Amadeus: reisibüroo jaoks partner nr. 1
line

Reisibüroost lennupileti ostnud reisija teab kindlasti, et lennukohtade broneerimine toimub tänapäeval mingi ühtse arvutisüsteemi kaudu, kuid kaugeltki mitte kõik lennureisijaid ei tea, et ühel sellisel süsteemil on kaunis nimi Amadeus. Tänapäeva reisibüroole on Amadeus sama hädavajalik kui faks ja internet ning ega Amadeuse-oskuseta reisikonsultantigi saa professionaalseks pidada. Estraveli turundusjuht Jüri Toomel palus süsteemi haldava firma Amadeus Eesti tegevdirektoril Leela Lepikul ka Estravelleri lugejate laiale ringile selgitada, kellele Amadeus vajalik on ja mis võimalusi pakub.

Amadeus: maailma suurim broneerimissüsteem
Leela Lepik: Amadeus on teenuste valikult ning levikult maailma suurim neutraalne turismialane broneerimis- ja infosüsteem. Amadeus asutati 1987. aastal Euroopa tuntud lennufirmade Air France, Iberia, Lufthansa ning SAS poolt, et anda reisibüroodele võimalus lende, hotelle ning rendiautosid arvuti abil spetsiaalset tarkvara kasutades ühtse kanali kaudu broneerida. Amadeus asus konkureerima 60-70ndatel turule toodud Ameerika-analoogide Sabre, Wordspani ja Galileoga ning saavutas juba esimestel tegevusaastatel Euroopas turuliidri seisuse.

Amadeust on vaja nii teenuse pakkujal, olgu see siis lennufirma, autorendifirma, hotell või laevafirma, kui ka teenuse tarbijal ehk reisibürool. Telefon ja faks pole enam ammu piisavalt efektiivsed sidepidamisvahendid ning kasvava konkurentsi tingimustes peavad reisibürood tegema kõik endast oleneva, et klienti kiiresti ning operatiivselt teenindada. Klient soovib infot saada kohe ning kellelgi pole aega ega tahtmist oodata, kuni reisibüroo erinevad lennufirmad läbi helistab. Muidugi ei vaja broneerimissüsteemi kõik turul tegutsevad reisifirmad. Eelkõige on Amadeus kliente väljasaatva ehk outgoing-turismiga tegeleva reisibüroo peamine töövahend. Teenuse pakkuja jaoks on Amadeus müügikanal ning lennufirmade või hotellide hinnapoliitikasse ta ei sekku.

Amadeuse broneerimissüsteemi kasutatakse 135 riigis, rohkem kui 50 tuhandes reisibüroos ja 142 tuhandes arvutis. Lisaks reisibüroodele kasutab Amadeust oma linna- ja lennujaamakontorites 108 lennufirmat. Amadeuse kaudu on broneeritavad rohkem kui 450 lennufirma lennud ning 50 autorendifirma autod. Läbi hotellikettide on süsteemis esindatud üle 51 tuhande hotelli. Amadeus Eestile sarnased rahvuslikud müügiorganisatsioonid tegutsevad 67 riigis.

Valdav osakaal lennubroneeringutel

JT: Milline on lennubroneeringute ja teiste teenuste osakaal Amadeuses?

LL: Lennubroneeringud moodustavad Eestis Amadeuse kaudu tehtavatest broneeringutest 99%. Amadeuse kaudu saab reisikonsultant kliendile broneerida ka hotellikohti, autot, laevapileteid, kruiise. Lisaks broneeringutele saab reisikonsultant süsteemist põhjalikku reisimisalast informatsiooni nagu näiteks teavet erinevate riikide viisanõuete, kohustuslike tervishoiunõuete ning tolliinfo kohta. Amadeus võimaldab lisaks kohtade broneerimisele ka lennupileteid välja kirjutada, kuid süsteemi kasutamine automaatselt selleks õigust ei anna. Et kliendile täielikku teenustepaketti pakkuda, peab reisibüroo omama IATA litsentsi ning reisikonsultandid peavad eelnevalt läbima spetsiaalse koolituse.
Internetist ei pääse täna keegi üle ega ümber ning nii on juba mitu aastat lõpptarbijal võimalik aadressilt www.amadeus.net interneti kaudu ka ise lennubroneeringuid teha. Amadeuse internetitoode annab reisibüroole võimaluse avatud olla 7 päeva nädalas ja 24 tundi ööpäevas. Klient saab kontorist lahkumata ning tööprotsessi katkestamata oma broneeringu ise teha ning saata selle reisibüroole, kes siis omakorda hoolitseb pileti väljakirjutamise, kohaletoimetamise ja arveldamise eest. Eestis pole see Amadeuse 1a-RES toode veel eriti laialt levinud. Võibolla on siin põhjuseks tarbijaeelistused, sest ilmselt on mugavam reisibüroosse helistada ning oma reisikonsultandiga nõu pidada, et leida sihtpunkti jõudmiseks lihtsaim, kiireim ning ka odavaim marsruut.

