|
|
Amadeus: reisibüroo jaoks partner nr. 1
![line](images/hrule.GIF)
Reisibüroost
lennupileti ostnud reisija teab kindlasti, et lennukohtade broneerimine
toimub tänapäeval mingi ühtse arvutisüsteemi kaudu, kuid kaugeltki mitte
kõik lennureisijaid ei tea, et ühel sellisel süsteemil on kaunis nimi
Amadeus. Tänapäeva reisibüroole on Amadeus sama hädavajalik kui faks ja
internet ning ega Amadeuse-oskuseta reisikonsultantigi saa professionaalseks
pidada. Estraveli turundusjuht Jüri Toomel palus süsteemi haldava firma
Amadeus Eesti tegevdirektoril Leela Lepikul ka Estravelleri lugejate laiale
ringile selgitada, kellele Amadeus vajalik on ja mis võimalusi pakub.
Amadeus: maailma suurim broneerimissüsteem
Leela Lepik: Amadeus on teenuste valikult ning levikult maailma suurim
neutraalne turismialane broneerimis- ja infosüsteem. Amadeus asutati 1987.
aastal Euroopa tuntud lennufirmade Air France, Iberia, Lufthansa ning
SAS poolt, et anda reisibüroodele võimalus lende, hotelle ning rendiautosid
arvuti abil spetsiaalset tarkvara kasutades ühtse kanali kaudu broneerida.
Amadeus asus konkureerima 60-70ndatel turule toodud Ameerika-analoogide
Sabre, Wordspani ja Galileoga ning saavutas juba esimestel tegevusaastatel
Euroopas turuliidri seisuse.
Amadeust
on vaja nii teenuse pakkujal, olgu see siis lennufirma, autorendifirma,
hotell või laevafirma, kui ka teenuse tarbijal ehk reisibürool. Telefon
ja faks pole enam ammu piisavalt efektiivsed sidepidamisvahendid ning
kasvava konkurentsi tingimustes peavad reisibürood tegema kõik endast
oleneva, et klienti kiiresti ning operatiivselt teenindada. Klient soovib
infot saada kohe ning kellelgi pole aega ega tahtmist oodata, kuni reisibüroo
erinevad lennufirmad läbi helistab. Muidugi ei vaja broneerimissüsteemi
kõik turul tegutsevad reisifirmad. Eelkõige on Amadeus kliente väljasaatva
ehk outgoing-turismiga tegeleva reisibüroo peamine töövahend. Teenuse
pakkuja jaoks on Amadeus müügikanal ning lennufirmade või hotellide hinnapoliitikasse
ta ei sekku.
Amadeuse broneerimissüsteemi kasutatakse 135 riigis, rohkem kui 50 tuhandes
reisibüroos ja 142 tuhandes arvutis. Lisaks reisibüroodele kasutab Amadeust
oma linna- ja lennujaamakontorites 108 lennufirmat. Amadeuse kaudu on
broneeritavad rohkem kui 450 lennufirma lennud ning 50 autorendifirma
autod. Läbi hotellikettide on süsteemis esindatud üle 51 tuhande hotelli.
Amadeus Eestile sarnased rahvuslikud müügiorganisatsioonid tegutsevad
67 riigis.
Valdav
osakaal lennubroneeringutel
JT: Milline on lennubroneeringute ja teiste teenuste osakaal Amadeuses?
LL: Lennubroneeringud moodustavad Eestis Amadeuse kaudu tehtavatest broneeringutest
99%. Amadeuse kaudu saab reisikonsultant kliendile broneerida ka hotellikohti,
autot, laevapileteid, kruiise. Lisaks broneeringutele saab reisikonsultant
süsteemist põhjalikku reisimisalast informatsiooni nagu näiteks teavet
erinevate riikide viisanõuete, kohustuslike tervishoiunõuete ning tolliinfo
kohta. Amadeus võimaldab lisaks kohtade broneerimisele ka lennupileteid
välja kirjutada, kuid süsteemi kasutamine automaatselt selleks õigust
ei anna. Et kliendile täielikku teenustepaketti pakkuda, peab reisibüroo
omama IATA litsentsi ning reisikonsultandid peavad eelnevalt läbima spetsiaalse
koolituse.
Internetist ei pääse täna keegi üle ega ümber ning nii on juba mitu aastat
lõpptarbijal võimalik aadressilt www.amadeus.net
interneti kaudu ka ise lennubroneeringuid teha. Amadeuse internetitoode
annab reisibüroole võimaluse avatud olla 7 päeva nädalas ja 24 tundi ööpäevas.
Klient saab kontorist lahkumata ning tööprotsessi katkestamata oma broneeringu
ise teha ning saata selle reisibüroole, kes siis omakorda hoolitseb pileti
väljakirjutamise, kohaletoimetamise ja arveldamise eest. Eestis pole see
Amadeuse 1a-RES toode veel eriti laialt levinud. Võibolla on siin põhjuseks
tarbijaeelistused, sest ilmselt on mugavam reisibüroosse helistada ning
oma reisikonsultandiga nõu pidada, et leida sihtpunkti jõudmiseks lihtsaim,
kiireim ning ka odavaim marsruut.
