|
|
Seljakotirändurina Indiat avastamas
![line](/estraveller/sept_oct2001/images/hrule.GIF)
Artikli
autor Ülo Suursaar töötab Eesti Mereinstituudis vanemteadurina.
Välismaal käib aegajalt mõnel teaduskonverentsil, puhkuse
eelistab veeta aga mägedes matkates või eksootilisemates maades
seigeldes. Mitmete reisikirjade autor "Horisondis" ja "Eesti
Looduses". Selles spetsiaalselt Estravellerile kirjutatud loos pajatab
Ülo Suursaar seljakotireiside võludest ja valudest.
India on tohutu
"India" on minu jaoks kohutavalt suure tähendusmahuga
sõna. Üheltpoolt India maana ongi suur, igatahes palju suurem,
kui maakaardilt paistab. Teisalt muudab temas kõrvuti eksisteerivate
kultuuritüüpide ja religioonide rohkus ning ajaloolise kultuurikihi
paksus selle maa raskestidefineeritavaks. "Indiaga" samast kaalukategooriast
võiks olla näiteks "Euroopa". Eks rääkige
lühidalt midagi Euroopa geograafiast, ajaloost, kultuurist ja reisimisvõimalustest!
Diagnoos
Külastasin esmakordselt Indiat ja Nepaali backpackeri ehk seljakotituristina
1996. aastal. Ja kuigi tolle reisi esialgseks põhieesmärgiks
oli paarinädalane matk Himaalajas, osutus ka kõik muu põnevaks,
kohati põnevamaks ja raskemakski kui reisi sportlik osa mägedes.
Istuda kaitsetus rikshas keset hullumeelset liikluskeerist, murda läbi
tumedast rahvamassist teel Jama Masjidi mosheesse Delhis, olla tunnistajaks
hindude põletusmatustel Gangese ääres, osaleda budistlikes
rituaalides Katmandus...
...Ma olen haige, tundsin äkki keset Eestimaist tusameelset talve.
Ja haiguse nimi on INDIA. Või Nepaal, Tiibet, Pakistan, Himaalaja
- seal pole enam suurt vahet. Mõni aeg hiljem ööbisin
Istanbuli südalinnas. Püstitasime telgid "Orient Youth
Hosteli" katusele vaevalt paarisaja meetri kaugusel Ayasofiast. Hosteli
teised asukad, kõiksugu karvased ja sulelised backpackerid aitasid
mind jõuda äratundmisele, et hipirändurid pole tänapäeva
asises maailmas veel lõplikult välja surnud. Einestasime,
jälle juhuslikult, Istanbuli "Pudding Shopis", omaaegse
legendaarse India hipimarsruudi alguspunktis ning ma tajusin taas oma
osalust selles suures Ida-kutses, mis omal ajal pani liikuma Aleksander
Suure sõjaväe, Marco Polo karavani, Vasco de Gama laevastiku,
Sven Hedini ja Nikolai Roerichi.
Niisiis, paar aastat tagasi jätsin taas lipsu ja ülikonna riidekappi,
seljakotti läksid mõned väga-väga casual riided,
mitu fotoaparaati, paar tüsedat "Lonely Planeti" reisijuhti
ning uus kuuajaline seiklus Indias võis alata. Kahekesi abikaasaga.
India
tõsiasjad
Kokkupõrge Indiaga on tavaliselt traumeeriv. Eelkõige
tuleb vastu pidada esimene päev ja omal nahal läbi teha enese
maksmapanemise ja ellujäämise kursused. Taksosõit lennujaamast
raudteejaama või varem kavandatud hotelli lõpeb enamasti
kusagil mujal ning esimesel päeval tehtud valikud kipuvad reisi kallimateks
osutuma. Võib eelnevalt lõputult lugeda, kuidas käituda
ja mida öelda, kuid kas oled Indias esimest või mitmendat
korda, seda pole võimalik teeselda. Seekord teatangi hinglishi
(ehk hindu englishi) intonatsiooni järele aimates, et "I know
everything". Kõigest väikese sõnelemise järel
oleme raudteejaamas, et valmis osta enamvähem kõik rongipiletid,
mida me talv otsa kodus väljahautud reisiplaan nõuab.
Rühma- või paketituristile püütakse ilmselt korraldada
võimalikult pehme maandumine, ladus transport nooblisse hotelli,
nii et esialgu jääb kahvanäo ja tõelise India vahele
paks klaas ja konditsioneeritud õhu kiht. Alles hiljem saavad prügimäed,
vaesed jõllitavad rentsliinimesed, teeäärtes urineerivad
mehed, kerjavad lapsed ja muud kolmanda maailma tõsiasjad Taj Mahali
või maharadzhade paleede marmormuinasjuttu olemuslikke mõrasid
lööma hakata. Fuih!
