Küsitlus: autorent Eestis
line

Eesti autorenditurg on veel suhteliselt noor ja lõplikult jagamata. Ühelt poolt on Eesti turul esindatud mitmed rahvusvahelised autorendifirmad oma autopargi, teeninduskultuuri ja reserveerimissüsteemidega. Teisalt on professionaalsete firmade kõrval turul ka mitmeid ”põlveotsastegijaid”, võibolla esmapilgul küll soodsamate hindadega, kuid tihti vanemate autode, nõrgema kindlustuskatte ja varjatult ebasoodsamate renditingimustega. Kuidas leida see õige firma, sobivaim auto, parim hinna ja kvaliteedi suhe?

Oma traditsioonilises küsitluses anname käesolevas numbris enda esitlemiseks sõna Eesti soliidsematele autorendifirmadele. Uurisime rahvusvaheliste rendifirmade käest, kuidas nad hindavad tänast autorenditurgu Eestis ja oma kohta selles.

1) Kas autorendipakkujaid on Eestis liiga vähe või liiga palju? Kes on teie suurimad konkurendid?

2) Mis on teie firma eripära, miks peaks klient eelistama just teid?

3) Milline on teie autopark? Kas vahel jääte ka tellimustega hätta?

4) Kes on teie klientideks, kas eesti- või välismaalased?

5) Milliseid soovitusi annaksite kliendile, kes soovib autot rentida?

Mati Annus
tegevdirektor, Avis Autorent

1. Rahvusvaheliselt tunnustatud teenusepakkujaid on Eestis parajalt. Kuid palju on isetegijaid, kelle teenus ebaturvaline ning varjatud riskidega. Meie konkurendid on teised rahvusvahelised autorendifirmad - kohalikest renditeenuse pakkujatest erineb meie teenus niivõrd, et neid ei saa konkurentideks pidada.

2. Avise teenusega kaasneb palju lisaväärtusi: suurim autovalik, suur kindlustuskate, kiire teenindus, paindlik hinnakujundus, lennufirmade boonuspunktid. Korporatiivleping tagab soodsad hinnad ka suvisel kõrgperioodil. Pakume autorendi teenust 177 riigis, püsikliendikaardiga saab kõigis soodustusi. Kui seni olime Avise ülemaailmses broneerimissüsteemis ainult broneerimissektoris, siis aprillist ühineme ka ülejäänud süsteemi tarkvaraga, mis tähendab lihtsustatud asjaajamist: püsikliendikaardi järgi tuvastame kliendi ja tema soodushinnad hetkega, rendileping trükitakse välja automaatselt ning klient saab auto kätte 1-2 minutiga. Alustame ka ettemakstud voucherite väljastamist, millega saab autorendi eest tasuda üle maailma.

3. Avise autopargis on suvel kuni 100 autot, talvel mõnevõrra vähem. Lisaks väike- ja keskklassi autodele pakume ainsa Eestis autorendifirmana ka maastureid, sportautosid ja mikrobusse. Automarkidest on esindatud Toyota, Opel, Seat, Mercedes, Peugeot ja Volvo, peatselt ka BMW. Üldjuhul on kõik meie autod nooremad kui 18 kuud. Tellimustega pole seni hätta jäänud.

4. Eesti korporatiivkliendid moodustavad üle poole meie klientidest, kasvab ka Eesti eraklientuur. Reisibüroodelt laekus mullu Avisele 47 % inbound tellimustest ning 44 % outbound tellimustest. Lisanduvad koduleheküljelt www.avis.ee tehtud reservatsioonid.

5. Peamine on põhjalikult tutvuda rendilepingu tingimustega. Tihti nõutakse avarii, tehnilise rikke või koguni autovarguse korral auto vigastuste hind sisse kliendilt. See risk on suurem ebatavaliselt madala rendihinna korral - ilmselt on rendileandja siis jätnud autole vajalikud kindlustused ostmata. Ka pakutakse uue auto pähe 4-10 aastat vana autot.

