|
|
Põhja-Itaalia linnad on täis kunsti
![line](/estraveller/nov_dec2001/images/hrule.GIF)
Hanna
Milleri seekordseks reisisooviks oli ühendada puhkus lõunamaisel
mererannal Põhja-Itaalia kuulsate kunstilinnade külastamisega.
Sihtkohaks valiti väike kuurortlinnake Riccione Aadria mere rannikul,
millest nii Ravenna, Bologna, Firenze kui Veneetsia parajal kaugusel -
just sobivalt päevaseks väljasõiduks.
Itaalia pakub päikest, merd ja rannapuhkust
Lennates Riminisse, on võimalik valida mitme Aadria mere ranniku
kuurordi vahel. Võib jääda Riccionele sarnanevasse Riminisse,
kus lisaks kuurordile alles ka tükike vanalinna oma vaatamisväärsustega.
Võib minna veidi lõuna poole jäävasse Cattolicasse,
mis eelkõige kuurort kilomeetrite pikkuse ranna ja sellest lahutamatute
päikesevarjude ja lamamistoolidega, või valida hoopis veel
lõunapoolsem, juba Marche maakonda jääv Pesaro, mis eelmiste
- nii mõneteist tuhande põhiasukaga kuurortpaikadega võrreldes
annab oma ca 90 000 elanikuga välja juba päris linna mõõdu.
Kõik need kuurordid on omavahel milleski sarnased. Eelkõige
on selleks mõistagi Aadria meri, rand, päike, jalutamiseks
justkui loodud väikesed tänavad varjuliste piiniate all, mida
ääristavad vanad ja uued villad, peamiselt muidugi hotellid.
Kuna viimases sõjas said need linnad ka kõik omajagu kannatada
ning Riccione tehti hoopis maatasa, siis praegune Riccione on uuesti ülesehitatud
kuurortkoht, kus vana meenutavad vaid fotod hotelli söögitoa
seintel. Ometi on Riccione oma paraja suuruse ning poekeste-boutique´idega
ääristatud ja jalutamiseks mõeldud peatänava Viale
Dantega kuidagi ehtitaalialik ja igati sümpaatne. Kuna august on
reeglina itaallaste puhkusekuu, moodustavad sel ajal ka puhkajaskonna
peamiselt itaallased ise. Nii kohtab ka hilisõhtusel peatänaval
mitte rahvusvahelist turistide voolu, vaid itaalia perekondi
lahutamatute lapsevankritega, kenasti sätitud vanapaare ja ratastel-rulluiskudel-mopeedidel
ringituiskavaid noori. Ümbruskonnas, enamjaolt linnast väljas,
on ka mitu hiigeldiskot ja lastega peresid ahvatlevaid veeparke.
Bologna: Euroopa vanim ülikool
Et Bolognas asus Euroopa vanim ülikool, asutatud 11. sajandil,
tuleb ilmselt paljudele tuttav ette. Ühtlasi on Bologna aga ka Emilia
Romagna maakonna halduskeskus ja linna märkimisväärseks
eripäraks on ca 140 km kaetud tänavaid ehk arkaade! Lisaks lõpututele
arkaadidele, mis annavad kaitset nii kirka päikese kui vihmasaju
eest, on Bologna kuulus oma itaaliapäraste, elamiseks kasutatud romaani
stiilis linnatornide, arhailiste kirikute, vanade aadlipaleede, põnevate
ajalooliste elamukvartalite ja mitmete muude vaatamisväärsuste
poolest, mille hulka kuulub kindlasti ka osalt säilinud linnamüür.
Omaette põnev ja haruldane vaatamisväärsus on kokku kaheksast
kirikust koosnev San Stefano kirikutekompleks, millest San Sepolcro pärineb
juba 12. sajandist. Aukartust äratab ka 14. sajandist pärit
hiiglaslik San Petronio kolmelööviline kirikuhall, mida oli
algselt plaanis veel kahe löövi võrra laiendada, kuid
siis otsustati anda selleks plaanitud rahad hoopis ülikooli laiendamiseks,
nii et alustatud külglöövi ribid kaarduvad siiani ülikooli
raamatukoguni viiva tänava kohal. Omaette vaatamisväärsus
on ka toonane ülikooliõu, seinad täis maalitud kunagiste
õppurite perekonnavappe, üks uhkem kui teine. Lisaks tuhandete
käsikirjade ja inkunaablite kogule võib näha ka toonast
"anatoomikumi" ehk siis tammepaneelidega kaetud lahkamissaali,
kus lisaks ülikoolirahvale pidi alati istuma ka selleks spetsiaalselt
volitatud kiriku esindaja, kontrollimaks, et miskit selles "universumis"
päevavalgele tulevast ja uuritavast kiriku ning religiooni mainet
ja mõjuvõimu ei kõigutaks. Just sõnast universum
- kõigile soovijaile avatud maailmakõiksuse uurimine - pärineb
ka sõna universiteet - ülikool.
