Autoga Euroopasse: sild või praam?

Autoga Euroopasse sõiduks on kõigepealt kaks põhivalikut: kas mööda maismaad läbi Leedu ja Poola või Rootsi kaudu. Rootsist edasi avardub valik veelgi: kas praamiga otse Saksamaale või läbi Taani. Taanit on võimalik läbida ühe või kahe praamisõiduga või hoopis ilma meresõiduta, kasutades uusi hiiglaslikke sildu üle Taani väinade.

Öresundi sild
Pärast 10-aastast ehitamist avatakse sild liikluseks laupäeval 1. juulil tund enne südaööd. Sellele eelnevad Taani ja Rootsi, Skandinaavia poolsaare ja Mandri-Euroopa vahelise püsiühenduse piduliku avamise tseremooniad Taani kuninganna Margrethe ja Rootsi kuninga Carl Gustafi ning mõlema peaministri osavõtul.
Ühenduse kogupikkuseks on 15,5 km, millest 7,8 km on silda, 4 km kunstlikku Peberholmi saart ja 3,5 km Kastrupi ja Peberholmi vahelist tunnelit. Sillaosas toimub liiklus kahel korrusel: kahe rööpmepaariga raudtee alumisel ja kahe sõidusuunaga autotee ülemisel korrusel.

Öresundi ületamine kiiremaks
Kui varem võttis laevasõit Öresundi ületamiseks terve tunni, pluss ooteaeg enne laevaleminekut, siis alates juulist võib Kopenhaageni kesklinnast Malmö kesklinna jõuda juba 40 minutiga.
Teine hiiglaslik sild üle Bælti (Suure Vöö) Sjællandi ja Fyni saarte vahel avati juunis 1998 ning esimese aastaga kasutas seda üle 6 miljoni sõiduki. Nüüd avatav Öresundi sild moodustab koos Bælti sillaga püsiva ühendustee Rootsi ja Mandri-Taani vahel ning hõlbustab transiitliiklust tunduvalt. Esimese kasutusaasta lõpuks prognoositakse Sundi ületajaid umbes 12 tuhat sõidukit päevas.

Sillaületus pole alati soodne
Sillaületuse eest tasutakse sularahas või krediitkaardiga ja see on üsna kallis: sõiduauto 150 SEK või 125 DKK. Saadaval on ka soodushinnaga seeriapiletid. Kui Öresundi silla ületamine edasi-tagasi läheb maksma 300 SEK, siis praamipilet “auto + 5 inimest” maksab 1400 SEK. Esmapilgul soodsama lahendusena näiv sild ei ole siiski kõige kasulikum - sillale lisaks tuleb läbida osa Taanit, tasuda muid sillamakse, lisandub veel kütusekulu ning sõiduks kulutatud aeg. Tallinna Autobussikoondise ärikeskuse TAK Reisid juhataja Ain Tatteri sõnul ei ole sillad ja tunnelid ka bussireisitellijate seas populaarsed eelkõige nende kõrgete tariifide tõttu (näiteks Korsor-Nyborgi silda on selle avamisest saadik meie bussid ületanud vaid 2-3 korda, Inglismaale pole Autobussikoondise bussid veel tunnelit kasutanud jne). Eelistatakse laevu, mis on odavamad ning kus saab lõõgastuda ja lõdvaks lasta - inimesed lähevad ju ikkagi puhkama. Kellel kiirus primaarne, see sõidab lennukiga.

Ühendus mugav ka praamiga
Ilmselt sõltub teevalik edaspidi lõppsihist: sild on parem Taani sõiduks, parvlaev aga otse Saksamaale ning edasi Euroopasse suundumiseks. TT-Line’i praamlaevad Nils Holgersson ja Peter Pan viivad reisijad Trelleborgist Travemündesse 3 korda päevas. Pärast talvepuhkust on taas käigus ka TT-Line’i kiirkatamaraan Delphin, mis kaks korda päevas (tipphooajal kolmgi korda) stardib Trelleborgist Rostocki, kuhu saabub juba 165 minuti pärast. Laev mahutab 600 reisijat ja 175 sõiduautot. TT-Line on prognoosinud selleks aastaks 3-4-protsendilist reisijate kasvu. Mullu vedas TT-Line kõikidel oma liinidel kokku 1,071 miljonit reisijat (1998.a 1,080 miljonit). See tagas kindla turuosa 48% Saksamaa ja Rootsi vahelises liikluses.
Möödunud aastal võeti vastu tähtis otsus TT-Line’i strateegilise positsiooni tagamise osas: Bremerhavenis asuti ehitama kaht uut laeva, mis veebruaris ja augustis nüüdsed Nils Holgerssoni ja Peter Pani välja vahetavad. Uued laevad suudavad vedada peaaegu kaks korda rohkem sõiduautosid kui praegused, reisijakohtade arv kasvab 744 võrra. Uutes laevades on varasematest avaramad restoranid, kauplused, tervisekeskus, kinod, kasiino, konverentsiruumid ja panoraam-lounge. 22-sõlmese kiirusega uued laevad saavad olema Lõuna-Läänemere kiireimad. Estravel on Eestis TT-Line’i ainuesindaja, omades TT-Line’i otsebroneerimissüsteeme. TT-Line’i tooteid, sealhulgas nii TT-Line’i pileteid kui ka kombineeritud hotellipakette ja EXPO2000 pakette müüvad Eestis kõik Estraveli bürood.