Anti Pihtje
tegevjuht, Hertz

1. Autorendi turul on Eestis vägagi tihe konkurents: autorendiga tegelejaid kokku üle 40 ettevõtte. Enamus neist tegeleb autorendiga põhitegevuse (automüük, autoteenindus) kõrval. Puhtaid autorendifirmasid on Eestis 10 ringis ja nad kõik on arvestatavad konkurendid.

2. Suurimaks erinevuseks firmade vahel on teeninduse kvaliteet ning pakutud hindadest ja kokkulepetest kinnipidamine. Meie eelisteks on maailma suurima autorendifirma kontorivõrk, rahvusvaheliste autorentide puhul võimalus rendi eest tasuda Eestis ning võimalike probleemide lahendamine läbi Hertzi kontori Eestis, allahindlused Sampo, Hansapanga, Statoili ja Kaubamaja klientidele; allahindlused Frequent Flyer kliendikaartide omanikele; kiirem teenindus läbi Hertz Gold programmi; kliendiabi 24 tundi ööpäevas; kvaliteetsed uued sõidukid.

3. Autopark koostatakse turuolukorrast lähtudes. Kahjuks pole tekkivaid probleeme alati ette näha. Välisklientide arv on pidevalt suurenenud. Paljud kliendid broneerivad sõidukirendi suveks juba jaanuaris-veebruaris. Eeltellimused võimaldavad planeerida oma sõidukite parki ning rahuldada kõigi vajadusi. Eesti autorendifirmad jäid hätta 2000. aasta augustis, kui kõikidele klientidele polnud võimalik nende soovidele vastavat autoklassi pakkuda. Aastal 2001 pakume sõidukeid kümnes erinevas klassis kuni väikebussideni ning soovi korral ka automaatkäigukastiga. Alates klassist Compact (Ford Focus, VW Golf) on kõik sõidukid varustatud konditsioneeriga.

4. 90 % meie klientidest on mitteresidendid, nii turistid kui ärireisijad. Residentidest klientide osakaal on kõrgem talveperioodil. Kuni 80 % tellimustest laekub läbi turismifirmade, pidevalt tõuseb interneti teel tehtavate tellimuste arv.

5. Autot rentides edastage kõikvõimalik info oma kliendikaartide kohta – saate parema hinna. Klienditeenindaja vajab tellimuses võimalikult täpset infot teie saabumisest sihtpunkti. Võimalusel tasuge autorendi ja teiste turismiteenuste eest Eestis, vastasel juhul peab teil olema esitada kehtiv krediitkaart.

Arthur Raichmann
juhataja, Europcar

1. Autorendi turg Eestis on küllaltki heitlik, mõni kuu erineb varasematest aastatest kuni 30%. Üheks põhjuseks on rahvusvaheliste klientide suur osakaal. Ka kodumaine konkurents on terav: siin saab valida vanema ja odavama auto, taksoteenuse ja natuke kõrgemalt koteeritud rahvusvahelise rendiettevõtte vahel.

2. Europcari eelistena võiks välja tuua:

a) rahvusvaheliselt väljatöötatud toote- ja hinnapaketid äri- ja turismikliendile, soodustused nädalavahetusteks, nädalapaketid jne.;

b) fikseeritud või piiramatu väärtusega voucherite süsteem, mis võimaldab maksta autorendi eest koduvaluutas, fikseerides täpselt oodatavad kulud;

c) sloganid “Go for green”, mis sümboliseerib firma keskkonnasõbralikku suhtumist, ning “You rent a lot more than a car” - klient peab kaasa saama midagi enamat kui lihtsalt autorent, s.o. mugavuse, hea tuju ja rahulolu.

3. Tänavu lisandub meile Opel ja Toyota tüüpi sõidukeid. Mudelivalik püüab katta kõik peamised suuruskategooriad alates väiksematest kolmeukselistest autodest (Renault Twingo) kuni mahtuniversaalide ja bussideni välja (Opel Zafira, Toyota Hiace). Meil on tõhus koostöö kolleegidega Lätis, kui peaks puudu tulema, toome juurde.

