Küsitlus:
lennufirmad 2000
Lennundus on oma loomult väga globaalne majandusvaldkond, kus viimased
aastad on kaasa toonud olulise turu avanemise ja riikliku regulatsiooni
kaotamise erinevates riikides. Suurematel turgudel konkureerivad reisijate
pärast nii kodu- kui ka välismaised riiklikud ja eraomanduses olevad lennufirmad.
See on põhjustanud konkurentsi tugevnemist ja piletihindade alanemist.
Et karmistuvas konkurentsis eluvõimeliseks jääda, moodustavad lennukompaniid
koos partneritega globaalseid alliansse, millede mõju ulatub ka Eestisse.
Eestis ei ole tururegulatsioon lennunduses veel täielikult kaotatud -
teiste riikide lennukompaniid võivad siit otselende teha vaid oma päritolumaadesse,
mitte kolmandatesse riikidesse.
Eesti osakaal globaalses lennundusturus on kaduvväike - võrreldes näiteks
meist rahvaarvult ca 6 korda suurema läänepoolse naabri Rootsiga müüsid
Eesti reisibürood eelmisel aastal lennupileteid ligi 78 korda vähem (arvud
vastavalt 35.4 miljardit ja 456 miljonit EEK). Seega kulutab keskmine
eestlane lennukiga reisimisele aastas 13 korda vähem raha kui keskmine
rootslane. Väikese turumahu tõttu teevad regulaarseid otselende Tallinnasse
küllaltki vähesed lennukompaniid ja seda vaid lähiümbruskonna riikidest.
Kaks kolmandikku siinse turu müügist läheb Star Alliance'i (SAS, Lufthansa,
Austrian Airlines) ja sellega tihedat koostööd tegevate Estonian Air'i
ja Air Balticu arvele. Suurimaks konkurendiks neile Eesti turul on Finnair.
Väikse osa müügist saavad endale Lithuanian Airlines ja Eesti Lennukompanii
(ELK). Viimase mõne aasta jooksul on konkurents siinsel turul pigem vähenenud
kui kasvanud. Tallinnasse on oma otselennud lõpetanud Lufthansa ja LOT,
SAS loovutas Kopenhaageni liini tervenisti Estonian Air'ile ja viimane
omakorda on peatanud lennud nelja sihtpunkti. Suuremaid lennukeid on asendatud
väiksematega.
Alates talvehooajast elavdab tõenäoliselt turgu mõnevõrra Tallinna ja
Varssavi vahelise liini taasavamine Poola lennukompanii LOT poolt. Samas
suuremad Euroopa lennufirmad nagu British Airways, Air France, KLM jt
ei plaani lähiajal Eestisse lende alustada, ehkki näiteks British Airways
lendab juba mitu aastat Riiga. Põhja-Eesti elanike valikuvõimalust lennufirmade
vahel avardab Tallinnast märksa suurema lendude ja reisijate arvuga Helsingi
lennuvälja lähedus. See ei luba ka Eestis esindatud lennufirmadel vaatamata
konkurentsi vähesusele hindu väga kõrgele tõsta. Ent lennupiletite hinnad
on Eestis viimase aasta jooksul siiski tõusnud - põhjuseks eelkõige Euroopa
ühisraha kursi langus USA dollari suhtes ja (dollarites noteeritud) kütusehindade
suur tõus maailmaturul.
Mida arvavad Eesti
lennundusturust ja selle tulevikuväljavaadetest Tallinnasse lendavad tähtsamad
lennufirmad? Järgmistelt lehekülgedelt leiate nende vastused Estravelleri
küsimustele.
1. Milliste uudistega
lähete vastu talvehooajale?
2. Kas hindate oma
turupositsiooni Eestis piisavaks ja kas on plaanis oma turuosa
laiendada?
3. Mis on Eesti
kliendi silmis teie firma eeliseks?
4. Kas Eesti turule
on oodata uusi lennuliine/vedajaid?
5. Millise müügikanali
kasvu hindate kiireimaks järgmise aasta jooksul? Milline
kanal teile praegu Eestis kõige olulisem on?
Magnus Engström
Balti riikide koordinaator, SAS
1. Alates sellest
sügisest peaks Tallinn-Stockholmi liinil alustama lendamist uus lennukitüüp:
deHavilland ehk Dash8. Dash võtab peale 72 reisijat. Esialgu on see lennumasin
graafikus laupäeviti, uuest aastast peaks teda aga jaguma juba kõikidele
varahommikustele väljalendudele. Euroopa lendudest on uudiseks ühendus
Kopenhaageni ja Birminghami vahel. Tööpäeviti hakkab lendama 3 lennukit
päevas, esimene lend on planeeritud 19. novembriks. SAS´i peakorteris
on viimasel ajal tõsiselt nõu peetud uute sihtpunktide avamise üle teistel
kontinentidel. Mingeid otsuseid veel vastu võetud ei ole. Arutluse all
on olnud mitmed ka meie reisijatele atraktiivsed linnad Ameerika mandril,
samuti Aasias. Loodame, et otsused langetatakse peatselt.