Igas maakonnas erinev köök
Suuruselt Tallinnaga võrreldavat Bolognat iseloomustavad itaallased
ise kolme sõnaga - rosso, grasso, dotto. Sõna
rosso - punane - viitavat nii Bologna arhitektuuris rikkalikult
kasutatud kohalikule punasele tellisele kui Bologna kui tööstuslinna
möödunud sajandil iseloomustanud revolutsioonimeelsusele. Dotto
- õpetatud - on mõistagi vihje iidsele ülikoolile.
Grasso viitab aga bolognalaste heale toitumusele ehk siis pidavat
Bolognas olema väidetavalt Itaalia parim köök. Meil tuntud
spaghetti bologneset kohalikud selle nime all aga ei tunne. Sama
sisu ehk siis lihtsamalt öeldes hakklihakastmega makaronide kohta
ütlevad bolognalased spaghetti al ragu. Kui reeglina on pastakastmed
külmad ja valmistatakse kiirelt, siis lihaga ragu-kastet keedetakse
lausa mitu tundi. Huvitav oli ka kuulda, et salatites kasutavad itaallased
vaid rohelisi või heledaid, mitte päris küpseid tomateid,
kuna punaste küpsete tomatite kasutamine toorsalatites olevat puhas
raiskamine. Neid pannakse vaid küpsetatud-keedetud roogadesse ja
soojadesse pastakastmetesse. Ilmselt ei tasu aga võtta siinöeldut
lõpliku
tõena, sest ka seekord ei jätnud itaallased meile toonitamata,
et Itaalia maakonnad erinevad omavahel väga tugevasti - olgu siis
tegu keele, kommete-tavade, jõukuse ja üldise arengutaseme
või itaallastele nii olulise köögikunstiga - ühtset
Itaaliat ei olevat tegelikkuses olemas.
Rongisõit on mugav ja soodne
Kui keegi on väitnud, et Itaalias rongiga küll vabatahtlikult
sõita ei tasu, siis meie kogemus näitas küll täiesti
vastupidist. Pole midagi täpsemat, puhtamat ja hinnalt soodsamat
ning kiirteede liiklusummikutest sõltumatumat kui rongisõit
Itaalias. Võimalik, et meil lihtsalt vedas. Ainult pilet tuleb
Itaalias rongipilet osta soovitavalt ette mõnest linna reisibüroost,
kuna jaama kassades võib olla järjekordi või mis hullem,
on parajasti rongi väljumise eel mitmetunnine siesta… Siestat kogesime
küll, järjekordi mitte.
Niisiis suundusime pileteid ostma kohalikku reisibüroosse. Minu
küsimuse peale, kas Ravennasse oleks parem sõita bussi või
rongiga ja mis edasi-tagasi pilet maksta võiks, jäi leti taga
istuv meesterahvas mulle hämmingus otsa vaatama. Et ma aga kuidagi
aru ei saanud, mida ma valesti olin küsinud ega kippunud lahkuma,
püüdis ta mulle asja selgitada: "No, no, signora….Teil
on liiga palju küsimusi. Ma peaksin ainuüksi Teile vastamise
pärast tund aega tööd tegema! No, no! Küsimustega
minge turismiinfopunkti, aga lihtsalt rongipileteid võin ma Teile
müüa küll." Isegi see omapärane loogika ei suutnud
mind letist eemalduma sundida. Suutsin vaevu varjata tahtmatult tekkinud
muiet, mõeldes meie reisikonsultantidele. Ilmselt tõlgendas
reisibüroo klienditeenindaja minu muiet kui paluvat naeratust ja
tõmbas küünarnuki alt rongide sõiduplaani, ajas
sel joonlauaga järge ja olidki nii hinnad kui ajad selged. Ei läinud
kolme minutitki. Edasi-tagasi pilet ca 70 km kaugusel asuvasse Ravennasse
maksis 12 000 liiri.
