Kruiisil Lääne-Kariibias
![line](/estraveller/nov_dec2001/images/hrule.GIF)
Carnival
Cruise Lines kuulub maailma populaarsemate kruiisikompaniide hulka. Firma
15 laeva teenindas möödunud aastal 2,7 miljonit kruiisireisijat.
Estravelleri kruiisiajakirjanik Timo Kauppinen käis "lõbulaeva"
Sensation proovimas Kariibi merel.
Laevad ehitatakse Helsingis
MS Sensation kuulub nn. Fantasy laevade perre ja valmis 1993. aastal
Helsingis. Carnival Cruise Lines’i avalike suhete juhi Ivana Lodovici
sõnul muutus Fantasy laevaklass sedavõrd populaarseks, et
esimese kruiisilaeva järel tellis Carnival Soomest veel ühtekokku
kaheksa samasugust laeva, mis lasti vette aastatel 1990-1998. Fantasy
klassi laevade veeväljasurve on 70 367 brt, pikkus 260 m ja laius
31 m.
Samal päeval (29. aprill 2001), kui Sensation väljus Tampast
Lääne-Kariibi vetele, alustas Miamist oma esimest reisi Carnival
Spirit. Kvaerner Masa-Yardsi Helsingi uues laevaehitustehases valminud
kruiisilaev esindab Carnivali uut laevasarja. Spirit on suurim
laev, mida Helsingis üldse kunagi on ehitatud. Veeväljasurve
85 900 brt ja reisijakohti 2680. Aastatel 2001-2004 lastakse Helsingis
vette ka Spiriti kolm õde: Carnival Pride, Carnival Legend ja Carnival
Miracle. Neist Carnival Legend põikab järgmisel suvel oma
avareisil muuhulgas ka Tallinnasse.
Reisijaid laeval 33 riigist
Aprilli lõppu ja mai algusesse ajastunud kruiis oli lõpuni
välja müüdud. Laeval oli kokku 2133 turisti 33 eri riigist,
teiste hulgas isegi Koreast, Jaapanist, Austraaliast, Indiast ja Uus-Meremaalt.
Meeskonnaliikmeid oli laeval 891, kes esindasid 62 erinevat rahvust. Nädalase
kruiisi jooksul läbis MS Sensation 2199 meremiili ehk umbes 4073
kilomeetrit.
MS Sensationi marsruut pole tavaline Kariibia kruiis. Kruiisile lisab
põnevust see, et ühe reisiga on võimalik külastada
nii Kaimanisaari (Grand Cayman) ja Mehhikot (Playa del Carmen ja Cozumel)
kui ka Ühendriike (New Orleans) enne naasmist Tampasse.
Lisatasulisi ekskursioone oli nädala jooksul valida üle 50,
alates traditsioonilisest saaretuurist kuni sukeldumisretkedeni välja.
Populaarseimateks osutusid Stingrey City (sukeldumisretk astelraide hulka
Grand Caymanil) ja maiade Tulum. Lisaks huvitavatele ekskursioonidele
oli paljudele turistidele suureks elamuseks ka sõit mööda
Mississipi jõge New Orleansini.
Kruiisireisijate
keskmine vanus üha nooremaks
MS Sensationi itaallasest kapteni Orazio d’Aita sõnul oli kruiis
varem vaid üksikute väljavalitute puhkuseveetmise vormiks. Tänapäeval
tulevad kruiisile ka märksa nooremad, kuna nemadki on aru saanud,
et kruiis on maailmas rändamiseks parim viis.
D’Aita juhtis tähelepanu ka sellele, et nädal laeval maksab
sageli vähem kui vastav puhkus heas hotellis, eriti kui arvesse võtta,
mis kõik kruiisipaketis sisaldub (transport erinevate sadamate
vahel, väga rikkalik täispansion, suurepärased vaba aja
veetmise võimalused laevas). Hotell ei suuda ka erinevalt kruiisilaevast
pakkuda puhkuse igaks päevaks vahelduvaid vaateid, oli kapten Orazio
D’Aita kindel laevasõidu eelistes.
Tüüpiline kruiisireisija Sensationi pardal on ameeriklane vanuses
35-40 aastat, kes soovib reisilt rohkem merepäevi kui sadamapeatusi.
Meie nädalasel kruiisil oli kokku kolm tervet merepäeva. Mehhiko
külastamine on siinkandi kruiisidel kohustuslikuks programmipunktiks.
Ja üllatavana mõjub ka asjaolu, et ameeriklaste endigi hulgas
on New Orleans populaarne peatuskoht. Pole siis ime, et Carnival Cruise
Line on lisamas oma mahte just New Orleansi osas. Seda nii vahepeatusena
kui ka kruiisi algus- ja lõppsadamana.
Programm kestab ööpäevaringselt
Kellele siis sobivad Carnivali kruiisid kõige paremini? Vastuseks
on, et kõigile! Nii lastega peredele, abielupaaridele ja üksikutele,
aga ka nii noortele kui eakamatele. Sensation on hea valik esimest korda
kruiisile asuvale, samuti aktiivsele reisijale, kes soovib tihedat programmi
ja tegevust ööpäevaringselt.