2. SAS on alati huvitatud
oma müügitulemuste parandamisest.
3. Kindlasti meie
partnerid nagu seda on Estonian Air ning Star Alliance liikmed. Samuti
ka EuroBonus programm.
4. Selline informatsioon
meil kahjuks puudub, ei oska selle kohta midagi öelda.
5. Üle maailma on
märgatav olnud e-kaubanduse kiire edasiminek. Eestis on meile kõige olulisem
hästi funktsioneeriv reisibüroode-müügiagentide võrk.
Paul Nordell
Baltimaade regiooni direktor, Finnair
1. Finnair uuendab
talvehooajal oma lennukiparki 8 uue Airbus tüüpi lennukiga, mis hakkavad
lendama peamiselt Euroopa regulaarliinidel. Eesti reisijate paremaks teenindamiseks
lendame talvise sõiduplaani järgi 6 korda päevas Tallinna ja Helsingi
liinil, lisandub õhtune lend, mis oluliselt vähendab ooteaegu nii Euroopast
saabujatele kui ka Kaug-Itta reisijatele Helsingis.
Koostöös meie Oneworld partneritega pakume uusi sihtkohti Euroopas ja
kaugliinidel. Huvipakkuvamad on kindlasti Sydney ja Melbourne Austraalias,
traditsioonilisele New Yorgi lennule tuleb lisaks 9 suurimat sihtkohta
USAs. Euroopa sihtkohtadest pakuvad huvi kindlasti Köln, Luxemburg, Nizza.
Puhkusereisijaid lennutame West Palm Beachi, Las Palmasesse, Funchali
ja teistesse juba traditsioonilistesse puhkekohtadesse.
2. Finnair on Eesti
lennundusturul tegutsenud 9 aastat. Meie turuosa on kasvanud koos turuga
ja hetkeseisuga oleme rahul. Alati võiks paremini minna. Tähtsam on täna
säilitada juba saavutatud turuosa kui luua illusioone ja püüda kujutletavat,
kuid olematut saaki. Eesti lennureisijate arv on kindlaks määratud juba
meie elanikearvuga.
3. Eesti reisija seisukohalt
peame oma tugevaks küljeks Helsinki Vantaa lennuvärava lähedust, mugavust
ja loogilisust. Samuti tihedat lennugraafikut Tallinna ja Helsingi vahel,
mis võimaldab reisijatele sujuvaid ja aega säästvaid lennuplaane. Väga
oluline on hea sõiduplaan, mis võimaldab varahommikusi äralende ja hilisõhtusi
kojusaabumisi.
4. Konkurents on alati
teretulnud. Aga see küsimus on rohkem Teede ja Sideministeeriumi töövaldkond.
5. Ega ta palju suvi
2000 müügikanalitest ei erine. Võibolla kasvab elektrooniline reisikaubandus,
mis eeldab maksimaalselt lihtsat käsitlust ja kasutajate vilumust. Täna
domineerib müük reisibüroode ja agentuuride kaudu, mis minu arvates jääb
ka tulevikus põhiliseks müügikanaliks.
Leela Lilleorg
Müügidirektor, Estonian Air
1. Alates talvisest
hooajast lisab Estonian Air esmaspäeva hommikul ühe lennu Moskvasse, pakkudes
seega otseühendust Moskvasse ja tagasilennuks 5 korda nädalas.
Hiljutine uudis meie reisijatele on keskpäevase lennu lisamine Stockholmi.
Lend väljub Tallinnast 13.40 ja Stockholmist 15.40 igal tööpäeval, võimaldades
ühepäevaselt ärireisilt tagasi pöörduda juba pealelõunal. Koostöös SAS-ga
pakub Estonian Air ühendust Stockholmi viis korda päevas.
2. Alates 1996. aastast
on Estonian Air Tallinna Lennujaama läbivate reisijate põhjal suurendanud
oma turuosa 40 protsendilt 56 protsendini 1999. aastal. Hindame piisavaks
praegust olukorda, kus meie käes on üle poole regulaarreisijate turust.
3. Üheks eeliseks
Eesti reisijate silmis on tõsiasi, et oleme ainus lennufirma maailmas,
kes pakub teenindust nende emakeeles. Pardateeninduse kõrge kvaliteet,
personaalne ja siiras suhtlemine klientidega on olnud ja jääb meie tugevaks
küljeks. Pakume Eesti kliendile otselennuvõimalust üheksasse sihtkohta
- palju enam kui teised Tallinnast opereerivad lennufirmad. Ühendused
meie partneritega üle Kopenhaageni, Stockholmi ja Frankfurdi laia maailma
edasilendamiseks on sujuvad ja mugavad. Estonian Airi kõrged tehnilised
standardid on leidnud tunnustust Euroopa Ühinenud Lennuametite poolt ning
tagavad meie reisijatele turvalisuse ja lendude toimumise täpsuse.
