Sisukord

 

Kes vastutab, kui ma jätkulennust maha jään?

Vastab Estraveli asepresident Mauri Saarend.

Minimaalne ühendusaeg sõltub mitmest asjaolust
Minimaalne ühendusaeg (ingl. minimum connecting time, lühendatult MCT) on lühim ajavahemik, mis peaks transiitlennuväljal jääma saabuva ja väljuva lennu vahele. MCT sõltub lennuväljast, terminaalidest, kasutatavatest lennukompaniidest ja vajalikest formaalsustest (rahvusvaheliselt siselennule ümber istudes). Andmed MCT kohta on olemas broneerimissüsteemides. Näiteks Helsingis on see rahvusvaheliste lendude puhul 35 minutit, Kopenhaagenis 45 minutit, suuremates lennujaamades pikem. Eriti pikk on MCT, kui on vaja vahetada lennuvälja. Näiteks Moskvas peaks Sheremetjevo lennuväljale saabudes ja Domodedovost edasi lennates kahe lennu vahele jääma 6 tundi, New Yorgis Newarki ja Kennedy lennuvälju kombineerides aga 3 tundi 30 minutit.

Aega tuleb varuda piisavalt
Kui MCT-st ei ole piletit müües kinni peetud, ei anna lennufirma mahajäämise korral uut lendu tasuta ja klient on sunnitud edasijõudmiseks kohapeal uue pileti ostma. See pole aga ainus risk. Kuigi inimene ise võib ühelt lennult teisele jõuda märgatavalt kiiremini kui lubatud minimaalne ühendusaeg, ei pruugi jõuda tema pagas. Graafikujärgsete lendude korral ning väiksematel lennuväljadel ei tohiks MCT-st kinni pidades probleeme tekkida. Vähemkogenud reisija võib aga isegi MCT järgimise korral hätta jääda suurtel ja “segastel” lennuväljadel nagu LHR või FRA. Siiski on ka siin vastutav reisija ise. Seetõttu on soovitav nõuda piletit broneerides, et lendude vahele jäetaks pikemad vahed kui MCT nõuab.

Saabuva lennu hilinemisel vastutab lennufirma
Kui minimaalsest ühendusajast on kinni peetud ja mahajäämise jätkulennult põhjustab saabuva lennu hilinemine või ärajäämine, vastutab reisija sihtkohta toimetamise eest hilinenud lennukompanii. IATA reeglites on sätestatud jätkulennust mahajäämise põhjustanud lennukompanii kohustus reisija sihtpunkti toimetamiseks kas oma teistel lendudel või mõnel muul viisil. Paraku ei määra need reeglid mingeid konkreetseid tähtaegu ega näiteks võimalikult ettetuleva ööbimise kompenseerimist (kuigi seda võidakse teha). Kindlasti ei hüvitata hilinemise tõttu ärajäänud ärikohtumisi. Mahajäämisest tingitud võimalike kulude katmiseks on omal kohal reisikindlustus.

NB! Ehkki hilinenud lennukompaniil lasub kohustus reisija sihtpunki toimetamiseks, ei tulda seda võimalust alati kandikul pakkuma. Tõenäolisem on, et inimene peab ise oma õigusi nõudma.

Ülemüük tuleb reisijale hüvitada
Üheks lennust mahajäämise eriliigiks on lennule mittelubamine ülebroneerimise tõttu (ingl. denied boarding). Kuna mitte kõik endale lennukis koha broneerinud inimesed ei tule tegelikult sõitma, arvestavad lennukompaniid sellega ja lubavad tihti broneerida pileteid rohkem kui lennuk mahutab. Siiski ilmub lennule vahel rohkem reisijaid kui statistiline tõenäosus lubaks ja kedagi on vaja maha jätta. Selliselt lennukist mahajäetud reisijal on kõige suuremad õigused: lisaks esimesel võimalusel alternatiivsete lendudega edasitoimetamisele saab ta ka rahalist või muud materiaalset hüvitust (nt tasuta lennupiletid), mille suurus võib ulatuda sadadesse dollaritesse, õiguse telefonikõnele suvalisse kohta ja vajadusel ka tasuta hotelliööbimise. See teeb 'denied boarding'-u mõnede kliendigruppide jaoks üpris atraktiivseks. Ameerikas on tavaline, et ülebroneerimise korral otsitakse vabatahtlikke, kes on hüvituse eest nõus lennust maha jääma. Euroopas otsustab mahajääja isiku harilikult lennufirma ise.


Sisukord