Muljeterohke kruiis Amazonasel
line

Estravelleri lugejatele juba tuttav kruiisi- ja reisiajakirjanik Timo Kauppinen jätkab oma eksklusiivset artiklisarja, kirjeldades sedapuhku kiirelt populaarsust võitvat kruiisipiirkonda Lõuna-Ameerikas.

Reisija otsib eksootikat
Kruiisireisija otsib tänapäeval lisaks traditsioonilisele Kariibi mere kruiisile üha eksootilisemaid sihtkohti. Üheks selliseks kiirelt populaarsust võitvaks kruiisipiirkonnaks on mitmeilmeline Lõuna-Ameerika. Veel viis aastat tagasi oli Lõuna-Ameerika vaid harvade ja valitute reisiprogrammis. Nüüd aga on suuremad laevakompaniid nagu Princess Cruises, Royal Caribbean, Norwegian Cruise Lines ja Holland American Line Lõuna-Ameerikas igapäevased seilajad. Kui 1996. aastal oli Lõuna-Ameerika kruiisidel müügis 212 300 reisijapäeva, siis tänavu oli selleks arvuks juba tohutu 1,735 miljonit.

Amazonas: maailma suurim jõgi
Kruiis Amazonasel on põnev kogemus. Laevalt avaneb vaade lõpmatule rohelisele vihmametsale ja Amazonase lugematutele lisajõgedele. Amazonas, Rio Negro ja nende 1150 lisajõge on kalarohked - kalapüük ongi piirkonna tähtsaim majandusharu. Amazonases elavad ka roosad mageveedelfiinid.

Amazonast kutsutakse tihti "maailma vetevooks". Peruu Andidelt on lõppsihi Atlandi ookeanini teekonda 6470 kilomeetrit. Alates Peruu piirist on jõe nimeks Rio Solimôes, kuni see ühineb Manausi lähedal Rio Negroga, saades laiuseks 18 kilomeetrit. Suure voolukiiruse tõttu voolavad jõed segunemata kõrvuti umbes kuus kilomeetrit - Rio Negro must nagu tee, Rio Solimões kollakaspruun. See omapärane loodusnähtus on saanud nimeks "Meeting of the Waters".

Ookeanilaevade kuldne ajastu
Mootorlaev Caronia kuulub inglise kompaniile Cunard Line, mille ajalugu ulatub aastasse 1839. Samuel Cunard asutas kompanii posti vedamiseks Inglismaalt Kanadasse ja USAsse. Enam kui 160 aasta jooksul on Cunardi reisilaevade külalislahkus muutunud ookeanide legendiks. Firmale on kuulunud sellised legendaarsed reisilaevad nagu Mauretania, Queen Mary ja Queen Elisabeth. Tänapäeval jätkavad maailma meredel inglise traditsioone Queen Elisabeth 2 ja Caronia.

Caronia veeväljasurve on 24.492 registertonni. Pikkust on laeval 191 ja laiust 25 meetrit. Pardale mahub 668 reisijat, keda teenindab 376-liikmeline meeskond.

Minu Amazonase-kruiisil oli 412 reisijat, kes esindasid 23 erinevat rahvust. Kõige kaugemad kruiisireisijad olid saabunud Austraaliast, Indiast ja Lõuna-Aafrikast. Ja koguni 62% reisijatest oli ka varem sõitnud Cunardi kruiisil.

Cunard tähendab kõike kõige paremat
Cunard Line’i reklaamibroshüür algab sõnadega "There was once a time when an ocean voyage meant long leisurely days and glamorous nights savouring the best of everything" ("Kunagi ammu oli aeg, mil ookeanireis tähendas pikki muretuid päevi ja suursuguseid õhtuid, kõike kõige paremat"). Caronia esindab traditsioonilist euroopalikku stiili ja see on vastupidiselt moodsatele megalaevadele ehitatud inimlikes mastaapides (laev lasti vette 1973). Gala-õhtutel ligi 80% meestest kandis smokingit.

Reisijatel on valida 16 erineva kajutikategooria vahel, millest sviidid Carmania ja Saxonia Grand (nimetatud Cunardi kahe tuntud laeva järgi) esindavad eriti nõudliku kruiisireisija maitset. Nende kaht tekki läbivate luksuskajutite pindalaks on kuninglikud 81 ruutmeetrit, neis on eraldi elu- ja magamistuba, saun, mullivann ja terrass.

Teeninduses otsustavad pisiasjad
Mis teeb siis Caronia kruiisist erilise? Just laeva rohked pisidetailid. Nagu näiteks single-seating restoranisaalis Franconia. Restoranis on lisaks nelja-, kuue- ja kaheksakohalistele laudadele ka palju kahekohalisi. Franconia on piisavalt suur, et kõik reisijad pääseksid sööma samaaegselt.

Laeva erirestoranis Tivoli söömise eest ei võeta erinevalt paljudest teistest tänapäeva laevadest lisatasu. See 40-kohaline "al fresco" restoran pakub gourmet-reisi itaalia kööki. Õhtusöök on mahukas ja selleks tuleb varuda paar tundi.

