Ilus reis, aga kehvad fotod?
![line](images/hrule.GIF)
Kellele
ei meeldiks jagada reisielamusi säravate fotodega? Just fotod on
need, mis annavad edasi reisi tõelist miljööd ja atmosfääri.
Ebaõnnestunud pilte ei soovi aga keegi vaadata.
Järgnevas artiklis tutvustab Fotoluksi müügijuht Assar
Jõepera erinevaid fotokaamerate tüüpe ning mõningaid
võimalusi, kuidas teha reisil võimalikult kvaliteetseid
ja õnnestunud fotosid.
Kompaktkaamera on levinuim
Kõige levinumaks eestlaste seas on vaieldamatult kompaktkaamera.
Järgides lihtsaid näpunäiteid on ka "seebikarbiga"
pildistades võimalik teha väga häid fotosid ning ei pea
kadedusega vaatama kallite peegelkaamerate omanike poole.
Kui
kaamera ei ole veel soetatud, tasuks võimalikult hea ostu tegemiseks
silmas pidada paari põhitõde. Kompaktkaamera valikul tuleb
jälgida optika kvaliteeti ja tehnilisi võimalusi. Objektiivi
puhul tuleks uurida optika valgusjõudu (objektiivi võime
koondada kaamerasse pildi tekitamiseks teatud kogus valguskiiri). Tavaliselt
on see arvnäitaja F3.5 - F3.8, kuid leidub ka kompakte valgusjõuga
F2.8, mis tavaliselt on parem peegelkaamerate standardobjektiividest.
Kindlasti tuleb korraliku kompaktkaamera ostmisel lasta müüjal
selgitada kõik kaamera funktsioonid ning jälgida, et oleksid
olemas sellised programmid nagu sundvälk, välguta võte,
punasilmsust vähendav välk, maastikuvõte ja portreevõte.
Häid kompaktkaameraid toodavad Olympus, Pentax, Canon, Nikon, Minolta
ja Samsung. Kvaliteetse kompakti hind algab alates 1800 kroonist.
Seebikarbist veelgi pisem
APS (Advanced Photo System) kaamerad on maailmas viimastel aastatel
laialt levinud, Eestis siiski suhteliselt vähe. Milles seisneb siis
APS kaamerate mõte?
Eelkõige muidugi kompaktsus ning filmikäsitluse lollikindlus.
Aparaadi suuruse piiritleb suures osas filmi suurus - APS film on oma
mõõtmetelt tavafilmist poole väiksem - seetõttu
on enamus APS kaameraid kompaktkaameratest veelgi pisemad. Mugavust lisab
APS kaameratele filmi lihtne käsitlemine ja hoidmine. Nimelt jääb
APS film ka peale ilmutamist filmikassetti. Pilte saab APS kaameraga teha
kolmes erinevas formaadis: "Classic" (10x15), "HDTV"
(10x17) ja "Panoraam" (10x29). Siiski peituvad kompaktsuse taga
ka mõned miinused - nimelt sõltub pildikvaliteet otseselt
kaadri suurendamisest. Asjaolu, et APS filmi kaadrit tuleb suurendada
veel poole rohkem kui tavafilmi (35mm), paneb fotograafid tõsiselt
pead vangutama. Tegelikkuses väga olulist vahet siiski tavapildi
(10x15) trükis ei ole, sest APS filmid on sama kvaliteetsed kui tavafilmid.
Oluline pildikvaliteedi (teralisuse) vahe tekib aga suuremates pildiformaatides.
Digikaameras saab pilti kohe näha
Kui soovite koheselt saata reisikohas tehtud pildid sõpradele-tuttavatele,
siis on digitaalkaamera õige valik. Digitaalsete fotoaparaatide
ja tavakaamerate vahe on see, et pilt jäädvustatakse filmilindi
asemel mälukaardile. Mälukaarte on oma mahutavuselt igale maitsele
- kallimatele mälukaartidele saab pildistada sadu pilte! Kui filmile
tehtud pilti näeme alles peale ilmutamist, siis digitaalse aparaadi
pilti näeb koheselt kaamera tagakaanel asuvalt väikeselt ekraanilt.
Seega on olemas võimalus peale ebaõnnestunud võtet
(näiteks silmad kinni) pilt kustutada ning teha koheselt õnnestunud
kaader. Seejärel "laaditakse" pildid arvutisse. Suurim
pluss digitaalfotode puhul on arvutitöötluse võimalus
- võimalusi kujundada pilte vastavalt soovile on miljoneid. Muidugi
nõuab see kvaliteetse arvuti ja töötlemisprogrammi (tavaliselt
on programm kaameraga kaasas) olemasolu. Väljatrükiks saab kasutada
nii erinevaid värviprintereid kui ka digitaalfotolaboreid, kuhu võib
oma pildid viia mälukaardil, CD-l või saata e-maili teel.
