Reisibüroo ei vastuta viisa hinna eest
line

“Kas viisa siis ei kuulugi reisipaketi sisse?” imestab vahel klient, kui viisateenusest ja selle hinnast juttu tuleb. Tõepoolest ei kuulu. Mis siis tegelikult on viisateenus ja mida see sisaldab, selgitab lugejatele Riin Simo Estraveli marketingiosakonnast, kellel ka viisaosakonna kogemus selja taga.

Viisateenus pole reisiteenus
Kuigi enamik reisibüroosid on nõus niinimetatud viisateenust vahendama, pole viisa hankimine sisuliselt reisiteenus. Ja reisipaketi sisse viisa hankimine reeglina ei kuulu. Viisa on samalaadne isiklik dokument nagu inimese pass. Ja nagu iga inimene vastutab ise selle eest, et tal reisimisel oleks vajadusel ette näidata kehtiv pass, toimub ka viisa hankimine mingisse riiki alati reisija enda vastutusel.

Juriidilisest seisukohast osaleb viisa taotlemisel ükskõik millisesse riiki sissesõiduks ainult kaks poolt: vastav riik institutsioonina ja reisija üksikisikuna. Kuigi reisibüroo võib ja igati püüabki viisa hankimist kliendile mugavamaks teha mittesiduvat infoteenust ja kullerteenust omavahel kombineerides, ei saa ta tegelikult olla kohustatud seda tegema. Nii nagu ei saa reisibüroo kohustatud olla näiteks kliendile uut passi vormistama, kuigi teoreetiliselt saaksime teda ka selles küsimuses häda korral abistada.

Loomulikult püüab reisibüroo kliendi reisiettevalmistustest niipalju enda kanda võtta kui vähegi võimalik, kuid reisibüroo roll on viisahankimisprotsessis ainult kaudne ning piirdub suures osas kliendi poolt vormistatud avalduse ja saatedokumentide toimetamises oma büroost vastava riigi saatkonda ja tagasi. Kontroll viisataotluse töötlemise protsessi ja konsulaadi otsuse üle puudub reisibürool täielikult

Estravelil oma viisakeskus
Estravelil on alates 1995. aastast Viisakeskuse nime all tööd alustanud eraldi allüksus oma ja allagentide klientide viisataotluste vahendamiseks. Kuigi Eesti kodanikele on ajutine sissesõit paljudesse riikidesse tänapäeval juba viisavaba, on siiski piisavalt veel selliseid riike, kuhu viisat nõutakse. Ja tavaliselt hoopis rangemad on viisatingimused mittekodanikele. Estraveli kaudu saab viisasid vormistada nii Tallinnas kui Helsingis asuvates ja erandkorras ka kaugemal paiknevates konsulaatides. Meie veebilehelt www.estravel.ee on võimalik maha laadida tähtsamate riikide viisataotlusankeedid ja seda võimalust kaustavad ka meie konkurendid aktiivselt.

Erinevad riigid on kehtestanud erinevate riikide kodanikele erinevad tingimused ja Estravel püüab jätkuvalt anda oma parima, et seda informatsiooni kliendi jaoks hankida ja ajakohastada. Kahjuks pole meil info õigsust alati võimalik tagada: saatkondadel ja konsulaatidel on õigus ette teatamata muuta viisataotlemise tingimusi, tähtaegu ja riigilõive.

Ka ei pea konsulaat vastavalt rahvusvahelisele tavale kunagi viisa väljaandmisest keeldumise põhjust teatama. Reeglina takistusi ei tehta: on ju paljudel riikidel tähtsamatel sihtturgudel turismiesindused, kes kulutavad rohkesti maksumaksja raha just selleks, et võimalikult rohkem külastajaid riiki meelitada. Küll aga keeldutakse kindlasti viisa andmisest siis, kui on esitatud valeandmeid või võltsitud dokumente, või kui konsulaadil on alust kahtlustada reisi eesmärgiks muud kui taotluses märgitu.

