Copterline: Helsingi kesklinna 18 minutiga

Mai keskel avati regulaarne helikopteriühendus Tallinn-Helsingi liinil. Helikopteripileteid müüakse Estraveli kõigis büroodes. Liini teenindab Soome selle ala suurim operaator Copter Action Oy, kasutades turundusnime Copterline. Regulaarliini pole helikopteriga seni Soomeski varem lennatud, küll aga on reisikopter käigus näiteks Malmö ja Kopenhaageni vahel. Copter Action Estonia OÜ juhi Tõnis Lepa andmetel pärineb taolise liini idee ameeriklastelt, Sikorsky kopteritehaselt endalt.

Eeliseks kiirus ja mugavus
Laeva- ja lennureisi ees on helikopteri eeliseks kiirus. Reisivajaduse ilmnemisest Helsingisse jõudmiseni kuluv aeg võib kopteri puhul jääda alla ühe tunni. Lend kestab 18 minutit ja kuna maandutakse praktiliselt kesklinnas, on ajavõit lennukiga võrreldes suur. Tallinnas paikneb kopteriterminaal Linnahalli kõrval, Helsingis Hernesaaris, kust taksosõidule südalinna ei kulu üle 5 minuti. Soovi korral tellitakse takso helikopterile vastu. Kopterisõidul ei teki ka sadamatele omaseid passi- ja tollijärjekordi. Seetõttu suletakse check-in alles 10 minutit enne väljalendu. Pagas võetakse käest vahetult enne pardale astumist ja antakse tagasi kopterist mahaminekul.
Laevad on loomulikult hinnalt odavamad ja kiirlaevad ka suhteliselt kiired, ent lisandub oluline ajakulu passikontrollis. Lennuki teoreetiline kiirus on helikopteriga võrreldes suurem, kuid õhkutõusmine ja maandumine kulgevad kopteriga võrreldes aeglasemalt. Peale selle asub lennuväli Helsingis kesklinnast suhteliselt kaugel, check-in suletakse juba pool tundi varem ning ka pagasi kättesaamisele ja passikontrolli läbimisele kuluv aeg on pikem.

Maailma parim helikopter
“Sikorsky S76C+ on hetkel maailma parim reisijateveoks ehitatud helikopter,” väidab Lepp, “tema tehniline varustatus lubab lennata iga ilmaga.” Sama tüüpi koptereid kasutavad teiste hulgas ka USA president ja Inglise kuninganna. Lisaks kahele piloodile mahutab kopter 12 reisijat. Reisijaistmed on mugava nahkkattega ja paiknevad kolmes reas. Kopteri õhkutõusmine, lend ja maandumine on üllatavalt sujuvad, eriti propellerlennukitele omaseid raputusi ja äkilisi kõrgusemuutusi ei ole. Estraveli asepresidendi Mauri Saarendi sõnul tekib lennates mõneti marsruuttakso tunne - kohtade arv ja paiknemine on sedavõrd sarnased. “Aknadki nagu minibussil, lennukiakendest palju suuremad,” kirjeldab Saarend oma proovilendu. “Väljavaade on olemas kolmes suunas - ette, vasakule ja paremale. Allolevad objektid on hästi näha, kuigi meres neid palju pole, mõned saared ja laevad. Ainult müra on rohkem kui lennukis, kõrvalistujaga saab vestelda vaid karjudes.” Copterline pakub omalt poolt reisijatele müra vastu kõrvatroppe.
Teenindust kopteri pardal ei ole. Küll aga on nii Tallinnas kui ka Helsingis enne lendu kõikidel reisijatel võimalik kopterifirma kulul tarbida karastusjooke, teed, kohvi ja kakaod ning süüa einevõileibu ja kooke.

Sihtgrupiks ärireisijad
Tõnis Lepa sõnul on sihtgrupiks eelkõige tööasjus reisiv inimene. Oma aega hindavatele ärimeestele tähendab kopteriühendus suurt mugavust - ärikohtumisel Helsingis võib hõlpsasti ära käia ka poole päevaga. Lennatakse tunniste vahedega igal tööpäeval esmaspäevast reedeni, 13 väljumist päevas. Erinevalt lennukipiletitest on kopterite hinnakujundus küllaltki lihtne, pakutakse vaid kahte hinda. Ühe suuna normaalhind on 2550 krooni, soodushind 1275 krooni. Edasi-tagasi pileti ostmine hinnaalandust ei anna. Piletihinnad on lõplikud, mingeid makse ei lisandu. Soodushind kehtib esimesele kolmele väljumisele Tallinnast ja viimasele kolmele väljumisele Helsingist, kui kohad on broneeritud vähemalt 24 tundi ette. Eesti reisija jaoks on selline jaotus soodne, sobides hästi ühepäevasteks tööreisideks.
Ühe suuna lennupilet koos lennuväljamaksudega läheb praeguse dollarikursi juures maksma ca 2700 krooni ehk pisut rohkem kui helikopteri normaalhind. Soodushinnaga edasi-tagasi lennupiletid eeldavad Helsingi puhul alati laupäeva ja pühapäeva vahelisel ööl sihtpunktis viibimist (mis ärireisijale ei pruugi sobida) ning maksavad pisut üle 2000 krooni.
“Kui Helsingis viibimise aja sisse ei jää nädalavahetust, on helikopteriga sõit lennukist igal juhul odavam, kopteri soodushinda kasutades koguni kahekordselt,” võrdleb Mauri Saarend. “Loomulikult ei konkureeri helikopter hinna poolest laevadega. Ka Helsingist kolmandasse sihtpunkti edasilendamisel ei ole helikopter ilmselt sobiv variant, sest helikopteri maandumisplats jääb Vantaa lennuväljast 30 km kaugusele ja puudub võimalus pagasi otse lõppsihtpunkti saatmiseks.”

Põnev kogemus tõmbab huvilisi
Samas ootab Copterline ka seiklusi ja elamusi hindavaid kliente. On ju kopterilend vähestele tuttav kogemus ja tasub äraproovimist. Juba esimese töönädalaga suutsid mõned usinamad kolmgi korda edasi-tagasi lennata. Copterline on endale esimese aasta eesmärgiks seadnud vedada vähemalt 30 tuhat reisijat. Üldse prognoositakse Tallinna ja Helsingi vahel nii laeva- kui lennureisijaid aastas kokku ligi 7 miljonit. Et Copterline võiks regulaarliini opereerida, pidid Eesti ja Soome lennuametid muutma maadevahelist lennunduslepingut. Seni lubas see Tallinn-Helsingi liinil regulaarselt opereerida ainult Finnairil ja Estonian Airil, kuid tehtud muudatused annavad tee vabaks konkurentsiks ka teistele.

 

Tagasi sisukorda