Kuna enamus kruiisireisijatest on ameeriklased, inglased ja sakslased, on menüü koostatud võimalikult mitmekülgsena, alustades vene kalamarjast ja lõpetades krabide ja Grand Marnier pardipojaga. Tüüpiline õhtusöögivalik sisaldas nelja eelroavarianti, kolme suppi, nelja põhitoitu ja kuut magustoitu.

Eri rahvastel erinevad harjumused
Rahvusvahelisel kruiisil on huvitav jälgida, kuidas erinevate rahvaste tavad erinevad üksteisest. Kui inglased ja sakslased naudivad oma lõunat restoranisaalis, siis ameerika kruiisireisija valib meelsamini rootsi laua Lido Cafés.

Sajandivahetusel tõi Cunard Line oma laevadele õhtusöögi "Cunard White Star", mille reisijad on suure innuga vastu võtnud, jutustab laeva peakokk Uwe Stiefel. Need erimenüüd põhinevad ajalooliste Cunardi laevade õhtusöögimenüüdel. Amazonase kruiisi ajal oli Caronia reisijatel võimalus nautida R.M.S. Sylvaniani ja R.M.S.Mauretania nimelisi menüüsid, esimene dateeritud 26.04.1963 ja teine 01.07.1947.

1260 päeva Cunardi laevadel
Paljudel Caronia püsiklientidel on saanud tavaks laevaga igal aastal kruiisil käia. Üheks selliseks on Berliinis elav dr. Gisela Boenicke, kes on kruiisidel sõitnud juba 27 aastat, sellest 1260 päeva Cunardil. Külastatud kohtade hulgast puuduvad vaid Lõuna- ja Põhjapoolus, oma lemmiksihtkohaks nimetab ta Austraaliat.

Esimest korda siirdus ta kruiisile 1974. aastal "Royal Viking Sky’ga" Bermuudale. Üksikule naisterahvale on Caronia dr. Boenicke sõnul suurepärane laev, kuna siin on palju üheinimesekajuteid. Eriti tuleb ära märkida Gentlemen Hosts, kavalerid, kes tantsivad, osalevad ekskursioonidel ja söövad õhtust koos üksi reisivate naisturistidega. Oma järgmiseks kruiisiks on dr. Boenicke välja valinud poolteist kuud vältava reisi Hongkongist Malagasse Hispaanias veebruaris 2001.

Kapten on vana merekaru
Tänavu augustis täitus Caronia kaptenil Ron Boltonil 40 aastat sõitu maailmameredel, neist viimased kaheksa aastat kaptenina. Oma meelissadamatena loetleb ta Sydney’t, Kaplinna, Rio de Janeirot ja New Yorki, kuhu tema sõnul ongi kõige parem saabuda just laevaga.

Küsimusele Caronia tüüpilise reisija kohta vastab kapten Bolton, et selleks on palju maailma näinud kruiisirändur, kellele meeldivad pikad kruiisid.

"Kui seljataga on paar esimest laevapäeva pärast pikki lende, on rõõm näha, kuidas reisijad lausa naudivad laeval viibimist - siis tunnen, et olen teinud oma tööd hästi," kirjeldab kapten Ron Bolton.

Neptun ja Papillon
Amazonase kruiisi üheks tipphetkeks oli lisaks imekaunile maastikule Simetria Norte nimelise tantsurühma kontsert Manausi sadamas. Paarikümneliikmeline trupp esitas kruiisituristidele Amazonase piirkonna tüüpilisi rahvatantse.

14. aprillil, pärast Amazonaselt lahkumist, ületas Caronia ekvaatori ja laeva külastas kuningas Neptun. Merekuninga külaskäigu auks korraldati pidulik ristimistseremoonia neile reisijatele, kes ületasid ekvaatori esmakordselt.

Päev enne Kuradisaarele saabumist näidati laevakinos filmi Papillon, mis meelitas kohale täissaali vaatajaid. Kultuurireisijatele pakkusid suurt huvi spetsialistide loengud Amazonasest ja Lõuna-Ameerikast laeva Ballroomis. Klassikalise muusika sõprade seas olid väga populaarsed klassikalise muusika kontserdid Garden Lounge’is.

Kellele selline kruiis sobib?
Cunard Line’i mootorlaev Caronia on suurepärane kruiisilaev neile ränduritele, kes ei taha puhkust veeta "ujuvas Las Vegases", vaid otsivad laevalt elegantset atmosfääri. Caroniale tullakse ennekõike nautima lõõgastavaid merepäevi ja tähelepanelikku teenindamist. Kruiisireisijate keskmine vanus ületab siin 60 aastat. Enamus kruiise kestab kaks nädalat või rohkem. Kuna laeval on palju üheinimesekajuteid, sobib Caronia suurepäraselt ka üksi reisivale inimesele.

2002. aastal sõidab Caronia muuhulgas Vahemerel ja ümber Lõuna-Ameerika ning sooritab erakordse 50-päevase kruiisi Inglismaalt Southamptonist Indiasse Mumbaisse (Bombay) ja tagasi.

