Sisukord
|
Pendolino:
Soome raudtee lipulaev
Paljud eestlased on ühes või teises kontekstis kuulnud Pendolino nime.
Vähesed teavad, et see itaaliapärane nimi tähistab Soome suurima raudteefirma
VR Oy lipulaeva - kiireimat reisirongi. Pendolino S 220 avas moodsate
kiirrongide ajastu Soomes.
Itaalia disain
ja Soome töö
Pendolino on disaininud itaallane Giugiaro, tehnoloogiline pool on pärit
Fiatilt, rong ise kokku pandud Soomes. Kiirrongi varustusse kuuluvad mugavad
istmed, konditsioneer, elektroonilised uksed, infomonitorid, taksofonid,
muusikaprogrammide kuulamisvõimalus, bistroo ja eraldi suitsetamisruum,
invalift ja muud invateenused. Pendolinos paikneb ka väike hästivarustatud
koosolekusaal.
Reisimugavus säilib tänu hästiisoleeritud salongile ja isekallutuvale
rongikerele ka suurtel kiirustel ning seetõttu võib Pendolino julgelt
sõita 220 km tunnis nendelgi teelõikudel, kus tavarongid peavad piirduma
160 kilomeetrise tunnikiirusega.
Raudtee käes 40%
ühistranspordist
"Raudteereisijate osakaal Soome transpordi inimkilomeetrites on 5% ja
see on pikka aega püsinud samal tasemel. Autoliikluse kiire kasvu taustal
on raudtee seega arenenud kindlalt," kinnitab VR Oy reisiliiklusdirektor
Pekka Söderling. "Raudtee turuosa ühistranspordis on praegusel hetkel
umbes 40%."
Pekka Söderling räägib, et Soomes on viimasel ajal suurt tähelepanu pööratud
raudtee põhivõrgustiku tehnilisele täiustamisele, liiklusmahu lisamisele,
teede elektrifitseerimisele ja liiklusjuhtimise automatiseerimisele. Parandatud
on liiklusohutust, juurde ehitatud kõrgeid jaamaplatvorme.
"Kuigi tööd on mõnikord häirinud liiklust ja aeglustanud sõiduplaane,
on samas raudteele tekkinud kiire arengu ja dünaamilisuse imago," on Söderling
rahul. "Kui sellele lisandub VR sisemine uuenemine riigiametist äriettevõtte
kaudu aktsiaseltsiks, õnnestub ka firma sees luua personali positiivselt
uuendusmeelne ja edasipürgiv õhkkond, mis peegeldub paremas klienditeeninduses.
Ja tagasiside näitabki positiivset arengut."
Uued vagunid kahekorruselised
VR uuendab põhjalikult oma vaguniparki. "Tellitud on 92 2-korruselist
InterCity vagunit, millest juba enam kui pooled kasutusel ja ülejäänudki
saame kätte umbes aasta jooksul," jutustab Pekka Söderling. "Konditsioneeriga
vagunid on osutunud mugavateks ja vaikseteks, reisijad on nendega väga
rahul. Aastast 1995 kasutusel olnud kahele Pendolino-kiirrongile oleme
juurde tellinud kaheksa uut."
VR on lähiliikluses hiljuti rakendanud kümme uut Itaalia päritoluga elektrirongi,
millest reisijad on lausa vaimustuses. Kahevagunilises rongis on 184 istekohta
ja avarad eeskojad. Ruumivõtvad agregaadid on paigutatud vaguni katusele
ja igasse vagunisse saadud seeläbi madala põrandaga osad, mis eriti meeldiv
invareisijatele, vanuritele ja lapsevankriga sõitjatele. Sõidumugavust
lisavad konditsioneer ja infomonitorid, turvalisuse tagavad turvakaamerad.
Ilmselt teeninduskvaliteedi paranemine ongi olnud lähiliikluse reisijatearvu
kiire kasvu põhjuseks.
