Suur suveküsitlus: Tallinna hotellid 2000

Tallinn hotelliturg on äkitselt elavnenud. Radisson SAS Hotel pidas kevade hakul nurgakivipidu. Press käivitas diskussiooni teemal, kas Tallinnas on hotellikohti piisavalt ning kas Radissoni ja Maailmakaubanduskeskuse hotelli valmimisel konkurents liiga karmiks ei muutu. Nüüd suvehooaja saabudes võime tõdeda, et nädalalõppudel on Tallinna hotellid hoopis lõhki müüdud, soovijaid rohkem kui kohti ning äraütlemisi üllatavalt vähe. Ühelt poolt muidugi rõõmustab, et turistid Tallinna peale tormi jooksevad, kuid mis on olukorra tegelik põhjus? Kas on riik ja linn ootamatult oma turismiturundust tõhustanud või häda ikka selles, et hotelliinvesteeringud vajadusest maha jäänud? Tallinna hotellituru hetkeseisust pildisaamiseks tegime kiirküsitluse linna tähtsamate hotellide ja hotellikettide* seas ning järgneval kahel leheküljel pakume nende vastused osaliselt lühendatuna tutvumiseks ka meie lugejatele.
* Reval Hotelligrupi AS esindab nelja hotelli: Olümpia, Central, ExpressHotell ja Park Hotell ning Scandic Hotels Eesti AS hotelle Palace ja St.Barbara.

1. Milliste uudistega lähete vastu käesolevale suvehooajale?
2. Milline on hotellituru hetkeseis Tallinnas, kas hotellikohti on liiga vähe või liiga palju?
3. Kuidas teie hotell positsioneerub turul, keda peate oma suurimaks konkurendiks ja kes on teie põhilisteks klientideks?
4. Milliste tulemusteni loodate jõuda aasta lõpuks?
5. Mida turistidevoolu lisamiseks peaks veel tegema (linnavalitsus, riik)?

Evelin Bötker
Müügi- ja vastuvõtujuht, Hotell Schlössle/Hotell St.Petersbourg

1. Hotellis Schlössle jätkame eelmisel aastal populaarseks saanud õueaia kasutamist hommiku-, lõuna- ja õhtusöögipaigana, samuti pakume võimalust seal üritusi korraldada - sumedal suveõhtul on see sobiv paik kokteilipeoks. Pakume abi aiapeo läbiviimisel dekoratsioonidest ja esinejatest kuni temaatiliste menüüdeni. Hotelli St.Petersbourg ees avame tänavakohviku, kus pakume kerget söögipoolist, õlut, veini ja karastusjooke. Hotelligrupi Schlössle Hotel Group’i uudisena avasime mais uue luksushotelli Riias - Grand Palace.

2. Hotellituru hetkeseis on suveperioodil mitterahuldav ja talveperioodil väga hea. Kindlasti mahuksid turule veel mõnedki hotellid, kui riik suudaks Eestit ja Tallinna kui turismiobjekti reklaamida.

3. Meie kaks hotelli on Tallinnas hinna poolest ühed kallimad. Oleme teeninduse ja atmosfääri eest saanud paljude kiidusõnade osaliseks, seega saavad meie kliendid seda, mille eest maksavad. Põhiklientuur on ärimehed ja diplomaadid, suveperioodil ka turistid. Täituvuse poolest oleme pea alati esimese viie seas Tallinnas. Konkurentideks on samasse hinnaklassi kuuluvad hotellid, kes pakuvad heatasemelist teenindust.

4. Tahaks väga, et kenasti alanud aasta veelgi paraneb. Suvi on tulemas väga hea ja loodame, et tulemused ületavad eelmise aasta näitajad.

5. Riik ja linn peaksid oma eelarvest oluliselt enam toetama Eesti ja Tallinna propageerimist maailmas. Meil on küllalt, mille üle maailmatasemel uhke olla. Turism on oluline sissetulekuallikas, aga nagu ütleb vanasõna: "Kui tahad, et raha tuleks uksest sisse, pead seda enne aknast välja viskama". Ilma investeeringuteta turismi propageerimiseks ei tule raha ka riigile sisse. Näidet ei ole vaja kaugelt otsida - Soome turismimarketingi eelarve on ca 1,75 miljonit FIM aastas, millest 1 miljon ehk ca 57% (!) tuleb riigilt. Ja tulemused on silmaga näha. Ka peaks riik tegema omapoolseid samme, et parandada viisarezhiimi Venemaaga, mis praegu peatab turismi sellelt Eestile väga oluliselt turult. Kindlasti on võimalik lihtsustatud korras turismiviisade väljaandmine.

