Takis: Finnair hea, aga SMT veel parem

Jooksva aasta olulisimaks sündmuseks Estraveli jaoks on kahtlemata omanikuvahetus. Estraveli uueks suuromanikuks on nüüdsest Soome suurim reisibüroo SMT (Suomen Matkatoimisto Oy), kes ostis aprillis Estravel AS enamusaktsiad (72%) oma emafirma Finnair Oyj käest. Estraveller usutles asjaga seotud isikuid nii siin- kui sealpool lahte, et saada kommentaare omanikuvahetuse tausta ja kaasnevate muudatuste kohta.

Eesti osapool positiivselt meelestatud
"Estraveli jaoks oli see uudis väga teretulnud”, kommenteerib suuromaniku vahetust Estraveli juhatuse esimees ja vähemusaktsionär Aivo Takis. “Säilitame kõik endise omaniku Finnairi kontserni eelised ning saame siia juurde veel Soome turuliidri SMT kaalukad eelised. Tekkiv SMT-Estravel ühendus on enneolematult võimas reisibüroo, mille geograafiline haare ja uus koduturg katab mitte ainult Soomet ja Eestit, vaid ka kogu Baltikumi, Moskvat ja Peterburi. Kuna me mõlemad oleme American Express Travel Network esindajad ning mõlema põhitegevuseks on äriklientuuri teenindamine, siis on tekkiv sünergeetiline efekt eriti kasulik."

Aivo TakisEstravel vaieldamatu turuliider Eestis
Estravel AS on juba mitmeid aastaid Eesti ja kogu Baltikumi suurim reisibüroo. Firma asutati 1988. aastal esimese erakapitalile baseeruva reisibüroona Eestis, mis tänaseni sama nime all tegutseb. 1995. aastal, kui firma oli tõusnud juhtivaks reisibürooks Eestis, omandas Soome rahvuslik lennufirma Finnair Oyj Estraveli aktsiate kontrollpaki. Täna on Estraveli aastane läbimüük koos oma 100%-liste tütarfirmadega üle 420 miljoni EEK (sisekäive elimineeritud) ning jätkab jõudsalt kasvamist. "Estraveli arvestuslik turuosa IATA-BSP andmetel on Eestis praegu kuni 37%", nendib Takis rahulolevalt. "Ja meie müügikäive Eestis on sama suur, kui meie neli järgmist konkurenti kokku liites".
Kuuldused ühe "postsotsialistliku riigi" kohta ebaharilikult edukast reisibüroost on jõudnud ka väljapoole Eestit ja teinud Estraveli nime tuntuks pea kõikide reisieriala spetsialistide seas naabermaades. “Estravel on imetlusväärselt heas seisukorras olev ettevõte,” tunnistab SMT tegevdirektor Pertti Pirskanen. "Mitmedki asjad on Estravelis lausa kadestamisväärsed, nagu näiteks infotehnoloogiline tase ja stabiilselt kasvavad kasuminäitajad".

SMT suurim ja parim Soomes
Suomen Matkatoimisto Oy on Soome esimene ja tänapäeval suurim reisibüroo. Firma on sama nime all tegutsenud juba üle 90 aasta, alates 1909. aastast. SMT lõppenud majandusaasta müügimaht oli veidi üle 2 miljardi FIM (u 5,3 miljardit EEK), mis jätab kõik konkurendid kaugele maha. Suomen Matkatoimistol on Soomes 30 müügikontorit ja 21 muud üksust. Töötajaid firmal on Soomes kokku 650. Suomen Matkatoimisto omanikuks on Soome rahvuslik lennufirma ja üks juhtivaid börsiettevõtteid Finnair Oyj.
Suomen Matkatoimisto müügis on valdaval kohal lennupiletid, mille osakaal on üle 65 protsendi kogumüügist. Hotellimajutus moodustab müügist 14 protsenti ja puhkusereisipaketid 13 protsenti. Üldse on Suomen Matkatoimisto teenuste ring ääretult lai: siia kuuluvad äri-, kongressi-, incentive-, rühma-, spordi-, messi- ja puhkusereisid, samuti välisturistide teenindamine Soomes. Kaubamärgi Etumatkat all müüakse juba üle 30 aasta äri- ja puhkusepakette Euroopa linnadesse, samuti sisuka programmiga kaugreise paljudesse maailma sihtkohtadesse. Abiks omapäi reisijatele pakub SMT à la carte teenust: lepingulistest lennu-, hotelli- ja autorendihindadest pannakse kliendile reisipakett kokku vastavalt tema soovile nagu rätsepaülikond.

