Muljeterohke kruiis Amazonasel
![line](images/hrule.GIF)
Estravelleri
lugejatele juba tuttav kruiisi- ja reisiajakirjanik Timo Kauppinen jätkab
oma eksklusiivset artiklisarja, kirjeldades sedapuhku kiirelt populaarsust
võitvat kruiisipiirkonda Lõuna-Ameerikas.
Reisija otsib eksootikat
Kruiisireisija otsib tänapäeval lisaks traditsioonilisele
Kariibi mere kruiisile üha eksootilisemaid sihtkohti. Üheks
selliseks kiirelt populaarsust võitvaks kruiisipiirkonnaks on mitmeilmeline
Lõuna-Ameerika. Veel viis aastat tagasi oli Lõuna-Ameerika
vaid harvade ja valitute reisiprogrammis. Nüüd aga on suuremad
laevakompaniid nagu Princess Cruises, Royal Caribbean, Norwegian Cruise
Lines ja Holland American Line Lõuna-Ameerikas igapäevased
seilajad. Kui 1996. aastal oli Lõuna-Ameerika kruiisidel müügis
212 300 reisijapäeva, siis tänavu oli selleks arvuks juba tohutu
1,735 miljonit.
Amazonas:
maailma suurim jõgi
Kruiis Amazonasel on põnev kogemus. Laevalt avaneb vaade lõpmatule
rohelisele vihmametsale ja Amazonase lugematutele lisajõgedele.
Amazonas, Rio Negro ja nende 1150 lisajõge on kalarohked - kalapüük
ongi piirkonna tähtsaim majandusharu. Amazonases elavad ka roosad
mageveedelfiinid.
Amazonast kutsutakse tihti "maailma vetevooks". Peruu Andidelt
on lõppsihi Atlandi ookeanini teekonda 6470 kilomeetrit. Alates
Peruu piirist on jõe nimeks Rio Solimôes, kuni see ühineb
Manausi lähedal Rio Negroga, saades laiuseks 18 kilomeetrit. Suure
voolukiiruse tõttu voolavad jõed segunemata kõrvuti
umbes kuus kilomeetrit - Rio Negro must nagu tee, Rio Solimões
kollakaspruun. See omapärane loodusnähtus on saanud nimeks "Meeting
of the Waters".
Ookeanilaevade kuldne ajastu
Mootorlaev Caronia kuulub inglise kompaniile Cunard Line, mille ajalugu
ulatub aastasse 1839. Samuel Cunard asutas kompanii posti vedamiseks Inglismaalt
Kanadasse ja USAsse. Enam kui 160 aasta jooksul on Cunardi reisilaevade
külalislahkus muutunud ookeanide legendiks. Firmale on kuulunud sellised
legendaarsed reisilaevad nagu Mauretania, Queen Mary ja Queen Elisabeth.
Tänapäeval jätkavad maailma meredel inglise traditsioone
Queen Elisabeth 2 ja Caronia.
Caronia
veeväljasurve on 24.492 registertonni. Pikkust on laeval 191 ja laiust
25 meetrit. Pardale mahub 668 reisijat, keda teenindab 376-liikmeline
meeskond.
Minu Amazonase-kruiisil oli 412 reisijat, kes esindasid 23 erinevat rahvust.
Kõige kaugemad kruiisireisijad olid saabunud Austraaliast, Indiast
ja Lõuna-Aafrikast. Ja koguni 62% reisijatest oli ka varem sõitnud
Cunardi kruiisil.
Cunard tähendab kõike kõige paremat
Cunard Line’i reklaamibroshüür algab sõnadega "There
was once a time when an ocean voyage meant long leisurely days and glamorous
nights savouring the best of everything" ("Kunagi ammu oli aeg,
mil ookeanireis tähendas pikki muretuid päevi ja suursuguseid
õhtuid, kõike kõige paremat"). Caronia esindab
traditsioonilist euroopalikku stiili ja see on vastupidiselt moodsatele
megalaevadele ehitatud inimlikes mastaapides (laev lasti vette 1973).
