Kanada on maailmas suuruselt teine riik
![line](/estraveller/nov_dec2001/images/hrule.GIF)
Oma
varasemate artiklitega Estravelleri lugejatele juba tuttav soome reisiajakirjanik
Markku Marttinen kirjutas sedapuhku loo Kanadast, Läänepoolkera
suurimast riigist.
Kanada on USAst suurem
Kanada tegelikku suurust tajud alles sisemaistel lendudel. Lend riigi
pealinnast Ottawast Edmontoni Kesk-Kanadas kestab vahemaandumistega kokku
seitse tundi ja riigi põhjapoolsete osadeni jäi maad veel
samavõrd.
Mina reisisin mööda Kanadat kolm nädalat. Lendasin linnast
teise ja üürisin autot, kuid rongisõidud jäid tegemata.
Rongid olid kallid ja aeglased ning sõitsid harva.
Pindalalt on Kanada maailma suuruselt teine riik Venemaa järel.
Elanikke on pindala suhtes vähe, alla 30 miljoni. Ühe ruutkilomeetri
kohta jagub vaid umbes kolm elanikku. Eesti on sellega võrreldes
tiheda asustusega riik.
Mulle on Kanada alati meeldinud. See oleks nagu mitmest erinevast maailmast
kokku liidetud. See on segu vanadest indiaanikultuuridest. See on segu
briti, prantsuse ja skandinaavia kultuurist. Loomulikult on seal palju
mõjusid ka teistest kultuuridest.
Mitme
kultuuri segu
Quebeci linn on otsekui Prantsusmaalt. Linnu ümbritsevad kindlustused,
müürid ja vallikraavid. Quebec ongi Põhja-Ameerika ainus
müüridega ümbritsetud linn. Linnuse sajad vanad suurtükid
on siiani suunatud Saint Lawrence’i jõele.
Vancouveri saare pealinn Victoria Kanada läänerannikul näeb
jälle välja nii, nagu oleks tükk Suurbritanniat üle
viidud kaugele ookeani taha. Provintsi britilikku iseloomu rõhutab
Victoria Empress Hotelli kellaviietee, afternoon tea. See on tuntud üle
maailma. Aga mitte nii tuntud nagu kanada vahtrasiirup ja väikesed
ümmargused pannkoogid.
Preerias,
Kesk-Kanadas Edmontoni lähedal, toovad tasasele maastikule vaheldust
naftapuurtornid, hirmsuured viljahoidlad ja ukraina õigeusu kirikud.
Vancouveri naabruses Richmondis kuuluvad peaaegu kõik restoranid
hiinlastele. Isegi kaupluste sildid on Richmondis hiinakeelsed. Nagu oleksid
Hongkongis. Ameerika mõju siinsele hiina maailmale märkad
sellest, et tänavatel puuduvad kõnniteed. Tundsin end otse
totakalt, kui läksin hotellist jalgsi otsima söögikohta.
Olin kindlasti ainus jalakäija terves Richmondi kesklinnas.
Ja Kanada loodus. Sellele võrdset annab otsida: mõõtmatud
stepiavarused, silmapiirini ulatuvad põllud, võimsad mäestikud
ja ookeanide soolane hingus.
Quebec on tükk Prantsumaad
Quebec on üsna tore linn. Kesklinna tänavapilt on veelgi
prantslaslikum kui Prantsusmaal, puuduvad vaid Prantsuse lipud. Tänavakohvikud,
moosekandid, zhonglöörid, karikaturistid ja Rue de Tresor, kunstnike
tänav, kus kunstnikud müüvad oma töid. Ja hobuvankrid,
millega turistid mööda linna liiguvad. Quebeci all-linnas, jõe
lähedal, asub ka Põhja-Ameerika vanim tänav, Petit Champlain
Street. Kõige selle kohal kõrgub võimsa rahnuna Chateau
Frontenac, 19. sajandi lõpul ehitatud luksushotell,
mis on saanud linna sümboliks.
Linna ümbrus on kilomeetr kilomeetri järel täis väikemajade
kvartaleid, mida ühendavad ameerika stiilis kiirteed. Majad on puhtad,
muru niidetud. Õuel seisab üks või kaks autot. Mitmekorruseliseid
maju on harva. Natuke eemal asub Wendake, indiaanlaste oma linn. Selle
kauplused ei maksa makse, restoranides pakutakse traditsioonilisi indiaani
toite. Ainult indiaanlasi on raske ära tunda. Nad on sajandite jooksul
segunenud valgete elanikega.
Quebecis peab tegelikult oskama prantsuse keelt. Tänavasildid on
prantsuskeelsed, suunaviidad on prantsuskeelsed, inimesedki räägivad
prantsuse keeles. Inglise keelt ei osata, ka mitte igas kaupluses, teistest
keeltest rääkimata.
Quebeci
omapära on ka selles, et linna lähim rahvusvaheline lennujaam
asub Montrealis ligi kolmetunnise autosõidu kaugusel, kuigi Quebecis
endaski on olemas lennuväli.
