|
|
Ametilähetuste määrus: Eesti ärielu häbiplekk ?
![line](images/hrule.GIF)
Täpselt
aasta tagasi avaldas Estraveller analüüsiva artikli pealkirjaga "Ametilähetuste
määrus: deja vu minevikust?". Foto, mida siis kasutasime teema illustreerimiseks,
kujutas Tallinn-Balti Vaksali räämas seinal asuvat kalender-kella aastal
1978, kui Eestis ei olnud olemas äritegevuse loogikat. Olgu muu loogikaga
kuidas on, kuid ametireiside reguleerimisel ei olnud Eestis veel loogikat
ka aasta tagasi. Ja pole paraku ka täna, milles võib veenduda igaüks,
kes loeb selle aasta algul kehtima hakanud "uut versiooni" ametilähetuste
määrusest.
Allpool analüüsib Estraveli juhatuse esimees Aivo Takis veelkord seda,
mis ikkagi teeb ametilähetusi reguleerivast seadusandlusest
nõmeda ja tagurliku, ning kuidas meie postsovietlikud arusaamad tööalasest
reisimisest erinevad arenenud maailma äritavadest.
Firma otsekulud ei saa olla töötaja omad
Kõige suurem loogikaparadoks, mis reisikuludega seoses tulumaksuseadusse
ja selle juurde kuuluvasse ametilähetuste määrusse on programmeeritud,
on nii elementaarne, et raamatupidajad ei suuda (ning audiitorid ei taha)
seda märgata. Nimelt räägitakse igal pool vaid töötaja poolt tehtud reisikulutuste
hüvitamisest töötajale. Hüvitamisest! Samal ajal sooritatakse valdav enamus
korporatiivseid reisikulutusi üldse mitte töötaja osalusel, vaid otse
ja ainult juriidiliste isikute vahel. Mitte töötaja ei osta endale hotellivoucherit,
vaid tema tööandja teeb seda. Arve, mille reisibüroo majutuse eest väljastab,
on adresseeritud firmale, mitte töötajale. Ülekande selle arve tasumiseks
teeb firma, mitte töötaja. Kokkuvõttes ei tee töötaja mingeid kulutusi.
Ta isegi ei osale hotellimajutuse (lennupiletite jne) tellimise protsessis.
Tema ainult täidab etteantud tööülesannet väljaspool põhitöökohta, kasutades
selleks tööandja poolt ja -kulul hangitud vahendeid (pileteid, vouchereid
jms). Kui aga töötaja ei tee mingeid kulutusi, mis "hüvitamisest" me siis
üldse rääkida saame? Ei saagi. Leian, et firmad ei pea otseseid ärikulutusi
tehes lähtuma seadusest, mis limiteerib ja maksustab töötajale makstavaid
hüvitisi, kui mingit hüvitise väljamaksmist töötajale ei toimu. Selleks
pole isegi seadust vaja muuta, piisab kui ametilähetuste määruse juurde
lisada üksainus täpsustav lause või viide, mis tema kehtivusala piiritleks
ja kahtlused-kartused antud teemal hajutaks. Määrus ja seadus kehtiksid
sel juhul endises ranguses edasi selliste ametilähetuskulude kohta, mille
tõesti töötaja ise kinni maksnud on, ja mille hüvitamiseks (kompenseerimiseks)
tööandja talle kui füüsilisele isikule raha välja maksma peab.
Riik
maksustab ülenormilisi ärikulusid
Teatavasti kehtib Eestis siiani nõukogude okupatsiooni häbiväärse pärandina
kord, et ärireisidel kasutatav hotellimajutus ei tohi olla kallim kui
riigi poolt etteantud etalon. Momendil on selleks etaloniks välismaa hotellide
jaoks 1500 krooni ööpäevas. Selle summa eest saaks küll keskmise
hotellitoa Tallinnas ja heal tasemel toa mujal Eestis, kuid paraku mitte
arenenud maailmas. Rahvusvahelistes ärimetropolides, kuhu ärireisijad
teadupoolest kõige sagedamini sõidavad, jääb ööpäevase majutuse normaalhind
keskmise klassi ühekohalises toas 200 ja 400 USD vahele. See sisaldab
ka kohalikud maksud, kuid ei sisalda toitlustamist ega muid teenuseid.