Koostöö ulatub reisiteenustest kaugemale
Estraveli ja Suomen Matkatoimisto lepinguline koostöö algas seitse aastat tagasi, seega juba enne Estraveli liitumist Finnairi kontserniga. SMT on Estravelilt ostnud Eestisse suunduvatele turistidele vajalikke incoming-teenuseid, Estravel taas on pakkunud Eesti klientidele näiteks SMT soodsaid messipakette Euroopasse. "Viimasel aastal oleme teinud tihedat koostööd infotehnoloogia alal," avaldab Takis vähetuntud fakti. "Estravelil on siin pakkuda mitte ainult väärtuslikku know-how'd, vaid ka mitmeid valmistehtud andmebaasirakendusi, mis aitavad reisiteenuseid üle Interneti müüa. SMT ongi juba ostnud meilt kahe sellise rakenduse eksklusiivõigused Soome turul".

Ühiseks brandiks American Express Travel
Nagu muudki suured teenindusettevõtted, on ka reisibürood kogu maailmas koondunud frantsiisikettidesse. Nendest kõige võimsam ja prestiizhikam on vaieldamatult American Express Travel Network, mis ühendab 1700 reisibürood 130 maailma riigis. Eestis on American Express Travel ainuesindajaks Estravel, aga Soomes SMT koos sõsarfirma Area Matkatoimistoga.
"Konkureerivate konsortsiumidega võrreldes (Carlson Wagonlit, BTI, Rosenbluth) on American Express ketil mitu suurt eelist", räägib Aivo Takis. "Suurimaks eeliseks on American Express Company ise, kes on maailma juhtiv finants- ja reisiteenuseid pakkuv firma ja alustas reisiäriga tegelemist juba 150 aastat tagasi. Eesti mastaapide jaoks tunduvad American Express Co. majandusnäitajad lausa kosmilised, nagu näiteks 3,44 miljardi USD (60 miljardi EEK) suurune maksueelne kasum või siis 10,1 mld USD (175 miljardi EEK) suurune omakapital. Meie klientidele väljendavad need numbrid seda, et kui Amex midagi ette võtab või kellegagi esinduslepingu teeb, siis peab ikka asjal tõsi taga olema."
Estraveli juht Aivo Takis on korraga kahe American Expressi konsultatiivnõukogu (Advisory Board) tegevliige, millest väiksem, 12-liikmeline, esindab nn EMEA piirkonda (Euroopa, Lähis-Ida ja Aafrika) ja teine, 30 liikmega, esindab kogu maailma. "Olen esimene Ida- ja Kesk-Euroopa maadest pärit liige, kes ühtegi Amexi nõukokku siiani valitud on olnud," lisab Takis tähendusrikkalt. "Mina pean seda suureks tunnustuseks, aga mitte iseendale, vaid Estraveli kollektiivi saavutustele ja kogu Eesti ühiskonna kiirele arengule."

Eesti kliendid võidavad enim
"Kõige rohkem võidavad Estraveli ja SMT jõudude ühendamisest just Eesti kliendid," räägib Takis. "Kui meie viime SMTsse firmasisese infotöötlusega seotud uuendusi, siis nemad toovad meile klienditeeninduse kvaliteeti tõstvaid uuendusi. SMTs on pea täiuslikkuseni viidud korporatiivklientide leidmise, motiveerimise ja säilitamise protseduur ning siin jääme neile veel kõvasti alla. Õnneks on kogu see väärtuslik kogemus ja taustsüsteem nüüd meile kättesaadav ning loomulikult kavatseme me sellest võtta nii palju kui vähegi võimalik. Meie olemasolevad püsikliendid peaksid uut kvaliteeti juba sel suvel tundma hakkama", lubab Estraveli juht. "Samuti on meil nüüd uute klientide võitmiseks kõik vahendid olemas, millest üks olulisemaid on ligipääs soodsamatele hulgihindadele tänu Suomen Matkatoimisto hiigelsuurtele sisseostumahtudele."