Amadeus Eestis 41-l reisibürool

JT: Millal jõudis Amadeus Eestisse ja palju siin on kasutajaid?

LL: Amadeuse broneerimissüsteemi kasutatakse Eestis juba 1992. aastast alates. Esimeseks automatiseeritud reisibürooks oli WRIS. Temale järgnesid teised suuremad reisibürood. Toote tõi turule Amadeuse Soome müügiorganisatsioon Amadeus Finland - kuni 1995. aastani käisid Eesti reisikonsultandid Amadeuse kursustel peamiselt Soomes ning abi saamiseks tuli helistada Helsingisse Amadeus Finlandi help-deski. Segadust tekitas seegi, et lisaks Amadeus Finlandile asusid kiirelt areneval ning hea potentsiaaliga Eesti turul tegutsema ka Amadeuse Saksa ning Skandinaavia esindused Amadeus START ning Amadeus SMART. Broneerimissüsteem oli küll sama, kuid sellega kaasnev teenustepakett, hinnapoliitika, asjaajamise keel ning kombestik erinevad.
Tekkis olukord, kus näiteks Coca-Colat müüakse lisaks punastele ka veel sinistes ning rohelistes purkides, ning Amadeuse peakontor Madriidis seda aktsepteerida ei saanud. Kuna kasutajate arv oli selleks hetkeks kasvanud piisavalt suureks, et õigustada emakeelse koolituse korraldamist ning kohapealse help-deski asutamist, otsustasid 1995. aastal Amadeus Global Travel Distribution ning Estonian Air asutada iseseisva Amadeuse müügiorganisatsiooni. Et soomlaste tootepakett (Amadeus pluss Soome laevafirmad ja reisikorraldajad) sobis Eesti reisibüroodele kõige paremini, valiti kolmandaks koostööpartneriks Amadeus Finland. Eesti turg on liiga väike, et kogu tehnilist poolt vaid meie reisibüroode vajadusi järgides üles ehitada, sest kulud paisuksid mõttetult suureks.
Tänaseks kasutab Amadeuse broneerimissüsteemi 41 Eesti reisibürood 62-s erinevas harukontoris 244 arvutis. Meie seame oma kliente pingeritta nende poolt broneeritud segmentide arvu alusel (segment on ühe reisija lend punktist A punkti B - näiteks härra Tamme vahemaandumiseta lend Tallinnast Stockholmi). Ka turismis toimib 20/80 reegel ehk 20 % reisibüroodest müüb 80 % piletitest. Meie Top 5-e moodustavad sellised tuntud ja tunnustatud reisibürood nagu Estravel, Hermann Reisid, WRIS, Baltic Tours ja Continent Travel. Kindlalt on esikohal Estravel pisut alla 40% turuosaga.

Põhiteenusteks nõustamine ja koolitus

JT: Kust tuli kaader? Milliseid teenuseid veel pakute?

LL: Amadeus Eesti on töötajate arvu silmas pidades väike firma. Meie neljaliikmeline tiim püsib muutumatuna 1995.aastast alates. Enne Amadeus Eestisse tööle asumist töötasid kõik reisibüroodes ning omasid praktilist Amadeuse süsteemi kasutamise kogemust.
Lisaks süsteemi haldamisele tegeleme me toote müügiga, õpetame reisikonsultante Amadeuse süsteemi kasutama ja nõustame kliente telefoni teel. Aastaid oleme me koostööd teinud turismi õpetavate ametikoolidega.
Küsimusele, miks süsteem reisibüroos ei tööta, polegi tihti võimalik kiirelt vastust leida, kuna sideliinid algavad Erdingist Saksamaal ning lõpevad reisikonsultandi arvuti taga. Vastust, kas probleem on kohalik või piiritagune, aitavad meil leida koostööpartnerid “suurest” Amadeusest, Amadeus Finlandist ja KPNQWestist. Viimatimainitud firmaga seob Amadeus Eestit pikaajaline koostöö just tehnilises vallas. Nimelt paigaldab KPNQWest meie tellimuse alusel reisibüroode arvutitesse Amadeuse tarkvara ning teostab vajalikud kaabeldused.
Kuigi turg on üsna täis ning uusi reisibüroosid liitub Amadeusega järjest harvem, ei saa me loorberitele puhkama jääda. Süsteem areneb pidevalt ja juurde tuleb uusi tooteid - viimaseks uudiseks on suurfirmadele mõeldud toode Corporate Traveller, mis võimaldab firmas paremini reisimisele tehtavaid kulutusi kontrolli all hoida, samuti püsib vajadus koolituse järele. Aga kindel on see - kui reisibürool läheb hästi, on selles osake ka meie tööd.