India
lausa sunnib temaga suhestuma, armastama või vihkama. Või
vihkama ja armastama samaaegselt. Paljud ei taha iial Indiasse tagasi,
paljud jäävad kogetust eluks ajaks psühholoogiliselt sõltuma.
Küllap üks selliseid India vange olen ka mina. See on mingi
abstraktse süütundega looritatud magusvalus eksistentsiaalne
äng. Et kuidas suurem osa maailmast ainelises mõttes nii näruselt
elab ja meie nii hästi, ja kui leplikud ning kooskõlalised
sealjuures nemad näivad ning tihti kui hingetühjad ja virilad
meie.
Inimesed, kõikjal inimesed...
Rongipiletite ostmine välismaalastele mõeldud kassast
võtab aega üle tunni. Homme Jaipuri, hiljem Agra, Amritsar...
Paar voolukatkestust. India raudteesüsteem on arhailiselt põhjalik
ja bürokraatlik, väidetavalt oma 1,6 miljoniga maailma suurim
tööandja. Tuleb täita blanketid detailse isikuinfoga, uurida
välja sobivad rongid oma nimede-numbrite ning sõiduaegadega.
Peab teadma ka vaguni tüüpi - neid on ligi tosin erinevat rohkem
kui kümnekordsete hinnavahedega! Raudteejaama teiselt korruselt laskudes
oleme jälle rahvasummas. Põrandal maas ja perroonidel
igal sammul söövad ja lebavad inimesed, kellest tuleb pidevalt
üle astuda.
Indias on võimalik ööbida mõnes hotelliks muudetud
täiesti muinasjutulises palees, kus öö maksab ainult 1000-3000
krooni. Meie tervelt 70 krooni (200 ruupiat) maksvas hotellitoas on õhk
kuum ja niiske. Laes mürisev ventilaator suurt ei aita, rõskes
vannitoas sibavad kleenukesed heledad sisalikud, värvi koorub seintelt.
Ja tühja sellest soojast veest!
Linnatuur motorikshal võtab taas põlvist nõrgaks.
Tänavad on põrisevaid ja tuututavaid aparaate täis, üks
kummalisem kui teine. Oleme sattunud justkui vihale aetud herilasepessa.
Juhid nõeluvad osavalt läbi kaootilise liikluse ja ummikute
- pidev enesetapjalik sentimeetrite mäng. Juba haarab mänguhasart
meidki - tuleb avarii, või ei tule. Saame surma, või ei
saa! Ja et maamunal ongi liiga palju inimesi, seda teame nüüd
täpselt!
Pühad
paigad
Tasapisi hakkavad kogunema ka helgemad hetked. Kuigi need on enamasti
seotud mingi maailmakuulsa objekti, templi või mosheega, ei leia
selles muljete pärlikees säravaima koha mitte niivõrd
need objektid ise, kuivõrd neid ümbritsev atmosfäär:
värvid, helid, lõhnad, inimeste toimingud, kõikjal
heljuvad nähtamatud palved. Kontrastid.
Üks sääraseid kohti oli Nizamuddini Auulia Delhis. 1325.a.
surnud sufi müstiku Hazrat Nizamuddini haua naabrusse on end puhkama
korraldanud mitmed mogulite dünastia hilisemad järeltulijad,
aga ka pühamehe kuulsaim õpilane Amir Khusro, poeet ja sitari
ning mitmete teiste India klassikalise muusika instrumentide leiutaja.
See on sufidest muhameedlaste jaoks väga püha koht, mis tõmbab
ligi palverändureid ning veel vaid imele lootvaid hädalisi.
Tänavalt mausoleumikompleksi juurde saamiseks peab pikalt ekslema
mööda kitsaid tänavakesi ja käike, kuhu päikesevalgust
ei lange. See teekond
nõuab head närvi, sest kõikjal kükitavad kerjused,
sandid, leeprad. Ometi kui käik hargneb, juhatab mõni inimtomp
õige teeotsa alati kätte. Meie juurde tulevad kaks habemikku
mullat, lakooniliselt kuid puhtalt shalwar kamizi riietatult, paks raamat
käes, ja paluvad annetust. Ümbruse erakordsust arvestades meil
valikuvõimalust nagu polegi, kuid ometi ei tunne me end röövituna.
Samal hetkel hakkavad mängima qawwali-muusikud. Muusika on sama,
mida viljeles maailmatäheks tõusnud Nusrat Fateh Ali Khan,
aga absoluutselt autentses keskkonnas. Iga kord, kui pildistamiseks aparaati
tõstan, teeb laulja-harmooniumimängija käega laia zhesti,
mis fotole tema meelest ilmekust peaks lisama. Välk ja pauk - see
juba on midagi, eksootika kõige kangema kraadiga!
