Küsitlus: autorent Eestis
Eesti
autorenditurg on veel suhteliselt noor ja lõplikult jagamata. Ühelt poolt
on Eesti turul esindatud mitmed rahvusvahelised autorendifirmad oma autopargi,
teeninduskultuuri ja reserveerimissüsteemidega. Teisalt on professionaalsete
firmade kõrval turul ka mitmeid ”põlveotsastegijaid”, võibolla esmapilgul
küll soodsamate hindadega, kuid tihti vanemate autode, nõrgema kindlustuskatte
ja varjatult ebasoodsamate renditingimustega. Kuidas leida see õige firma,
sobivaim auto, parim hinna ja kvaliteedi suhe?
Oma traditsioonilises küsitluses anname käesolevas numbris enda esitlemiseks
sõna Eesti soliidsematele autorendifirmadele. Uurisime rahvusvaheliste
rendifirmade käest, kuidas nad hindavad tänast autorenditurgu Eestis ja
oma kohta selles.
1) Kas autorendipakkujaid on Eestis liiga vähe või liiga palju? Kes
on teie suurimad konkurendid?
2) Mis on teie firma eripära, miks peaks klient eelistama just teid?
3) Milline on teie autopark? Kas vahel jääte ka tellimustega hätta?
4) Kes on teie klientideks, kas eesti- või välismaalased?
5) Milliseid soovitusi annaksite kliendile, kes soovib autot rentida?
Mati
Annus
tegevdirektor, Avis Autorent
1. Rahvusvaheliselt tunnustatud teenusepakkujaid on Eestis parajalt.
Kuid palju on isetegijaid, kelle teenus ebaturvaline ning varjatud riskidega.
Meie konkurendid on teised rahvusvahelised autorendifirmad - kohalikest
renditeenuse pakkujatest erineb meie teenus niivõrd, et neid ei saa konkurentideks
pidada.
2. Avise teenusega kaasneb palju lisaväärtusi: suurim autovalik, suur
kindlustuskate, kiire teenindus, paindlik hinnakujundus, lennufirmade
boonuspunktid. Korporatiivleping tagab soodsad hinnad ka suvisel kõrgperioodil.
Pakume autorendi teenust 177 riigis, püsikliendikaardiga saab kõigis soodustusi.
Kui seni olime Avise ülemaailmses broneerimissüsteemis ainult broneerimissektoris,
siis aprillist ühineme ka ülejäänud süsteemi tarkvaraga, mis tähendab
lihtsustatud asjaajamist: püsikliendikaardi järgi tuvastame kliendi ja
tema soodushinnad hetkega, rendileping trükitakse välja automaatselt ning
klient saab auto kätte 1-2 minutiga. Alustame ka ettemakstud voucherite
väljastamist, millega saab autorendi eest tasuda üle maailma.
3. Avise autopargis on suvel kuni 100 autot, talvel mõnevõrra vähem.
Lisaks väike- ja keskklassi autodele pakume ainsa Eestis autorendifirmana
ka maastureid, sportautosid ja mikrobusse. Automarkidest on esindatud
Toyota, Opel, Seat, Mercedes, Peugeot ja Volvo, peatselt ka BMW. Üldjuhul
on kõik meie autod nooremad kui 18 kuud. Tellimustega pole seni hätta
jäänud.
4. Eesti korporatiivkliendid moodustavad üle poole meie klientidest,
kasvab ka Eesti eraklientuur. Reisibüroodelt laekus mullu Avisele 47 %
inbound tellimustest ning 44 % outbound tellimustest. Lisanduvad koduleheküljelt
www.avis.ee tehtud reservatsioonid.
5. Peamine on põhjalikult tutvuda rendilepingu tingimustega. Tihti nõutakse
avarii, tehnilise rikke või koguni autovarguse korral auto vigastuste
hind sisse kliendilt. See risk on suurem ebatavaliselt madala rendihinna
korral - ilmselt on rendileandja siis jätnud autole vajalikud kindlustused
ostmata. Ka pakutakse uue auto pähe 4-10 aastat vana autot.