See tähendab, et ainult veerand sellisest hotellikulust on Eesti ettevõtja
jaoks tavaline ärikulu, kolmveerand aga "erisoodustus" töötajale, mille
eest ettevõtja tasub sotsiaal- ja tulumaksu. Erisoodustus? Töötaja ei
ole ometi ju millegi võrra rikkamaks saanud. Ta pole hotelli ka oma isikliku
kasu ega meelehea saamiseks kasutanud. Tõenäoliselt oleks ta hoopis meelsamini
oma kodus pere juures, kui tolkneks võõras linnas mingis hotellitoas.
Mis erisoodustusest siin rääkida saab? Ei saagi. Peame rääkima asjast
õige nimega, st ärikulude riiklikust normeerimisest ja üle limiidi ulatuvate
ärikulude trahvimisest 68% ulatuses (26/74+33%). Ei ole ju hotell antud
juhul midagi muud, kui ettevõtja poolt ajutiseks kasutamiseks renditud
tööruum, mis võimaldab tema poolt lähetatud töötajal oma tööülesannet
sooritada. Või kui keegi arvab, et see nii ei ole, siis tuletame meelde
nn office-hotelle, mis tegutsevad tihti "business centre" nime all ja
rendivad firmadele päevakaupa minibüroosid, kus leidub ka voodi ja vannituba.
Tingliku maksustamispiiri tõmbamine nende kahe majutusteenuse vahele oleks
lootusetu ettevõtmine.
Karistusmaks sõltub kulu vormist, mitte sisust
Loogiliselt mõeldes peaks kulude käsitlemine olema seaduse silmis ühesugune,
sõltumata kulu tegemise ajast, kohast, tehnilisest meetodist jms välistest
tunnustest. Loogika järgi peaks ettevõtluskulu suhe maksustamisse sõltuma
ainult selle kulu sisust ja eesmärgist. Kuid paraku pole tööalaste reisikulude
puhul meie riigis loogikaga midagi peale hakata. Või kuidas suhtuda näiteks
järgmisse kurioosiumi? Viibite komandeeringus ja teil on vaja helistada
Eestisse oma firmasse. Kui teete seda oma tööandja mobiiltelefonist, st
kulu sisaldub Eestis esitatava igakuise arve koosseisu, siis on tegemist
tavalise maksuvaba ettevõtluskuluga. Kui aga helistate tavatelefonist,
st kajastate seda oma komandeeringukulude aruandes, siis kõne hind loetakse
kviitungi olemasolust hoolimata erisoodustuseks ja maksustatakse diskrimineeriva
erisoodustusmaksuga. See viimane karistusmaks kehtib küll ainult juhul
kui taoliste kulutuste piirnorm (15% päevarahast ehk 75 krooni) on sel
päeval juba ületatud. Aga miks tea ei peakski ületatud olema, kui üksainus
lühike telefonikõne või taksosöit maksab rohkem kui nimetatud limiit.
Praktiliselt oleme situatsiooni ees, kus kalli roaming-tariifiga mobiilkõne
on maksuvaba, aga tihti odavama tariifiga lauatelefonikõne on maksustatav.
Tabel 1. Eestlane ja soomlane lähevad samale tööreisile
Londonisse...
Töölähetusega seotud kulu kirjeldus |
Eesti maksuseadused |
Soome maksuseadused |
Äriklassi hotell Londonis, hind 150 GBP ööpäev
(3770 EEK) ilma hommikusöökideta jms. |
1.500 EEK maksuvaba, ülejäänud osale lisandub
maksukoormus 68% (lisakulu 1.544 EEK) |
Maksuvaba ilma ülempiirita |
Maksuvabad päevarahad Londonis (2 päeva) |
2 x 500 EEK = 1.000 EEK |
2 x 400 FIM = 2.105 EEK |
Faxi saatmine ja interneti kasutamine hotelli business centeris,
hotelliarvel 20 GBP (503 EEK) |
Maksuvaba kuni 35% ulatuses päevarahadest (175 EEK/p).