4. Lõviosa meie klientidest on välismaalased ja peamiselt äriklientuur. Meie eesmärk on kasvatada kodumaise klientuuri osa. Reisibürood on meie jaoks head partnerid just Eestist väljasõitvate klientide osas, kuid püüame selle poole, et ka Eestis autot rentida soovivad reisibüroode kliendid just meie juurde satuksid.

5. Meenutuseks mõned üldised momendid:

a) Rendi alustamisel krediitkaardilt võetav deposiit vabaneb reeglina alles paar päeva peale rendi lõppu, mis võib vahel ka viibida.

b) Auto saadakse täispaagi kütusega ja antakse samamoodi ka tagasi. Kui kütust on paagis vähem, esitatakse selle kohta lisaarve või peetakse deposiidist kinni.

c) Kokkulepitud aegadest auto tagastamisel tuleks täpselt kinni pidada. Tavaliselt on rendifirmadel mingi armuaeg, edasi aga lisandub esialgsele terve rendipäev.

Ille Soome
Budget Autorent

1. Eesti saab autorendi teenusepakkujaid liigitada kaheks - rahvusvaheline ja kohalik rent. Rahvusvaheline rent omab umbes 78 % turuosast ja kohalik umbes 22 %. Alates 1997. aastast esindab Budgeti kaubamärki Eestis Ühisliisingu tütarfirma AS Rentacar, pakkudes autode, väikebusside ning kaubikute lühi- ja pikaajalist renti ning liisingut. Praegu oleme juba kolmandal positsioonil rahvusvaheliste autorentijate seas. Trepist üles minna on meil veel palju ja see minek on samas ohtlik, kuna allakukkumise oht varitseb igal astmel. Teenusepakkujaid ei ole kunagi liiga palju. Konkurents paneb turu paika ja on teretulnud. Suurimateks konkurentideks loen Hertzi ja Avist.

2. Paindlikkus. Kõige kvaliteetsemad autod mõistliku hinna eest. Oleme ainuke kvaliteetset luksusautot omav rendifirma. 24 tunni hädaabi ja reserveeringu teenus. CD-mängija olemas ka keskklassi autodes. Kliendil võimalik tankida kütust odavamalt. Võimalus viia kliendi omavastutus miinimumini. Pakume juhiga renti, one way renti kui ka transferi. Suusaboksi ja lasteistme rentimise võimalus.

3. Erinevalt kõrvalrentidest pakume me veel luksusautot, kaubikut ja mitmeid limusiine. Enamuse autopargist moodustavad Saksa autod, mis on teada-tuntud oma kvaliteedi ja hinnalisuse poolest. Suvel suurte ürituste ja nädalavahetuse ajal on tõesti tulnud ette situatsioone, kus tuleb hankida ajutiselt autosid juurde.

4. Nii eesti- kui välismaalased. Rahvusvaheliste tellimuse osa on tunduvalt suurem kui Eesti reisibüroode oma.

5. Julget pealehakkamist, et kasutada mugavat ja kvaliteetset teenust, kus klient on ise oma aja peremees ja ta ei pea punktist A punkti B sõitma mitme transpordivahendiga ega veetma tunde tehnohooldes, pidama meeles kindlustuse lõpukuupäeva või osalema pikaldases kindluskäsitluses jne. Meie klient peab muretsema vaid selle eest, et autol oleks piisavalt jõujooki. Autorendifirma valikul peaks kindlasti mõtlema kuldsele reeglile, et kõige odavam teenus ei ole alati kõige kvaliteetsem.

Liina Lee
Baltikumi piirkonnajuht, Sixt Autorent

1. Autorenditurg on Eestis veel noor. Rahvusvaheliste firmade autopargi vanus ja koostis, teenuste valik, kindlustuskatted ja teeninduskultuur vastavad rahvusvahelistele kõrgetele standarditele. Kahjuks on aga ka selliseid autorendi pakkujaid, kes autorendi mainele kasu ei too. Meie suurimateks konkurentideks on rahvusvahelise klientuuri osas AVIS, Budget, Hertz, Europcar, kelle autopark ja teenused on sarnased.