Anti
Pihtje
tegevjuht, Hertz
1. Autorendi turul on Eestis vägagi tihe konkurents: autorendiga tegelejaid
kokku üle 40 ettevõtte. Enamus neist tegeleb autorendiga põhitegevuse
(automüük, autoteenindus) kõrval. Puhtaid autorendifirmasid on Eestis
10 ringis ja nad kõik on arvestatavad konkurendid.
2. Suurimaks erinevuseks firmade vahel on teeninduse kvaliteet ning pakutud
hindadest ja kokkulepetest kinnipidamine. Meie eelisteks on maailma suurima
autorendifirma kontorivõrk, rahvusvaheliste autorentide puhul võimalus
rendi eest tasuda Eestis ning võimalike probleemide lahendamine läbi Hertzi
kontori Eestis, allahindlused Sampo, Hansapanga, Statoili ja Kaubamaja
klientidele; allahindlused Frequent Flyer kliendikaartide omanikele; kiirem
teenindus läbi Hertz Gold programmi; kliendiabi 24 tundi ööpäevas; kvaliteetsed
uued sõidukid.
3. Autopark koostatakse turuolukorrast lähtudes. Kahjuks pole tekkivaid
probleeme alati ette näha. Välisklientide arv on pidevalt suurenenud.
Paljud kliendid broneerivad sõidukirendi suveks juba jaanuaris-veebruaris.
Eeltellimused võimaldavad planeerida oma sõidukite parki ning rahuldada
kõigi vajadusi. Eesti autorendifirmad jäid hätta 2000. aasta augustis,
kui kõikidele klientidele polnud võimalik nende soovidele vastavat autoklassi
pakkuda. Aastal 2001 pakume sõidukeid kümnes erinevas klassis kuni väikebussideni
ning soovi korral ka automaatkäigukastiga. Alates klassist Compact (Ford
Focus, VW Golf) on kõik sõidukid varustatud konditsioneeriga.
4. 90 % meie klientidest on mitteresidendid, nii turistid kui ärireisijad.
Residentidest klientide osakaal on kõrgem talveperioodil. Kuni 80 % tellimustest
laekub läbi turismifirmade, pidevalt tõuseb interneti teel tehtavate tellimuste
arv.
5. Autot rentides edastage kõikvõimalik info oma kliendikaartide kohta
– saate parema hinna. Klienditeenindaja vajab tellimuses võimalikult täpset
infot teie saabumisest sihtpunkti. Võimalusel tasuge autorendi ja teiste
turismiteenuste eest Eestis, vastasel juhul peab teil olema esitada kehtiv
krediitkaart.
Arthur
Raichmann
juhataja, Europcar
1. Autorendi turg Eestis on küllaltki heitlik, mõni kuu erineb varasematest
aastatest kuni 30%. Üheks põhjuseks on rahvusvaheliste klientide suur
osakaal. Ka kodumaine konkurents on terav: siin saab valida vanema ja
odavama auto, taksoteenuse ja natuke kõrgemalt koteeritud rahvusvahelise
rendiettevõtte vahel.
2. Europcari eelistena võiks välja tuua:
a) rahvusvaheliselt väljatöötatud toote- ja hinnapaketid äri- ja turismikliendile,
soodustused nädalavahetusteks, nädalapaketid jne.;
b) fikseeritud või piiramatu väärtusega voucherite süsteem, mis võimaldab
maksta autorendi eest koduvaluutas, fikseerides täpselt oodatavad kulud;
c) sloganid “Go for green”, mis sümboliseerib firma keskkonnasõbralikku
suhtumist, ning “You rent a lot more than a car” - klient peab kaasa
saama midagi enamat kui lihtsalt autorent, s.o. mugavuse, hea tuju ja
rahulolu.
3. Tänavu lisandub meile Opel ja Toyota tüüpi sõidukeid. Mudelivalik
püüab katta kõik peamised suuruskategooriad alates väiksematest kolmeukselistest
autodest (Renault Twingo) kuni mahtuniversaalide ja bussideni välja (Opel
Zafira, Toyota Hiace). Meil on tõhus koostöö kolleegidega Lätis, kui peaks
puudu tulema, toome juurde.