Aino KuntselEstraveli müügikäive ületas ootused

Läbimüük kasvas 5 protsenti
Estravel AS-i 31.3.2000 lõppenud majandusaasta tehniline müügikäive oli esialgsetel ja auditeerimata andmetel 385 miljonit krooni. See on 5 % rohkem kui eelmise majandusaasta läbimüük (367 miljonit krooni) ning 5 miljoni võrra rohkem, kui juhatus majandusaasta eelarvet tehes planeerinud oli. Maksustamiseelne kasum on 5,9 miljonit krooni, mis tähendab 17-protsendilist kasvu möödunud aastaga võrreldes. Estravel säilitas ka lõppenud aastal oma juhtiva turupositsiooni, saavutades lähimatest konkurentidest mitu korda suurema müügikäibe - reisiteenuste müük oli Estravelis majandusaasta jooksul sama suur kui neljal lähemal konkurendil kokku. Reisiteenuste turgu Eestis tervikuna mõjutas üldine majanduslik jahtumine eelmisel aastal. Eesti Turismifirmade Liidu andmetel liidu liikmesfirmade kogumüük 1998. aastaga võrreldes koguni vähenes.


Enim müüdi rahvusvahelisi lennupileteid

Müügi jagunemises teenuste vahel Estravelis eelmisel aastal olulisi muutusi ei toimunud. Endiselt olid kõige olulisemal kohal rahvusvahelised lennupiletid, mis moodustasid ligi 60% läbimüügist. Lennupiletitele järgnesid ca 15 protsendiga hotellimajutus Eestis ja välismaal ning võrdselt 10 protsendiga laevapiletite ja reisipakettide müük. Enamike teenuste lõikes müük kasvas, ent mõnevõrra vähenes reisipakettide ja viisateenuste müük. Põhjustena võib nimetada vastavalt ebaharilikult kuuma suve Eestis ja viisanõude kaotamist Eesti kodanike suhtes Euroopa Liidu liikmesriikides. Viimane omas aga kogumüügile pigem positiivset mõju, kuna lihtsustas eestlaste reisimist märgatavalt.

Euroopas populaarseim Soome, kaugemal USA
Majandusaasta jooksul avati Estraveli Eesti büroodes üle 48 tuhande uue tellimuse ning Estraveli reisiteenuseid kasutas kokku üle 113 tuhande inimese. Enimsoositud sihtmaaks Estraveli välismaale reisivate klientide hulgas oli konkurentsitult Soome, kuhu sõitis ligi 25 tuhat inimest. Soomele järgnesid suure vahega Rootsi, Saksamaa ja Suurbritannia. Populaarseim väljaspool Euroopat asuv sihtmaa oli USA, kus käis enam kui 2500 Estraveli klienti. Ehkki üldse müüdi pileteid ja reise enam kui sajasse maailma riiki, oli 90 protsendi reisijate jaoks sihtpunkt Euroopas.

Enamuses ärikliendid
Estraveli klientuurist valdav enamus oli äriühingud ja riigiasutused, moodustades rahalises arvestuses 80% jaemüügiturust. Sealhulgas on eelmiste aastatega võrreldes suurenenud edasimüüjate osatähtsus. Estravelil oli 1.4.2000 seisuga allagendilepingud 89 Eesti reisibürooga. Hulgimüük kodumaistele edasimüüjatele moodustas ligi 10% Estraveli kogu müügimahust. Eraisikute tellimused andsid müügikäibest viiendiku, kuid just selles segmendis võib majanduse elavnemine edaspidi kaasa tuua kõige suurema nõudluse kasvu. Näiteks siiani kulutab keskmine Eesti elanik aastas lennupiletitele üle kümne korra vähem raha kui keskmine skandinaavlane.

Edaspidi kontserni aruanded
Alates käesolevast aastast hakkab Estravel avaldama ka kontserni konsolideeritud müügitulemusi, millesse kuuluvad 100-protsendilise osalusega tütarfirmad Eestis, Leedus ja Venemaal (filiaal Lätis on juba arvestatud Estravel AS ülaltoodud müüginäitajate hulka). Estraveli kontserni konsolideeritud tehniline müügikäive perioodil 1.4.1999-31.3.2000 oli ligikaudu 422 miljonit krooni. Estravel avaldab oma 1999/2000 majandusaasta kasumiaruande ja bilansi Interneti kodulehel (http://www.estravel.ee) vahetult peale auditi valmimist juunis 2000. Audiitoriks on KMPG Eesti.

 

Tagasi sisukorda