Vahtkonnavahetus nagu Londonis
Ottawa on Kanada pealinn. Pühapäevahommikune paraad ja vahtkonnavahetus
parlamendihoone ees on otsekui Londoni koopia: sõduritel seljas
punane kuub, peas karunahast müts ja orkestri võimsaimateks
pillideks on torupillid, mida seekord mängisid naissõdurid.
Rideau kanal jagab linna kaheks. Kanali ehitustöid alustati 1826
ja need kestsid kuni 1836. aastani. Ehitamine oli tollal ääretult
raske ja nõudis vähemalt tuhande töömehe elu.
Kanali lüüse avatakse ja suletakse siiani käsitsi. Rideau
kanal on kantud UNESCO maailmapärandi nimekirja.
Ottawa ongi õigupoolest jagunenud kaheks osaks. Parlamendihoone
läheduses paiknevad kõrged büroohooned ja suured hotellid,
natuke kaugemal on uus suurepärane rahvusgalerii, mille püsiekspositsiooni
pääseb vaatama tasuta. Kanali teisel poolel asub turg ja selle
ümber tohutu kaubanduskeskus, lugematu arv restorane ja meelelahutuspaiku.
Ottawas nagu mujalgi lõbustavad maailma eri paigust pärit
esinejad restoranide terrassidel istujaid ja möödakäijaid.
Turu nurgas seisab vana dollarihotell, selle tuba maksis kunagi üks
dollar ööpäevas. Nüüd maksab tuba linna kõige
kallimas hotellis üks Kanada dollar minutis.
Jalakäijal absoluutne eesõigus
Edmontonis preerias võisin nautida toredat indiaani muuseumi
ja roosasid pilvelõhkujaid. Imetlesin liiklust ja autojuhte. Kui
jalakäija astus sõiduteele, peatusid autod nagu käskluse
peale ja andsid teed. Mulle räägiti, et Edmontonis on jalakäijal
absoluutne eesõigus. Kui autojuht teed ei anna, saab trahvi.
Õhtuti on Edmintoni kesklinn tühi. Pärast tööpäeva
pole siin kedagi, öeldi mulle. Inimesed lähevad sisseoste tegema
ja aega veetma West Edmonton Mallile. See on maailma suurim kaubanduskeskus
oma lõbustuspargi, liuvälja, kunstliku järve ja veepargiga.
Lisaks lõbustustele on siin üle 800 kaupluse ja üle 110
restorani. Samuti kaks hotelli.
Edmontonist läänes algavad Kaljumäed. Jasper ja Banff
on tuntuimad looduspargid, aga need on ka populaarseimad turismiatraktsioonid.
Vancouver Island on salapärane
Vancouver Islandis on miskit salapärast ja köitvat.
Lend Emontonist Vancouverisse oli kestnud poolteist tundi. Ühel
odavlennufirma lennuki stjuardessil polnud seljas vormi. Tal olid seljas
teksapüksid ja dzhemper. Hobusesaba hüples vallatult, kui neiu
hapniku turvasüsteemi esitles. Kaelas rippus tal lennufirma id-kaart.
Auto rentimine Vancouveri lennujaamas käis imekiirelt. Peaaegu uus
ameerika raud ootas parkimismajas. Ja siis teele. Esmalt läbi miljonilinna
praamisadamasse ja sealt edasi Vancouver Islandile. Pealalõunaummikutes
läks sõit aeglaselt. Linnast läbisõiduks kulus
paar tundi.
Nanaimo
linna nimi kõlab eksootiliselt, kuid linn ise on kurb ja igav.
Jõin hotellibaaris meeõlut. Naaberlauast tõusis neiu
ja tuli pärima: - Hei, mida sa jood? See paistab nii imelik.
Vestlesime mõnda aega tühjast-tähjast. - Kust pärit?
Kuhu oled teel? Ja nii edasi. Baari hiigelsuurtel teleriekraanidel jooksid
erinevad programmid. Tüdrukud mängisid omavahel piljardit.
Sõit ürgsesse loodusesse
Hommikul ootas mind kuuetunnine sõit saare põhjatippu
Port McNeili ja sealt edasi praamiga Malcolm Islandile Sointulasse, vanasse
soomlaste kolooniasse, kus omal ajal elas ka eestlasi.
Valisin piki randa kulgeva tee. Vaikse ookeani lõhn oli tugev.
Väikesed külad mõjusid idülliliselt ja kaunilt.
Tohutud palgiveokid vedasid puud vabrikusse. Kusagil poolel teel lõppes
asustus täielikult. Teeäärsed sildid hoiatasid, et liiklusjärelevalve
toimub lennukitelt. Maastik oli imeilus.
Järsku ehmusin. Üle tee loivas tume hiiglane - karu. - Järsku
tuleb neid rohkem, jõudsin mõelda ja pidurdasin. Üksik
karu kadus metsa vahele ja kedagi ei järgnenud.
Kui mul oleks vedanud, oleksin praamisõidul näinud ka vaalasid.
Aga praegu neid siiski ei paistnud.
|