Ravenna maailmakuulsad mosaiigid
Ravennas kohal, alustasime kohe esimesest, evangelist Johannese kirikust,
mis kõrgus jaamahoone vastas. Sealt edasi juba Püha Franziscuse
kirik, Dante hauamonument, Toomkirik, Baptisteerium, San Apollinare Nuovo
kirik ja võrratu San Vitale. Mõttetu oleks siinkohal kõike
Ravennas vaatamist väärivat üles lugeda - see nimekiri
tuleks liiga pikk ja kel huvi, leiab kõik huvipakkuva kasvõi
kohapeal ostetud linnakaardilt isegi siis, kui põhjalikumat eeltööd
pole tehtud. Kokkuvõttes mõjub Ravenna
arhailiselt tänu oma iidsetele kirikutele ja iseloomulikele linnatornidele,
mis ümarate ja poolviltustena kõrguvad majade kohal nagu mõne
vana Itaalia muinasjutu illustratsioonil. Eelkõige on Ravenna aga
maailmakuulus tema pealtnäha ülilihtsates ja arhailistes kirikutes
peituvate säravate mosaiikide tõttu, mis ei ilmesta pelgalt
mõnd üksikut detaili, vaid katavad tohutuid seina-, lae- ja
põrandapindu terviklike religioossete "maalingutena".
Ümber jutustada seda meeletut kunstivaramut ja rikkust on võimatu.
Isegi seda kõike nähes ei ole vaim valmis seda pärandit
hetkega haarama. Ja ometi tasub minna ja vaadata!
Lühima ülevaate andmiseks võib Ravenna vaatamisväärsused
jagada kolme perioodi: impeeriumi periood Honoriuse ja Gallia Placidia
aegadest (viimase monument); gooti Theodorichi periood (viimase palee
ja hauamonument) ning õitseng keiser Justinianuse ja tema abikaasa,
keisrinna Theodora ajal. Enamus bütsantsi kunstile iseloomulikke
mosaiike on pärit juba 5-6. sajandist, säilinud säravaina
tänaseni. San Apollinare Nuovo kirikus on võimalik osta ühine
sissepääsupilet 10 000 liiri eest kõikidesse neisse kirikutesse,
mida kaunistavad kõige uhkemad mosaiigid ja kuhu puudub tavapärane
vaba sissepääs.
Euro sai alguse Firenzest
Euroopa kaasaegne ühisraha euro ei ole sugugi uus leiutis. Juba
13. sajandi alguses vermiti Firenzes esimesed kuldmündid, mis said
nime linnavapil kujutatud liilia ehk siis lilleõie järgi -
nagu linn isegi - ning on tuntud floriini nime all. Ka pangandus sai alguse
toonasest Firenzest. Nimelt olevat esimesed ettevõtlikud kauba-
ja rahavahetajad ning rahalaenajad seadnud end sisse kirikute ette, kus
ju rahvas kõige enam regulaarselt koos käis, pakkudes seal
usinalt oma teeneid. Tasapisi kujunes igal rahavahetajal välja oma
pink - banco. Kui aga keegi tsunftikaaslastest ebaõiglaselt
käitus, löödi ta pink lihtsalt puruks - banco rotto,
et ta enam oma tehinguid ei saaks teha. Nii ongi Firenze andnud meile
nii esimese "euro" kui mõisted pank ja pankrott. Firenze
esimesed "pärispangad" olevat levinud oma allharude kaudu
isegi Soomeni.
Linn ise sai alguse aga juba 1. sajandil e.m.a., kui endise etruskide
asula kohale rajati Rooma koloonia Florentia. Keskaja alguseks oli linnast
kujunenud Toskaana maakonna olulisim keskus ja seda on umbes Tallina suurune
Firenze tänaseni. Selle kandi kunagiste asukate - etruskide - nimest
olevat tuletatud ka ladinakeelne Tuscia, millest tänaseks
on saanud Toskaana.