Seega 350 EEK maksuvaba, ülejäänud 153 EEK trahvitakse
maksuga 68% (lisakulu 104 EEK) |
Maksuvaba ilma ülempiirita, kui seotud tööalaste
vajadustega |
Linnasisesed tööalased taksosõidud, kviitungeid
kokku 50 GBP (1260 EEK) |
Kuna eeltoodud piirnorm juba ületatud, siis kogu kulu
trahvitakse maksuga 68% (lisakulu 857 EEK) |
Maksuvaba ilma ülempiirita, kui on seotud tööalaste
vajadustega |
Ärilõuna koos kahe äripartneriga, arve summa
200 GBP (5026 EEK) |
Kuna eeltoodud piirnorm juba ületatud, siis kogu kulu
trahvitakse maksuga 68% (lisakulu 3.418 EEK) |
Kui turundus- või koolitusürituse eelarve koosseisus,
siis maksuvaba ilma ülempiirita. Kui esinduskulu, siis
(ainult) tulumaks 0,5 x 29% =14,5%. Oletame, et on esinduskulu. |
Antud tööreisist tekkiv täiendav maksukohustus
tööandjale |
5.923 EEK (!) |
729 EEK |
|
Telefon on ainul üks näide paljude hulgast. Suurim piirang, mis kõiki
ametireisijaid ahistab, on takso. Tööalane taksokasutamine ettevõtte tegutsemiskohas
on tavaline ärikulu. Seesama taksosõit komandeeringus olles, näiteks ühelt
kohtumiselt teisele, või lennujaamast hotelli, on aga mitte ärikulu vaid
maksustav luksus. Veel võib näiteks tuua avaliku tasulise internetipunkti
kasutamise tööalase elektronposti lugemiseks välismaal, mis samuti karistatav
luksus on. Pole vaja olla nutikas, et taibata seaduse ebaloogilisust ja
subjektiivsust. Tundub, et seadusekoostajate silmis miskipärast kadestusväärne
mõiste "välisreis" ongi ainus kriteerium selleks, et täiesti tavaline
ettevõtluskulu muutuks "erisoodustuseks reisijale". Eesti patrioodina
on mul piinlik sellist alandavat järeldust teha, kuid muud seletust ei
oska ma lihtsalt leida.
Tabel 2. Võrdleme päevarahade maksuvabasid piirnorme...
Töölähetuse sihtkoht |
Eesti piirnorm* |
Soome piirnorm** |
Saksamaa piirnorm** |
New York (USA) |
500 EEK |
1184 EEK |
800 EEK |
Muu USA |
500 EEK |
1132 EEK |
640 EEK |
Moskva (Venemaa) |
500 EEK |
1211 EEK |
720 EEK |
Peterburg (Venemaa) |
500 EEK |
921 EEK |
560 EEK |
muu Venemaa |
500 EEK |
711 EEK |
320 EEK |
London (UK) |
500 EEK |
1053 EEK |
720 EEK |
Eesti |
(vt siseriiklik) |
632 EEK |
440 EEK |
Siseriiklik töölähetus |
80 EEK |
500 EEK |
368 EEK |
|
* Tabel on toodud ainult huvitavaks infoks. Autori eesmärk ei ole
kritiseerida Eesti primitiivset päevarahade süsteemi.
** Korrigeeritakse igal aastal vastavalt rahvusvaheliselt tunnustatud
elukalliduse indekstabelitele maailma riikide ja suurlinnade kohta.
Teenindusklassid
jms alles teisejärguline mure
Palju on räägitud eelmisel aastal valitsenud absurdsest situatsioonist
äriklassi piletitega (vt Estravelleri pikemat kriitilist analüüsi (http://www.estravel.ee/estraveller/esimene).