Gala-õhtutel ligi 80% meestest kandis smokingit.
Reisijatel on valida 16 erineva kajutikategooria vahel, millest sviidid
Carmania ja Saxonia Grand (nimetatud Cunardi kahe tuntud laeva järgi)
esindavad eriti nõudliku kruiisireisija maitset. Nende kaht tekki
läbivate luksuskajutite pindalaks on kuninglikud 81 ruutmeetrit,
neis on eraldi elu- ja magamistuba, saun, mullivann ja terrass.
Teeninduses
otsustavad pisiasjad
Mis teeb siis Caronia kruiisist erilise? Just laeva rohked pisidetailid.
Nagu näiteks single-seating restoranisaalis Franconia. Restoranis
on lisaks nelja-, kuue- ja kaheksakohalistele laudadele ka palju kahekohalisi.
Franconia on piisavalt suur, et kõik reisijad pääseksid
sööma samaaegselt.
Laeva erirestoranis Tivoli söömise eest ei võeta erinevalt
paljudest teistest tänapäeva laevadest lisatasu. See 40-kohaline
"al fresco" restoran pakub gourmet-reisi itaalia kööki.
Õhtusöök on mahukas ja selleks tuleb varuda paar tundi.
Kuna enamus kruiisireisijatest on ameeriklased, inglased ja sakslased,
on menüü koostatud võimalikult mitmekülgsena, alustades
vene kalamarjast ja lõpetades krabide ja Grand Marnier pardipojaga.
Tüüpiline õhtusöögivalik sisaldas nelja eelroavarianti,
kolme suppi, nelja põhitoitu ja kuut magustoitu.
Eri rahvastel erinevad harjumused
Rahvusvahelisel kruiisil on huvitav jälgida, kuidas erinevate
rahvaste tavad erinevad üksteisest. Kui inglased ja sakslased naudivad
oma lõunat restoranisaalis, siis ameerika kruiisireisija valib
meelsamini rootsi laua Lido Cafés.
Sajandivahetusel tõi Cunard Line oma laevadele õhtusöögi
"Cunard White Star", mille reisijad on suure innuga vastu võtnud,
jutustab laeva peakokk Uwe Stiefel. Need erimenüüd põhinevad
ajalooliste Cunardi laevade õhtusöögimenüüdel.
Amazonase kruiisi ajal oli Caronia reisijatel võimalus nautida
R.M.S. Sylvaniani ja R.M.S.Mauretania nimelisi menüüsid, esimene
dateeritud 26.04.1963 ja teine 01.07.1947.
1260 päeva Cunardi laevadel
Paljudel Caronia püsiklientidel on saanud tavaks laevaga igal
aastal kruiisil käia. Üheks selliseks on Berliinis elav dr.
Gisela Boenicke, kes on kruiisidel sõitnud juba 27 aastat, sellest
1260 päeva Cunardil. Külastatud kohtade hulgast puuduvad vaid
Lõuna- ja Põhjapoolus, oma lemmiksihtkohaks nimetab ta Austraaliat.
Esimest korda siirdus ta kruiisile 1974. aastal "Royal Viking Sky’ga"
Bermuudale. Üksikule naisterahvale on Caronia dr. Boenicke sõnul
suurepärane laev, kuna siin on palju üheinimesekajuteid. Eriti
tuleb ära märkida Gentlemen Hosts, kavalerid, kes tantsivad,
osalevad ekskursioonidel ja söövad õhtust koos üksi
reisivate naisturistidega. Oma järgmiseks kruiisiks on dr. Boenicke
välja valinud poolteist kuud vältava reisi Hongkongist Malagasse
Hispaanias veebruaris 2001.
Kapten
on vana merekaru
Tänavu augustis täitus Caronia kaptenil Ron Boltonil 40
aastat sõitu maailmameredel, neist viimased kaheksa aastat kaptenina.