Feliks Mägus
Juhatuse esimees, Reval Hotelligrupi AS

1. Selle aasta algusest peale on Reval Hotels’is toimunud palju erinevaid muudatusi. Majutuse koha pealt läheme suvele vastu uute pakettidega - pakume klientidele nii tervisepaketti, perepaketti, kasiinopaketti kui ka romantikapaketti. Iga klient peaks leidma endale midagi sobivat. Toitlustuse poolelt pakume maikuust alates igas hotellis erinevaid piknikutooteid - valik ulatub alates piknikukorvidest kuni kaasaostetava supini.
Kui rääkida veel igast hotellist eraldi, siis Park Hotell & Casino kabaree klubis pakume uut showprogrammi, Reval ExpressHotel pakub alates juunikuust lastele võimalust meelt lahutada karusselliga sõites ja batuudil hüpates; Reval Hotel Central avas just hiljuti lastetoa uksed, kus saab lastele mõnusaid ja meeldejäävaid sünnipäevi korraldada ja Reval Hotel Olümpia valmistub hoogsalt septembriks, et siis avada uus ja kaasaaegne konverentsi- ja banketikeskus.

2. Viimaste sündmuste taustal tundub praegu küll, et kohti kipub nagu väheks jääma. Kuid tegelikult on ikka see sama vana probleem, et nädalavahetustel on kõik hotellid täis, nädala sees napib aga kliente kõikides hotellides.

3. Reval Hotels’i hotelliketti kuulub neli hotelli: Reval Hotel Olümpia, Reval Hotel Central, Reval ExpressHotel ja Park Hotell & Casino ning meile kuulub ca 30% Tallinna hotelliturust. Oma lähimateks konkurentideks peame Scandic hotelle, Viru hotelli ning Grand Hotel Tallinnat. Meie kõik hotellid on positsioneeritud erinevalt, sellest sõltuvalt on erinev ka Reval Hotels’i hotellide klientuur - kui näiteks Reval Hotel Olümpias on ülekaalus äriturist, siis Reval ExpressHotellis on jällegi üle 80% puhketuriste.

4. Loodame säilitada oma positsiooni müüdavate tubaööpäevade osas ja parandada meie hotellide tuntust Reval Hotels’i brandinime all.

5. Eesti riik ja Tallinna linn peaksid ennast rohkem reklaamima. Samuti on palju teha linna ja riigi turismiinfrastruktuuride väljaarendamisel. Kasutamata on ka Venemaa turistide potentsiaal - viisarezhiimi lihtsustamine vajaks lahendamist.

Kersti Vaino
Müügi- ja turundusjuht, Scandic Hotels Eesti

1. Juunis käivitus Scandic Hotels Eesti AS tellimiskeskus. Telefoninumbrilt 6 311 617 ja mobiili lühinumbrilt 1617 saavad meie kliendid tellida teenuseid kõigis neljas Scandic Hotels Eesti hotellis - Palace ja St. Barbara Tallinnas, Rannahotell Pärnus ja Karupesa Otepääl. Tulevikus hakatakse broneerima ka kõiki Scandic hotelle Skandinaavias. Mais lõpetasime hotelli Palace numbritubade renoveerimise. Avasime uued eridisainiga hotellitoad seitsmendal korrusel endise Sky baari asemel. Nüüd pakume oma klientidele ka saunamõnusid.
Tallinna restoranides pakume uudisena suviselt kergeid sööke: restoranis Leonardo mereande ja Café Palace'is salateid. Suvel jätkame Café Palace'is päevapraadide pakkumist. Baieri Keldris on populaarseks saanud eripakkumised üliõpilastele - praad ja õlu soodushinnaga.

2. Kui suvistel nädalavahetustel tundub, et hotellitube võiks Tallinnas rohkem olla, siis pikkadel talvekuudel on hotellide täituvus madal. Kindlasti toob muudatusi kaasa Radissoni SAS tulek, millega täitub mitmeks aastaks 4 ja 5 tärni hotellide turg. Siiski lisandub suurte rahvusvaheliste hotellikettide Tallinna tulekuga ka Eesti kui reisisihi tuntus ja usaldusväärsus maailmas.