4. Lõviosa meie klientidest on välismaalased ja peamiselt äriklientuur.
Meie eesmärk on kasvatada kodumaise klientuuri osa. Reisibürood on meie
jaoks head partnerid just Eestist väljasõitvate klientide osas, kuid püüame
selle poole, et ka Eestis autot rentida soovivad reisibüroode kliendid
just meie juurde satuksid.
5. Meenutuseks mõned üldised momendid:
a) Rendi alustamisel krediitkaardilt võetav deposiit vabaneb reeglina
alles paar päeva peale rendi lõppu, mis võib vahel ka viibida.
b) Auto saadakse täispaagi kütusega ja antakse samamoodi ka tagasi.
Kui kütust on paagis vähem, esitatakse selle kohta lisaarve või peetakse
deposiidist kinni.
c) Kokkulepitud aegadest auto tagastamisel tuleks täpselt kinni pidada.
Tavaliselt on rendifirmadel mingi armuaeg, edasi aga lisandub esialgsele
terve rendipäev.
Ille
Soome
Budget Autorent
1. Eesti saab autorendi teenusepakkujaid liigitada kaheks - rahvusvaheline
ja kohalik rent. Rahvusvaheline rent omab umbes 78 % turuosast ja kohalik
umbes 22 %. Alates 1997. aastast esindab Budgeti kaubamärki Eestis Ühisliisingu
tütarfirma AS Rentacar, pakkudes autode, väikebusside ning kaubikute lühi-
ja pikaajalist renti ning liisingut. Praegu oleme juba kolmandal positsioonil
rahvusvaheliste autorentijate seas. Trepist üles minna on meil veel palju
ja see minek on samas ohtlik, kuna allakukkumise oht varitseb igal astmel.
Teenusepakkujaid ei ole kunagi liiga palju. Konkurents paneb turu paika
ja on teretulnud. Suurimateks konkurentideks loen Hertzi ja Avist.
2. Paindlikkus. Kõige kvaliteetsemad autod mõistliku hinna eest. Oleme
ainuke kvaliteetset luksusautot omav rendifirma. 24 tunni hädaabi ja reserveeringu
teenus. CD-mängija olemas ka keskklassi autodes. Kliendil võimalik tankida
kütust odavamalt. Võimalus viia kliendi omavastutus miinimumini. Pakume
juhiga renti, one way renti kui ka transferi. Suusaboksi ja lasteistme
rentimise võimalus.
3. Erinevalt kõrvalrentidest pakume me veel luksusautot, kaubikut ja
mitmeid limusiine. Enamuse autopargist moodustavad Saksa autod, mis on
teada-tuntud oma kvaliteedi ja hinnalisuse poolest. Suvel suurte ürituste
ja nädalavahetuse ajal on tõesti tulnud ette situatsioone, kus tuleb hankida
ajutiselt autosid juurde.
4. Nii eesti- kui välismaalased. Rahvusvaheliste tellimuse osa on tunduvalt
suurem kui Eesti reisibüroode oma.
5. Julget pealehakkamist, et kasutada mugavat ja kvaliteetset teenust,
kus klient on ise oma aja peremees ja ta ei pea punktist A punkti B sõitma
mitme transpordivahendiga ega veetma tunde tehnohooldes, pidama meeles
kindlustuse lõpukuupäeva või osalema pikaldases kindluskäsitluses jne.
Meie klient peab muretsema vaid selle eest, et autol oleks piisavalt jõujooki.
Autorendifirma valikul peaks kindlasti mõtlema kuldsele reeglile, et kõige
odavam teenus ei ole alati kõige kvaliteetsem.
Liina
Lee
Baltikumi piirkonnajuht, Sixt Autorent
1. Autorenditurg on Eestis veel noor. Rahvusvaheliste firmade autopargi
vanus ja koostis, teenuste valik, kindlustuskatted ja teeninduskultuur
vastavad rahvusvahelistele kõrgetele standarditele. Kahjuks on aga ka
selliseid autorendi pakkujaid, kes autorendi mainele kasu ei too. Meie
suurimateks konkurentideks on rahvusvahelise klientuuri osas AVIS, Budget,
Hertz, Europcar, kelle autopark ja teenused on sarnased.