Oma meelissadamatena loetleb ta Sydney’t, Kaplinna, Rio de Janeirot ja
New Yorki, kuhu tema sõnul ongi kõige parem saabuda just
laevaga.
Küsimusele Caronia tüüpilise reisija kohta vastab kapten
Bolton, et selleks on palju maailma näinud kruiisirändur, kellele
meeldivad pikad kruiisid.
"Kui seljataga on paar esimest laevapäeva pärast pikki
lende, on rõõm näha, kuidas reisijad lausa naudivad
laeval viibimist - siis tunnen, et olen teinud oma tööd hästi,"
kirjeldab kapten Ron Bolton.
Neptun ja Papillon
Amazonase kruiisi üheks tipphetkeks oli lisaks imekaunile maastikule
Simetria Norte nimelise tantsurühma kontsert Manausi sadamas. Paarikümneliikmeline
trupp esitas kruiisituristidele Amazonase piirkonna tüüpilisi
rahvatantse.
14. aprillil, pärast Amazonaselt lahkumist, ületas Caronia
ekvaatori ja laeva külastas kuningas Neptun. Merekuninga külaskäigu
auks korraldati pidulik ristimistseremoonia neile reisijatele, kes ületasid
ekvaatori esmakordselt.
Päev enne Kuradisaarele saabumist näidati laevakinos filmi
Papillon, mis meelitas kohale täissaali vaatajaid. Kultuurireisijatele
pakkusid suurt huvi spetsialistide loengud Amazonasest ja Lõuna-Ameerikast
laeva Ballroomis. Klassikalise muusika sõprade seas olid väga
populaarsed klassikalise muusika kontserdid Garden Lounge’is.
Kellele
selline kruiis sobib?
Cunard Line’i mootorlaev Caronia on suurepärane kruiisilaev neile
ränduritele, kes ei taha puhkust veeta "ujuvas Las Vegases",
vaid otsivad laevalt elegantset atmosfääri. Caroniale tullakse
ennekõike nautima lõõgastavaid merepäevi ja
tähelepanelikku teenindamist. Kruiisireisijate keskmine vanus ületab
siin 60 aastat. Enamus kruiise kestab kaks nädalat või rohkem.
Kuna laeval on palju üheinimesekajuteid, sobib Caronia suurepäraselt
ka üksi reisivale inimesele.
2002. aastal sõidab Caronia muuhulgas Vahemerel ja ümber
Lõuna-Ameerika ning sooritab erakordse 50-päevase kruiisi
Inglismaalt Southamptonist Indiasse Mumbaisse (Bombay) ja tagasi.
Kahe
nädalaga 6379 kilomeetrit
Kaks nädalat väldanud kruiisi "Amazon Sojourn"
ajal kogunes meremiile Manausi ja Fort Lauderdale’i vahel 3444 (6379 km),
millest otse Amazonasel läbisime tuhatkond meremiili. Sadamaid oli
reisiprogrammis kokku üheksa ja puhtaid merepäevi kuus. Laeva
tour manageri Nicola Kenny sõnul osutusid kõige populaarseimateks
ekskursioonideks Boi Bumba show (Parintins), Meeting of the Waters (Manaus),
Manausi linnaekskursioon, Santaremist Alter do Chãosse ja Antigua
saarering.
Manaus on Amazonase osariigi pealinn. Miljonilinna kauneimaid ehitisi
linnas on Teatro Amazonas, suurepärane näide Manausi hiilgeaegadest.
Manaus oli 25 aasta jooksul maailma kummitööstuse keskus, mille
kaudu liikus 90% maailma kummitoodangust. Teatro Amazonase ooperimaja
valmis 1986, kohe pärast seda aga tõi Kaug-Ida kumm kaasa
Manausi majandusliku kriisi, kuni 1967. aastal Brasiilia valitsus muutis
Manausi vabasadamaks.
