Teie küsite, Estravel vastab
![line](/estraveller/sept_oct2001/images/hrule.GIF)
Miks Estraveli kinketshekid Eesti teistes reisibüroodes ei kehti?
Kinketshekk ei ole reisiteenus kui selline, selle ostmine kliendi
poolt ei tekita raamatupidamislikus mõttes isegi müügitehingut.
Tegemist on kliendi poolt ettemaksu tegemisega, mis jääb Estraveli
bilansi passivasse lühiajaliste kohustuste sekka ja mida ei saa lugeda
müügituluks. Alles siis, kui klient tuleb kinketshekki lunastama,
s.t. maksab selle abil reisiteenuse eest, toimub tegelik müügitehing
ja vastav summa raha liigub Estraveli pearaamatus lühiajaliste kohustuste
kontolt müügitulude kontole. Seoses sellega ei saa võimalik
olla olukord, et Estraveli kinketshekk kõlbaks maksevahendina mingis
muus reisibüroos, mis ei kuulu Estraveli kontserni. Sellel muul reisibürool
lihtsalt puudub vastav ettemaks ehk kate kinketsheki lunastamiseks. Kui
soovite kasutada mõne muu reisibüroo teenuseid, tuleb seda
juba ette teada ja hankida just selle reisibüroo kinkekaart. Pakkujaid
ei ole palju, kuid mõned peale Estraveli siiski on. Kui aga soovite
teha kingitust, millel oleks maksimaalsed kasutusvõimalused ja
turvaelemendid, sealhulgas asendusõigus kadumise korral, siis tasub
hankida just nimelt turuliidri Estraveli kinketshekk.
Miks autorendi puhul krediitkaart hädavajalik on?
Kõik rahvusvahelised aktsepteeritud autorendifirmad nõuavad
autorendi puhul kliendilt krediitkaardi olemasolu. Kõrgema klassi
autosid (BMW, Mercedes jne.) rentides nõuab osa kompaniisid kliendilt
miinimumina koguni 2 krediitkaardi olemasolu, millest üks peab olema
limiidivaba kaart, s.t. American Express või Diners Club. Viimast
reeglit rakendatakse üle maailma, kuid eriti tihti Prantsuse Rivieral.
Autot rentides võib tasuda nii krediit- või deebetkaardi,
sularaha või ettemakstud voucheriga, kuid reeglina küsitakse
lisaks lõppmaksevahendile täiendavaks garantiiks ikkagi ka
krediitkaarti. Miks?
Krediitkaardi olemasolu on garantiina vajalik eelkõige selleks,
et autorendifirma veenduks leti ees seisva kliendi maksejõulisuses.
Autot rentides paneb rendifirma vastutuse autoga juhtuva eest alati kliendile
ning lisatagatised ongi vajalikud selleks, et riski rendifirma jaoks võimalikult
palju maandada. Lisatagatis on näiteks vajalik juhul, kui klient
tagastab auto väljaspool ametlikku tööaega või jätab
auto hotelli ning rent on tasutud ettemaksuna sularahas või reisibüroo
väljastatud ettemakstud voucheriga.
Autorendifirmal on ka alati võimalus debiteerida kliendi krediitkaarti
täiendavate kulude katteks, näiteks puuduva kütuse, rohkem
sõidetud päevade või autole tekitatud vigastuste eest
kliendi poolt valitud omavastutuse piires.
Rendilepingut koostades külmutab rendifirma kliendi kaardilt või
pangaarvelt teatud summa, mis on tavaliselt pisut suurem rendisummast:
omavastutus + paagitäitmistasu + rendi maksumus + 20%. Seda summat
klient rendiperioodi jooksul muude teenuste/kaupade eest maksmisel kasutada
ei saa. Klientidel, kellel kaardilimiidid rahvusvahelistes mastaapides
suhteliselt väiksed (alla 8000 EEK), soovitatakse autorent tellida
reisibüroost ette ning selle eest ka ette tasuda. Reisibüroo
annab kliendile kaasa ettemakstud voucheri. Kuid ka sel juhul nõuab
rendifirma kliendilt lisatagatisena krediit- või deebetkaardi olemasolu
ning külmutab summa, mis vastab eeltoodud valemile. Väga harval
erandjuhul võtavad väiksemad rendifirmad klientidelt ka sularahadeposiite.
Autorendifirmal on alati õigus kliendi kaardilt/arvelt kogu rendisumma
enne rendi algust broneerida. Kui limiit seda ei võimalda, võib
firma auto rentimisest keelduda. Kindlasti tuleb auto rentimisel meeles
pidada seda, et autorendifirma jätab endale alati õiguse klient
kvalifitseerida. Kui klient jätab mingil põhjusel rendifirma
töötajale kahtlase mulje, võidakse auto rentimisest keelduda
seda põhjendamata.
Miks ma SASi piletiga ikka Estonian Airi lennukisse satun?
Põhjuseks on see, et SASi ja Estonian Airi vahel on sõlmitud
niinimetatud koodijagamisleping. Teile on müüdud pilet kohale,
mille SAS omakorda ostab Estonian Airi käest.