Reisimine ohutumaks
ja mugavamaks
Soome Raudtee peab tähtsaks personali arengut ja töökeskkonna parandamist
töötajate põhjaliku koolituse ja firmakuvandi uuendamise, samuti sertifitseeritud
kvaliteedi-, keskkonna- ja ohutussüsteemide rakendamise abil.
"Raudteevõrgu korrastamine Kesk- ja Lõuna-Soomes hakkab valmis saama ja
peatselt võime sõiduaegu kärpida märgatavalt," räägib Söderling. "Loomisel
on ulatuslik ühistranspordi sõlmpunktide - reisikeskuste võrk, mis kasutajale
loob täiustatud võimalused ühelt transpordiliigilt teisele ümberistumiseks.“
Loodavad reisikeskused hakkavad ühendama eri liiki liiklusvahendeid samas
terminaalis ning kiirendavad sellega reisimist ja ümberistumist. Tagatakse
head infosüsteemid ja reisimine tehakse hõlpsamaks mitmel muul viisil.
VR majanduslik
stabiilsus kadestamist väärt
VR Oy on praegusel hetkel ainus raudteeoperaator Soomes ning tegeleb nii
kauba- kui reisijateveoga. Aktsiaseltsi tegevus on majanduslikult sedavõrd
stabiilne, et ta suudab ise rahastada oma investeeringud, maksta aktsionäridele
dividende ning tasuda raudteevõrgu omanikule tasu teede kasutamise eest.
Reisijateveo kulud kaetakse osaliselt kaubaveotuludest. Transpordiministeeriumiga
on sõlmitud viieaastane riigihankeleping, mille põhjal riik ostab aastatel
2000-2004 riigieelarvest selleks eraldatud vahenditega teatud arvu ebarentaableid
rongiühendusi.
Ka bussi jaoks
oma vagun?
Eesti turul on tuntuimateks VR traditsioonilisteks talvetoodeteks autokiirrongid
Lapimaale ja junaSki paketid Lapi suurematesse suusakeskustesse.
"Tänavuse uudisena pakume katseliselt ka busside transportimist rongiga
Helsingist Rovaniemisse," paljastab Pekka Söderling. "Toode on välja töötatud
koostöös Soome Turismiarenduskeskusega ja sihtgrupiks eelkõige saksa turistid."
Otselendude puudumine Tallinnast Peterburi ja rongiveeremi moraalne vananemine
sunnib mitmeid eestlasi isegi Peterburi-sõiduks kasutama mugavat Helsingi-Peterburi
rongi.
Estravel on Soome raudtee VR müügiagent Eestis, omades automatiseeritud
on-line piletimüügisüsteemi. Müügil on nii lähi- kui kaugrongipiletid.
Samuti vahendatakse laia valikut suusapakette, nii valmiskujul kui vastavalt
kliendi soovile, rätsepatööna koostatult.
AutoRong paketid
|
Auto+kupee
(1-3 reisijat)
|
Auto+2
kupeed
(2-6 reisijat)
|
Helsinki-Kontiomäki
ja Oulu |
990
FIM
|
1530
FIM
|
Tampere-Rovaniemi
ja Kolari |
1090
FIM
|
1630
FIM
|
Turku-Rovaniemi
|
1630
FIM
|
|
Helsinki-Rovaniemi
ja Kolari |
1190
FIM
|
1730
FIM
|
AutoRong pakett sisaldab:
- rongipiletid reisijatele ja autole ühel suunal
- voodikohad 1-3 voi 2-6 reisijale kupees
Rongipiletid Venemaale
|
2. klassi kupee
|
1.klassi
kupee
|
business-klassi
kupee
|
Helsingi-Moskva |
485
FIM
|
724
FIM
|
783
FIM
|
Helsingi-St.Peterburg
|
284
FIM
|
450-502
FIM
|
|
Sisukord
|