Kuut tekki läbiv panoraamliftidega aatrium Grand Atrium Plaza on
Sensationi keskpunkt, mida ümbritsevad laeva arvukad salongid. 1300
istekohaga Fantasia Lounge’is esitati igal õhtul erinevat programmi
vene akrobaatidest ja mustkunstnikest Las Vegase stiilis show’ni. Noorte
lemmikpaigaks laeval oli kahtlemata disko Kaleidoscope.
Õhtu- ja ööelu on Sensationil elav ja pakutav meelelahutus
mitmekesine - on ju Carinal hästituntud kui "lõbulaevakompanii".
Laeva välistekil korraldati pärast Mehhikost ärasõitu
muude ürituste hulgas ka Deck Party koos kesköise mehhikopärase
rootsi lauaga ning New Orleansi järel Mardi Gras karneval.
Teretulnud nii mängurid kui tervisehullud
Paljudele tänapäeva kruiisireisijatest on laev ise kõige
tähtsam huviväärsus. Sellistele reisijatele pakub Carnival
peaaegu kõike maa ja taeva vahel.
Ameeriklased on tuntud kui suured mängurid ja seetõttu kasutati
laeva kasiinot väga aktiivselt. Kasiino pakkus põnevust 175
automaati ja 30 mängulauda. Kasiinojuhi Ana Woloszy sõnul
on ameeriklaste hulgas kõige populaarsemateks Black Jack, Craps
ja Caribbean Stud Poker. Eurooplased seevastu on rohkem huvitatud ruletist.
Kaasaegne
aktiivne inimene on huvitatud oma tervise eest hoolitsemisest, on ta siis
parajasti reisil või kodus. Seetõttu ootas rändureid
Sensationil muuhulgas ka hästivarustatud tervisekeskus, kuus jacuzzit,
kolm ujumisbasseini, veeprotseduurid ja saunad, jooksurada ja avarad päikesetekid
(ka eraldi topless päevitustekk).
Päeval kogunes noorem rahvas päikesetekile meelt lahutama laevameeskonna
poolt korraldatavas võistluses Fun Ship Survivor. Päevitajad
nautisid samal ajal Kariibi mere päikest, orkester mängis reggae
muusikat.
5300 hamburgerit, 1320 kilo liha
Sensationi kümme fotograafi tegi nädala jooksul üle
14 tuhande pildi, millest igaüks on reisilt hinnaliseks mälestuseks.
Laevaköök väljastas reisijatele 110 tuhat toiduportsjonit,
pluss meeskonna oma söögid.
Laeval on kaks pearestorani Fantasy ja Ecstasy ning buffet-restoran Seaview
Bar&Grill, mis iga päev pakkusid hommiku- ja lõunasööki.
Iseteenindusega õhtusööki võis nautida Lido deckil.
Pidulikumas stiilis õhtusöögi võis valida neljas
vahetuses: kell 17.45 Ecstasy main seating, 18.30 Fantasy main seating,
20.00 Ecstasy late seating ja 20.30 Fantasy main seating.
Söögipäeva võis alustada juba kell kuus varajase
hommikueinega ja lõpetada voodissemineku eelse einega öösel
kell üks. Kui aga nälg ikkagi nende kõikide söögikordade
vahel üllatama kippus, sai kajutiteeninduselt ja pitsabaarist abi
ööpäevaringselt.
Nädalase kruiisi jooksul sõid reisijad muuhulgas 1320 kilo
liha, 2130 kilo kanaliha, 5300 hamburgerit ja 320 kilo lõhet. Rikkalikule
toidulauale lisandus ka jookide lai valik - tarbiti 200 pudelit viina,
300 pudelit rummi, 150 pudleit viskit, 1500 pudelit veini, 750 pudelit
shampust ja 33 tuhat purki õlut. Ja lisaks muidki karastusjooke.
Mereõhk toob teatavasti kaasa tohutu isu!
Carnival sihib ka Euroopasse
Carnival Cruise Lines’i on tavaliselt harjutud pidama ameerika firmaks,
kelle laevad künnavad Kariibi mere sooja vett. See pilt on siiski
tasapisi muutumas. Kui viis aastat tagasi oli rahvusvaheliste reisijate
osakaal Carnivali kruiisidel vaid ühe protsendi ringis, siis praegu
on neid juba kümme protsenti. Kompanii tähtsamateks sihtturgudeks
väljaspool Ameerikat on Suurbritannia, Itaalia, Hispaania ja Prantsusmaa.
Lisaks teatud hooajal opereeritavatele Alaska, Kanada ja Panama kruiisidele
on Carnival nüüd pilku heitmas ka Euroopasse. 2002. aasta saab
ameerika firmale olema ajalooline, kuna siis purjetab Carnival esmakordselt
Euroopa vetel. Euroopa avahooaeg sõidetakse praegu Helsingis veel
ehitamisel oleva ja järgmisel aastal valmiva laevaga Carnival Legend.
