse kindlustatuse tunnusteta - tagasisõidupilet,
hotellibroneeringud, pangakaardid, tervisekindlustus ja muud rahalised
vahendid - eestlasi riiki korraks käima hõlpsalt ei luba. Aga vaatamist-nautimist
on piisavalt ka Konstanzi jalakäijatetänaval ja kauplustes, õllebaarides
ja restoranides.
Pärast
ajaloolise Konstanziga tutvumist ja ööbimist on aeg pöörata auto Schwarzwaldi
suunas. Mägede vahel männimetsas satume otsekui juhuslikult järskude nõlvadega
imekaunile järvele Titisee, mille kaldale tänaseks suur puhkeküla kasvanud,
teeme laevasõidu ja kinnitame keha mägi-chalet' rõdul. Ning tunni pärast
jõuame Tribergi, millele üle-Euroopalist kuulsust toonud Saksamaa pikim
juga ja käokellad. Viimaseid leiab sellest linnakesest igal sammul ja
igas suuruses, ikka algusest lõpuni kohapeal valmistatud. Käokellavabrikus
saame teada ärisaladuse, et käo kukkumise imiteerimiseks pole vaja muud
kui kaht eritoonilist vilet, mida kellamehhanism vajalikul hetkel käitab.
Käokellameistreid on piisavalt ka naaberlinnades, mida ühendab tervelt
320 km pikk turismimarsruut Deutsche Uhrenstrasse.
Luksusoaas
keset männimetsa
Viimase Saksamaa-öö veedame keset Schwarzwaldi männimetsa Bad Peterstal-Griesbachis,
järsul mäenõlval asuvas perekond Schmiedereride Kur- und Sporthotel Dollenbergis.
Suur luksushotell tegutseb ka taastusravikeskusena, külastajate käsutuses
on raviprotseduurid, ilukeskus, basseinid ja kõikvõimalikus stiilis saunad.
Toad on avarad, teenindus väljapeetud. Hotellijuhiks on omaniku õde, peakokaks
viimase abikaasa. Tänu kõrgtasemelisele köögile on hotelli gourmet-restoran
leidnud positiivset vastukaja isegi maailmakuulsas Michelini reisijuhis.
Ning liigsed
kalorid saab koheselt maha kulutada Schwarzwaldi mõnusatel mägimatkaradadel.
Baden-Württenberg on otsekui kulinaarne paradiis. Elsassi, shveitsi ja
prantsuse köögid on eriti Schwarzwaldi piirkonna toiduretseptidele oma
mõju avaldanud ja siinne toidulaud suudab elamust pakkuda igale maitsele.
Ühtmoodi nauditavad on nii kerged eined ja lihtsad talupojatoidud kui
haute cuisine. Ükski toit pole täiuslik ilma veinita ja veinipuudust Baden-Württenbergis
ei tunta. Siinsed kasvutingimused sobivad just aromaatsete, magusate ja
täidlaste veinide tootmiseks.
Hommikul
jätame Schwarzwaldi ja asume tagasiteele Frankfurti lennujaama poole.
Natuke keerutamist mööda käänulisi mägiteid ning pärast maailmakuulsa
Baden-Badeni kuurordi läbimist saab autojuht taas piirkiiruseta autobahnil
kontrollida, milleks tema auto üldse võimeline on. Sedapuhku ei mahtunud
meie reisiprogrammi ajalooline Freiburg ja igale vanusele sobiv lõbustuspark
Europa-park, kuid piisava ajaressursi korral tasub autoreisijal sinnagi
sisse põigata.
Baden-Württenbergiga käis tutvumas Estraveli turundusjuht Jüri Toomel
|