2. Sixt Autorent jõudis Baltikumi detsembris 2000, mil Hansa Capitali
tütarettevõte Balti Autoliising sai Sixt frantsiisiomanikuks Eestis, Lätis
ja Leedus. Sixt on maailmas hetkel autorendis vaieldamatu liider uuenduste
ja mobiilsete lahenduste pakkujana, ka siin piirkonnas leiame mistahes
rendisoovile alati lahenduse. Tallinnas on Sixt ainus, kes teenindab kolmes
büroos: lennujaamas ja kahes kesklinna teenindusbüroos. Uusima Sixt kontoriga
Rävala 5 oleme tulnud oma klientidele veelgi lähemale.
3. Autopark koosneb Jaapani ja Euroopa autodest: on väikese, kesk- ja
suure keskklassi sõidukeid, automaatkäigukastiga ja universaalkerega sõidukeid.
Samuti pakume minibusse ja väikekaubikuid. Kogu Baltikumis teenindame
85 sõidukiga, hooaja lähenedes on plaanis autoparki suurendada. Tänu tegutsemisele
kolmes riigis ja tõhusatele partnersuhetele ei ole me seni tellimustega
hätta jäänud.
4. Kuna Sixt on olnud Balti turul alles teist kuud, siis andmeid Balti
Autoliisingu autorendi tegevusest. Ligi 75% klientidest on kohalikud ja
rahvusvahelised üle Baltikumi tegutsevad ettevõtted, ülejäänu eraisikud.
Reisibüroodest tuleb 10% tellimustest. Tänu liitumisele Sixt ja rahvusvahelistesse
tellimissüsteemidesse see osakaal kindlasti kasvab.
5. Ei tohiks korras ja kindlustatud auto rendihinda 800-1000 krooni pidada
kalliks, kui Benji-hüppe või skuutritunni eest ollakse valmis maksma 500
krooni. Võrrelda tuleb autosid ja pakutavat teenust, mitte vaid hindu.
Sobiva lahenduse leidmiseks tasuks nõu pidada renditöötajaga. Loomulikult
on auto rentimiseks vajalik rahvusvaheline krediitkaart ja kehtiv juhiluba.
Jaan
Tamvelius
rendijuht, Toyota Rent
1. Kliendi seisukohalt ilmselt liiga vähe, sest inimeste vajadused on
erinevad, nii hinda kui mugavust silmas pidades. Meie kui teenusepakkujate
seisukohalt võiks aga loomulikult olla veel vähem. Konkurentidest ei sooviks
kedagi esile tõsta ega ka alahinnata. Nagu igal teenindusalal, on konkurents
autorendiski ju igati terve ja loomulik nähtus.
2. Kõige mõjuvam eripära võrreldes konkurentidega on vast meie paindlik
hinnapoliitika. (Siinkohal oleks vist üsna kohane võrrelda suurt ja luksuslikku
hotelli ja hubast ning sõbralikku võõrastemaja?)
3. Autopark koosneb meil enamuses uutest Toyota sõidukitest. Hätta? Kes
ei jääks ? Raske on soetada optimaalset autode kogust ja neid aastaringselt
kasutuses hoida. Kui aga klient on meilt auto tellinud, siis selle peab
ta ka saama – kasvõi meiepoolse sponsorlusega.
4. Aasta lõikes jagunevad kliendid võrdselt, sest tänu autorendi spetsiifilisusele
on erinevate klientide osakaal sõltuvuses aastaaegadest. Reisibüroode
osakaal võiks olla suurem, aga võttes meid kui suhteliselt uusi tegijaid,
on see koostöö kõik meil veel loodetavasti ees. Siiamaani on läbisaamine
koostööpartneritega olnud hea ja oleme kindlad, et tulevikus on ka meil
arenemisruumi kõikvõimalike ühisprojektide suhtes.
5. Helistage meile ja üheskoos leiame sobiva lahenduse.
|