Margus Schults: reis jätkub Peruusse
![line](images/hrule.GIF)
Estravelleri
jaanuarinumbris jagas Estraveli pikaajaline klient Margus Schults meie
lugejatega oma reisimuljeid Amazonaselt. Käesolevas, samuti spetsiaalselt
Estravellerile kirjutatud reisikirjas suundume edasi järgmisse põnevasse
Lõuna-Ameerika riiki - Peruusse.
Kohalesõit üsna vaevarikas
On 24.juuli 1911.a. Ameerika ajaloolane Hiram Bingham on oma Peruu-reisil
jõudnud umbes 100 km Cuzco linnast kirdes asuvatesse mägedesse,
kui tema ees 2400 meetri kõrgusel avaneb vapustav vaatepilt: inkade
"kadunud linn" Machu Picchu.
Aga enne kui turist seda linna imetleda saab, tuleb Cuzcosse jõuda.
Seda võib teha mitmeid teid pidi: näiteks lennukiga, kui ümberistumised
sobivad - lennugraafik on suhteliselt hõre. Meie valisime märksa
eksootilisema viisi: enam kui 10-tunnise rongisõidu, mis algab
Peruu linnast Punost.
Kindlasti
tasub meeles pidada, et kogu sealne kant asub enam kui 4 kilomeetrit üle
merepinna. Seetõttu oli maandumine lennukiga Boliivia pealinnas
La Pazis ning neljatunnine autosõit üle Boliivia-Peruu piiri
Punosse üsna piinav: iga väiksemgi pingutus pani hingeldama
ning keegi kohalik vaim nööris kõri - hapnikupuudus.
Väidetavalt on kõrgusega harjumise raskused täiesti individuaalsed:
meil läks see täiesti üle juba järgmiseks hommikuks
ning seega raamatutest loetud soovitused "ärge minge üles
enam kui 300 meetrit päevas" tarbetuks. Samas aga kompenseeris
seda autosõitu aknast avanev vaatepilt: maailma kõrgeim
laevatatav järv Titicaca või uhke lumega kaetud 6,4-kilomeetrine
Illimani mäetipp. Ning Peruu-Boliivia piiril valitsev segadus, inimhulgad
ja sõjaväeline kord, kus ilma igasuguse huumorisooneta militaristide
meelistegevuseks oli kõva plaksuga templite passi löömine,
ei lähe pikka aega meelest.
Reisi
edenedes tulid ilmsiks muudki kõrgusest tulenevad pisiprobleemid:
näiteks keeldus tulemasin töötamast ja kreemituubid ajasid
üle. Või kuidas lõunastada (süüa riisi kanaga!)
rongisõidu ajal, kui vagun vasakule-paremale ning üles-alla
mitte ainult ei vappu, vaid lausa hüppab. Elamus oli igatahes iga
kulutatud 30-dollarilist Inka-klassi piletit väärt (turistiklassis,
kus tooli seljatugi alla ei käi, on hind USD 19), kuid kordama seda
ei hakkaks.
Machu Picchusse maanteed ei vii
Cuzco on oma munakivisillutistes tänavate, katedraali ja muude
arhitektuurisaavutuste, restoranide ja suveniirikauplustega tüüpiline
mõnus turismilinn. Loomulikult koos pealetükkivate agentidega,
kes restorani kutsuvad või midagi müüa üritavad.
Kel soovi, võib sisse astuda ühte lugematutest Internetikohvikutest
(pool tundi ca 2 Nuevo Soli ehk 10 krooni), Kuid ennekõike saab
Cuzcost Machu Picchusse.
Maanteed Machu Picchusse ei vii - see asub niivõrd peidetult mägede
vahel ning seetõttu pole ka ime, et paik avastati ainult 90 aastat
tagasi ja puhastati dzhunglist 50 aasta eest. Sellega on seletatav ka
asjaolu, et linna tegeliku ajaloo ning saatuse kohta veel üsna vähe
informatsiooni on. Seega: kas 3 tunnine rongisõit (USD 55-80 edasi-tagasi,
olenevalt rongi kiirusest) või 25-minutiline helikopterilend (USD
150). Igatahes tasub reis reserveerida hiljemalt eelneval päeval,
sest kohti võib mitte jaguda.
Tegelikult on kohale jõudmiseks ka kolmas võimalus - jalgsi.
Kohalikud turismibürood pakuvad elamusterohkeid 3-4 päevaseid
ja ca 40-kilomeetriseid jalgsimatku. Rändamine mööda Inca
Trail’i - Inkade rada - algab raudtee 88. kilomeetritähisest ja lõpeb
muistses linnas. Kaasa tulevad loomulikult kohalikud giidid, kes teed
näitavad ja asju kanda aitavad.
Meie
mälestused eelnevast rongisõidust sunnivad valima helikopteri
- kuid see oli küsitud hinda väärt. Lend mägede vahel
on elamus omaette ja maandumine kitsasse orgu, dzhunglis voolava jõe
kaldal puhastatud kitsukesele platsile, meenutab filmi "Jurassic
Park" alguskaadreid. Siis veel mõnikümmend minutit bussisõitu
ahtal rajal 700 meetri ülespoole, USD 10 pileti ost - ning seal see
linn ongi. Rahast muide niipalju, et peaaegu igal pool Lõuna-Ameerikas
saime edukalt hakkama Ameerika dollaritega - eriti väiksemate rahatähtedega.
Tasub aga kasutada ka krediitkaarti - neid aktsepteeritakse suhteliselt
laialdaselt - või võtta sularahaautomaadist kohalikku valuutat
- vahetuskurss tuleb soodsam.