Ühes Amritsari templis istume tükk aega sammaskäigu vilus.
Meist mõne meetri kaugusel lebab mädanevate jalgadega haige,
kärbseparv ümber. Teiselpool istub vaikselt meditatsiooniasendis
tütarlaps. Loeb midagi, siis jääb kinnisilmi pikaks ajaks
liikumatult mediteerima. See on väga eriskummaline vaatepilt isegi
minusuguse skeptiku jaoks, sest temast tõepoolest õhkub
veenvat hardust ja mingit leebet märtrihõngu. Ta justkui kiirgaks
midagi, mida ei saa sõnadega nimetada. Kõik möödujad
seisatavad imestusest - kõva sõna Indias, kus kõiksugu
pühamehi ja spirituaale jalaga segada.
Väikeses Tiibetis
Tervikuna helgeimad mälestused on arvatavasti Ladakhist. See
India kõige põhjapoolsem nurk jääb tegelikult
juba Tiibeti kiltmaale teiselepoolele Himaalaja peaahelikku. Kui Hiina
poolt okupeeritud päris-Tiibetis on viiskümmend aastat põlisrahvast
represseeritud ja pühakodasid hävitatud (viimastel aastatel
siiski ka valikuliselt taastatud), siis Ladakhis ehk Väikeses Tiibetis
on budism saanud elada oma täisverelist ja värvikat elu. Ladakhi
staatust ohustab küll Kashmiiri-tüli Pakistaniga ning vana rivaliteet
Hiinaga, ometi on suur kergendus peale suvekuuma ja tolmust India tasandikku
maanduda 3500 meetri kõrgusel, vaid 20-30 kraadises jaheduses.
Rahvast on vähem ja kuigi elu on samuti karm ja vaene, näivad
inimesed väärikamana. Turismibroshüürides India miinuseks
loetud slummistuvad suurlinnad ja tüütute kerjuste ning tänavakaupmeeste
rohkus on suuresti globaliseeruva kapitalismi ja turismitööstuse
kaasprodukt. Ladakh avati võõramaalastele 1974. aastal ja
raske juurdepääsu tõttu pole siin turiste kunagi liiga
palju olnud.
Pealinna Leh kohal kõrgub iidne kuningapalee ja gompa ehk budistlik
klooster. Kogu linn ja valdavalt pruunitooniline mastaapne Induse org
on sealt nagu peopesa peal näha. Turul sebivad sipelginimesed, teosammul
roomavad tikutopsi-Tatad, kobar valgeid
tshorteneid - nagu nupud mängust "reis ümber maailma".
Osadus
Nädala jooksul käime läbi palju kloostreid, teeme lugematul
arvul ringe ümber stuupade ja tshortenite, tõmbame käima
palveveskeid. Arvan nimelt, et olles külalisena mingis võõras
kultuuris, tuleks ka austada selle kultuuri kombeid ja rituaale. Usufestivali
ajal on suurepärane võimalus jälgida mägedest ja
naaberorgudest saabunud rahvast. Näeme värvikaid rahvarõivaid,
türkiisist ehteid, palveveskeid, pakasest ja päikesest parkunud
nägusid. Mõned on teel olnud nädala. Mõtlen, et
ega meiegi "kodumäed" kuigivõrd kaugemal pole -
paarteist lennutundi, ja istun palveränduritega samasse ritta.
Kuidas minna Indiasse?
On laias laastus kaks või kolm võimalust. Kui te
olete soliidne, keskealine või midagi sarnast inimene, siis
ilmselt valite rühmareisi. Enamasti sisaldavad need 9-13 päevased
paketid India "kuldse kolmnurga" - Delhi, Agra ja Jaipuri
külastuse, võibolla ka Khajuraho erootilised templid,
Udaipuri ning Varanasi. Palju pakutakse ka Goa pakette, mis on analoogilised
Costa del Soli või Phuketi beachi-pakettidega, kuid ümbrus
on natuke "metsikum". Aegajalt on võimalik leida
- või lasta ise koostada - eksklusiivseid pakette, mis viivad
mugavalt ja turvaliselt kohtadesse, kuhu muidu vaid seiklushimulised
backpackerid välja jõuavad. Hind, nagu öeldakse,
on kvaliteedi vääriline.
Teie ülikoolis õppiv võsuke, väga võimalik,
lüües laiaks õppelaenu, ostab kokkuleppehinnaga
edasi-tagasi pileti Delhisse, organiseerib passi viisa ja kintsu
mõne vaktsineeringu - ja rohkem polegi vaja. Päev seljakotiränduri
elu maksab kohapeal 10-20 dollarit (odav majutus ja toit, kohalik
transport). Kuu aega seiklusi kokku 15-25 tuhande eest. Nii esimesed
kui teised võiksid "Lonely Planeti" ka osta.
|
|