Siiski tuleb mainida, et esmapilgul kulusid kokkuhoidvana tunduva digitaalfotoaparaadi
esmane investeering on väga kallis (kaamera, arvuti, printer, tarkvara)
ning hea kvaliteediga pilti saab 10 000 krooni ja rohkem maksvate kaameratega.
Käsitleda on digifotokaamerat sama lihtne kui tavalisi värvifilmiaparaate
- kõik funktsioonid ja automaatprogrammid on enamasti identsed.
Hetkel on Eestis digitaalsete fotokaamerate kasutajateks eelkõige
päevalehtede fotograafid, kinnisvarabürood, reklaamibürood
- kelle vajadusteks operatiivsus, info edastamine klientidele ning digitaalne
pilditöötlus. ![](images/foto_3.jpg)
Peegelkaamera pakub rohkem võimalusi
Kui huviks on aga tõsisem fotograafia, siis pakub kõige
rohkem võimalusi peegelkaamera. Peegelkaamera plussideks on erinevate
objektiivide kasutamise võimalus ning arvukate funktsioonide valik.
Näiteks teleobjektiividega saab pildistatavaid objekte tuua mitmeid
kordi lähemale, makroobjektiividega jäädvustada õiel
sumisevat mesilast jne. Siinkohal tuleb ka märkida, et spetsiaalobjektiivid
on väga kallid - tihtipeale korraliku peegelkaamera kerega ühte
hinda ja rohkemgi. Kaamera kerede hinnad algavad 5500 krooni ja lõpevad
40.000 krooni juures. Mida kallim on kaamera, seda rohkem on erinevaid
võimalusi ja funktsioone. Näiteks saab tippkaameratega pildistada
kuni kümme kaadrit sekundis!
Peegelkaamera on oma mõõtmetelt mitmeid kordi suurem kui
kompaktkaamera ja seetõttu vahel ka tülikas. Olles juba "paadunud"
fotograaf, see väike pisiasi siiski tähtsust ei oma. Meeldiv
on tõdeda, et huvi peegelkaamerate vastu on ka Eestis viimastel
aastatel tõusnud - üha enam väärtustatakse head
fotot.
Mis veaks, kui olemas korralik kaamera?
Tihti on põhjuseks see, et valitakse kaamerasse vale film.
Filmi valides peaks silmas pidama, mida ja kus soovitakse pildistada.
Kõige säravamate värvidega filmid on ISO 100 tundlikkusega,
mida oleks soovitav kasutada lõunapoolsetes ja päikesepaistelistes
maades reisides ka kompaktkaamerates. Tavaliselt arvatakse, et 100se tundlikkusega
film kompakti ei sobi. Kui on plaanis pildistada siseruumides või
teha sportvõtteid, oleks õige valida ISO 400 tundlikkusega
film. Värvid ei ole ISO 400 filmil küll nii head kui ISO 100se
tundlikkusega filmil, kuid vastasel juhul saaksite kenade spordipiltide
asemel vaid udukogud (säriaeg ISO 100 filmil on liiga aeglane).
Kõige universaalsem film on ISO 200 värvifilm, mis tagab
laitmatud pildid kõikides valgustingimustes. Tavafilmidest parimad
on Fuji Superia ja Kodak Gold/Ultra, profifilmidest soovitan proovida
Fuji Reala ja Kodak Profoto filme, mis pakuvad eriti kirkaid värvitoone.
Reisil on tihti raske valida just antud olukorraks sobiv film, kuna liigutakse
erinevates kohtades ja ka pildistamisobjektid on erinevad.
Kui valgust on vähe
Kindlasti on paljudele tuttav olukord kui on soovitud pildistada öise
linna vaadet, kuid pildile on jäänud vaid must taust. Seletus
on lihtne - kuna valgust on väga vähe, valib kompaktkaamera
automaatselt välguga rezhiimi. Kuna keskmise kompakti välguulatus
on vaid paar-kolm meetrit, ongi tulemuseks mustad pildid. Sellisel juhul
oleks soovitav valida ilma välguta võtteprogramm ning asetada
kaamera kindlale alusele. Niimoodi valib kaamera automaatselt pika säritusaja
(objektiivi ava lahtioleku aeg) ning jäädvustab kõik
soovitava filmile. Samas tuleb pika säriaja puhul arvestada, et liikuvad
objektid jäävad pildile udustena, seetõttu peavad inimesed
püsima liikumatult, kuni pilt on tehtud. Sellise võtte juures
võib kasutada aegvõtet, eriti kui pildistajal endal on soov
pildile jääda. Ilma välguta aegvõtet saab edukalt
kasutada kirikutes, kus tihti välguga pildistamine on keelatud. Näiteks
laemaalingute pildistamiseks tuleb kaamera objektiiviga ülespoole
maha asetada ning peale aegvõttele seadmist panna kaamera pildistama.