Sisuliselt tähendab koodijagamisleping seda, et lisaks lendu tegelikult
opereerivale firmale on veel ühel või mitmel lennukompaniil
õigus müüa sinna kohti nagu oma lennule. Kõigil
Tallinna ja Skandinaavia vahelistel lendudel on nii Estonian Airi kui
ka SASi lennunumbrid. Reaalselt teenindab Tallinn-Kopenhaagen liini vaid
Estonian Air ja Tallinn-Stockholm liinil lendavad mõlema firma
lennukid. Ideaalis saavad lepingust kasu mõlemad pooled - SASil
tuleb odavam osta kohti Estonian Airi lennukis kui ise lendamisega seotud
kulusid kanda ning Estonian Air omakorda saab kohti SASi numbri all müües
oma lennukisse kergemini reisijaid riikidest, kus meie rahvuslik lennukompanii
on klientide jaoks tundmatu "endise N.Liidu vabariigi" väike lennufirma.
Eesti klient võib sattuda SASi numbri all Estonian Airi lennukisse
siis, kui tema reisimarsruudi sisse jääb ka mõni tegelik
SASi lend Skandinaaviast edasi ning piletimüüja broneerib mugavusest
oma arvutis terve marsruudi nö. SASi näidult.
Koodijagamislepinguid sõlmivad omavahel koostööd tegevad
firmad, kellel puudub vajadus vastastikku mingil liinil konkureerida ja
kes üksteise lende müües kasu loodavad saada. Muide näiteks
Finnairi Tallinn-Helsingi lennul on ka British Airwaysi ja Sabena lennunumbrid.
Harva lendavale kliendile tekitavad koodijagamislepingud kohati segadust.
Siiski on koos piletitega antavas reisikirjelduses ära toodud ka
lendu tegelikult opereeriva lennukompanii nimi. Kui see paber millegipärast
kadunud on, siis üks tunnus, mille alusel teise kompanii opereeritavat
lendu ära tunda võib, on 4-kohaline lennunumber, mis enamasti
algab kolmest suurema numbriga. Broneerimissüsteemis on koodijagamislennud
selgelt eristatavad ja kahtluse korral saab reisikonsultant selle kohta
kergesti infot anda.
Miks mul on odavam lennata nädalaks New Yorki kui kaheks päevaks
Kopenhaagenisse?
Küsimuses toodud väide vastab tõele juhul, kui reisija
on üle 24a vana ja Kopenhaagenis veedetava kahe päeva sisse
ei jää laupäeva ja pühapäeva vahelist ööd.
Sellisel juhul on tõepoolest võimalik nädalaseks New
Yorgis viibimiseks leida odavam sooduspilet. Kopenhaageni pileti muudab
kalliks asjaolu, et nädalavahetust sihtpunktis mitte viibides liigitute
te lennukompanii jaoks ärireisijaks (erandiks on kuni 24a noored,
noorsoohinnaga pileti puhul on sihtpunktis viibimise aja suhtes vähem
kitsendusi). Ärireisija pileti eest maksab enamasti mõni ettevõte
või organisatsioon ning hinna suhtes ollakse vähemtundlik
võrreldes oma raha eest lendava turistiga.
Loomulikult on lennukompanii huvides müüa oma kohti võimalikult
kallilt ja ärireisijate arvel õnnestub seda teha. Nädalavahetuse
veetmine sihtpunktis ehk pühapäevareegel on praktikas kõige
mõjusam vahend tööasjus reisijate turistidest eraldamiseks.
Kuna lennukompaniid teenivad kasumit eelkõige ärireisijate
arvel, siis valitseb ka muidu omavahel konkureerivate suuremate lennufirmade
vahel üldine konsensus, mille kohaselt Euroopas odavaid pileteid
ilma pühapäevareeglita harilikult ei pakuta. Estonian Airi otselendudel
maksab edasi-tagasi nädalasisene pilet Kopenhaagenisse hetkel turistiklassis
11200 ja äriklassis 13200 krooni. Samas odavamad üleookeanipiletid
maksavad Tallinnast alates 8600 krooni ja Helsingist alates hetkel vaid
pisut üle 5000 krooni ning need hinnad nõuavad kas pühapäevareeglit
või vähemalt seitsmepäevast sihtpunktis viibimist.
Lisafaktoriks, mis Kopenhaageni ja New Yorgi hindu mõjutab, on
loomulikult konkurentsi tugevus. Kopenhaagenisse otselende teostab reaalselt
ainult üks lennufirma. Kuna ümberistumisega lennud võtavad
nii väikese vahemaa puhul oluliselt rohkem aega, siis kasutatakse
neid harva (kuigi näiteks Varssavi kaudu Kopenhaagenisse lendamine
on nädala sees pisut odavam!). New Yorki aga lennatakse Eestist alati
ümberistumis(t)ega. Valida on kümnekonna eri lennufirma ja paljude
marsruutide vahel ning lennuaegades suuri vahesid ei ole. Üleatlandilendude
hindu hoiabki all eelkõige tugev konkurents.
Kui on tingimata vaja nädala sees Kopenhaagenis tööasjus
käia, siis võite kaaluda varianti ühendada töö
ja vaba aeg. Lennates kõigepealt kaheks päevaks nädala
sees Kopenhaagenisse, sealt edasi aga nädalavahetuseks New Yorki
ja alles siis Tallinnasse, on lennupileti hind on praktiliselt sama kui
ainult nädala sees Kopenhaagenis käies. Peab aga arvestama,
et piiranguid ja kitsendusi on rohkem - lennuaegade muutmine ja reisi
tühistamine on seotud trahviga
|