Carnival Legend sooritab Euroopas kaks kruiisi: augustis-septembris 12-päevane
tuur Läänemerel ning septembris 15-päevane reis üle
Atlandi ookeani Harwichist New Yorki, jõudes sinna 20. septembril.
Kui pole reisiga rahul, saad raha tagasi
Carnival Cruise Lines’i presidendi Bob Dickinsoni sõnul otsustas
firma uued Euroopa kruiisid 2002. aastal oma programmi võtta vastuseks
klientide rohketele päringutele. Kui need proovikruiisid võetakse,
nagu arvata võib, hästi vastu, plaanib Carnival alustada järgmisel
aastal Vahemere-kruiise.
1996. aasta augustis tõi Carnival ainsa kruiisifirmana turule
programmi "vacation guarantee", mis tähendab, et kui reisija
pole oma puhkusega rahul, võib ta esimeses sadamas väljaspool
USA-d laevast lahkuda ning Carnival Cruise Lines maksab reisijale tagasi
raha kasutamata kruiisipäevade eest ja tasub ka lennupileti kruiisi
alguspunkti. Vaid üksikud reisijad on seda garantiid praktiliselt
kasutanud, kuna Carnivali kruiis on Fun Cruise!
Caymanil ootab rummikook
Reisil külastasime mitmeid sadamaid.
Tampa on sadamalinn Florida läänerannikul samanimelise lahe
sopis. Linna ladina juured torkavad eriti silma Ybor Citys. Tampa on kuulus
oma sigarite poolest. Yborit tunti omal ajal maailma sigarilinnana, kus
12 tuhat sigarivalmistajat keeras aastas rulli 700 miljardit sigarit.
Yboris paikneb ka Tampa kuulsaim restoran, hispaaniapärane Columbus.
Tampa kohustuslikuks külastusobjektiks on teemapark Busch Gardens,
mille 2700 loomaga loomaaed on USA parimaid.
Kruiisi esimeseks sadamaks oli Kaimanisaarte pealinn Georgetown. Kaimanisaared
(Grand Cayman, Cayman Brac ja Little Cayman) on tuntud nii sukeldujate
veealuse paradiisi kui rahvusvahelise finantskeskusena, siin on kokku
üle 550 panga. Grand Caymani kuulsaim rand on Seven Mile Beach -
Seitsme-miili-rand. Saare kõige omapärasemaks paigaks on Hell
ehk Põrgu, mille postkontorist võib koju või sõpradele
saata eritempliga postkaardi. Kruiisi soosituimaks ekskursiooniks on Stingray
City, kus võimalik sukelduda astelraide keskele. Need merekalad
on inimestega sedavõrd harjunud, et tulevad käe pealtki sööma.
Ja Grand Caymanil tuleb tingimata maitsta maailmakuulsat Tortuga rummikooki!
Mehhiko on põnev kultuurihuvilisele
Yucatáni poolsaar (Playa del Carmen, Cozumel ja Cancun) oli
mullu külastatavuselt teine kruiisisadam maailmas - 830 laeva ja
1,5 miljonit kruiisireisijat. Umbes 40 tuhande elanikuga Playa del Carmen
on eurooplaste populaarsemaid reisisihte Mehhikos. Kultuurihuvilisele
on päev Mehhikos eriti põnev - on võimalik tutvuda
maiade huvitava ajalooga Tulumis ning tallendada selle suurepäraseid
varemeid filmilindile. Tulum on ainus maiade linn, mis on ehitatud rannikule.
Tulumi ranna türkiissinine vesi ahvatleb reisijad ka ujuma.
Pärast lühikest peatust Playa del Carmenis jätkas Sensation
teed Cozumeli suunas, kuhu ekskursioonidele suundunud turistid pöördusid
pärast tagasi praamiga. Yucatáni poolsaare ees asuv Cozumel
(umbes 53 km pikk ja 15 km lai) on Mehhiko suurim saar.
Hernán Cortés koondas siia oma laevastiku, enne kui 16.
sajandil Veracruzi purjetas ja Mehhikot vallutama asus. Cozumel on tänapäeval
tuntud sukeldumispaik. Saare edelarannikut kaitseb maailma suuruselt teine
korallriff, Palancari riff.
Kruiisi viimaseks sadamaks oli dzässisõprade maapealne paradiis
New Orleans. Külastuspäevaga kokku langenud iga-aastane dzhässifestival
oli linna tänavad täitnud pidutsejatega ning kaasatõmbav
muusika kutsus pidutsema ka külalised. Parimaid vaateid linnast pakub
suur pöörlev panoraambaar Top of the Mart, mis asub Maailma
kaubanduskeskuse 33. korrusel ja teeb ühe ringi pooleteist tunniga.
Lisaks dzhässile pakkus New Orleans huvitava võimaluse piiluda
voodoo maailma - umbes 15 protsenti linna elanikest harrastab voodoo’d
tänapäevalgi. Ja New Orleans’is olles ei tohi unustada nautimast
kreooli kööki ja külastamast Prantsuse kvartalit.
|