2. Sixt Autorent jõudis Baltikumi detsembris 2000, mil Hansa Capitali tütarettevõte Balti Autoliising sai Sixt frantsiisiomanikuks Eestis, Lätis ja Leedus. Sixt on maailmas hetkel autorendis vaieldamatu liider uuenduste ja mobiilsete lahenduste pakkujana, ka siin piirkonnas leiame mistahes rendisoovile alati lahenduse. Tallinnas on Sixt ainus, kes teenindab kolmes büroos: lennujaamas ja kahes kesklinna teenindusbüroos. Uusima Sixt kontoriga Rävala 5 oleme tulnud oma klientidele veelgi lähemale.

3. Autopark koosneb Jaapani ja Euroopa autodest: on väikese, kesk- ja suure keskklassi sõidukeid, automaatkäigukastiga ja universaalkerega sõidukeid. Samuti pakume minibusse ja väikekaubikuid. Kogu Baltikumis teenindame 85 sõidukiga, hooaja lähenedes on plaanis autoparki suurendada. Tänu tegutsemisele kolmes riigis ja tõhusatele partnersuhetele ei ole me seni tellimustega hätta jäänud.

4. Kuna Sixt on olnud Balti turul alles teist kuud, siis andmeid Balti Autoliisingu autorendi tegevusest. Ligi 75% klientidest on kohalikud ja rahvusvahelised üle Baltikumi tegutsevad ettevõtted, ülejäänu eraisikud. Reisibüroodest tuleb 10% tellimustest. Tänu liitumisele Sixt ja rahvusvahelistesse tellimissüsteemidesse see osakaal kindlasti kasvab.

5. Ei tohiks korras ja kindlustatud auto rendihinda 800-1000 krooni pidada kalliks, kui Benji-hüppe või skuutritunni eest ollakse valmis maksma 500 krooni. Võrrelda tuleb autosid ja pakutavat teenust, mitte vaid hindu. Sobiva lahenduse leidmiseks tasuks nõu pidada renditöötajaga. Loomulikult on auto rentimiseks vajalik rahvusvaheline krediitkaart ja kehtiv juhiluba.

Jaan Tamvelius
rendijuht, Toyota Rent

1. Kliendi seisukohalt ilmselt liiga vähe, sest inimeste vajadused on erinevad, nii hinda kui mugavust silmas pidades. Meie kui teenusepakkujate seisukohalt võiks aga loomulikult olla veel vähem. Konkurentidest ei sooviks kedagi esile tõsta ega ka alahinnata. Nagu igal teenindusalal, on konkurents autorendiski ju igati terve ja loomulik nähtus.

2. Kõige mõjuvam eripära võrreldes konkurentidega on vast meie paindlik hinnapoliitika. (Siinkohal oleks vist üsna kohane võrrelda suurt ja luksuslikku hotelli ja hubast ning sõbralikku võõrastemaja?)

3. Autopark koosneb meil enamuses uutest Toyota sõidukitest. Hätta? Kes ei jääks ? Raske on soetada optimaalset autode kogust ja neid aastaringselt kasutuses hoida. Kui aga klient on meilt auto tellinud, siis selle peab ta ka saama – kasvõi meiepoolse sponsorlusega.

4. Aasta lõikes jagunevad kliendid võrdselt, sest tänu autorendi spetsiifilisusele on erinevate klientide osakaal sõltuvuses aastaaegadest. Reisibüroode osakaal võiks olla suurem, aga võttes meid kui suhteliselt uusi tegijaid, on see koostöö kõik meil veel loodetavasti ees. Siiamaani on läbisaamine koostööpartneritega olnud hea ja oleme kindlad, et tulevikus on ka meil arenemisruumi kõikvõimalike ühisprojektide suhtes.

5. Helistage meile ja üheskoos leiame sobiva lahenduse.