Amadeus Eestis 41-l reisibürool
JT: Millal jõudis Amadeus Eestisse ja palju siin on kasutajaid?
LL: Amadeuse broneerimissüsteemi kasutatakse Eestis juba 1992. aastast
alates. Esimeseks automatiseeritud reisibürooks oli WRIS. Temale järgnesid
teised suuremad reisibürood. Toote tõi turule Amadeuse Soome müügiorganisatsioon
Amadeus Finland - kuni 1995. aastani käisid Eesti reisikonsultandid Amadeuse
kursustel peamiselt Soomes ning abi saamiseks tuli helistada Helsingisse
Amadeus Finlandi help-deski. Segadust tekitas seegi, et lisaks Amadeus
Finlandile asusid kiirelt areneval ning hea potentsiaaliga Eesti turul
tegutsema ka Amadeuse Saksa ning Skandinaavia esindused Amadeus START
ning Amadeus SMART. Broneerimissüsteem oli küll sama, kuid sellega kaasnev
teenustepakett, hinnapoliitika, asjaajamise keel ning kombestik erinevad.
Tekkis olukord, kus näiteks Coca-Colat müüakse lisaks punastele ka veel
sinistes ning rohelistes purkides, ning Amadeuse peakontor Madriidis seda
aktsepteerida ei saanud. Kuna kasutajate arv oli selleks hetkeks kasvanud
piisavalt suureks, et õigustada emakeelse koolituse korraldamist ning
kohapealse help-deski asutamist, otsustasid 1995. aastal Amadeus Global
Travel Distribution ning Estonian Air asutada iseseisva Amadeuse müügiorganisatsiooni.
Et soomlaste tootepakett (Amadeus pluss Soome laevafirmad ja reisikorraldajad)
sobis Eesti reisibüroodele kõige paremini, valiti kolmandaks koostööpartneriks
Amadeus Finland. Eesti turg on liiga väike, et kogu tehnilist poolt vaid
meie reisibüroode vajadusi järgides üles ehitada, sest kulud paisuksid
mõttetult suureks.
Tänaseks kasutab Amadeuse broneerimissüsteemi 41 Eesti reisibürood 62-s
erinevas harukontoris 244 arvutis. Meie seame oma kliente pingeritta nende
poolt broneeritud segmentide arvu alusel (segment on ühe reisija lend
punktist A punkti B - näiteks härra Tamme vahemaandumiseta lend Tallinnast
Stockholmi). Ka turismis toimib 20/80 reegel ehk 20 % reisibüroodest müüb
80 % piletitest. Meie Top 5-e moodustavad sellised tuntud ja tunnustatud
reisibürood nagu Estravel, Hermann Reisid, WRIS, Baltic Tours ja Continent
Travel. Kindlalt on esikohal Estravel pisut alla 40% turuosaga.
Põhiteenusteks
nõustamine ja koolitus
JT: Kust tuli kaader? Milliseid teenuseid veel pakute?
LL: Amadeus Eesti on töötajate arvu silmas pidades väike firma. Meie
neljaliikmeline tiim püsib muutumatuna 1995.aastast alates. Enne Amadeus
Eestisse tööle asumist töötasid kõik reisibüroodes ning omasid praktilist
Amadeuse süsteemi kasutamise kogemust.
Lisaks süsteemi haldamisele tegeleme me toote müügiga, õpetame reisikonsultante
Amadeuse süsteemi kasutama ja nõustame kliente telefoni teel. Aastaid
oleme me koostööd teinud turismi õpetavate ametikoolidega.
Küsimusele, miks süsteem reisibüroos ei tööta, polegi tihti võimalik kiirelt
vastust leida, kuna sideliinid algavad Erdingist Saksamaal ning lõpevad
reisikonsultandi arvuti taga. Vastust, kas probleem on kohalik või piiritagune,
aitavad meil leida koostööpartnerid “suurest” Amadeusest, Amadeus Finlandist
ja KPNQWestist. Viimatimainitud firmaga seob Amadeus Eestit pikaajaline
koostöö just tehnilises vallas. Nimelt paigaldab KPNQWest meie tellimuse
alusel reisibüroode arvutitesse Amadeuse tarkvara ning teostab vajalikud
kaabeldused.
Kuigi turg on üsna täis ning uusi reisibüroosid liitub Amadeusega järjest
harvem, ei saa me loorberitele puhkama jääda. Süsteem areneb pidevalt
ja juurde tuleb uusi tooteid - viimaseks uudiseks on suurfirmadele mõeldud
toode Corporate Traveller, mis võimaldab firmas paremini reisimisele tehtavaid
kulutusi kontrolli all hoida, samuti püsib vajadus koolituse järele. Aga
kindel on see - kui reisibürool läheb hästi, on selles osake ka meie tööd.
|