4. Estonian Air on
sõlminud koodijagamislepingu Ukraina lennufirmaga Aerosvit Airlines. Alates
1. septembrist on kõigil Estonian Airi poolt Kiievisse ja tagasi opereeritavatel
lendudel ka Aerosvit Airlinesi lennunumber. Kuigi Aerosvit ise lende ei
alusta, on neil tänu Estonian Airile juurdepääs Eesti turule.
5. Ootame suurimat
kasvu otse kliendile suunatud müügis läbi interneti, kuid see kanal jääb
edaspidigi moodustama meie müügist väga väikest osa. Suurimaks müügikanaliks
Eestis on ja saab olema müük läbi reisibüroode. Estonian Airi jaoks on
Eestis juhtival kohal reisibüroo Estravel. Oma laia müügivõrgustiku kaudu
toob Estravel meie modernsete Boeing 737 ja Fokker 50 tüüpi lennukitega
lendama märkimisväärse osa Eestis lennupileti ostnud reisijatest.
Eva-Maria Eensalu
Esindaja Eestis, Austrian Airlines/Lauda Air
1. Lõplik talvine
lennuplaan kinnitatakse kolme nädala jooksul ning kohe saavad reisijad
ka sellekohast täpsemat informatsiooni. Nagu ikka hooaja vahetudes, on
oodata lennuaegade ja sageduste muutusi. Samuti avatakse mõned uued liinid.
2. Oleme rahul, kuid
arenemisruumi jätkub.
3. Eelkõige on meie
eeliseks väga hea teenindus, Viini tipprestorani "Do&Co" köök meie lendudel,
suurepärane interaktiivne programm pikkadel lendudel, lihtne ja suhteliselt
väike Viini lennujaam transiitpunktina ning head ühendused üle kogu maailma.
4. Konkurents on teretulnud.
5. Meie suurimaks
ja edukaimaks müügikanaliks on reisibürood ning usun, et ka tulevikus
saame loota väga tulemusterohkele ja meeldivale koostööle. Samas tõuseb
kindlasti ka internetimüük ning call-center'ite kaudu tehtavate broneeringute
arv.
Helena Karu
Esindaja Eestis, airBaltic
1. Juulist täienes
pardateenindus Riia liinil. Pakume suupisteid, teed, kohvi, mahlu ja lahjemaid
alkohoolseid jooke. Sügisest muutub hinnastruktuur, mis teeb lendamise
arvestatavaks alternatiiviks autosõidule. Septembris esitlesime uut toodet,
nn. sarjapiletit Tallinn-Riia ja Riia-Vilniuse liinil. See sisaldab 20
lendu 6 kuu jooksul ning on mõeldud eelkõige äri- ja püsikliendile, olles
odavam kui eraldi piletid Tallinna, Riia ja Vilniuse vahel. Reisijale
või firmale vormistatakse 20 tähikut, mis broneerimisel vahetatakse lennupileti
vastu. Firma sarjapiletiga saavad lennata erinevad töötajad. Sarjapiletit
müüakse nii turisti- kui ka äriklassi. Äriklassi pileti omanik võib külastada
äriklassi ootesaale Tallinnas, Riias ja Vilniuses ning koguda lendude
eest topeltarv EuroBonus punkte. Toode on müügil kõikides IATA reisibüroodes,
Estonian Airi piletikassades ja AS Tallinna Lennujaama Piletiagentuuris.
2. 1. oktoobril saab
airBaltic 5-aastaseks, neist 4 aastat on oldud Eesti turul. Hindame oma
turupositsiooni Eestis rahuldavaks. Meil on väga hea koostöö Estonian
Airiga. Loodame, et sarjapilet tõstab reisijate arvu ja sellega kasvab
ka meie turuosa.
3. airBaltic pakub
koostöös Estonian Airiga Tallinna ja Riia vahel äripäeviti kaks lendu
päevas. Lennud võimaldavad ärimeestel Riias ära käia ühe päevaga. Hommikulend
jõuab Riiga tööpäeva alguseks, õhtune väljub Riiast tööpäeva lõpul. Ka
on airBalticu üheks eesmärgiks olla täpseim lennufirma Balti riikides.
Väikesed lennujaamad lubavad toimetada reisijad kohale täpselt ja kindlustada
neile edasilennuvõimalus.
4. Kahjuks ei saa
sellele küsimusele konkreetset vastust anda, kuid algav sügis-talvine
hooaeg annab sellele peatselt vastuse.
5. Reisibürood on
airBalticule olulisimaks müügikanaliks. Meie pileteid võib osta ka Estonian
Airi ja Tallinna Lennujaama kassadest, üha populaarsemaks muutub ka Internet.
Praegu on pileteid läbi meie kodulehekülje http://www.airbaltic.com
võimalik tellida ainult Lätist.
Sisukord
|