Sisukord

 

Pendolino: Soome raudtee lipulaev


Paljud eestlased on ühes või teises kontekstis kuulnud Pendolino nime. Vähesed teavad, et see itaaliapärane nimi tähistab Soome suurima raudteefirma VR Oy lipulaeva - kiireimat reisirongi. Pendolino S 220 avas moodsate kiirrongide ajastu Soomes.

Itaalia disain ja Soome töö
Pendolino on disaininud itaallane Giugiaro, tehnoloogiline pool on pärit Fiatilt, rong ise kokku pandud Soomes. Kiirrongi varustusse kuuluvad mugavad istmed, konditsioneer, elektroonilised uksed, infomonitorid, taksofonid, muusikaprogrammide kuulamisvõimalus, bistroo ja eraldi suitsetamisruum, invalift ja muud invateenused. Pendolinos paikneb ka väike hästivarustatud koosolekusaal.
Reisimugavus säilib tänu hästiisoleeritud salongile ja isekallutuvale rongikerele ka suurtel kiirustel ning seetõttu võib Pendolino julgelt sõita 220 km tunnis nendelgi teelõikudel, kus tavarongid peavad piirduma 160 kilomeetrise tunnikiirusega.

Raudtee käes 40% ühistranspordist
"Raudteereisijate osakaal Soome transpordi inimkilomeetrites on 5% ja see on pikka aega püsinud samal tasemel. Autoliikluse kiire kasvu taustal on raudtee seega arenenud kindlalt," kinnitab VR Oy reisiliiklusdirektor Pekka Söderling. "Raudtee turuosa ühistranspordis on praegusel hetkel umbes 40%."
Pekka Söderling räägib, et Soomes on viimasel ajal suurt tähelepanu pööratud raudtee põhivõrgustiku tehnilisele täiustamisele, liiklusmahu lisamisele, teede elektrifitseerimisele ja liiklusjuhtimise automatiseerimisele. Parandatud on liiklusohutust, juurde ehitatud kõrgeid jaamaplatvorme.
"Kuigi tööd on mõnikord häirinud liiklust ja aeglustanud sõiduplaane, on samas raudteele tekkinud kiire arengu ja dünaamilisuse imago," on Söderling rahul. "Kui sellele lisandub VR sisemine uuenemine riigiametist äriettevõtte kaudu aktsiaseltsiks, õnnestub ka firma sees luua personali positiivselt uuendusmeelne ja edasipürgiv õhkkond, mis peegeldub paremas klienditeeninduses. Ja tagasiside näitabki positiivset arengut."

Uued vagunid kahekorruselised
VR uuendab põhjalikult oma vaguniparki. "Tellitud on 92 2-korruselist InterCity vagunit, millest juba enam kui pooled kasutusel ja ülejäänudki saame kätte umbes aasta jooksul," jutustab Pekka Söderling. "Konditsioneeriga vagunid on osutunud mugavateks ja vaikseteks, reisijad on nendega väga rahul. Aastast 1995 kasutusel olnud kahele Pendolino-kiirrongile oleme juurde tellinud kaheksa uut."
VR on lähiliikluses hiljuti rakendanud kümme uut Itaalia päritoluga elektrirongi, millest reisijad on lausa vaimustuses. Kahevagunilises rongis on 184 istekohta ja avarad eeskojad. Ruumivõtvad agregaadid on paigutatud vaguni katusele ja igasse vagunisse saadud seeläbi madala põrandaga osad, mis eriti meeldiv invareisijatele, vanuritele ja lapsevankriga sõitjatele. Sõidumugavust lisavad konditsioneer ja infomonitorid, turvalisuse tagavad turvakaamerad. Ilmselt teeninduskvaliteedi paranemine ongi olnud lähiliikluse reisijatearvu kiire kasvu põhjuseks.

Reisimine ohutumaks ja mugavamaks
Soome Raudtee peab tähtsaks personali arengut ja töökeskkonna parandamist töötajate põhjaliku koolituse ja firmakuvandi uuendamise, samuti sertifitseeritud kvaliteedi-, keskkonna- ja ohutussüsteemide rakendamise abil.
"Raudteevõrgu korrastamine Kesk- ja Lõuna-Soomes hakkab valmis saama ja peatselt võime sõiduaegu kärpida märgatavalt," räägib Söderling. "Loomisel on ulatuslik ühistranspordi sõlmpunktide - reisikeskuste võrk, mis kasutajale loob täiustatud võimalused ühelt transpordiliigilt teisele ümberistumiseks.“
Loodavad reisikeskused hakkavad ühendama eri liiki liiklusvahendeid samas terminaalis ning kiirendavad sellega reisimist ja ümberistumist. Tagatakse head infosüsteemid ja reisimine tehakse hõlpsamaks mitmel muul viisil.

VR majanduslik stabiilsus kadestamist väärt
VR Oy on praegusel hetkel ainus raudteeoperaator Soomes ning tegeleb nii kauba- kui reisijateveoga. Aktsiaseltsi tegevus on majanduslikult sedavõrd stabiilne, et ta suudab ise rahastada oma investeeringud, maksta aktsionäridele dividende ning tasuda raudteevõrgu omanikule tasu teede kasutamise eest. Reisijateveo kulud kaetakse osaliselt kaubaveotuludest. Transpordiministeeriumiga on sõlmitud viieaastane riigihankeleping, mille põhjal riik ostab aastatel 2000-2004 riigieelarvest selleks eraldatud vahenditega teatud arvu ebarentaableid rongiühendusi.

Ka bussi jaoks oma vagun?
Eesti turul on tuntuimateks VR traditsioonilisteks talvetoodeteks autokiirrongid Lapimaale ja junaSki paketid Lapi suurematesse suusakeskustesse.
"Tänavuse uudisena pakume katseliselt ka busside transportimist rongiga Helsingist Rovaniemisse," paljastab Pekka Söderling. "Toode on välja töötatud koostöös Soome Turismiarenduskeskusega ja sihtgrupiks eelkõige saksa turistid."
Otselendude puudumine Tallinnast Peterburi ja rongiveeremi moraalne vananemine sunnib mitmeid eestlasi isegi Peterburi-sõiduks kasutama mugavat Helsingi-Peterburi rongi.
Estravel on Soome raudtee VR müügiagent Eestis, omades automatiseeritud on-line piletimüügisüsteemi. Müügil on nii lähi- kui kaugrongipiletid. Samuti vahendatakse laia valikut suusapakette, nii valmiskujul kui vastavalt kliendi soovile, rätsepatööna koostatult.

AutoRong paketid

 
Auto+kupee
(1-3 reisijat)
Auto+2 kupeed
(2-6 reisijat)
Helsinki-Kontiomäki ja Oulu
990 FIM
1530 FIM
Tampere-Rovaniemi ja Kolari
1090 FIM
1630 FIM
Turku-Rovaniemi
1630 FIM
Helsinki-Rovaniemi ja Kolari
1190 FIM
1730 FIM

AutoRong pakett sisaldab:
  - rongipiletid reisijatele ja autole ühel suunal
  - voodikohad 1-3 voi 2-6 reisijale kupees

Rongipiletid Venemaale

 
2. klassi kupee
1.klassi kupee
business-klassi kupee
Helsingi-Moskva
485 FIM
724 FIM
783 FIM
Helsingi-St.Peterburg
284 FIM
450-502 FIM

 


Sisukord