Asjatundmatud ametnikud püüdsid maksustamispöhimõtteid panna söltuma kõige
ebakindlamast ja süsteemitumast tunnusest, mis reisierialal üldse olemas
on - teenuse klassist. Sealjuures ei vaevunud keegi neist endale selgeks
tegema, kes või mis need klassid tegelikult üldse on, kes ja kuidas neid
kehtestab, millest nad sõltuvad ja mis nendest sõltub. Tulemuseks oli
selline absurd, et isegi Maksuamet ei nõudnud "klassireegli" täitmist
kordagi selle aasta jooksul, mil nõue kehtida jõudis.
Muud ametireisidel tarbitavate teenuste piirangute nüansid, millega määrust
rikastatud on, kehtivad aga edasi. Igaühe kohta võiks kokku kirjutada
omaette artikli, mis kubiseks irooniast ja paradoksaalsetest näidetest.
Kuid see ei ole ei minu eesmärk, ega ka reisibüroode eesmärk üldises plaanis.
Kui määrus tervikuna on haige, ei aita üksikute haavandite kallal ilkumine
lootuses, et need kosmeetiliselt kinni kaetakse, nagu tehti lennupiletite
äriklassi kohta käiva parandusega. Vaja on kirurgilist sekkumist, et haige
määrus terveks ravida. Kuna aga korralikuks raviks teadagi napib nii raha
kui inimressursse, siis on hea ja alati kindel variant mõne arenenud riigi
seadusandlust oskuslikult kopeerida. See ongi meie esmajärguline mure.
Kõik naljakad viited kajutitele, kupeedele ja klassidele on aga alles
teisejärguline mure, mille korduvale redigeerimisele ei tohiks maksumaksja
raha raisata.
Rumalustega harjunud rahvas teema suhtes ükskõikne
Rohkem kui mistahes rumalus seadusandluses, on mind alati üllatanud see
ükskõiksus, millega kaasmaalastest ettevõtjad suhtuvad rumala seadusandluse
teemasse. Vesteldes kümne ettevõtjaga mõnest loogikaapsust mõnes seaduses
või määruses, mis puudutab kõigi kümne äritegevust, on keskmine tulemus
masendav. Viis pole kunagi selle peale mõelnud ega kavatsegi seda teha,
pidades seda mitte enda, vaid kellegi teise (raamatupidajate, audiitorite
vkm) probleemiks. Neli on probleemi küll märganud, kuid vaikselt leppinud
arvates, et temast nagunii midagi ei sõltu, ja et "lihtsam ja odavam on
teha nii nagu kõik teised teevad". Vaid üks (!) ettevõtja kümnest on esialgu
väge täis ja valmis midagi ise selle heaks tegema, et rumalus parandatud
saaks. Kuid tavaliselt piirneb see tegevus ka siis seadusakti suulise
hurjutamisega mõnel sobival koosistumisel ning ei jõua kunagi kirjalikku
ega avalikku faasi.
Millest tuleb selline ükskõiksus? On ju Eesti-suguses pisiriigis seadusi
muuta ja parandada tunduvalt lihtsam kui kusagil mujal? Arvan, et põhjuseks
on (taas kord) meie lähiminevik. Valdav enamus meie tänastest ettevõtjatest
kuuluvad ju sellesse vanuseklassi, kes sai täiskasvanuks ja kelle harjumused
kujunesid välja enne taasiseseisvumist. Me kõik mäletame, kuidas Eesti
NSV-s olid lood riigiaparaadi avaliku kritiseerimise, ratsionaalsuse ja
loogikaga. Mäletame ja oleme harjunud. Kuid kas nüüd poleks aeg juba unustada?
Kas poleks aeg hakata harjuma uue mõttega enda rollist riigis ja riigi
rollist endas? Kas poleks aeg tunnistada endale, et kõik rumalused seadusandluses
on tegelikult meie endi rumalused ja tegemata tööd. Mina arvan et oleks.
Aga kuidas arvad Sina, hea Estravelleri lugeja?
|