Ruutkilomeetrite kaupa varemeid
Kes Kreekas käinuna arvavad nägema "mingeid pisikesi
varemeid", peavad pettuma: tegu on ruutkilomeetreid katva linnaga,
kus päikesetempel, printsessi palee, surnuaed, elumajad, astanguline
põllumaa jne. Kõik see on laotud kividest, mis paika pandud
ning lihvitud millimeetri täpsusega. Ja kõik asub pooleldi
pilvedes, pilvede vahelt paistab aga haigutav kuristik. Tegelikult - ei
fotod, kaasa ostetud raamat ega kirja pandud
jutt suuda edasi anda seda tohutult võimast tunnet ja lisanduvat
väikest närvikõdi, mis valdab sügaviku serval istudes.
Kindel on see, et nii mõnedki napsu võtnud ja pimeda peale
jäänud vanad inkad koju ei jõudnudki.
Kel soovi veel paar tundi ülespoole ronida, saab külastada
ka kilomeeter kõrgemal asuvat Kuutemplit - Huayna Picchu’t. Ühe-päeva-külastajatel
võib selleks ajast puudust tulla, kuid võimalus on tulla
linna ka kaheks päevaks ning ööbida Huyana Picchul. Linna
värava juures asuv eksootiline hotell pidavat kohalike turismitöötajate
sõnul olema kallis ja kehvapoolne.
Kui Cuzcos aega enam, tasub rentida auto - kohalik AVIS on olemas. Kuigi
teed pole just alati parimas korras ning tähised praktiliselt puuduvad,
saab Eesti tingimustes karastunud autojuht ilusasti hakkama. Tasub teha
paarisaja kilomeetrine tiir mööda Urubamba jõe Püha
Orgu. Võimalus on näha erinevaid inkade varemeid, vapustavat
loodust, käia Pisac’ turul ning mõnuleda lõunasöögi
kallal. Moray ja Maras valge soolabasseinid ning suured ringikujulised
süvikud maapinnas panevad looduse käest küsima: mille tarbeks
sellised imed luuakse?
Arequipa
on ümbritsetud vulkaanidest
Cuzcost tunni võrra Vaikse ookeani ranniku poole lennates jõuab
Arequipasse. See Peruu suuruselt teine miljonilinn on suhteliselt tavaline
lõunamaine metropol. Enim on väärt hotelli katusekorruse
baarist avanev vaade: mitte igal pool ei saa näha ühekorraga
kolme suurejoonelist kuuetuhandelist mäetippu ning vulkaani. Vulkaani
El Misti olemasolu on kindlasti "kaasa aidanud" ka sellele veidi igavale
linnapildile: linnast aastasadade jooksul korduvalt ülekäinud
maavärinad on alles jätnud vaid üksikud vanemad ehitised.
Arequipa on aga sobiv alguspunkt sõiduks Canon del Colca - Colca
kanjonisse - see on looduse ime, mis oma sügavuselt võistleb
Grand kanjoniga USAs. Teekond sinna pole pikk - vaid veidi vähem
kui 200 km. - kuid maanteel puudub enamusel juhtudel asfalt ning olemasolevad
asfaldilõigud on auke täistipitud. Seega tasub igal juhul
ette võtta kahepäevane retk - ühepäevase teekonna
tempo on liiga kiirustav. Seda enam, et vahepeal lausa peab tegema peatusi,
et pildistada autot uudistama tulnud vabas looduses
uitavaid laamasid, paljude eestlaste ja ka meie jaoks seni kõrgeimat
punkti, kuhu jalg sattunud: 4800 meetrit üle merepinna, või
et näha kõrvetatavat päikest, kõrgusest tumesinise
servaga taevast ning päikesest hoolimata külmast mägedeveest
tekkinud jääpurikaid.
Tellida tuleb vastupidav sõiduriist
Colca kanjonisse sõiduks saab osta nii ühe Arequipas pakutavatest
lugematutest reisipakettidest kui ka ise auto rentida. Viimane on elamus
omaette: seda tasub ette broneerida, et saada kindlasti tugev (rõhutan:
tugev!) sõiduvahend - kiirus pole oluline: ega auklik tee, mis
kulgeb tuhandemeetrise kuristiku kõrval, eriliselt ruttamist soodustagi.
Ööbimiseks on üks mõnus koht kanjonis asuv Colca
Lodge hotell. Ümbritsev loodus on lihtsalt vapustav - aeg oleks justkui
aeglustanud oma käigukiirust - ja öises mägedejaheduses
kuumavee basseinis istudes ning kristallselget tähistaevast silmitsedes
paistab see sootuks peatuvat.
Hotellist umbes 50 kilomeetrit edasi asub Cruz del Condor - samuti põhjus,
miks teekonnaks enam aega peaks varuma. Kui 300-kilomeetrise kanjoni on
oma kodupaigaks valinud umbes 300 kondorit, siis Cruz del Condori juures
asuvasse 25-kilomeetrisesse lõiku on koondunud neist umbes 100.
Tol hommikul jäid küll kondorid paraku nägemata...
Teekonna planeerimisel ei tasu eriti loota kohalikele kaartidele ja infobülletäänidele:
neid üldjuhul lihtsalt pole. Väärt mõtteks osutus
kodust kaasa võetud Lonely Planeti sarjas ilmunud "South America
on a Shoestring" - väärt raamat neile, kes Lõuna-Ameerikas
erinevates riikides asuvaid pärleid jahivad. Kes aga ennast oluliselt
enam detailidega kurssi tahab viia, peaks kindlasti ostma Lonely Planeti
vastava riigi väljaande.
|