Firenze:
pikk kunstitraditsioon
Firenze ajalugu on rikas ja põnev ning tänu oma lõpututele
võimuvahetustele iseloomulik pea kogu Itaaliale. Kõige olulisema
jälje linna ja kogu Itaalia aja- ja kunstilukku on jätnud aga
Medicite perekond. Firenze ajaloost rääkides ei saa nimetamata
jätta 15. sajandil võimule tulnud Medicite perekonnast pärit
Cosimo il Vecchiot ja tema hilisemat järeltulijat Lorenzot, keda
rahvas ka vaimustunult "suurepäraseks" nimetas - Lorenzo
il Magnifico. Just viimane kogus oma õukonda ajastu helgemad mõtlejad
ja loojad. Tänu Medicite metseenlusele said talendid pühenduda
oma loovusele ja meile on sellest ajast jäänud maailma üks
rikkamaid kunstipärandeid. Medicite õukonna toetusel lõid
oma igikestvad teosed kunstnikud-skulptorid-arhitektid Donatello, Beato
Angelico, Filippo Lippi, Brunelleschi, Botticelli, Michelangelo, filosoofid-mõtlejad
Poliziano, Mirandola ja Galileo Galilei. Firenzest on pärit ühtse
itaalia kirjakeele looja Dante Alighieri, kes oli hiljem sunnitud kodulinnast
pagema, leides peavarju, kaitset ja ka viimse puhkepaiga Da Pollentade
valitsetud Ravennas. Firenze kuulsuste panteoniks sai 13. sajandil ehitatud
Santa Croce kirik, kus maetud 300 kogu Euroopa kultuuriloost tuntud literaati,
filosoofi, kunstnikku, arhitekti, teadlast, muusikut. Lisaks mitmele eelmainitule
on seal ka hauaplaadid Marconile ja Pesaro´st pärit Rossinile. Õhku
jääb vaid küsimus - miks just siit, Firenzest, Itaaliast,
on pärit kogu hilisemale Euroopa ja maailma kultuuriloole nii palju
andnud loojad? Millest selline üleloomulik vaimu- ja loomejõu
kontsentratsioon?
Kiriku rikkused ja Uffizi maaligalerii
Mõne lausega Firenze rikkustest ülevaadet anda on ilmselgelt
võimatu, olgu seetõttu nimetatud vaid mõned olulisemad
vaatamisväärsused. Firenze keskus koondub kuulsa S. Maria del
Fiore katedraali, selle kellatorni ning baptisteeriumi ümber. Toomkiriku
ja Giotto
ehitatud kellatorni hele marmorpits on kordumatu ja lõputult võluv.
Kuigi baptisteeriumi kuldne uks - nn "paradiisiväravad"
- on omaette imetlusobjekt, vaimustasid meid isegi enam hoone sisemust
ja lage katvad võrratud mosaiigid.
Edasi tasub jalutada Firenze vanima, San Lorenzo basiilikani, mis välisfassaadilt
ülilihtsana peidab sees imelisi rikkusi, loodud Donatello, Verocchio,
Michelangelo poolt. Üks Michelangelo meistriteostest on ka Sacrestia
Nuova. Kindlasti ei saa mööda minna Piazza della Signoriast
oma Neptuni kaevuga, Logia dei Lanzist ja raekojast Palazzo Vecchiost,
mille vaatamisväärsuseks nii kaunistatud sammasõu kui
veel uhkemad siseruumid ja saalid.
Kohe Vana Palee kõrval asub maailmakuulus Uffizi maaligalerii,
mille külastamist päevase väljasõidu korral pole
mõtet plaanidagi - sissepääsujärjekord vähemalt
2 tundi. Kahest vastakuti asetsevast galeriist koosnev palee ehitati 16.
sajandil ja oli algselt plaanitud linnametnike büroodeks.
Varsti pärast palee valmimist riputas toonane valitseja Francesco
I sinna üles mõned maalid ning Medicite kunstiarmastusest
edasiviiduna kujuneski algsest ufficiost hoopis üks Euroopa võimsamaid
kunstigaleriisid. Uffizi kõrval voolab laisalt läbi linna
Arno jõgi, mida ületav kahekorruseline Ponte Vecchio sai ühenduskoridoriks
uue Palazzo Pitti ja Palazzo Vecchio vahel. Traditsiooniliselt kullassepa-äridele
kuuluv sild on seda tänini.
Mõistagi peaks veel vaatama Medicite paleed, Buonarotti maja,
Pazzi kabelit, San Marco kloostrit, akadeemiat, kus näha muuhulgas
ka Michelangelo skulptuurid David ja Pieta. Ja siis võiks veel
jalutada Boboli aedades, tõusta Michelangelo künkale, kust
avaneb imeline vaade linnale, avastada aina uusi põnevaid motiive,
astuda sisse Dante "kodukirikusse" ja piiluda mõnda siseõue,
istuda kohvikus ning lihtsalt hingata sisse Firenze tabamatut õhustikku,
mida isegi katkematu turistide vool ei suuda imekombel kõigutada.
|