Kahe nädalaga 6379 kilomeetrit
Kaks nädalat väldanud kruiisi "Amazon Sojourn" ajal kogunes meremiile Manausi ja Fort Lauderdale’i vahel 3444 (6379 km), millest otse Amazonasel läbisime tuhatkond meremiili. Sadamaid oli reisiprogrammis kokku üheksa ja puhtaid merepäevi kuus. Laeva tour manageri Nicola Kenny sõnul osutusid kõige populaarseimateks ekskursioonideks Boi Bumba show (Parintins), Meeting of the Waters (Manaus), Manausi linnaekskursioon, Santaremist Alter do Chãosse ja Antigua saarering.

Manaus on Amazonase osariigi pealinn. Miljonilinna kauneimaid ehitisi linnas on Teatro Amazonas, suurepärane näide Manausi hiilgeaegadest. Manaus oli 25 aasta jooksul maailma kummitööstuse keskus, mille kaudu liikus 90% maailma kummitoodangust. Teatro Amazonase ooperimaja valmis 1986, kohe pärast seda aga tõi Kaug-Ida kumm kaasa Manausi majandusliku kriisi, kuni 1967. aastal Brasiilia valitsus muutis Manausi vabasadamaks.

Amazonasel näeb indiaanlaste kultuuri
Tupinambarana saarel asuv 72 tuhande elanikuga Parintins on tuntud oma värvika juunikuise Boi Bumba festivali poolest. Caronia külaskäigu ajal korraldati külas väiksemamõõduline Boi Bumba pidu, mis osutuski kruiisi enimmüüdud kaldaprogrammiks.

Santarem paikneb Tapajòdi ja Amazonase jõgede ühinemiskohas. Jesuiidid asutasid selle küla 1661. 1758. aastal muudeti nimi Santaremiks, millest tänapäeval on kasvanud Brasiilia Amazonase suuruselt kolmas linn. Elanikke umbes 150 tuhat.

Alter do Chãole on imepeene liivaga rannad andnud teiseks nimeks Amazonase Kariibia ja see on kohalike elanike populaarne nädalalõpuväljasõidu sihtkoht. Kultuuriturist peab tingimata külastama Centro de Preservacão da Arte Indigena Cultura e Ciência muuseumit, kus on väljas huvitav Amazonase indiaanlaste elu, kultuuri ja kunsti esitlev ekspositsioon.

Kariibi meres palju põnevaid saari
Prantsuse Guajaana ees Atlandil paiknevad oma sünge mineviku poolest kuulsad Îles du Salut saared (Île Royale, Île St. Joseph ja Île du Diable). 1970. aastal kirjutas Henri Charrière ülemaailmse bestselleri "Papillon", mis põhineb tema põgenemisel Kuradisaarelt. Vangla tegutses Îles du Salut’ saartel aastatel 1852-1954, osa vanglahoonetest on siiani säilinud. See on tõeliselt haruldane kruiisisiht!

Bridgetown: Väikeseks Inglismaaks kutsutud Barbadose pealinn. Barbados on Lääne-India kõige idapoolsem saar, kuhu esimesed inglased saabusid 1627. aastal. Inglise atmosfäär on saarel selgelt tunnetatav, pealelõunatee on kindel rituaal, talvehooajal mängitakse poolot ja kriket on rahvuslik uhkus. Saare suurimaks vaatamisväärsuseks on Harrisoni stalaktiidikoopad.

Kariibi mere Leewardi saarte idaküljel paikneva Antigua pealinn on St. John’s. See väikeriik hõlmab Antigua, Barbuda ja elaniketa Redonda. Kolumbus avastas Antigua 1493. aastal ja nimetas selle Sevillas asuva Santa María la Antigua katedraali järgi. Saare kaguosas on English Harbour ja Nelsoni laevaremondisadam, mis oli Nelsoni laevadele baasiks. Päikeseturistid leiavad Antigualt kogunisti 365 liivaranda ehk ühe ranna aasta igale päevale!

USA Neitsisaarte hulka kuuluva St.Thomasi saare pealinn Charlotte Amalie on üks populaarsemaid kruiisisadamaid maailmas. Samaaegselt võib siinses sadamas olla isegi 14 kruiisilaeva korraga. Neitsisaared on saarerühm Kariibia meres, mis koosneb kolmest peasaarest (St. Thomas, St. Croix ja St. John) ning enam kui 650 peamiselt asustamata väikesaarest. 1917. aastal omandasid Ühendriigid saarestiku Taanilt 25 miljoni USA dollari eest. Shoppaja paradiisina pakub St. Thomas laia ja mitmekesist valikut maksuvabu kaupu.

MS Caronia Amazonase kruiisi lõppsadamaks oli puhkekeskus Fort Lauderdale Florida Atlandi-poolsel rannikul. Siin on maailma üks suuremaid jahisadamaid ning üle 435 km looduslikke ja kunstlikke kanaleid, mistõttu keskust tuntakse ka Ameerika Veneetsia nime all.