Scandicu hotellitshekk
Euroopa poole suundudes tasub Estravelist osta Scandic Holiday hotellitshekke. Scandic Holiday tshekk pakub mugavat majutusvõimalust rohkem kui 120 Soome, Rootsi, Taani või Norra Scandic hotelliketti kuuluvas kõrgetasemelises hotellis. Tshekk annab kliendile mitmeid soodustusi, nagu letihinnast kuni 50% odavamad hinnad, ettemaks ja vabalt valitud majutusaeg. Scandicu hotellitshekk on eriti mugav autoreisidel, kus reisi täpset kestust ja ööbimispaika ei ole enne reisi ette planeeritud.
Scandic Holiday tshekke on 2 tüüpi. Scandic Holiday tshekk annab õiguse 1 öö majutuseks üheses või kaheses toas ning rikkalikuks buffet-hommikusöögiks vabalt valitud Scandic hotellis suvalisel ajal. Ühe Scandicu hotellitsheki hind on 635 SEK. Alla 13-aastased lapsed saavad vanematega samas toas tasuta majutuse ja hommikusöögi. Tsheki eest tuleb tasuda seda ostes, broneeringu teeb klient ise vastavalt soovile, kuid hiljemalt 24 tundi enne majutuse algust. Broneerimisel tuleb ka teatada, et tasuda soovitakse Scandic Holiday tshekiga. Mõningatel perioodidel tuleb teatud hotellides osta lisaks Scandic Plus tshekke, mille hinnaks on 145 SEK või 125 DKK. Neid tshekke saab kasutada lisateenuste, lisavoodi ja einestamise eest tasumiseks hotelli restoranis. Scandicu hotellitshekke müüvad kõik Estraveli bürood. Scandic hotellide kontseptsiooniks on pakkuda nii äri- kui puhkusereisijatele parimate hindade ja teenindusega hotellimajutust. Scandic hotellide restoranides võib nautida kõrgetasemelist hommiku-, lõuna- ja õhtusööki. Enamikes hotellides on tervisekeskused sauna, basseini ja solaariumiga.


Roheline kaart kohustuslik

Euroopasse suundudes ei tohi unustada autokindlustust. Roheline kaart on rahvusvaheline liikluskindlustusleping, mis peab olema vormistatud sõiduki omaniku nimele enne koduvabariigist väljasõitu. Rohelist kaarti vormistatakse kõikides kindlustusfirmades, turismifirmades ja ka reisisadamas. Soodsaim on vormistada roheline kaart samas kindlustusfirmas, kus on tehtud kohalik liikluskindlustus, et kindlustusperioodide kattumisel kohaliku kindlustuse makse võrra alandada rohelise kaardi hinda.
Roheline kaart toimib välisriikides sama reeglistiku järgi nagu kohalik liiklusvahendi sundkindlustus Eestis. Näiteks kui Juhan Rebane põhjustab välismaal autoavarii, siis rohelise kaardi kaudu kompenseeritakse kannatanu auto remont, Juhan Rebane ise süüdlasena peab oma auto, mis samuti avariis kannatada sai, remontima siiski oma rahakoti arvel . Õnnetuse puhul tuleks helistada liikluskindlustusfondi ja juhtunust teatada. Kui reisil juhtub õnnetus ja teil on fotoaparaat kaasas, soovitame juhtunut ka ise fotografeerida. Eriti soovitav on seda teha Poolas ja juhul, kui olete ise õnnetuses süüdi. Praeguseni pole rohelise kaardi lepinguga liitunud Venemaa ja Leedu.

Nael kummi!

 

Tagasi sisukorda