Amazonasel näeb indiaanlaste kultuuri
Tupinambarana saarel asuv 72 tuhande elanikuga Parintins on tuntud
oma värvika juunikuise Boi Bumba festivali poolest. Caronia külaskäigu
ajal korraldati külas väiksemamõõduline Boi Bumba
pidu, mis osutuski kruiisi enimmüüdud kaldaprogrammiks.
Santarem paikneb Tapajòdi ja Amazonase jõgede ühinemiskohas.
Jesuiidid asutasid selle küla 1661. 1758. aastal muudeti nimi Santaremiks,
millest tänapäeval on kasvanud Brasiilia Amazonase suuruselt
kolmas linn. Elanikke umbes 150 tuhat.
Alter
do Chãole on imepeene liivaga rannad andnud teiseks nimeks Amazonase
Kariibia ja see on kohalike elanike populaarne nädalalõpuväljasõidu
sihtkoht. Kultuuriturist peab tingimata külastama Centro de Preservacão
da Arte Indigena Cultura e Ciência muuseumit, kus on väljas
huvitav Amazonase indiaanlaste elu, kultuuri ja kunsti esitlev ekspositsioon.
Kariibi meres palju põnevaid saari
Prantsuse Guajaana ees Atlandil paiknevad oma sünge mineviku
poolest kuulsad Îles du Salut saared (Île Royale, Île
St. Joseph ja Île du Diable). 1970. aastal kirjutas Henri Charrière
ülemaailmse bestselleri "Papillon", mis põhineb
tema põgenemisel Kuradisaarelt. Vangla tegutses Îles du Salut’
saartel aastatel 1852-1954, osa vanglahoonetest on siiani säilinud.
See on tõeliselt haruldane kruiisisiht!
Bridgetown: Väikeseks Inglismaaks kutsutud Barbadose pealinn. Barbados
on Lääne-India kõige idapoolsem saar, kuhu esimesed inglased
saabusid 1627. aastal. Inglise atmosfäär on saarel selgelt tunnetatav,
pealelõunatee on kindel rituaal, talvehooajal mängitakse poolot
ja kriket on rahvuslik uhkus. Saare suurimaks vaatamisväärsuseks
on Harrisoni stalaktiidikoopad.
Kariibi mere Leewardi saarte idaküljel paikneva Antigua pealinn
on St. John’s. See väikeriik hõlmab Antigua, Barbuda ja elaniketa
Redonda. Kolumbus avastas Antigua 1493. aastal ja nimetas selle Sevillas
asuva Santa María la Antigua katedraali järgi. Saare kaguosas
on English Harbour ja Nelsoni laevaremondisadam, mis oli Nelsoni laevadele
baasiks. Päikeseturistid leiavad Antigualt kogunisti 365 liivaranda
ehk ühe ranna aasta igale päevale!
USA Neitsisaarte hulka kuuluva St.Thomasi saare pealinn Charlotte Amalie
on üks populaarsemaid kruiisisadamaid maailmas. Samaaegselt võib
siinses sadamas olla isegi 14 kruiisilaeva korraga. Neitsisaared on saarerühm
Kariibia meres, mis koosneb kolmest peasaarest (St. Thomas, St. Croix
ja St. John) ning enam kui 650 peamiselt asustamata väikesaarest.
1917. aastal omandasid Ühendriigid saarestiku Taanilt 25 miljoni
USA dollari eest. Shoppaja paradiisina pakub St. Thomas laia ja mitmekesist
valikut maksuvabu kaupu.
MS Caronia Amazonase kruiisi lõppsadamaks oli puhkekeskus Fort
Lauderdale Florida Atlandi-poolsel rannikul. Siin on maailma üks
suuremaid jahisadamaid ning üle 435 km looduslikke ja kunstlikke
kanaleid, mistõttu keskust tuntakse ka Ameerika Veneetsia nime
all.
|