Reisibüroo viisainfo on mittesiduv
Kahjuks ei suuda Estravel ega ka ükski teine reisibüroo iial 100-protsendiliselt kindlat infot ühe või teise riigi viisa vormistamise tingimuste kohta anda, kuna erinevate allikate teave on erinev ja isegi vastukäiv ning tihti ka konsulaadi info mitte kõige tõesem.

Nii näiteks peaksid ametliku informatsiooni järgi Zimbabwe viisa väljastama Suurbritannia saatkonnad. Ühendkuningriigi Helsingi saatkond võtabki taotlusdokumendid vastu ja väljastab ka viisa, mis aga Zimbabwe piiril lõbusat elevust tekitab. Et tore küll, et GB lubab teid Zimbabwesse, kuid meie arvates pole see nende otsustada.

Ilmselt on Zimbabwe ja mitmed teised Commonwealthi liikmed unustanud Suurbritanniaga omal ajal sõlmitud viisaesindusalased koostöölepingud poliitiliste tuulemuutuste järel tühistada, või siis vastava lepingu olemasolu üldse, ja nii ametlike kanalite valeinfo nii reisijaid kui reisibüroosid siiani eksitabki. Reeglina ei kinnita ükski konsulaat iial ka võimalust vastava riigi viisa probleemideta piirilt saada. Ilmselt on siin mõjuriks viisalõivutulud, et igal juhul viisa ettetegemist obligatoorsena esitatakse. Reisibürool ei jää muud üle kui see ametlik info kliendile tõesena esitada. Ja pärast kuulata kliendi õigustatud pahameelt, kes ei mõista, miks talle väärinfo ette söödeti.

Reisibüroo ei saa viisatingimusi muuta
Nii absurdsed kui mõne riigi viisataotlemise tingimused ja tähtajad kliendile ka ei tundu, pole Estravelil mingit võimalust neid mõjutada ega neist kõrvale kalduda. Kui mingi riik on kehtestanud Eesti passi omanikele näiteks 14-päevase minimaaltähtaja viisataotluse läbivaatamiseks, siis ei ole kahjuks kuidagi meie võimuses müüa kliendile "vormistamisteenust" lühema tähtajaga. Teoreetiliselt oleks muidugi võimalik, et meie viisaesindaja läheks saatkonda ning luniks seal senikaua, kuni keegi saatkonna töötajatest ära tüdineb ja nõustub erandkorras antud taotluse kiiremini läbi vaatama. Kuid kahjuks ei saa reisibüroo selle peale minna, kuna isegi siis puuduks igasugune garantii selle kohta, et viisa õigeks ajaks valmis saab. Kui viisa aga ikkagi valmis ei saa, pöördub kliendi pahameel koheselt reisibüroo vastu. Reisibüroo ei saa nimelt tootja (transpordifirma vms) poolt kehtestatud tingimuste tõttu enam kliendile raha tagastada ning klient kaotab pöördumatult märkimisväärse summa raha ilma, et ta omateada kuidagimoodi selles süüdi oleks.

Viisa ei taga veel riiki pääsu
Viisa väljastab antud riigi välisesindus ning igal riigil on suveräänne õigus otsustada, keda oma maa territooriumile lubada. Konsulaat pole kohustatud oma keelduvat otsust põhjendama, kusjuures viisavormistustasu läheb eitava vastuse korral kliendile täielikult kaduma. Kuid ka saadud viisa pole veel garanteeritud sissepääsuloaks riiki, vaid lõpliku otsuse võtab vastu immigratsiooniametnik. Olenemata sellest, kas riiki sisenemine on külastajale viisavaba või mitte, eeldatakse riikisaabujal siiski reisikindlustuse, piisavate rahaliste vahendite ja tihti ka tagasisõidupileti olemasolu ning immigratsiooniametnik võib nimetatu puudumisel külastaja kodumaale tagasi suunata.

Kindlasti tuleks enne reisile asumist kontrollida oma passi kehtivust ja vabade lehtede olemasolu piiriületustemplite jaoks, muidu võib reis katki jääda ka nendel, kliendi arvates tühistel põhjustel.