3. Scandic Hotel Palace on traditsioonidega äriklassi hotell, mis oma suurepärase asukoha, optimaalse suuruse ja teeninduskvaliteedi tõttu on eelistatud nii äriklientide kui riigi kõrgete külaliste ja delegatsioonide majutamisel. Turismihotell St. Barbara on tänu oma asukohale südalinnas, hubasusele ja heale teenindusele juba aastaid kõrgeima täituvusega hotelle Tallinnas. Konkurents hotelliturul on tihe ja üha kasvab. Oma põhiliste konkurentidena näeme just väiksemaid kõrgetasemelisi hotelle.

4. Loodame saavutada püstitatud eesmärgid.

5. Kindlasti ootaks tegutsemist nii Tallinna kui Eesti Turismiameti poolt. Ka talvel oleks kultuuriturismi arendades võimalik Eestisse meelitada rohkem turiste. Meil on suurepärane ooperi- ja balletiteater, pidevalt toimub huvitavaid maailmatasemel kontserte. Jõudsamat arendamist vajab konverentsiturism. Kasutamata potentsiaali jätkub.

Anu Soosaar
Majutusdirektor, Hotell Viru

1. Viru hotell on selleks hooajaks teinud klientidele suurepärase kingituse: hotelli fuajee on saanud täiesti uue näo. Ala-aula pindala on suurenenud kaks korda. Klientidele lähemale 1. korrusele on kolinud müügiteenindus, s.h. konverentsimüük, valuutavahetus, panga-automaat, pakihoid. Uues fuajeebaaris Bar Marco Polo on 120 istekohta, millele lisanduvad fuajee diivanid ja tugitoolid. Kokku investeerisime ala-aulasse 19 miljonit krooni. Märgatavalt muutus hotelliesine ala. Renoveeritud sai 13. korrus - üks korrus Viru Class hotellitube taas juures. 2. korrusel avas uksed Bar Bogart, kus õhtuti kõlab elav klaverimuusika.

2. Hotelliäri on Eestis hooajaline ja seetõttu tuleb suviti nädalalõppudel tubadest nappus kätte. Sügis-talvisel hooajal on konkurents kõvem, kuid see on hea. Sunnib hotellijuhte pingutama ning teeninduskvaliteedi nimel tööd tegema.

3. Meie soov on olla parim kolmetärnihotell Tallinnas. Põhimõtteks on pakkuda kliendile pisut enam tema ootustest. Meie klientidest 1/3 on tööreisijad (siia kuuluvad ka konverentsirühmad) ja 2/3 on puhkusereisijaid. Tallinn on ideaalne lühipuhkuse veetmise koht soomlastele ja rootslastele, kes meie klientide hulgas domineerivad. Sama turg on muutunud atraktiivseks ka meie konkurentidele, kes varem sellele orienteeritud ei olnud. Sealhulgas ka Tallinna neljatärnihotellidele. Viru eeliseks on meie soodne asukoht. Kuna Viru jätkuvalt areneb ja uueneb (erastamisest alates oleme investeerinud 270 miljonit krooni) ning koolitab oma töötajaid, siis me konkurentsi ei pelga.

4. Oleme seadnud eesmärgiks müüa 2000. aastal tube üle 100 miljoni krooni eest ja saavutada aasta keskmiseks täituvuseks 70%.

5. Turism on Eestile oluline majandusharu. Riiklikul tasemel tuleks mõelda sellele, kuidas Eestit paremini müüa. Me peame leidma turistidele põhjuse siia tulla, teavitama neid sellest ning tegema selle võimalikult lihtsaks. Kui palju jääb praegu Eestisse viisaraskuste tõttu tulemata turiste Venemaalt? Samuti on riigi ülesanne muuta meie südalinn puhkajatele turvaliseks (loe: taskuvargavabaks).

Edvard Mihkelsaar
Müügi- ja marketingidirektor, Grand Hotel Tallinn

1. Alates 1. juunist 2000 lõpetas Grand Hotel Mercure Tallinna omanik hr. Alexander Kofkin juhtimislepingu teeninduskontserniga Accor. Seega kannab hotell sellest kuupäevast nime Grand Hotel Tallinn. Toimub muutus hotelli sümboolikas ja korporatiivses identiteedis. Meie soov on ära kasutada see "know-how", mille me saime teenindusketi Accor juhtimise all töötades ning lisada sinna kohalikku, põhjamaist ja meie kliendile rohkem omast stiili. Oleme kindlad, et suudame oma praegusi ja ka tulevasi kliente üllatada paljude muutustega ja seda loomulikult meeldivalt.