Kaamera võib sellel juhul valida küll väga pika säritusaja,
kuid saadav pilt on
seda kindlasti ka väärt. Välguta võttel säilib
pildistatava objekti loomulikkus ja hubane hõng, mille fotoaparaadi
välklamp tavaliselt hävitab. Kui ei kasutata aegvõtet,
peab päästikule vajutamine olema sujuv, vastasel juhul võib
fotograaf ise tekitada ebateravaid pilte.
Sundvälk ja lukus fookus
Vastupidiselt eelkirjeldatud olukorrale on sundvälgu (fill-in
programm) kasutamine vastuvalgusega pildistamisel hädavajalik. Nimelt
mõõdavad kaamerad nn. üldist valgust ning pildistatav
objekt jääb sel puhul pildile vaid siluetina. Vastuvalgusega
(päike või eredam valgus pildistatava objekti taga) pildistades
tuleb kaameral sisse lülitada sundvälk. Pildistades koos välguga
saame korrektselt säritatud pildid ning inimeste näod ei jää
varju.
Tavaliselt on kompaktkaameratel võimalik ka nn. fookuse lukustamine.
See tihti ärakasutamata võimalus aitab luua väga erinevaid
kompositsioone. Kui soovite pildistada objekti, mis peaks jääma
teravana pildi serva, tuleb kõigepealt kaamera keskosa (tavapärane
teravustamispunkt) suunata objektile, lukustada fookus (päästikut
pooleldi alla surudes), seejärel kadreerida pilt vastavalt omale
soovile ja päästik lõpuni vajutada. Tihti on sellest
kasu ka kõrvuti seisvate inimeste pildistamisel, et keskmine teravustamispunkt
ei teravustaks kahe objekti vahelt kaugusesse.
Vali pildistamiseks sobivaim aeg
Parim aeg pildistamiseks on varahommikul, kui päike tõuseb
ja õhtul, kui päike on langemas - siis on päikesekiirgus
nõrgem ning pildi värvid jäävad soojemad ja loomulikumad.
Vastupidiselt Skandinaavia maadele on päikeseloojang ekvaatorilähistel
maadel pikk - seega pikeneb ka aeg paremate valgustingimustega pildistamiseks.
Kui
reisida lõunapoolsetel maadel, võiks vahelduseks pildistada
ka diapositiivfilmile - tulemuseks on kõige puhtamad ja värviküllasemad
pildid ja võimalus peale huvitavat reisi neid projektoriga ka oma
sõpradele demonstreerida. Diapositiivfilmid on küll tavafilmidest
kallimad, kuid kõige kvaliteetsemad.
Samas tuleb lisada, et slaid on väga kapriisne valgusmõõtmise
suhtes ning kasutatav peamiselt peegelkaameratega pildistades.
Euroopa vana arhitektuuri pildistamiseks soovitan proovida must-valget
filmi. Muidugi võib must-valget filmi kasutada ka inimeste pildistamiseks
- piltidesse lisandub automaatselt vana hõngu. Tänapäeval
on olemas must-valged filmid, mida ilmutatakse ja tehakse piltideks nagu
värvifilmegi ühe tunni jooksul. Sellisteks filmideks on näiteks
Kodak T-Max C-41 ning Ilford XP-2 C-41. Protsess C-41 näitab, et
filmi võite viia tavalisse värvifotolaborisse, kus need ühe
tunniga piltideks tehakse.
Kui on plaanis minna reisil sukelduma, võtke kindlasti kaasa ühekordne
veealune kaamera. Kuigi pildistamiskaugus on veealuse kaameraga limiteeritud,
on siiski võimalus teha pilti 5 - 20 meetri sügavusel kuni
kolme meetri kaugusele. Saate endale unustamatud sukeldumispildid, mida
iga päev pildistada ei ole võimalik.
Pidev katsetamine teeb meistriks
Ärge unustage reisile minnes kaasa võtta varupatareid
- väldite olukorra, kus need kõige ebasobivamal ajal tühjaks
saavad ning reisi kõige huvitavamad pildid tegemata jäävad.
Kui olete filmi täis pildistanud, oleks soovitav see ka lähiajal
ilmutada -täispildistatud film hakkab aja jooksul kaotama värve.
Harjutamine teeb meistriks - tavatseb öelda enamus tipptasemel fotograafe.
Vaid läbi pideva pildistamise ja katsetamise on võimalik saada
paremaid pilte. Meeldivaid reisielamusi ning fotojäädvustusi
algavaks suveks kõigile!
|