2. Tallinna hotelliturg ja klientide külastus on väga ebaühtlane. Hotelli numbritubadest, nagu kindlasti kõik reisitööstuses töötavad inimesed teavad, on suur puudus kõrghooaja (mai, juuni, juuli, august) nädalalõppudel. See aga ei tähenda, et Tallinnal on hotellidest kriitiline puudus. Kui naljaga öelda, siis peaks suvel ehitama kokkupandavad hotellid, mis saab nn. madalhooajal (september-märts) kokku panna. Tähtis roll suvel on siiski "yield management"-il.

3. Grand Hotel on tegutsenud alates 1998 aasta lõpust. Vaadates statistikat ja numbreid, võib öelda, et hotell "hakkas töötama" alles 1999. aasta keskel. See oli tingitud kindlasti sellest, et hotelli avamine madalhooajal on alati riskantne. Aastal 2000 tunneme end ühe Tallinna juhtiva neljatärni hotellina. See jääb ka meie eesmärgiks: olla üks kõige parematest variantidest klientide majutamisel, toitlustamisel, seminaride ja konverentside korraldamisel jne. Hotell on hea, ilus, mõnusa suurusega ning on olemas kõik moodsad võimalused kõikide soovide ja maitsete täitmiseks.
Kuna hotellil on suur konverentsikeskus, moodustab suure enamuse meie klientidest just seminarikülaline. Kui arvestada statistikat, siis on meie äri- ja turistreisija suhe 60%:40%. Konkurendiks peame kõiki hotelle, kes soovivad head teenust pakkuda.

4. Et kõik osapooled õnnelikud oleksid.

5. Minu teada on nende kahe panus olnud minimaalne ja rohkem sümboolne. Nende peamiseks ülesandeks pean Tallinna ja Eesti hea maine hoidmist.
Võimalusi selleks on palju.

Sigre Tompel
Müügi- ja marketingijuht, Ilmarine Residence

1. Ilmarine Residence projekt on ennast igati õigustanud ning seetõttu plaanib Domina järgmisel aastal turule tuua uue residents-tüüpi hotelli Tallinna kesklinnas. Koostamisel on kavad tegutsemiseks Läti, Leedu ja Venemaa hotelliturul.

2. Hoolimata hotellide rohkusest jääb nädalavahetustel ikkagi hotellikohti puudu. Enamus hotelle vaevleb tänavu ülemajutusega, kuna annulleerimisi on vähem kui varem. Tänu väiksusele (47 sviiti) ja spetsiifikale on Ilmarine Residence’il rohkem individuaale kui gruppe ja nii suuri probleeme ei teki. Raskem on majandamine talvehooajal. Samas leian, et kvaliteetsele ja oma turuniššiga hotellile leidub alati turgu ning edukas majandamine sõltub eelkõige juhtkonna tööst.

3. Meie kaudseteks konkurentideks on eelkõige 3-5-tärni hotellid, üürikorterid ja ka korterid müügiks. Ilmarine Residence on hetkel ainuke pikaajalisele kliendile spetsialiseerunud residents Tallinnas. Ka EHRL-i statistika osutab, et juhime majutuspikkuse näitajaga. Kui enamikes hotellides Tallinnas on ülekaalus soome turistid, siis meil jagavad soomlased itaallastega I-II kohta ja suhe on kaldumas itaallaste kasuks.

4. Loodame saavutada seatud eesmärgid: kasumi suhe netokäibesse 37,8% ja liidripositsiooni säilitamine Tallinna hotellide hulgas keskmise majutuspikkuse osas. Hotelli avades oli eesmärgiks pakkuda samu teenuseid sama kvaliteediga väiksema arvu töötajatega. Alustas 36 töötajat, täna töötab neid 13. Sellega oleme viinud hotelli tasuvuspunkti ilmselt Tallinna madalaimale tasemele.

5. Ei Tallinn ega riik ole teinud midagi selleks, et suurendada välisturistide voolu Eestisse. Kuigi turistidevool kasvab aastas keskmiselt 10 %, toimub ainult passiivne müük, st. ainult võtame tellimusi vastu. Ka meie välispartnerid kurdavad, et Eesti kui sihtpunkt on huvitav ja atraktiivne, aga inimesed ei tea sellest midagi, neil on raske seda müüa. Kasutamata potentsiaali on nii Lääne-Euroopa kui Venemaa turgudel. Venelaste puhul on teravaks probleemiks raskused viisa saamisel, mis pidurdab vene turistide sissevoolu.

 

Tagasi sisukorda